Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Ov alleen in de randstad goed geregeld


Madeliefjees schreef op 31-10-2022 om 10:26:

Mijn man werkt in het Ov. Weet je waarom heel veel lijnen geschrapt worden?
Personeelstekort. En dat wordt nog veel erger.


Dat is nu. En dat is nu een handig excuus voor het schrappen van al die lijnen maar dat is al minstens 20 jaar aan de gang.

Precies, het is hier al zeker 15 jaar om te huilen. Kop Noord-Holland  , polderdorp.
In de ochtend 2 keer een buurtbus en in de middag 2 keer. Fietsen naar de stad , 12 km , is sneller. Bus gaat door alle kleine dorpjes heen. En rijdt op tijden dat je heen moet, of een drie kwartier te vroeg, of drie kwartier  te laat op school of werk bent.
En als je vroeg uit bent, moet je verplicht een paar uur in de stad doorbrengen  tot hij terug rijdt.
Als je bijvoorbeeld  naar het ziekenhuis  moet als oudere hier vandaan, is het 3 keer overstappen,  kost een retourtje bus en trein je zo'n 25 euro en ben je 1,5 uur enkele  reis onderweg. Als ze al rijden en op de tijd dat je wilt.  Met de auto 20 a 25 minuten.  Tsja. Gek he, dat je mensen de auto niet uit krijgt.

Ook in de Randstand zie ik het minder worden. Toen ik 25 jaar geleden nog dagelijks gebruik maakte van het ov ging ik naar een naburig dorp met de bus en stapte daar op de trein. Man ging vaak al vroeger op pad en dan reed de bus nog niet, hij ging dan met de auto en op de terugweg pakte hij de bus en ik de auto.
Inmiddels heeft ons dorp een eigen station maar als daar iets is (aanrijding, werkzaamheden) moet dochter nu ook met de bus naar het naburige dorp. Als de obstructie pas duidelijk is in de vroege ochtend is ze te laat om de bus te pakken (die gaat nog maar 1 keer per uur, 25 jaar geleden 2x per uur) en bovendien is de wachttijd op het station dan 35 minuten dus komt ze te laat. Dan brengen we haar maar even, zodat ze toch op tijd op college is. De terugreis is ook geen pretje, met niet de juiste trein heb je weer 35 minuten wachttijd op de bus in kou en regen in de winter. Als ik dan thuis ben rijd ik maar weer even heen en weer.
Vier ritjes van 8 km op een dag die onnodig zijn als de bus gewoon ieder half uur zou zijn blijven rijden. Maar ja alle onrendabele lijnen worden weggesaneerd of gereden op rare tijden, zodat mensen er minder gebruik van kunnen maken dus zo wordt opheffen dan gerechtvaardigd.

Ysenda

Ysenda

31-10-2022 om 12:12 Topicstarter

Madeliefjees schreef op 31-10-2022 om 10:26:

Mijn man werkt in het Ov. Weet je waarom heel veel lijnen geschrapt worden?
Personeelstekort. En dat wordt nog veel erger.

Dat is nu, dat was met de hoge werkloosheid midden jaren 90 geen excuus, toen was het ook al slecht gesteld met ov in landelijke gebieden. 

Ysenda

Ysenda

31-10-2022 om 12:17 Topicstarter

lientje69 schreef op 31-10-2022 om 11:18:

Precies, het is hier al zeker 15 jaar om te huilen. Kop Noord-Holland , polderdorp.
In de ochtend 2 keer een buurtbus en in de middag 2 keer. Fietsen naar de stad , 12 km , is sneller. Bus gaat door alle kleine dorpjes heen. En rijdt op tijden dat je heen moet, of een drie kwartier te vroeg, of drie kwartier te laat op school of werk bent.
En als je vroeg uit bent, moet je verplicht een paar uur in de stad doorbrengen tot hij terug rijdt.
Als je bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet als oudere hier vandaan, is het 3 keer overstappen, kost een retourtje bus en trein je zo'n 25 euro en ben je 1,5 uur enkele reis onderweg. Als ze al rijden en op de tijd dat je wilt. Met de auto 20 a 25 minuten. Tsja. Gek he, dat je mensen de auto niet uit krijgt.

ik ben dan wel benieuwd welk polderdorp of welke polder. Ik kom oorspronkelijk ook uit 1 van die polder dorpen

stichting open deur idd. Hier in het oosten kun je nog beter gaan lopen dan wachten op de bus

Ik woon in de vijfde stad van Nederland, ook wel Brainport genoemd. Maar heeft iemand de brains gehad  om te bedenken dat het misschien toch wel handig zou zijn om ook een deel van het OV langs de ring te laten rijden in plaats van alleen over de radiaalwegen. Gevolg: altijd overstappen, altijd wachten op het Centraal station, routes van hooguit een kwartier in het deel ten zuiden van het station , en mijl op zeven als je bv  als je van zuid naar het west wil,  maar wel vier  verschillende  bijna lege lijnbussen achter  elkaar  op de laatste 500 meter voor CS in het centrum.  

Hoe lang zou het Planbureau voor de Leefomgeving over dit onderzoek gedaan hebben? Hoeveel kostte dat? En denken we nu dat er in Den Haag ineens geld (en mensen) beschikbaar komt voor uitbreiding van het OV-netwerk buiten de grote steden? 

Ik denk dat elke leek dit binnen 15 minuten had kunnen bedenken... 

ja maar ja maar
Als het niet is onderzocht dan is het niet bewezen.  Dan blijven het onderbuikgevoelens. Nu is het bewijs geleverd door onderzoek en dan kunnen ze er in Den Haag iets aan gaan doen. 

Tzt, ooit, misschien, een beetje......

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-10-2022 om 12:44

Ik vind het toch wel logisch dat het rendabel moet zijn, anders rijden er bussen met 2-3 personen op bepaalde momenten. Daar lever je fors op in als je de chauffeur en bus moet betalen/afschrijven. 

Tickel schreef op 31-10-2022 om 12:44:

Ik vind het toch wel logisch dat het rendabel moet zijn, anders rijden er bussen met 2-3 personen op bepaalde momenten. Daar lever je fors op in als je de chauffeur en bus moet betalen/afschrijven.

Waarom (alleen) in financiële rendement denken? Denk in kwaliteit en reken de werkelijke schade mee van autoverkeer dan is het een veel eerlijker vergelijking. Zie ook posting hier ergens boven. Als je stuurt op rendement dan wordt het een neergaande spiraal.


Gr Angela 

Tickel schreef op 31-10-2022 om 12:44:

Ik vind het toch wel logisch dat het rendabel moet zijn, anders rijden er bussen met 2-3 personen op bepaalde momenten. Daar lever je fors op in als je de chauffeur en bus moet betalen/afschrijven.

Maar de partijen prijzen zichzelf uit de markt.  Als ik vroeger naar het naburige dorp ging met de bus die twee keer per uur ging gingen de treinen in 2 richtingen ook 2x per uur.  Je overstap was dan 5-15 minuten dat was nog te doen. 

Nu gaat de bus 1 keer per uur.  Die gaat weg als de trein uit het zuiden net binnen is en dan 10 minuten later komt de trein uit het noorden binnen,  dan heb je bijna 50 minuten overstap tijd of bijna 20 minuten als je een trein later neemt. 

Zeker in de winter willen mensen dat niet. Ze gaan met de auto, minder mensen in de bus en dan lijkt de bus overbodig. 

Vroeger werd er beter met alle partijen overlegd. De bus naar dat station zat bij de laatste halte in ons dorp goed vol, pakte nog wat mensen op in het andere dorp en bij het station stapte iedereen uit. Als ik de bus nu zie rijden in de spits zit er hooguit een man of 3 in. 

Als vroeger de lijnen van de bus aansloten op de trein dan moet dat nu toch ook te regelen zijn? 

Wel even het personeelstekort buiten beschouwing gelaten. 

Tickel schreef op 31-10-2022 om 12:44:

Ik vind het toch wel logisch dat het rendabel moet zijn, anders rijden er bussen met 2-3 personen op bepaalde momenten.

Dat is dus een keus die je maakt he.

Riolering in de buitengebieden is ook niet rendabel. Dat kost veel meer dan dat die mensen aan rioolbelasting betalen. Waterleiding idem dito. Vuilnis ophalen ook.

Ergens heeft de maatschappij ooit besloten: sommige dingen zijn belangrijk, die mogen geld kosten. Die hoeven niet kostendekkend te zijn.

Ooit heeft men ook gevonden: ook oma Bep in Glanerbrug moet met de bus naar de stad kunnen. En ook kinderen in Hummelo moeten met de bus naar school kunnen. Dat mag wat kosten, want we willen niet dat het platteland uitgestorven en geisoleerd raakt.

Toen heeft iemand bedacht precies wat jij nu zegt: nee nee nee, het maakt niet uit of oma Bep nog naar de stad kan, die lijn moet rendabel zijn. En lijnen waar alleen een paar keer per dag een oma Bep in zit, die zijn niet rendabel en die laten we nog maar 2x per dag rijden.

En dat fenomeen versterkt zichzelf want dan gaat er niemand meer met de bus en dan verdwijnt die lijn helemaal. En dus heeft iedereen een auto of scooter en die gaat nooit meer de deur uit. Je zou wel gek zijn.  En dus hebben we meer auto's dan ooit.

Ja echt heel vervelend. Ik rij om gezondheidsredenen geen auto meer en soms kom je gewoon niet op je plaats van bestemming zonder afhankelijk te zijn van iemand die je wilt brengen. 
Woon net buiten de randstad en hier is weliswaar een NS station maar als je naar een plek zonder station moet is de bus echt heel karig. 

Mijn oma woonde in een dorpje vlakbij maar kon wegens slechter zicht niet meer fietsen. Toen (ik denk al meer dan 15 jaar geleden) de busdienst werd opgeheven kon ze niet meer zelf weg. Omdat ze niet lastig wilde zijn bleef ze maar thuis en was daar heel verdrietig over.
En dat personeelstekort komt dat niet ook doordat de NS al jaren personeel onderbetaald heeft in combinatie met hoge werkdruk? Ik ken een ex NS er die er met een burn out is vertrokken.

Schommelstoel schreef op 31-10-2022 om 12:34:

Hoe lang zou het Planbureau voor de Leefomgeving over dit onderzoek gedaan hebben? Hoeveel kostte dat? En denken we nu dat er in Den Haag ineens geld (en mensen) beschikbaar komt voor uitbreiding van het OV-netwerk buiten de grote steden?

Ik denk dat elke leek dit binnen 15 minuten had kunnen bedenken...

Inderdaad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.