Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Slaap "medicijnen" van de drogist om de hoek

De meeste middelen die vrij verkrijgbaar zijn, hebben voornamelijk een placeboeffect. Ze zijn vaak niet direct schadelijk, maar helpen ook niet. Ze geven je hersenen een seintje dat je iets hebt ingenomen om te kunnen slapen, en daarmee worden ze als het ware gefopt en val je sneller in slaap. 

Wat ook kan helpen is je telefoon (en andere schermen) uit de slaapkamer houden, niet tot vlak voor bedtijd tv kijken, ademhalingstechnieken, meditatieoefeningen, etc. 

Melatonine helpt mij bij het in slaap vallen. 

Als ik alleen ben (thuis of nu op vakantie) kan ik vaak niet in slaap vallen. Met melatonine slaap ik goed in.

Als ik erg moet hoesten neem ik Noscapect tabletjes. De bijwerking is dat je er een beetje suf van wordt en ik val er sneller van in slaap. Verkrijgbaar bij Kruidvat.

Het lijkt meer op een probleem met wakker worden en dan niet meer in slaap vallen dan een inslaapprobleem aan het begin van de avond. 
Stress is wel echt nimmer 1 die dit bij mij veroorzaakt. Planningslijstjes dat ik echt alles oppak zijn meestal het meest helpend. Bij teveel stress wil ik dingen weleens wegleggen voor later maar als ik die dan niet goed wegschrijf/plan dan poppen die dus midden in de nacht op. 
Beweging. Als ik te weinig beweeg ben ik fysiek niet moe gewoon. Als ik te laat op de avond beweeg ben ik te alert in de avond met als risico moeilijk inslapen of niet goed doorslapen. 
Eten en drinken. Teveel eten en drinken in de avond zorg voor een vol gevoel waardoor ik ook weer moeilijk doorslaap. Ik moet dan naar de wc vanwege de volle blaas of mijn lijf is aan het verteren. 
Te vroeg naar bed. Als ik in zo’n fase van wakker worden zit is vroeger naar bed gaan meestal niet de oplossing. Dat maakt het juist erger. Ik wordt fitter van slapen van 1 tot 6 dan van 10 tot 3 en dan wakker liggen. 
De telefoon pakken en dan scrollen werkt bij mij averechts. Mijn ereader pakken en lezen werkt meestal beter. Dat vermoeid mij meer waardoor ik eerder weer kan slapen. Heel soms niet als het boek te leuk is. 

Knutselkei schreef op 17-09-2024 om 07:55:

[Quote verwijderd]

Magnesium ga ik ook weer gebruiken,al slaap ik tegenwoordig wel weer in na wakker te worden.

Ik gebruik het niet steeds, maar af en toe. Sommige periodes gaat het best, soms een tijd niet. Als ik een paar dagen achter elkaar slecht slaap, dan neem ik het weer eens. Soms een week achter elkaar en dan weer eens een nachtje. Ik ben erg blij met het spul. 

- knip - verkoop in Nederland niet toegestaan

rionyriony schreef op 17-09-2024 om 07:14:

Sommigen schijnen te slapen van white noise. Dus dat heb ik geprobeerd, maar voor mij werkt dat juist storend. Afleiding door radio of tv werkt de ene keer slaapverwekkend, en de andere keer juist storend. Het ligt eraan tot hoeverre ik meega in wat ik hoor. Bij een romantische film zou ik eerder slapen dan bij opgravingen bij Egyptische piramides. Je hoort in het laatste geval stemmen op en neer gaan maar je weet niet waarom dus dat gaat irriteren (dus even kijken wat voor kruik ze gevonden hebben), en bij een romantische film is dat meer voorspelbaar. Ze ontmoeten elkaar per ongeluk, ze mogen elkaar niet, ze gaan om elkaar geven, plotseling is er een misverstand, alles lijkt voorbij maar dan toch zegeviert de liefde. Dus daar kan je rustig bij slapen. Komt altijd goed.

NPO politiek luisteren werkt bij mij ook altijd goed. Het moet namelijk wel redelijk saai en rustig zijn voor ik in slaap kan vallen.

- knip -

Schommelstoel schreef op 17-09-2024 om 09:50:

[Quote verwijderd]

Dat weet ik niet.

Ik koop regelmatig dingen bij europese webshops of apotheken.

Volgens mij mag dat gewoon.

Wasgij schreef op 17-09-2024 om 11:07:

[..]

Dat weet ik niet.

Ik koop regelmatig dingen bij europese webshops of apotheken.

Volgens mij mag dat gewoon.

https://www.maxmeldpunt.nl/gezondheid/droomsap-mag-niet-worden-verkocht-in-nederland-waarom-niet/

Droomsap is inderdaad terecht verboden in Nederland. Overigens is dan de verkoper strafbaar, niet de koper volgens mij.

Daglichtlamp schreef op 17-09-2024 om 11:08:

[..]

https://www.maxmeldpunt.nl/gezondheid/droomsap-mag-niet-worden-verkocht-in-nederland-waarom-niet/

Droomsap is inderdaad terecht verboden in Nederland. Overigens is dan de verkoper strafbaar, niet de koper volgens mij.

Het is een oud soort antihistamine

Ik slaap zelf langer en dieper als ik moderne histamine slik, die bijwerking merk ik al als ik half pilletje vande Lidl heb geslikt bij jeuk

- knip -

Zelf heb ik een tijd lang een lage dosering mirtazapine gebruikt, maar dat is inderdaad een antidepressivum, en terecht alleen verkrijgbaar op recept.
Een andere optie is melatonine, dat is wel vrij verkrijgbaar. Ik nam dan gewoon een tweede dosis als ik 's nachts wakker werd. Mijn ervaring is wel dat je zeker de hogere dosissen melatonine ook echt moet afbouwen als je daar mee wilt stoppen.  Het is minder onschuldig als het lijkt.

FancyDuck29

FancyDuck29

17-09-2024 om 11:19

Ik slik magnesium nacht van kruidvat, als ik geen babydienst heb die nacht. Ik val dan wat sneller in slaap en slaap ontzettend diep. Word dan (dus) ook veel uitgeruster wakker. Denk dat ik het 3x per week pak en dat nu zo'n 3-4 jaar. Kan het zeker aanraden, bij mij werkt het als een tierelier.

Lali schreef op 17-09-2024 om 09:45:

[..]

NPO politiek luisteren werkt bij mij ook altijd goed. Het moet namelijk wel redelijk saai en rustig zijn voor ik in slaap kan vallen.

Helaas kunnen interviewers ontzettend zuigen.

Dus vermoedelijk word ik daar wakkerder van.

Soms wil ik "Met het oog op morgen" gaan luisteren maar dan komt er "Langs de lijn" daarvoor en dat vind ik juist zo irritant.

Ik ben niet gauw slaperig te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.