Eten
ToetieToover
23-12-2024 om 22:26
Foelie is het schilletje van de nootmuskaat. Lekker ouderwets!
Vandaag hele dag geklust bij een ander, die haalde speciaal voor mij -nadat de keuken grondig was geboend wegens mijn allergie- allerlei eetbaars bij ah. Een maaltijdsalade, soep, kipgehaktballetjes. En zo’n bakje met nootjes, fruit en gedroogd fruit (blauwe bessen, walnoten, abrikozen). Mijn favoriete glutenvrije crackers met kaas. Warme chocomel met slagroom en mini marshmallows. Naaaah… lief hè. Ondertussen heb ik als wederdienst een kast geverfd en een andere beschilderd met hetzelfde motief als het behang.
Dewi-Sri2
23-12-2024 om 23:11
MijnNaamIsHaas73 schreef op 23-12-2024 om 21:10:
Bij mij wordt friet uit de airfryer wel knapperig Dewi. Ik neem altijd de voorgebakken uit de koeling, maar dat heb je daar waarschijnlijk niet?
Wij aten een Aziatische roerbak met een beetje kip en veel groenten en shi take en rijst. Voor de kinderen zelfmaakwraps. Vandaag alle boodschappen binnen, ik vond het nog best meevallen in de winkels. Alleen de hele foelie was op. Ik weet ook eindelijk niet wat dat is, ik heb nog een potje poeder staan, gebruik dat wel voor de ragout.
Voorgebakken friet heb ik hier nog niet gezien, maar ik ga eens kijken bij Leclerc, daar kom ik niet zo vaak.Hoe doe jij dat dan>
Foelie kan je heel goed vervangen door nootmuskaat. Het is niet 100% hetzelfde, maar het komt het dichtst in de buurt.
Friezinnetje
24-12-2024 om 06:31
vanavond kadootjes uitpakken en ik heb daarbij een pan soep gemaakt en ik maak er pizzaatjes bij van naanbrood.
Dolfje
24-12-2024 om 07:19
Wij gaan vanavond bij mijn moeder en broer eten, ik denk bakplaten /gourmetten.
afrodite05
24-12-2024 om 07:42
Wij kopen vaak de diepvriesfrietjes en die worden prima knapperig in onze airfryer. Volgens mij is het doorgaans voorverwarmen op 200 graden en dan 12-18 min bakken. 18 min is voor ons te ver (dan worden ze echt bruin en is het als chips), maar dat is ongetwijfeld afhankelijk van je merk/type airfryer en de hoeveelheid die je tegelijkertijd bakt. Wij houden het meestal op 15 min. Oh en een paar keer tussendoor schudden.
Ik maak voor vanavond pannenkoeken. Voor de nodige groente-inname maak ik er een stevige soep bij van uitgebakken chorizo, courgette, tomaten en linzen.
Jynta1981
24-12-2024 om 07:42
Ik wilde de slowcooker aanslingeren voor een marokaansirige tajine maaltijd (kip, wortel, aubergine) met couscous, maar dat was niet kerstavond achtig eten volgens vriend, dus ze mogen het zeggen voor vanavond.
Dan schuift dit door naar vrijdag. Zal wel iets van kaasfondue worden ofzo.
Gister de restanten van de verjaardag: 2 soorten soep, stokbroodjes met kaasjes en Smeersels, broodje knak.
Dolfje
24-12-2024 om 08:02
Ik hoef mijn airfryer niet voor te verwarmen. Verse frietjes uit de koeling en krieltjes gaan er 2x 10 minuten in. Tussendoor schudden.
Vind het wel een goede aankoop, hebben de friteuse pas naar Het goed gebracht want die stond al een jaar in de schuur.
Ted68
24-12-2024 om 10:51
Wij hebben witte kerstdagen. Maar bij Irma is het waarschijnlijk nog veel meer.....
We hebben vanavond eerst: verschillende kleine hapjes: zalmrolletjes, mini spinazie taartjes, prikkers met tomaat, mozzarella basilikum, kaaskroketjes etc.
Dan heel eenvoudig: verse kaasfondue.
Zoon maakt toetje.
Wens jullie allen een fijne kerstavond!
Teigera
24-12-2024 om 11:05
Ook vanuit mij een fijne Kerstavond gewenst!
Eerst nog een beetje werken, voor mij. Stelt niet veel voor, bijna iedereen heeft vrij dus het is heerlijk rustig. Lief kookt vanavond: amuse is mimosa van ei, met zalmforeleitjes - voorgerecht is een trio van bonbons (carpaccio, vitello tonnato, gerookte zalm) - daarna met brie gevulde varkenshaas omwikkeld met spek, geserveerd met cranberrysaus, geglaceerde worteltjes en aardappeltjes in de vorm van dennenappels - toe crème brulee met suikerspin. Ben benieuwd, ik laat me verwennen .
@Kaaaaaaatje: wij vonden de paratha's gisteravond heel lekker. Had ze uit de diepvries. We hebben meteen zitten googlen of je ze ook zelf kunt maken, dat lijkt goed te kunnen (al zie ik door het woud aan recepten dan meteen het bos niet meer).
MijnNaamIsHaas73
24-12-2024 om 12:43
@dewi, Wat de anderen ook zeggen, op 180 ongeveer, en tussendoor opschudden. En de airfryer niet te vol doen, maar dat lijkt me voor 2 personen niet zo'n probleem.
Jouw menu klinkt fantastisch Teig! Ik merk dat ik zelf toch niet zoveel moeite doe als we gewoon met zn vieren zijn.
Wij gaan vanavond gourmetten.
Gezellige dagen voor jullie allemaal 🎄
ToetieToover
24-12-2024 om 13:30
Smakelijke kerst allemaal!
Vandaag hebben we een traditionele Finse maaltijd:
Zoete aardappelpureegratin, gekruide ham, geroosterde knolgroenten (knolselderij, koolrabi), bietjessalade (rosolli) met haring. Toetje is pruimkissel met rijstepap.
Brunch was worstjes buiten roosteren, doen ze namelijk graag in Finland. Daarna marshmallows geroosterd, niks Fins aan maar wel lekker 🤤 Bij gebrek aan sauna zijn we daarna in de badkuip gaan opwarmen
Dolfje
24-12-2024 om 14:23
Teigera schreef op 24-12-2024 om 11:05:
@Kaaaaaaatje: wij vonden de paratha's gisteravond heel lekker. Had ze uit de diepvries. We hebben meteen zitten googlen of je ze ook zelf kunt maken, dat lijkt goed te kunnen (al zie ik door het woud aan recepten dan meteen het bos niet meer).
Ik haal ze ook altijd uit de diepvries van de Indiase winkel hier. Kan me de moeite van zelf maken niet gunnen al heb ik een tijdje terug wel dit gemaakt wat er enigszins op lijkt naar mijn idee
Dewi-Sri2
24-12-2024 om 16:51
Wij doen vanavond ontzettend gewoon, waarschijnlijk iets van pasta. Hierna wordt het drie dagen uitpakken: fruit-de-mer, confit de canard met rodekool en truffelpuree, en beef wellington met risotto.
Vanmorgen om 9 uur de boodschappen gedaan. Bij de bakker waren de croissants al uitverkocht, maar die was ook al om 7 uur open. Ik hield mijn hart vast voor de drukte in de supermarkt, maar het was super rustig En ontzettende mazzel, ik had de laatste langoustines te pakken. Pfff. Fruit-de-mer is geen fruit-de-mer zonder langoustines, vind ik. Voor echtgenoot een paar oesters op de kop getikt en zojuist heb ik mijn oestermes weer gevonden. Nogmaals pfff. Ik wist niet eens dat ik hem kwijt was.
De Intermarché zat (natuurlijk) zonder mascarpone, maar gelukkig zitten desserts niet echt in ons systeem. Echtgenoot zal heel blij zijn met stukken pure chocolade met hazelnoten bij de koffie .
Dewi-Sri2
24-12-2024 om 17:33
En natuurlijk allemaal hele fijne feestdagen!! En dat al jullie gerechten mogen lukken .
Jynta1981
24-12-2024 om 18:24
Ik heb het eten aan vriend overgelaten en dat werden 3 gangen verrassend genoeg:
Carpaccio vooraf, biefstukje met champignonsaus, sperziebonen en spek gerold en patatjes en toe een lavacakeje met een bolletje vanille-ijs en slagroom.