Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Vochtig wc papier doorspoelen

Ik kwam net dir filmpje tegen op nos.nl.
https://nos.nl/
Bij ons in de straat zijn er al jaren problemen met de riolering en dan gaat het bij ons blok vaak fout en komt de drab in mijn wc omhoog of net bij de buren maar dan loopt het bij ons wel slechter door. 
De man van het rioolbedrijf zegt dan dat het komt door die vochtige doekjes. Vaak last hij dat dan zien met zo'n camera waarmee ze het riool bekijken.  Als hij dan zegt dat het van die doekjes zijn dan geloof ik dat ik herkende ze nooit op die beelden maar nu in dit filmpje zie ik ze echt. 

Peiling

Spoel jij vochtig toiletpapier door?
87 stemmen
29%
71%

Bakblik

Bakblik

14-11-2024 om 06:33 Topicstarter

To begint: Ik gebruik die doekjes nooit en spoel ze dus ook niet door. 

wij hebben nooit vochtig toiletpapier dus nee

Nee ik niet. Ik had bij een vorige werkgever wel een collega die papieren handdoeken doorspoelde. Zelfs nadat de loodgieter 2 keer was geweest, het 2x op kantoor vertelt was het niet te doen, en er in de wc een brief was opgehangen met het verzoek dit niet te doen. 
Ik ging een keer direct na haar naar de wc, en toen zag ik het gebeuren.
Ik weet niet of dat kwam door haar gebrekkige Nederlands, of uit onwil.

Aan de andere kant, ben ik op vakantie in Griekenland tegengekomen, dat het riool daar zelfs niet was afgestemd op gewoon wc papier, en dat dat ook in de prullenbak moest. Dus dat zullen toeristen daar ook wel massaal af en toe fout doen.

Met alleen droog wc papier wordt het echt niet schoon.

hier netjes in de prullenbak naast het toilet. En in de caravan al het toiletpapier in het prullenbakje. Er bestaan overigens 2 soorten vochtig toiletpapier, 1 van oplosbaar papier en 1 van plastic vezels.

Weleens gekocht maar in de praktijk onhandig als je ze toch niet wil doorspoelen want dan moet je ze na gebruik meenemen door het hele huis richting vuilnisbak dus het gebruik werd een steeds minder aantrekkelijke optie.

Ik heb een keer of drie er een doorgespoeld maar werd er ongerust van dat hij zou blijven steken. Ik heb een lastige wc die normaal goed doorspoelt maar dan soms ineens niet. Waarom de wc vroeger feilloos doorspoelde en nu ineens soms problemen krijgt weet ik niet. Je zou alle mogelijke oorzaken moeten onderzoeken. De minst kostbare is een gloednieuwe wc-pot met een supernieuw glad binnenlaagje, denk ik.

Tenslotte bleven de doekjes ongebruikt in de doos totdat ze droog en onbruikbaar werden.

rionyriony schreef op 14-11-2024 om 07:00:

Weleens gekocht maar in de praktijk onhandig als je ze toch niet wil doorspoelen want dan moet je ze na gebruik meenemen door het hele huis richting vuilnisbak dus het gebruik werd een steeds minder aantrekkelijke optie.

Ik heb een keer of drie er een doorgespoeld maar werd er ongerust van dat hij zou blijven steken. Ik heb een lastige wc die normaal goed doorspoelt maar dan soms ineens niet. Waarom de wc vroeger feilloos doorspoelde en nu ineens soms problemen krijgt weet ik niet. Je zou alle mogelijke oorzaken moeten onderzoeken. De minst kostbare is een gloednieuwe wc-pot met een supernieuw glad binnenlaagje, denk ik.

Tenslotte bleven de doekjes ongebruikt in de doos totdat ze droog en onbruikbaar werden.

Een prullenbak op de wc neerzetten ? Maandverband etc moet daar ook gewoon in.

GroenTuintje schreef op 14-11-2024 om 07:01:

[..]

Een prullenbak op de wc neerzetten ? Maandverband etc moet daar ook gewoon in.

Als ik dan dat prullenbakje zie, ook al is hij gesloten, dan heb ik meteen de neiging om die te legen. Kan ik niet laten staan. Maandverband heb ik alleen de twee allereerste keren gebruikt. Daarna ging ik meteen op zoek naar Onmerkbare Bescherming.

Ik gebruik geen vochtig toiletpapier. 

Vergeet ook de vochtige schoonmaakdoekjes niet apart weg te gooien. Die eindigen ook vaak als verstopper in het riool... 

Bakblik

Bakblik

14-11-2024 om 07:21 Topicstarter

Beerlover schreef op 14-11-2024 om 06:57:

Met alleen droog wc papier wordt het echt niet schoon.

Dat zou kunnen maar spoel je ze door? 

Ik ben benieuwd wie het wel doen en waarom.  Binnenkort zal het hier wel weer bal zijn en dan komt die meneer van het rioolbedrijf weer vertrekken dat we die doekjes niet moeten doorspoelen maar wij doen het dus niet. 

Als "het" en met niet goed schoon wordt pak ik een washandje of ga douchen. 

Ik gebruik ze en spoel ze door. Staat ook gewoon op de verpakking dat dat kan. Wel maar max 2 stuks tegelijk. En ik heb hier nog nooit verstopping gehad. Ook niet in onze andere woningen en gebruik die vochtige doekjes echt al mijn hele leven.

Ze waarschuwen er al een halve eeuw of langer tegen maar het is geen issue waar iemand wakker van blijft liggen. 

Rioolontstopbedrijven, -personeel, rioolontstoppermachinefabrieken en -detailhandel en niet te vergeten, doe-het-zelf spullenproducenten verdienen hier ook een boterham mee. Iedereen koopt wel een plopper, veer of ander ingenieus niet-werkend ding dus een handel van belang in de wereld.

Bakblik

Bakblik

14-11-2024 om 07:39 Topicstarter

BlairW schreef op 14-11-2024 om 07:29:

Ik gebruik ze en spoel ze door. Staat ook gewoon op de verpakking dat dat kan. Wel maar max 2 stuks tegelijk. En ik heb hier nog nooit verstopping gehad. Ook niet in onze andere woningen en gebruik die vochtige doekjes echt al mijn hele leven.

Heb je het filmpje bekeken?  Vaak gaat het in de woning wel goed maar gaat het fout in de pompstations waar het rioolwater naar de zuivering wordt gepompt. Dan verstoppen die pompen. Als dat vaak gebeurt dan wordt de rioolheffing weer duurder, want die pompen herstellen of vervangen is niet gratis natuurlijk. 

Bakblik schreef op 14-11-2024 om 07:39:

[..]

Heb je het filmpje bekeken? Vaak gaat het in de woning wel goed maar gaat het fout in de pompstations waar het rioolwater naar de zuivering wordt gepompt. Dan verstoppen die pompen. Als dat vaak gebeurt dan wordt de rioolheffing weer duurder, want die pompen herstellen of vervangen is niet gratis natuurlijk.

Bij die van ons staat er bij dat ze biologisch afbreekbaar zijn. Gemaakt van bomen uit een duurzaam beheerd bos. En er staat dus ook bij dat je deze wel gewoon kan doorspoelen. 

nee, want hoewel er opstaan dat ze afbreken gaat dat niet zo snel als dat toiletpapier dat doet. Toiletpapier is zo ontwikkeld dat het snel uit elkaar valt, niet eens vergaan maar uit elkaar valt en geen verstopping veroorzaakt  in de afvalwaterstroom: afvoer, rioolbuizen, pompstations en afvalwaterverwerking.

Zo'n doekje breekt uiteindelijk wel af, maar niet zo snel als op het lab onder ideale omstandigheden. Want dan testen ze 2 doekjes, roerend, in relatief warm water en niet 2000+ op elkaar geduwde exemplaren die tegen een rooster geduwd zijn in koud vervuild water. 
En daarom zou niet op die pakjes mogen staan dat ze door het toilet mogen. 

Dus voor alle mensen die denken het geldt niet voor mijn doekjes: daar geldt het ook voor: niet doorspoelen! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.