Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Zorgverzekering 2023


Kersje schreef op 13-11-2022 om 19:21:

[..]

Ik weet natuurlijk niet hoeveel spoed dit onderzoek heeft, anders zou je nog kunnen overwegen het door te schuiven naar bijv januari?

Nee dat voelt voor mij niet goed, het doorschuiven, ik verwacht ook dat de huisarts door afraad.. Ik ga bovendien ook kijken of een aanvullende verzekering verstandig kan zijn nav de uitkomst van dit onderzoek. 

Ik kan het geld ook missen en het is gewoon nodig.

duizel schreef op 13-11-2022 om 19:42:

[..]

Nee dat voelt voor mij niet goed, het doorschuiven, ik verwacht ook dat de huisarts door afraad.. Ik ga bovendien ook kijken of een aanvullende verzekering verstandig kan zijn nav de uitkomst van dit onderzoek.

Ik kan het geld ook missen en het is gewoon nodig.

Snap ik ook hoor, het was enkel even meegedacht 😉

Ik zit al een aantal jaar bij DSW en ga volgend jaar toch het aanvullende pakket weer verhogen. Dus de totale kosten worden 180 euro per maand. Eigen risico laat ik zo laag mogelijk staan ivm medicatie gebruik.
Wat mijn partner doet weet ik nog niet. Ik denk dat hij bij het lagere aanvullend pakket blijft.

Cle0 schreef op 13-11-2022 om 19:42:

[..]

Maar de kosten voor de zorg stijgen door. Dat zal wel ergens van betaald moeten worden. Of we moeten ook een plafond stellen aan beschikbare zorg.

Ik denk dat er ook veel bespaard kan worden door efficiënter werken, minder verspilling e.d.

Heeft iemand ervaring met Ohra? Dat lijkt voor ons nu een goede keuze, ik ga dit jaar voor het eerst voor een combinatiepolis. Tot nu toe altijd restitutie gehad bij IZA.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-11-2022 om 19:49

Kersje schreef op 13-11-2022 om 19:38:

[..]

Hoe zie je dat voor je, zo’n plafond? Kun je dat onderbouwen?

Nee, dat kan ik niet onderbouwen, ik zat eigenlijk hardop te denken. Ik denk wel dat er een punt komt dat steeds meer mensen het echt niet meer kunnen betalen als dit zo doorgaat. Zeker in combinatie met alle andere hard gestegen kosten.

Mug schreef op 13-11-2022 om 19:49:

[..]

Nee, dat kan ik niet onderbouwen, ik zat eigenlijk hardop te denken. Ik denk wel dat er een punt komt dat steeds meer mensen het echt niet meer kunnen betalen als dit zo doorgaat. Zeker in combinatie met alle andere hard gestegen kosten.

Vandaar dat ik ook vroeg hoe je zo’n plafond zag 😀

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-11-2022 om 19:59

Kersje schreef op 13-11-2022 om 19:51:

[..]

Vandaar dat ik ook vroeg hoe je zo’n plafond zag 😀

Ach ja, ik ben geen econoom en heb er werkelijk 0 verstand van, maar het geld zou in NL weleens wat beter verdeeld kunnen worden. Wat minder marktwerking, minder strijkstokken,  minder winsten, minder belastingparadijs etc. Dat moet toch beter kunnen... 

(Ghe, ik ga nog eens links worden  )

Herfstappeltaart schreef op 13-11-2022 om 19:27:

[..]

Maar als degene die een hoger eigen risico heeft dan een keer wèl zorgkosten heeft hoeft de verzekering het eigen risicogedeelte niet uit te keren. Ik geloof niet zozeer dat je redenering opgaat.

Het is blijkbaar heel ingewikkeld. Er is inderdaad onderzoek naar gedaan. https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Notitie-1nov2016-Keuzegedrag-verzekerden-en-risicosolidariteit-bij-vrijwillig-eigen-risico.pdf

De lage inkomens betalen maar heel weinig aan zorgpremie want ze krijgen zorgtoeslag. Dus dat is al een soort plafond toch?

De zorgtoeslag gaat in 2023 met ongeveer € 35,- per maand omhoog naar maximaal € 154,- per maand.

Ik overweeg weer naar Ditzo te gaan, zodat ik weer mee kan doen aan ASR Vitality. Heb ik twee jaar geleden ook gedaan (voor degenen die het niet kennen, je kunt zelfs een iWatch terugverdienen in twee jaar, als je genoeg beweegt)

en vergeet niet dat de hogere inkomens ook via hun salaris nog veel meer afdragen aan de zorgkosten. 
In je salaris zit ook nog een afdracht van ruim 6,5% voor zorgkosten. Bij ondernemers 5,5%. Over maximaal 68.000 euro van je salaris, dus nog bijna 4500 euro per jaar.
Dan zijn de 225 euro die je niet bijdraagt omdat je extra zelf bijdraagt indien je wel zorg gebruikt peanuts is op het totaalbedrag dat je betaalt.

Voor de basisverzekering is shoppen niet heel interessant denk ik , de bedragen liggen dicht bij elkaar. Maar voor aanvullend zie ik wel grote verschillen .

Ik zit bij zilveren kruis, drie sterren aanvullend ivm beugel dochter die ze komend jaar gaat krijgen en nog een aanvullende tandartsverzekering wordt 170 euro 🙈 geen zorgtoeslag, maar m’n werkgever geeft wel een toeslag en ex betaald een gedeelte voor de beugel. Maar goed het is wel een hoop geld

Heeft iemand ervaring met een natura polis? Mijn zoon heeft die en betaalt 20 euro minder per maand dan ik. Zijn zorgkosten, die hij had afgelopen jaren, ziekenhuisbezoekje en tandarts werden gewoon vergoed. 
Ik heb er ook wel oren naar, ben goed gezond, afgelopen jaar wel een nieuw gebit "gekregen", maar dat probleem is dus voor de komende jaren opgelost. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.