Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Bizar trouwens! Die 3 oesters die ik voor echtgenoot had gekocht: met z'n allen voor 75 cent

Wij zijn net thuis, geen voorgerecht maar vlees van de bakplaat, stokbrood en ceasar salade voor erbij. Nagerecht was mince pie.

Fijne kerst allemaal! 🎄

Wij gaan straks eerst gezellig ontbijten met mini afbakbroodjes. Vanavond ga ik proberen een driegangenmenu te koken, voor zover dat lukt. Voor zoon heb ik tomatensoep, voor ons wil ik een simpele mosterdsoep maken. Als hoofdgerecht hebben we kip uit de oven, aardappelkroketjes en een mini aardappeltorentje (soort gratin) en daarbij verschillende groente: aspergetips, erwtjes, champignons en zoon krijgt zijn lievelings: wortel uit pot (bweuh). Toe het befaamde familierecept uit de familie van man dat traditie is met kerst: bitterkoekjespudding met kersen en slagroom. Zijn (inmiddels overleden) moeder heeft dat recept ooit voor mij uitgeschreven op een servetje en sindsdien maken we het braaf, al meer dan 10 jaar. Vorig jaar zei ik tegen de zus van man dat het bij mij altijd net wat te nattig werd als ik haar recept volgde, dus vroeg ik hoe zij het deed. "Gewoon, wat op het pakje van de custardpoeder staat." Oh. Dus het familierecept is gewoon de algemene bereidingswijze  Tot zover het romantische verhaal, voelt als de aflevering van Friends waarin Phoebe het familierecept van bepaalde koekjes probeert te achterhalen voor Monica en dat dan blijkt dat het koekjes van Nestlé waren

Fijne feestdagen!
Vandaag hebben we vanmiddag wat hapjes bij schoonouders. Ik heb wat bladerdeeghapjes uit de diepvries en mini saucijzenbroodjes. Niet zelf gemaakt want geen zin. Schoonmoeder zou soep maken en schoonzus iets van gebak. 
Vanavond thuis gaan we verder met hapjes, toastjes, olijven en kaas etc ga dan niks meer koken.

fijne feestdagen. 
Ik heb vandaag geen verplichtingen, lekker alleen thuis. Ga wel wat hapjes voorbereiden voor morgen, want dan een brunch met de hele familie. 
Voor vandaag wat kiprollade met wat groente of zo. 

We gaan straks brunchen....met een nieuwe vriendin van een van de zonen....
Daarna een beetje voorkoken...vooaral man: ravioli, dan komt de sjoelbak op tafel....ieder jaar weer. 
En vanavond 5 gangen: burrata metpaprika en ansjovis, truffel aardappelpuree met  gefriteerd eigeel,ravioli gevuld met paddestoelen, entrecote met kruidenboter en witlof, en een pannekoekje met zelfgemaakt sinaasappelijs. Fijne dag!

Fijne dagen!

Wij aten gister de traditionele kaasfondue bij schoonouders, ik had Comté en belegen boerenkaas gehaald. Was ontzettend lekker maar hij was weer niet heel homogeen. Ik twijfel altijd of ie na het toevoegen van de maïzena nou aan de kook moet komen of niet. Volgens mij hoeft maïzena niet door te koken en is koken niet goed voor de kaas, maar misschien ben ik toch weer net te voorzichtig geweest. In elk geval was het wel heel lekker en erg gezellig. 

Zo even douchen en dan naar mijn familie voor koffie met appelbol en daarna hapjes. En mijn intens lekkere stol en mooie stokbroodjes natuurlijk

Wij hadden net kerstontbijt met zijn 4en; afbakbroodjes, croissantjes, gekookt eitje, kerststol etc.
Vanavond eten we met schoonfamilie bij zwager, iedereen maakt wat. Er is iig carpaccio en groentesoep vooraf, rollade met champignonsaus als hoofd en voor de kinderen die dat willen mini pizza, toe maken wij de soesjestoren.
Morgen brunch met mijn familie. Mijn moeder maakt altijd traditioneel ossestaartsoep. Broer maakt nog een voorgerechtje, zus het hoofdgerecht en wij het toetje met laagjes cake en opgeklopte slagroom met mascarpone en keurstof, versierd met een kerstchocolaatje. 

Owww, wat een heerlijkheden komen er voorbij hier!

Idd, een zwaar witte kerst voor ons dit jaar. Man kon maandagmorgen niet thuiskomen, want er stonden verschillende door de sneeuwval gestrande auto's kriskras op de weg...

3 oesters voor 75 cent, Dewi ?!? Hier kosten ze al snel 4 à 5 euro per stuk...

Man en ik aten met z'n tweeën gisteren. Ik had allerlei hapjes, toastjes, nootjes, olijven, kaasjes, gerookte zalm. Fles Prosecco erbij. Was prima.

Vanavond fondue bourguignonne met JV en verkering. Met een aardappelgratin, stokbrood en gestoomde brocs. Ik doe geen voorgerecht, maar een uitgebreid apéro, met wat zalmhapjes, bladerdeeghapjes, etc... Toe maak ik een s'mores-geïnspireerd toetje : verkruimelde biscuitjes met chocolade-marshmallowssaus en dan met een paar marshmallows erop even onder de gril.  En/of affogato.

O, en hier komt ook de sjoelbak op tafel !

Veel plezier allemaal!

Iemand nog naar de kerk geweest?

irmaladouce schreef op 25-12-2024 om 11:57:

Iemand nog naar de kerk geweest?

Nee maar dat ga ik sowieso nooit en ben ik van thuis uit ook niet gewend. Kan me 1 of 2 keer herinneren dat we vroeger met mijn oma naar de nachtmis zijn geweest maar volgens mij niet vaker.

Wat een goed verhaal van die pudding Afro!

Jouw menu klinkt fantastisch ted! En anderen ook trouwens. 

Mince pie moest ik even googelen. Was het lekker Dolf? Je klinkt niet heel enthousiast. 

Kaasfondue vind ik ook altijd lastig om op goede consistentie te krijgen. Dat maakt ook dat ik er minder van geniet, dat geklooi met harder/zachter en de stress dat ie helemaal gaat splitsen (klein trauma, iets met gestreste schoonmoeder). 

Die sneeuw klinkt heel romantisch irma, maar ik denk dat het voor jullie vooral onpraktisch is. 

En wat leuk ook die (nieuwe) liefdes van kinderen die aanhaken. Lijkt me heel leuk als de familie daar weer een beetje mee uitbreidt.

Hier gisteren heerlijk gegourmet (daar doen wij nooit een voor of nagerecht bij).
Vanmorgen lekkere afbakbroodjes,  stol en vruchtensap. 

Ik ben nu bezig met de voorbereidingen van het voorgerecht en de soep voor het diner vanavond met de familie.  Ik maak tomaten tartaar uit de allerhande en voor man die niet van tomaat houdt heb ik van excellent een steak tartare pakket.

MijnNaamIsHaas73 schreef op 25-12-2024 om 12:44:

Mince pie moest ik even googelen. Was het lekker Dolf? Je klinkt niet heel enthousiast.

Jawel hoor maar ik was moe. Het is altijd een beetje gedoe daar.  Ergernissen etc. Op zich was het gezellig maar het blijft altijd een raar iets samen. Gedoe. 

Kaasfondue,eerst deknoflook, dan de wijn,dan maizena,en dan de kaas.... roeren en roeren...kan eigenlijk nooit verkeerd gaan....

Wij zijn hier ook niet van de kerk...iets met jeugdtrauma en altijd moeten....

Fijne dag nog!

Ik ben alleen, heb varkenshaas maar ik vertrouw mijn kaken niet helemaal dus ik heb een overdwars door midden gesneden en de andere helft in de vriezer teruggelegd voor hopelijk morgen. Ik heb whiskeysaus in een flesje merk AH, die zal ik wat aanlengen met zure room om de zoutgraad wat terug te brengen. Ik zal hem in de airfryer doen. Houdt de kookplaat en spatwand schoon.

Ik doe vandaag geen groenten maar wel krielaardappels en die wou ik bakken. Eerst koken dan bakken. Zonder iets misschien peper. En dan heb ik champignons, die wou ik bakken met een uitje denk ik en dan zure room erbij. Vind ik altijd wel lekker.

Enne verder heb ik een toetje vanmorgen al gemaakt: een kookpudding met lagen bitterkoekjes, tiramisu-likeur, rum, lange vingers, aardbeienjam. Die staat in de koeler, is altijd een hit, en daar wordt heel veel slagroom bij gegeten. Morgen de andere helft.

Succes en eet ze!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.