Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Slaap "medicijnen" van de drogist om de hoek

Ik ben ook erg bekend met plafonddienst midden in de nacht. Melatonine (hoogste dosering van het kruidvat) hielp iets maar niet voldoende. Uiteindelijk zo'n 2 jaar mirtazapine gebruikt wat echt heel goed hielp maar daar ben ik mee gestopt toen ik 3 weken geleden tramadol kreeg voor pijnklachten. Grootste nadeel van de mirtazapine vond ik dat ik nog steeds duf wakker werd.
Nu gebruik ik niks meer. Merk dat ik wel weer moet wennen aan het zelf moeten doen, de nacht doorslapen maar eigenlijk werkt dat wel prima. Als ik wel wakker lig doe ik een body scan en voordat ik uberhaupt mn benen gehad heb slaap ik al.

Ik gebruik sporadisch melatonine. Meestal tijdens vakanties omdat ik weet dat ik daar minder goed slaap. Thuis eigenlijk zelden, geen idee waarom, want de laatste tijd kan ik ook weleens een halve nacht wakker liggen. Weet precies de aanleiding, iets waar ik dan over lig te piekeren. 
Even over droomsap, want ik heb weleens iemand dat geadviseerd omdat diegene nachtmerries kreeg van melatonine (kan blijkbaar ook nog). Ik zie dat het nog gewoon verkocht wordt bij Dromenwinkel. Hoe kan dat dan terwijl het in Nederland verboden is?

Tango schreef op 17-09-2024 om 12:03:

[Quote verwijderd]

- knip -

Op hun website verwijzen ze naar de geneesmiddeleninformatiebank om aan te tonen dat Doxylamine niet verboden is. Dat klopt, er zijn in Nederland geneesmiddelen geregistreerd waar dit in zit. Overigens zijn dit allemaal geneesmiddelen op recept. Droomsap zelf is niet geregistreerd, en is als geneesmiddel niet toegestaan om te verkopen in Nederland.

GroenTuintje schreef op 17-09-2024 om 11:16:

[Quote verwijderd]

Niks geen engs aan. Ik gebruik het al jaren. Niet elke dag maar als ik weer eens een tijdje wat slechter slaap dan gebruik ik het weer. Werkt absoluut niet verslavend en merk er de volgende ochtend helemaal niks van.

Waarom ben je zo huiverig voor Temazepan? Ik gebruik 20 mg 2 keer per week. Het helpt mij heel goed om in te slapen. Heel fijn, want zo ben ik veel uitgeruster, al die dingen bij Kruitvat geprobeerd, maar hetwerkt niet. Temazepan wel, het heeft mij geholpen mijn plezier in het leven terug te krijgen. Ik was altijd doodmoe, nu niet meer.

Daglichtlamp schreef op 17-09-2024 om 12:11:

[..]

- knip - Op hun website verwijzen ze naar de geneesmiddeleninformatiebank om aan te tonen dat Doxylamine niet verboden is. Dat klopt, er zijn in Nederland geneesmiddelen geregistreerd waar dit in zit. Overigens zijn dit allemaal geneesmiddelen op recept. Droomsap zelf is niet geregistreerd, en is als geneesmiddel niet toegestaan om te verkopen in Nederland.

Mijn slaap arts ( neuroloog) kent het middel en geeft aan dat het werkelijk geen kwaad kan. Zij adviseert om het 3 a 4 dagen per week te gebruiken omdat je lichaam er anders aan went en het mogelijk niet meer zo goed werkt. Lijkt mij dat een neuroloog wel weet hoe of wat. Dus ik gebruik het gewoon. 

krulliebollie schreef op 17-09-2024 om 13:15:

[..]

Mijn slaap arts ( neuroloog) kent het middel en geeft aan dat het werkelijk geen kwaad kan. Zij adviseert om het 3 a 4 dagen per week te gebruiken omdat je lichaam er anders aan went en het mogelijk niet meer zo goed werkt. Lijkt mij dat een neuroloog wel weet hoe of wat. Dus ik gebruik het gewoon.

Probleem is natuurlijk dat ze het ook verkopen aan mensen zonder doktersadvies.

Daglichtlamp schreef op 17-09-2024 om 13:25:

[..]

Probleem is natuurlijk dat ze het ook verkopen aan mensen zonder doktersadvies.

Ja, dan nog is het redelijk onschuldig volgens mijn neuroloog. Het is net als de meeste vrij verkrijgbare medicatie.. je hebt nooit controle over het gebruik. Mensen kunnen 20 paracetamol per dag slikken, vrij verkrijgbare anti-allergie middelen verdubbelen in gebruik, neusspray maanden gebruiken. 

[..]

[Quote verwijderd]

Je hebt een PB!

- knip -

[..]

Ooit kreeg ik het via de huisarts voorgeschreven. Inmiddels bestel ik het online. 

Over al die pillen die mensen slikken hoor je nauwelijks iemand. 

Vrijevlinder schreef op 17-09-2024 om 15:49:

[..]

Ooit kreeg ik het via de huisarts voorgeschreven. Inmiddels bestel ik het online.

Precies. Ik begrijp die weerstand totaal niet.

Ik gebruik shiepz slaapformule  icm valdispert nachtrust. Neem het een uur voor het nasr bed gaan in. Dat helpt vrij goed. Droomsap deed ook niks bij mij. Net als héél  véél  andere middelen  van de drogist  die ik uitgeprobeerd  heb.

Vrijevlinder schreef op 17-09-2024 om 15:49:

[..]

Het probleem is dat het gewoon echte medicatie is. Terwijl mensen denken dat ze een 'natuurlijk' kruidendrankje nemen. Maar het valt eigenlijk in dezelfde categorie als 'al die pillen die mensen slikken'. 

Mensen realiseren zich niet dat het medicatie is. Dat zie je hier ook. Iemand wil geen medicatie en vervolgens wordt deze medicatie geadviseerd. Ook uit jouw post blijkt dat. Alsof het op een of andere manier beter of gezonder is dan voorgeschreven medicatie. 

Ik heb er verder niks op tegen. Maar denk wel dat het goed is als mensen zich realiseren dat het geen kruidensapje is, maar medicatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.