Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Prijzen in de horeca

Gisteren een wijntje wezen drinken in een wijnbar in een kleine plaats in Midden-Nederland. Dus niet de Zuid-as of 't Gooi. Zijn alle wijnen verhoogd van 5.50 a 6 euro naar 7 of 8 euro. Een (weliswaar) Amarone buiten de kaart (prijs werd dus alleen bij navraag genoemd) 14.50 Euro! Wat zijn jullie ervaringen?

Beerlover

Beerlover

18-11-2024 om 23:16 Topicstarter

alhambra schreef op 18-11-2024 om 20:02:

Als de beleving en de bediening goed is dan heb ik een stuk minder problemen met de hoge prijzen dan wanneer er een houding hangt dat je dankbaar mag zijn dat je in hun etablissement je geld mag uitgeven.

Ik vind het opvallend dat de prijzen in Duitsland een stuk lager zijn én met prima bediening.

Door de hoge prijzen ga ik minder vaak naar de horeca.

Er zat een vliegje in miin wijn van 8 euro. "Oh, wilt u een mesje om m eruit te vissen?" How about een nieuw glas, scheldwoord.

er zijn veel en veel te veel wijnimporteurs. Die zijn klein, dus hoge logistieke kosten en dan wordt de wijn snel duur. Of de grote jongens hebben een duur verkoopapparaat. Dan is er ook veel horeca die lokaal koopt, wat ansich goed is en die lokale wijnhandelaar importeert niet zelf maar koopt het bij de importeur. Dan is er dus meerdere keer marge. En de horeca doet het dan tig keer over de kop.

RavIvaR schreef op 18-11-2024 om 20:29:

Wat voor de een makkelijk aan te leren is, is dat voor een ander niet.
Zo kan ik de switch maken maar kan me ook voorstellen dat m.n. ouderen dat niet altijd kunnen.

Nou precies. Maar je ouders kunnen ook op dat terras zitten (ik denk dat die kans groter is dan dat ze er werken) en dan verstaat de bediening ze niet. Ik vind het absurd dat ze alleen Engels spreken. Je hebt een dienstverlenende baan gekozen, leer wat basiszinnen en leer de kaart en je bent al een heel end. Als het dan lastig wordt ga je over op Engels of roep je een collega. Maar gewoonweg weigeren de taal van het land waar je werkt te spreken vind ik heel vreemd. En als je de taal niet kunt leren (ik heb zelf een wiskundeknobbel op de plek waar anderen talen leren, dus ik kan het me goed voorstellen ) dan is een baan waar je veel moet praten in een vreemde taal wellicht niet geschikt voor je. Ga je voor een bijbaan in de tuinbouw, schoonmaak, productie, afwaskeuken oid. 

Ysenda schreef op 18-11-2024 om 22:24:

[..]

De studies die ze volgen zijn niet in het Nederlands, dus waarom de taal leren.

Omdat de baan die ze hebben uitgekozen Nederlands is? 

Ysenda schreef op 18-11-2024 om 22:24:

[..]

De studies die ze volgen zijn niet in het Nederlands, dus waarom de taal leren.

Omdat ze in Nederland wonen en studeren?

Op mijn werk werken veel expats. Sommigen nemen ook de moeite niet om Nederlands te leren. De meesten gelukkig wel. En ook al gaat het niet altijd even vloeiend al vrij snel snappen ze toch wel wat basiszinnen.

Chipndale schreef op 18-11-2024 om 19:57:

[..]

Laatst voor een colaatje ook 4,95 moeten betalen....😬

Mijn dieptepunt ligt bij €5,25 voor een normaal flesje Lipton IJsthee. Het glas witte wijn van mijn oom was goedkoper (€4,75).

ik heb laatst voor 1CL Baileys 4,75 betaald. prachtig glas, maar 3x nippen en het is op. 

alles wordt duurder, maar dit staat niet in verhouding. 

Luttjetrut schreef op 19-11-2024 om 10:53:

[..]

Mijn dieptepunt ligt bij €5,25 voor een normaal flesje Lipton IJsthee. Het glas witte wijn van mijn oom was goedkoper (€4,75).

Nou, 3 euro voor een flesje van 300 ml water vind ik ook niet heel gezellig. Van de week weer eens buiten de deur geluncht, broodje carpaccio en een sapje € 19,75.

Peaches schreef op 18-11-2024 om 21:24:

[..]

Ouderen werken dan ook meestal niet in de horeca.

Ze bedoelt de klanten

Ik was laatst in Duitsland en daar liggen de prijzen wel echt een stuk lager in de horeca. Bij veel gelegenheden krijg je ook nog 500ml als je frisdrank besteld. In de grote steden daar veranderd dat wel wat.

Wij merken thuis dat we gewoon minder buiten de deur eten. Ik vind het gewoon niet leuk om zo ontzettend veel te moeten betalen. Overigens was ik dit weekend in Duitsland en kon ook 3.90 betalen voor een flesje water, 4.20 voor een cola zero. Een koffie en thee ( gewoon met zakje) was samen 7.40. Nou zaten wij wel in het winkelcentrum van Oberhausen dus wellicht is het daar gewoon veel duurder. Op een terrasje was een cappuccino en verse munt thee 7.80. Allemaal ook duurder geworden.

In mijn woonplaats zit wel altijd alles vol op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. 

Wij gaan graag naar koffietentjes en niet alleen de koffie wordt enorm duur, ook de taartjes. Daar leg je rustig 6 euro tot 7,50 voor neer. Slagroom erbij is nog eens een euro extra. We worden er wel lekker slank van😂 En waar we voorheen altijd wel ergens een bakkie koffie of een lunchje deden, doen we dat nu een heel stuk minder. Als we wél ergens heen gaan dan moet het wel iets zijn waarvan we weten dat het goed is. We zijn het thuis koffiedrinken en lunchen meer gaan waarderen en op zich vind ik dat ook wel wat hebben.

De bezorgers van AH spreken ook steeds vaker Engels. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n groot probleem, je wisselt toch weinig tekst met ze. Maar ik was laatst wel blij verrast toen ik zei: "have a nice day" en de bezorger tegelijkertijd zei "fijne dag".

RoosOpJeHoed schreef op 19-11-2024 om 13:07:

De bezorgers van AH spreken ook steeds vaker Engels. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n groot probleem, je wisselt toch weinig tekst met ze. Maar ik was laatst wel blij verrast toen ik zei: "have a nice day" en de bezorger tegelijkertijd zei "fijne dag".

Eigenlijk  wel triest dat we daar dan blij verrast  om zijn. Maar herkenbaar  idd.

Ik erger me ook vooral  aan Engelssprekende bediening. Maar ook in de winkels eigenlijk eerlijk gezegd.  Uit eten gaan wij niet heel vaak meer. Maar voor mensen in Noord-Holland  ( kop ) heb ik nog wel een goede tip. Steakhouse Duinoord Den Helder. Wij zijn daar vorige  week  geweest. 2 maal voorgerecht ( soep ) , 2 maal hoofdgerecht  en 2 ijs toe inclusief  6 drankjes  ( 4 cola en 2 witte wijn ) 78 euro. En als je teveel hebt vraag je een doggiebag  en pakken ze het vlees  netjes voor je in voor de lunch de volgende  dag!

De enige horeca die ik zo ongeveer opzoek is bij het zwembad.
Koffie met appeltaart voor €5,05 en het tweede bakje gratis.

Ook de patat is daar erg lekker. Mijn kinderen gaan vele malen liever daar naar toe om een patatje te halen dan naar de Mac 😂.

Zit ook wel eens op een terras waar het duurder is, dan ga ik meer voor de hele beleving en de rust in het bos waar dat terras is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.