Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Zorgverzekering 2023


Ik blijf waar ik zit (DSW) en houdt voor aankomend jaar mijn tandartsverzekering: er komende flinke kosten aan voor volgend jaar. Volgend jaar kijk ik wel verder voor 2024.I

k vind overstappen en vergelijken altijd wel een vreselijk gedoe. Vooral dat vergelijken. Echt lastig om verschillende verzekeraars naast elkaar te leggen.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

13-11-2022 om 15:05

Ik blijf bij FBTO. Is net niet de goedkoopste, maar voor die ene euro per maand vind ik het wel fijn eens een keer niet over te stappen. 

In tegenstelling tot eerdere jaren doe ik voor 2023 geen verhoogd eigen risico, er komen kosten aan. Had ik dit jaar ook, trouwens, dus ik had even een jaartje pech met zorgkosten. Verkeerd gegokt! Nu voelt alleen de premie wel ineens veel hoger, mijn jaarbetaling is straks 50% hoger dan die van vorig jaar.

Ik vind dat vergelijken ook verschrikkelijk, maar ik moet wel deze keer. Ik heb echt een restitutiepolis nodig, en mijn huidige verzekeraar biedt deze helaas niet meer. Ik twijfel heel erg over het eruit gooien van mijn tandartsverzekering. Veel jaren haal ik hem er wel uit, maar je kunt de kosten ook aftrekken van de belasting. Dan vraag ik me af of het netto nog wel uit kan.

Overigens hoop ik dat het vrijwillig verhogen van het eigen risico, net als collectieve contracten verboden gaat  worden. Het betekent alleen nog meer verschuiven van de kosten naar mensen die veel ziek zijn en dus niet kunnen kiezen voor een verhoogd eigen risico.

Ik heb een hele dure bij Nationale Nederlanden. Basisverzekering met aanvullende en een tandartsverzekering totaal ruim €200 euro per maand (in 2023). Toch denk ik dat ik blijf zitten. Ik heb helaas veel medische kosten nadat ik drie jaar geleden borstkanker heb gehad. Nog steeds twee keer per week fysio, dure medicijnen en regelmatig controles. Mijn verzekering doet nooit moeilijk, mijn fysio werd zonder vragen verlengd. Dat is me best veel waard. Ik denk dat ik wel de tandartsverzekering ga opzeggen. De kinderen zijn klaar met beugelen en we hebben al jaren alleen maar wat tandsteen verwijderen. Dus die is nu echt te duur.

Daglichtlamp schreef op 13-11-2022 om 15:23:

Overigens hoop ik dat het vrijwillig verhogen van het eigen risico, net als collectieve contracten verboden gaat worden. Het betekent alleen nog meer verschuiven van de kosten naar mensen die veel ziek zijn en dus niet kunnen kiezen voor een verhoogd eigen risico.

Ook die mensen kunnen daar voor kiezen. Het is alleen niet verstandig. Man gaat nooit naar de dokter. Is al zeker sinds zijn 15de niet meer geweest. Maar betaald wel verplicht een zorgverzekering. Alleen maar blij dat hij het eigen risico omhoog kan gooien. Scheelt toch weer een hoop. 

Ik doe het niet idd wegens chronisch ziek. 

Ik ben dan eerder voor vermindering van het eigen risico. Voor veel mensen is het een hele hoop geld. 1x naar het ziekenhuis moeten en hup dat was je eigen risico.

Ik twijfel nog over overstappen. Vind het sowieso erg duur worden. 

PinkFlower schreef op 13-11-2022 om 16:09:

[..]

Ook die mensen kunnen daar voor kiezen. Het is alleen niet verstandig. Man gaat nooit naar de dokter. Is al zeker sinds zijn 15de niet meer geweest. Maar betaald wel verplicht een zorgverzekering. Alleen maar blij dat hij het eigen risico omhoog kan gooien. Scheelt toch weer een hoop.

Ik doe het niet idd wegens chronisch ziek.

Ik ben dan eerder voor vermindering van het eigen risico. Voor veel mensen is het een hele hoop geld. 1x naar het ziekenhuis moeten en hup dat was je eigen risico.

Het eigen risico werkt gewoon niet op deze manier. De bedoeling is om de zorgconsumptie te minderen, maar mensen die veel zorg nodig hebben, hebben het eigen risico soms in januari al 'op'. Ik zou pleiten voor een systeem zoals er destijds gold toen ik verplicht een ambtenarenverzekering had (voor het huidige stelsel). Toen moest ik voor heel veel dingen een percentage zelf betalen. Dus bij elke zorgkeuze werd ik mezelf weer bewust van de kosten. Om te voorkomen dat bij veel zorggebruik sommigen extreem veel moesten betalen was dat weer gelimiteerd op basis van een maximaal percentage van je inkomen. Ik vond dat zelf een prima systeem. Nu is het zo dat ik echt bewust de rekeningen moet gaan opzoeken als ik wil eten hoeveel zorg ik gebruikt heb. Ik doe dat nog wel regelmatig, maar veel mensen zullen geen idee hebben denk ik zo.

Ik ben nog nooit overgestapt, maar ik ga nu toch maar eens vergelijken. Ik vind het altijd wel lekker veilig om te blijven waar ik zit, maar ik zie nu al wel wat prijsverschillen waar ik eens in wil duiken. 

Ik ga ook maar eens overwegen om mijn eigen risico op te hogen. 

Nadeel van zorgkosten terugvragen via de belastingdienst vind ik dat de drempel zo hoog is en er worden dingen uitgesloten, je kosten moeten wel aardig hoog zijn. 
Wij zitten bij Anderzorg en ik heb het eigen risico voor volgend jaar naar maximaal gezet om het maandbedrag naar beneden te krijgen. 

Mug schreef op 13-11-2022 om 09:30:

Ik zit al jaren bij FBTO, die komen altijd als goedkoopste uit de vergelijking. De basisverzekering gaat nu naar 126,95.

Met die heel goedkope budgetverzekeringen kan ik niet terecht bij mijn eigen ziekenhuis, dus dat is geen optie.

FBTO gaat van 126 naar 139 euro, basispolis, gisteren bericht van gehad. Of heb jij een hoger eigen risico genomen?

MIDA schreef op 13-11-2022 om 15:39:

Ik heb een hele dure bij Nationale Nederlanden. Basisverzekering met aanvullende en een tandartsverzekering totaal ruim €200 euro per maand (in 2023). Toch denk ik dat ik blijf zitten. Ik heb helaas veel medische kosten nadat ik drie jaar geleden borstkanker heb gehad. Nog steeds twee keer per week fysio, dure medicijnen en regelmatig controles. Mijn verzekering doet nooit moeilijk, mijn fysio werd zonder vragen verlengd. Dat is me best veel waard. Ik denk dat ik wel de tandartsverzekering ga opzeggen. De kinderen zijn klaar met beugelen en we hebben al jaren alleen maar wat tandsteen verwijderen. Dus die is nu echt te duur.

Begeleiding zit meestal niet in de tandverzekeringen maar in de gewone aanvullende verzekering. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-11-2022 om 18:36

majorette2005 schreef op 13-11-2022 om 17:55:

[..]

FBTO gaat van 126 naar 139 euro, basispolis, gisteren bericht van gehad. Of heb jij een hoger eigen risico genomen?

Bij mij staat in de mail: FBTO Basis 2023 gaat naar 126,95. Wat een raar verschil dan met jou.

Ik ben chronisch ziek, dus het eigen risico kan/wil ik niet hoger zetten. 

majorette2005 schreef op 13-11-2022 om 17:55:

[..]

FBTO gaat van 126 naar 139 euro, basispolis, gisteren bericht van gehad. Of heb jij een hoger eigen risico genomen?

Ik zit ook bij fbto. Ik ga van €107 naar €126. Alleen basis. Heb je goed gekeken? 

Ja het is duur, maar als je zegt, mn man heeft nooit wat en betaald toch premie?
Daarom heet het ook Verzekering. Zodat we met zn allen betalen, en degenen die het nodig hebben, betaalbare zorg kunnen krijgen. Mn zus had ook nooit wat, en hup een hartinfarct. 30.000 euro verder mocht ze naar huis. Dan ben je blij dat je verzekerd bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.