Eten
Dolfje
28-12-2024 om 09:03
Gefeliciteerd Teig!
Ik weet het nog niet omdat ik straks moet werken en man voor het eten zorgt.
Koreveen
28-12-2024 om 09:20
Gefeliciteerd Teig. Geen idee wat een instant pot is. Moet ik even googelen.
Mijn moeder had Tweede Kerstdag kip in bladerdeeg gemaakt met gebakken aardappels en sperziebonen. Was heerlijk. Toe stoofperen met vanille-ijs.
Gisteren en vandaag kaasjes, paté, zalm ed op stokbrood. Lekker makkelijk
Ted68
28-12-2024 om 10:16
Teig,gefeliciteerd!
Ik maak rode kool met appeltjes, en een eendenpoot...Eigenlijk moet daar nog wat bij,maar ik wil graag ietsjes afvallen,dus die Knödel denken we er maar bij.
MijnNaamIsHaas73
28-12-2024 om 11:30
Gefeliciteerd Teig!
Wij eten vanavond aardappeltjes uit de airfryer met een vega schnitzel en broccoli
Jynta1981
28-12-2024 om 12:04
Gister werden het aardappelkroketjes die ik nog in de vriezer vond, een salade en een kipcordonbleu. Vanavond eet ik alleen met oudste, even vragen wat zij wil. Ik ga zo uit lunchen en uitwaaien op het strand, dus hoeft niet uitgebreid.
Moosey
28-12-2024 om 12:20
Gefeliciteerd Teig! Wat gaat de tijd snel..
En gefeliciteerd met je Instant Pot! Fantastisch ding. De jouwe heeft ook slowcook functie neem ik aan? Maar dat kende je al natuurlijk. Wij gebruiken de snelkookfunctie vooral voor rijst, erwtensoep, peulvruchten koken, soms stoofvlees als we daar te laat aan denken (uit de slowcooker is het wel net lekkerder). Aardappels zou denk ik ook goed gaan. Het internet staat vol met recepten, vooral in het Engels. Gewoon googlen op wat je wilt maken en Instant Pot erachter zetten. Wel even opletten, er zijn veel verschillende versies. Dus soms gaat het over een knop of programma die de jouwe niet heeft. Maar daar kom je wel uit.
Wij hadden gister nog een onverwacht heel gezellige dag, gingen op de terugweg van de vrienden waar we hadden gelogeerd nog even iets afgeven bij vrienden (daar uitgebreid thee gedronken en bijgebabbeld) en iets ophalen bij m’n zus, en daar weer met de neus in de borrel en daarna Butter chicken gevallen en nog hitster gespeeld. Allemaal heel gezellig.
Vanochtend asociaal uitgeslapen. Ik was van plan allerlei nuttigs te doen deze vakantie maar ik geef het grootste gedeelte van de lijst maar op denk ik Vandaag even opruimen/schoonmaken en het water op met m’n sup, morgen ook weer sociale afspraken. Prima zo.
afrodite05
28-12-2024 om 12:32
Gefeliciteerd Teigera!
Haha bij die instant pot dacht ik aan iets als zo'n pot waar je heet water bij moet doen en dat je dan noodles/noodlesoep hebt, maar dat is het duidelijk niet...
Ik ga van een bakje stoofvlees dat in de diepvries stond en een restantje tomatensoep een pannetje goulash maken. Aardappel erbij, paprika, tomaat en wat kruiden. Dat serveer ik met wat rijst en erwtjes.
rionyriony
28-12-2024 om 12:46
Ik heb net nog zo'n kersttoetje gemaakt (koekjespudding met drank erin) want ik had nog spullen over. Voor vanavond en morgen. En dan heb ik de 30ste een pakje chocoladepudding en voor de 31ste en Nieuwjaarsdag heb ik als feestelijk eten varkenshaas en champignons. 's Avonds zijn er dan oliebollen en mogelijk sneeuwballen. Dat zijn gefrituurde soezen.
Je moet dan denken aan een recept van 33 gr bloem (mag ook zelfr. bakmeel), 30 gr boter, 1 flink ei, 65 gr water, snufje zout, evt rozijnen en slagroom. Laat de boter en het water en het zout samen smelten in een klein pannetje op een vuurtje, breng het aan de kook, flink roerend, gooi dan alle bloem tegelijk erbij, nog steeds op het vuur flink roeren tot een bal (voorkom teveel verdampen want het is niet veel water). Daarna van het vuur halen en het ei erbij. Met een staafmixer maak je er, in het pannetje, er een soort zalf-achtig beslag van. Je kan er rozijnen en een smaakje bij doen. Verwarm de frituur tot pakweg 160-170, verdeel het beslag in 6 tot 8 hoopjes en gooi ze allemaal (of op hun beurt) in de hete olie. Bak ze als oliebollen en pas de temperatuur wat aan naar believen. De bedoeling is dat ze heel erg uitzetten. Koud laten worden (niet te snel) en vul ze met iets lekkers bijvoorbeeld slagroom en bestrooi met poedersuiker.
Je kan elk soezenrecept gebruiken dus hoeft niet bovenstaande samenstelling te zijn. En natuurlijk hoeven ze niet in de frituurolie maar kunnen ze ook in de airfryer of oven.
Friezinnetje
28-12-2024 om 16:15
ik heb champignonsoep gemaakt, met wat spekjes erdoor. Mss nog een cracker erbij.
Jynta1981
28-12-2024 om 18:55
Ik at helemaal niet met oudste, want die moest werken. Ik had uitgebreid geluncht dus bakje net een ei en at deze op een boterham.
Morgen maak ik dan eindelijk de Marokkaanse tajine maar dan uit de slowcooker.