Financiën en recht
Beerlover
18-11-2024 om 18:34
Prijzen in de horeca
Gisteren een wijntje wezen drinken in een wijnbar in een kleine plaats in Midden-Nederland. Dus niet de Zuid-as of 't Gooi. Zijn alle wijnen verhoogd van 5.50 a 6 euro naar 7 of 8 euro. Een (weliswaar) Amarone buiten de kaart (prijs werd dus alleen bij navraag genoemd) 14.50 Euro! Wat zijn jullie ervaringen?
Grindelwald
19-11-2024 om 15:29
Wij komen steeds minder in de horeca. Absurd hoge prijzen, vaak matig eten en de bediening is negen van de tien keer ongeïnteresseerd.
Avond naar de bioscoop is ook al zo duur geworden.
Madamecannibale
19-11-2024 om 15:32
Ik ga nog wel regelmatig naar de horeca maar ga dan wel vaak naar bepaalde tentjes. Daarvan weet ik dat de prijs-kwaliteit nog enigszins tot elkaar in verhouding staat.
Ik verbaas me de laatste tijd trouwens ook over de prijzen van pannenkoekenrestaurants, daar is de prijs ook over de kop gegaan.
Peaches
19-11-2024 om 15:40
Miepjecody schreef op 19-11-2024 om 12:03:
[..]
Ze bedoelt de klanten
Ja, maar Alhambra niet in de originele opmerking (strekking: doe even je best om een paar zinnen te leren). Dat ging over het personeel.
Poezenmeisje
19-11-2024 om 15:59
Misschien kunnen we lijstjes maken met betaalbaar en goed eten?
Groningen: Napoli (Italiaans)
https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g188572-d4026102-Reviews-Napoli-Groningen.html
Groningen: De Globe (Wereldkeuken)
https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g188572-d3589169-Reviews-Eeterie_de_Globe-Groningen.html
Termunten: Landman (Vis)
https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g3646688-d3808654-Reviews-Visrestaurant_Landman-Termunten.html
Niehove: Eisseshof (Indonesisch)
https://www.tripadvisor.nl/Restaurants-g4960254-zfz10665-Niehove.html
Zoutkamp: Palingrokerij Gaele Postma. (Vis)
Cafetaria met veel zitgelegenheid en uitzicht op de haven.
https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g5230959-d10788734-Reviews-Palingrokerij_Gaele_Postma-Zoutkamp.html
oudmaarnognietkoud
19-11-2024 om 16:46
Poezenmeisje schreef op 18-11-2024 om 22:22:
In Groningen werken veel "international students" in de horeca.
Als je hier aan de universiteit kunt studeren dan kun je ook wel de menukaart van je werkgever uit het hoofd leren. Anders neem je maar een krantenwijk.
Waarom zou ik in mijn eigen Stad een "draai waait waain" moeten bestellen om een student te plezieren?
Staat zo'n student daar met een big smile steeds te roepen:"I don't understand. 😄"
"I don't understand. 😄"
Haal dan maar een collega op die wel Nederlands spreekt.
Toen deze oma op de universiteit werkte konden buitenlanders (studenten en promovendi) binnen één dag vloeken in het Nederlands en Gronings en konden ze zich binnen twee maanden redelijk tot goed uitdrukken in het Nederlands.
Ik maakte het 30 jaar geleden al mee hoor, op het terras van een Grieks restaurant. Ik vroeg een witbier, dame: white wine? Euh nee, witbíer, dame: white wine?
Wij zijn maar een terrasje verderop gaan zitten.
lientje69
19-11-2024 om 16:48
https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g188591-d746984-Reviews-Duinoord_s_steakhouse-Den_Helder_North_Holland_Province.html
Goede en vlotte bediening, goede hoeveelheden , veel keuze en absoluut niet duur. Wel in een uithoek van Nederland , dat dan weer wel.
Marty1984
19-11-2024 om 17:02
oudmaarnognietkoud schreef op 19-11-2024 om 16:46:
[..]
Ik maakte het 30 jaar geleden al mee hoor, op het terras van een Grieks restaurant. Ik vroeg een witbier, dame: white wine? Euh nee, witbíer, dame: white wine?
Wij zijn maar een terrasje verderop gaan zitten.
Bij een Grieks, Italiaans of Chinees restaurant wil ik het nog wel eens snappen dat het Grieks nichtje van de baas die het terras bedient nauwelijks een woord Nederlands spreekt.
In een kroeg zonder veel eten verwacht ik dat je gewoon een aantal basiszinnen en de meest courante dranken in het Nederlans kent. En kan afrekenen.
Poezenmeisje
19-11-2024 om 20:22
Cafetaria in Groningen.
De bazin was op vakantie en had als "assistent" voor de patatbakker een nichtje o.i.d. in de tent neergezet.
Ze kon niks, ze snapte niks en ze sprak alleen gebrekkig Engels. De ketchup kon ze nog niet in een bakje mikken, nadat haar was uitgelegd welke fles de ketchup was.
Ik had medelijden met de patatbakker die verzuchtte dat hij het nog anderhalve week met haar moest uitzingen.
In zijn eentje zou hij vlotter kunnen werken want ze vroeg ook nog veel aandacht.
Poezenmeisje
19-11-2024 om 20:24
lientje69 schreef op 19-11-2024 om 16:48:
https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g188591-d746984-Reviews-Duinoord_s_steakhouse-Den_Helder_North_Holland_Province.html
Goede en vlotte bediening, goede hoeveelheden , veel keuze en absoluut niet duur. Wel in een uithoek van Nederland , dat dan weer wel.
Termunten is ook een uithoek, maar de tent zit altijd propvol. Kwaliteit onthouden mensen wel.
lientje69
19-11-2024 om 20:44
Poezenmeisje schreef op 19-11-2024 om 20:24:
[..]
Termunten is ook een uithoek, maar de tent zit altijd propvol. Kwaliteit onthouden mensen wel.
Hier ook , je moet echt reserveren.
Marty1984
19-11-2024 om 20:46
Poezenmeisje schreef op 19-11-2024 om 20:22:
Cafetaria in Groningen.
De bazin was op vakantie en had als "assistent" voor de patatbakker een nichtje o.i.d. in de tent neergezet.
Ze kon niks, ze snapte niks en ze sprak alleen gebrekkig Engels. De ketchup kon ze nog niet in een bakje mikken, nadat haar was uitgelegd welke fles de ketchup was.
Ik had medelijden met de patatbakker die verzuchtte dat hij het nog anderhalve week met haar moest uitzingen.
In zijn eentje zou hij vlotter kunnen werken want ze vroeg ook nog veel aandacht.
Als mijn bazin mij voor zo'n voldongen feit stelt en zelf weg is zou ik het dan inderdaad nog liever - misschien iets trager - allemaal zelf doen.
Mag nichtje mooi 1.5 week lang de afwas doen.
Dan is er dus niet alleen een taalprobleem, maar ook dat nichtje duidelijk niet erg snel lerend is op andere vlakken.
Bij klachten over dat ik de boel dan wel alleen oplos mag bazin volgende keer zelf haar nichtje eerst opleren voor ze op vakantie vertrekt.
BritgetJones007
21-11-2024 om 06:00
Meesje schreef op 19-11-2024 om 10:20:
[..]
Nou precies. Maar je ouders kunnen ook op dat terras zitten (ik denk dat die kans groter is dan dat ze er werken) en dan verstaat de bediening ze niet. Ik vind het absurd dat ze alleen Engels spreken. Je hebt een dienstverlenende baan gekozen, leer wat basiszinnen en leer de kaart en je bent al een heel end. Als het dan lastig wordt ga je over op Engels of roep je een collega. Maar gewoonweg weigeren de taal van het land waar je werkt te spreken vind ik heel vreemd. En als je de taal niet kunt leren (ik heb zelf een wiskundeknobbel op de plek waar anderen talen leren, dus ik kan het me goed voorstellen ) dan is een baan waar je veel moet praten in een vreemde taal wellicht niet geschikt voor je. Ga je voor een bijbaan in de tuinbouw, schoonmaak, productie, afwaskeuken oid.
Maar ik denk wel, dat als ze allemaal een andere baan gaan zoeken, dat je dan geen bediening overhoudt. Dat willen we ook niet
Mevrouw75
21-11-2024 om 07:06
BritgetJones007 schreef op 21-11-2024 om 06:00:
[..]
Maar ik denk wel, dat als ze allemaal een andere baan gaan zoeken, dat je dan geen bediening overhoudt. Dat willen we ook niet
Studenten kunnen best 5 zinnen leren en zijn heus welwillend om dat te doen als ze moeten.
Poezenmeisje
21-11-2024 om 07:22
Als er maar genoeg "locals" een terras verlaten omdat de "internationals" het weigeren om Nederlands te leren voor iets simpels als het bestellen van een droge, witte wijn dan gaan die werkgevers dat er wel intimmeren.
Poezenmeisje
21-11-2024 om 07:26
Ik begrijp trouwens niet waarom 'ouderen' geen vreemde talen zouden spreken?
Mijn ouders kregen die er echt wel ingestampt op de hbs i.t.t. de jeugd van tegenwoordig.
Mijn oma is 30 jaar geleden overleden, die sprak Nederlands, Frans, Italiaans, Duits, Engels, Maleis en een aantal inlandse talen. (Nederlandsch Indië).
De boeken voor mijn boekenlijst haalde ik o.a. uit haar boekenkast, ik heb nog een hele oude editie van "Christmas Carol".