Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Zorgverzekering 2023


Madeliefjees schreef op 13-11-2022 om 18:38:

Ja het is duur, maar als je zegt, mn man heeft nooit wat en betaald toch premie?
Daarom heet het ook Verzekering. Zodat we met zn allen betalen, en degenen die het nodig hebben, betaalbare zorg kunnen krijgen. Mn zus had ook nooit wat, en hup een hartinfarct. 30.000 euro verder mocht ze naar huis. Dan ben je blij dat je verzekerd bent.

Daar klaag ik toch ook niet over? Ik geef alleen aan dat ik vind dat mensen de keus moeten blijven houden of ze meer eigen risico willen nemen of niet. Het is al duur zat en als je nooit wat hebt kun je, mits je dat wil, gokken dat het dat jaar ook niks krijgt en een hoger eigen risico nemen. 

Eigenlijk is dat hele eigen risico sowieso niks. Ik snap het idee omdat sommigen al naar de arts gaan als ze een scheet hebben dwars zitten (mijn schoonzus) maar het zorgt er nu ook voor dat mensen veels te lang wachten met gaan of juist helemaal niet meer gaan omdat ze bang zijn dat ze doorgestuurd worden en dure kosten krijgen die ze niet kunnen betalen. 

Daglichtlamp schreef op 13-11-2022 om 15:23:

Overigens hoop ik dat het vrijwillig verhogen van het eigen risico, net als collectieve contracten verboden gaat worden. Het betekent alleen nog meer verschuiven van de kosten naar mensen die veel ziek zijn en dus niet kunnen kiezen voor een verhoogd eigen risico.

Kiezen voor een (vrijwillig) verhoogd eigen risico is nooit gunstig voor zieke mensen, dus hoezo verschuiven van kosten? Hoe bedoel je dit?

Ik had ook altijd het hoogste eigen risico, maar dit naar beneden bijgesteld omdat dit mij €500 op jaarbasis scheelt nu ik ziek ben en mijn eigen risico er binnen no-time doorheen gejaagd wordt. 

Ik weet mijn nieuwe premie nog niet (ASR), maar ga sowieso niet overstappen, omdat ik heel erg tevreden ben over ASR. Daarnaast wil ik persé een restitutiepolis én ik betaal mijn jaarpremie in 1 keer in januari, waardoor ik ook wat korting krijg. Verder geen aanvullende verzekeringen. Fysio zou ik sowieso onbeperkt kunnen krijgen vanwege indicatie, maar gebruik ik eigenlijk niet meer.

Ik ben heel erg blij met hoe de zorg in Nederland is geregeld ook al kost het per maand een aardig bedrag, maar ik verbruik al minimaal zo’n €6000 per 3 weken en dan reken ik de 4 CT-scan’s per jaar niet eens mee. Blij dat ik niet in Amerika woon!

ik vind het altijd weer best lastig. Best wel eens in december nog opgezegd en pas in januari besloten welke verzekering dan. Ik heb de afgelopen 2 jaar eigenlijk geen kosten gehad. Nu moet ik naar het ziekenhuis voor onderzoek en ben bang dat mijn eigen risico dan van afgelopen jaar toch in 1 keer op is. Het is niet erg natuurlijk want het moet nu eenmaal. Maar toch jammer in het laatste stukje van het jaar. 
Nav de uitkomst van het onderzoek kies ik een nieuwe zorgverzekering

Kersje schreef op 13-11-2022 om 18:56:

[..]

Kiezen voor een (vrijwillig) verhoogd eigen risico is nooit gunstig voor zieke mensen, dus hoezo verschuiven van kosten? Hoe bedoel je dit?

Ik had ook altijd het hoogste eigen risico, maar dit naar beneden bijgesteld omdat dit mij €500 op jaarbasis scheelt nu ik ziek ben en mijn eigen risico er binnen no-time doorheen gejaagd wordt.

Dat is juist wat ik zeg. De lagere premie bij een hoger eigen risico wordt indirect betaald door diegenen die niet de luxe hebben dat ze daarvoor kunnen kiezen.

duizel schreef op 13-11-2022 om 19:14:

Nu moet ik naar het ziekenhuis voor onderzoek en ben bang dat mijn eigen risico dan van afgelopen jaar toch in 1 keer op is. Het is niet erg natuurlijk want het moet nu eenmaal. Maar toch jammer in het laatste stukje van het jaar.
Nav de uitkomst van het onderzoek kies ik een nieuwe zorgverzekering

Ik weet natuurlijk niet hoeveel spoed dit onderzoek heeft, anders zou je nog kunnen overwegen het door te schuiven naar bijv januari?

Daglichtlamp schreef op 13-11-2022 om 19:19:

[..]

Dat is juist wat ik zeg. De lagere premie bij een hoger eigen risico wordt indirect betaald door diegenen die niet de luxe hebben dat ze daarvoor kunnen kiezen.

Ik vraag me af of dit wel echt zo is, heb je daar een linkje van? 

Kersje schreef op 13-11-2022 om 19:23:

[..]

Ik vraag me af of dit wel echt zo is, heb je daar een linkje van?

Dat is toch gewoon logisch nadenken? Als gezonde mensen minder in de totale pot doen (door een vrijwillig hoger eigen risico te nemen), dan moet er dus meer opgebracht worden door degenen die deze luxe niet hebben.

Daglichtlamp schreef op 13-11-2022 om 19:25:

[..]

Dat is toch gewoon logisch nadenken? Als gezonde mensen minder in de totale pot doen (door een vrijwillig hoger eigen risico te nemen), dan moet er dus meer opgebracht worden door degenen die deze luxe niet hebben.

Maar als degene die een hoger eigen risico heeft dan een keer wèl zorgkosten heeft hoeft de verzekering het eigen risicogedeelte niet uit te keren. Ik geloof niet zozeer dat je redenering opgaat.

Herfstappeltaart schreef op 13-11-2022 om 19:27:

[..]

Maar als degene die een hoger eigen risico heeft dan een keer wèl zorgkosten heeft hoeft de verzekering het eigen risicogedeelte niet uit te keren. Ik geloof niet zozeer dat je redenering opgaat.

Exact, dat denk ik dus ook en dat daar die ‘compensatie’ vandaan komt en niet bij de zgn minder bedeelden die Daglichtlamp benoemd. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-11-2022 om 19:35

Ik denk toch wel dat er een plafond moet komen voor de premie. Dit wordt  onbetaalbaar als het zo doorgaat. 

PinkFlower schreef op 13-11-2022 om 18:36:

[..]

Ik zit ook bij fbto. Ik ga van €107 naar €126. Alleen basis. Heb je goed gekeken?

Nee dus  zit weer half te kijken, ik heb basis plus zie ik nu.

Mug schreef op 13-11-2022 om 19:35:

Ik denk toch wel dat er een plafond moet komen voor de premie. Dit wordt onbetaalbaar als het zo doorgaat.

Hoe zie je dat voor je, zo’n plafond? Kun je dat onderbouwen?

Herfstappeltaart schreef op 13-11-2022 om 19:27:

[..]

Maar als degene die een hoger eigen risico heeft dan een keer wèl zorgkosten heeft hoeft de verzekering het eigen risicogedeelte niet uit te keren. Ik geloof niet zozeer dat je redenering opgaat.

Dit. Ik geloof ook niet in de redenering van daglichtlamp. Vind het ook helemaal niet logisch. Ook genoeg mensen die wel het normale eigen risico nemen maar toch geen zorg nodig hebben. Een verzekering zorgt echt wel dat er geld zat binnenkomt. 

Mug schreef op 13-11-2022 om 19:35:

Ik denk toch wel dat er een plafond moet komen voor de premie. Dit wordt onbetaalbaar als het zo doorgaat.

Maar de kosten voor de zorg stijgen door. Dat zal wel ergens van betaald moeten worden. Of we moeten ook een plafond stellen aan beschikbare zorg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.