Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Zorgverzekering 2023


Brooklyn28 schreef op 14-11-2022 om 11:22:

Heeft iemand ervaring met een natura polis? Mijn zoon heeft die en betaalt 20 euro minder per maand dan ik. Zijn zorgkosten, die hij had afgelopen jaren, ziekenhuisbezoekje en tandarts werden gewoon vergoed.
Ik heb er ook wel oren naar, ben goed gezond, afgelopen jaar wel een nieuw gebit "gekregen", maar dat probleem is dus voor de komende jaren opgelost.

Niks mis met een naturapolis, het is voornamelijk iets persoonlijks. 

Jaren geleden brak ik mijn schouder bij een simpele val en moest ik daaraan geopereerd worden en heb ik uitgezocht waar op dat moment de ‘beste’ schouderchirurg werkzaam was. Dit was in een privékliniek en ik kon hier binnen 3 dagen terecht. Als ik een naturapolis had gehad, had ik deze keuze niet kunnen maken, maar door mijn restitutiepolis wel. Voor mij is dit dus erg belangrijk dat ik zelf die keuze heb, maar mss zou het voor jou niet uitmaken door welke orthopeed jij geopereerd zou worden. Dit als voorbeeld 😉

Kersje schreef op 13-11-2022 om 19:51:

[..]

Vandaar dat ik ook vroeg hoe je zo’n plafond zag 😀

Ik - als niet kennishouder - heb wel eens het idee dat we in NL heel veel en heel lang behandelen. Zou het niet mogelijk zijn om dat wat minder te doen? Wat meer accepteren dat niet iedereen 100 hoeft te worden en dat het leven niet verplicht is. We zouden oude of zieke mensen die geen zin meer in het leven hebben eerder toegang kunnen geven tot een waardig afscheid.  Bepaalde routinematige klussen weer eens onder de loep nemen. Ik moet nu bijvoorbeeld de laatste jaren eerst langs de mondhygieniste als ik naar de tandarts wil. Dat was vroeger niet zo. Is het echt nodig dat iedereen die herhaaldelijke afspraken krijgt?

Ik ga weer voor de goedkoopste polis die ik kan vinden (CZ), met max eigen risico en een beetje aanvullende tandartszorg. Maar ik heb het geluk dat ik weinig kosten maak wat betreft zorg. Als ik zo lees dat hier iemand 180 euro per maand kwijt is... Blegh.

rooiekater

rooiekater

14-11-2022 om 14:28 Topicstarter

Ik vind het bizar al 2 jaar op rij hoge kosten voor de tandarts 1000/1200 euro. Krijg nu 500 vergoed. Maar de tandarts verzekering ophogen kan niet want dan loop ik tegen de medische acceptatie aan. 

rooiekater schreef op 14-11-2022 om 14:28:

Ik vind het bizar al 2 jaar op rij hoge kosten voor de tandarts 1000/1200 euro. Krijg nu 500 vergoed. Maar de tandarts verzekering ophogen kan niet want dan loop ik tegen de medische acceptatie aan.

En zelfs dan krijg je niet alles vergoed. Mijn mening is dat een tandartsverzekering alleen zinvol is als je kosten maakt tussen de laagste en de hoogste dekking. Daaronder of boven heeft het al geen nut meer en kun je het beter uit eigen zak bekostigen.

Hier ook nog aan het wikken en wegen. Was in 2022 begonnen met epilatie in gezicht. Nu 7 behandelingen gehad die 80% vergoed werden, maar ja dat gebeurt maar één keer uit een bundeltje en daarna nooit meer bij mijn huidige verzekeraar. Misschien heb ik nog 2/3 behandelingen nodig, maar als ik kijk naar de premie voor de AV bij diverse verzekeraars en de (beperkte) vergoeding die je krijgt, dan weet ik niet of ik voor 2023 het niet beter zelf kan betalen.

Lieveheersbeest schreef op 14-11-2022 om 13:46:

[..]

Ik - als niet kennishouder - heb wel eens het idee dat we in NL heel veel en heel lang behandelen. Zou het niet mogelijk zijn om dat wat minder te doen? Wat meer accepteren dat niet iedereen 100 hoeft te worden en dat het leven niet verplicht is. We zouden oude of zieke mensen die geen zin meer in het leven hebben eerder toegang kunnen geven tot een waardig afscheid. Bepaalde routinematige klussen weer eens onder de loep nemen.

Dat komt denk ik omdat ons zorgstelsel heel hippocratisch in elkaar zit: het goede moet van het kwade winnen en er mag niemand sterven. We zitten ook met een hoge mate van vergrijzing en die golf gaat nog wel even door. De medische wetenschap is de afgelopen eeuw enorm geëvolueerd waardoor we als mens ook niet meer (lijken te) accepteren dat de dood bij het leven hoort. Bovendien zijn de meeste mensen intrinsiek onvoldoende gemotiveerd om bijvoorbeeld hun leefstijl aan te pakken. Duurzame veranderingen daarin aan te brengen. En ja, daar moet je bepaalde offers voor brengen zoals bijvoorbeeld meer gaan bewegen, stoppen met roken, minder tot geen alcohol drinken en gezonder eten. We zien ook een golf aan diabetes type 2. Las er vanmorgen dit nog over in het AD (zit niet achter een betaalmuur): https://www.ad.nl/gezond/leefstijl-werkt-beter-dan-medicijnen-bij-diabetes-type-2-het-kan-de-ziekte-omkeren~a4f1c1d2/

Probleem is dat de meeste mensen verandering vervelend vinden en liever medicatie nemen dan zelf actief veranderen. Dat, en nog andere oorzaken (zoals hogere loonkosten in de zorg, inflatie, covid-19 (virus uitbraken), hogere energiekosten bijvoorbeeld) zorgen ervoor dat we ieder jaar meer premie moeten gaan betalen.

rooiekater

rooiekater

14-11-2022 om 15:11 Topicstarter

aardbei35 schreef op 14-11-2022 om 14:32:

[..]

En zelfs dan krijg je niet alles vergoed. Mijn mening is dat een tandartsverzekering alleen zinvol is als je kosten maakt tussen de laagste en de hoogste dekking. Daaronder of boven heeft het al geen nut meer en kun je het beter uit eigen zak bekostigen.

Daarom ben ik nu ook aan het kijken wat te doen. Ben al door 2 zorgverzekeraars afgewezen voor dat grote pakket tandarts.. 

rooiekater schreef op 14-11-2022 om 15:11:

[..]

Daarom ben ik nu ook aan het kijken wat te doen. Ben al door 2 zorgverzekeraars afgewezen voor dat grote pakket tandarts..

Heb je dan "grote verbouwingen" ? Ik weet niet hoe urgent het precies is maar anders, als dat tenminste haalbaar voor je is, sparen?

Ik blijf vanwege de tandartsvergoeding bij DSW maar stap dus wel over op hun Top aanvullende verzekering. Moet wel nog steeds wel iets zelf betalen maar alleen het kost me minder als ik het mee verzeker dan dat het me zo zou kosten.

rooiekater

rooiekater

14-11-2022 om 18:28 Topicstarter

aardbei35 schreef op 14-11-2022 om 18:20:

[..]

Heb je dan "grote verbouwingen" ? Ik weet niet hoe urgent het precies is maar anders, als dat tenminste haalbaar voor je is, sparen?

Mijn tandvlees is zwaar ontstoken en moet gereinigd worden.

Sparen doe ik mijn best maar lukt amper. Heb blokverwarming en er komt wel ee regeling maar voorlopig betaal ik de hoofdprijs. 

Wij gaan volgend jaar zo'n 30euro per persoon meer betalen. Moet wel zeggen dat we een behoorlijk uitgebreide verzekering hebben en meer dan 200pp betalen. Het kan dus een stuk goedkoper, maar we willen er eigenlijk niet op besparen. Ik weet dat er volgend jaar hoge medische kosten aan gaan komen, dus we gaan nu zeker niet overstappen.

Ik ben mij rotgeschrokken vd premie, 1 euro pm meer. Naast alle andere kosten die stijgen word het wat teveel.

Ik overweeg de AV en de tand AV er af te halen. Is dat verstandig? Fysio heb ik dit jaar niet gebruikt en naar het buitenland ga ik volgend jaar ook niet. Voor de tandarts verwacht ik alleen controle, mss een foto en een gebitsreiniging.

Het zou veel schelen als ik alleen de BV hou. Toch blijf ik huiverig, geen idee waarom.

Mutsje78 schreef op 14-11-2022 om 19:04:

Ik ben mij rotgeschrokken vd premie, 1 euro pm meer. Naast alle andere kosten die stijgen word het wat teveel.

Ik overweeg de AV en de tand AV er af te halen. Is dat verstandig? Fysio heb ik dit jaar niet gebruikt en naar het buitenland ga ik volgend jaar ook niet. Voor de tandarts verwacht ik alleen controle, mss een foto en een gebitsreiniging.

Het zou veel schelen als ik alleen de BV hou. Toch blijf ik huiverig, geen idee waarom.

Ik heb dat vorig jaar dus gedaan. Aanvullend en tand is vaak helemaal niet lonend. Vergelijk de vergoedingen met wat je betaald en wat je verwacht aan kosten.
Spaar die premie dan zelf op spaarrekening voor in geval van nood. 

Mutsje78 schreef op 14-11-2022 om 19:04:

Ik ben mij rotgeschrokken vd premie, 1 euro pm meer. Naast alle andere kosten die stijgen word het wat teveel.

Ik overweeg de AV en de tand AV er af te halen. Is dat verstandig? Fysio heb ik dit jaar niet gebruikt en naar het buitenland ga ik volgend jaar ook niet. Voor de tandarts verwacht ik alleen controle, mss een foto en een gebitsreiniging.

Het zou veel schelen als ik alleen de BV hou. Toch blijf ik huiverig, geen idee waarom.

Je kunt wel opzoeken wat een controle, gebitsreiniging en een foto ongeveer kost bij de tandarts. Dat kun je vergelijken met wat je extra aan premie betaald. Voor mij is het veel goedkoper om de tandarts te betalen als de verzekering. Natuurlijk kan ik een keer een jaar pech hebben. Ik hoop dan maar dat ik het toch voordeliger heb door al heel veel jaren niet te betalen voor een aanvullende tandarts verzekering.

Ik neem trouwens aan dat je geen 1 euro prijsstijging per maand bedoeld. Daar zou ik voor tekenen...

Ik blijf bij VGZ en betaal vanaf 2023 € 127 per maand. Met het hoogste eigen risico van € 885. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.