Eten
Dewi-Sri2
25-12-2024 om 16:25
irmaladouce schreef op 25-12-2024 om 11:45:
3 oesters voor 75 cent, Dewi ?!? Hier kosten ze al snel 4 à 5 euro per stuk...
Ja, krankzinnig hè? Ik begin te vermoeden dat de vishulp een foutje heeft gemaakt. En verder, als het geen foutje was, hoop ik dat ik vannacht niet met echtgenoot op de spoedeisende hulp zit...
Hier staat nu de rodekool voor morgen stilletjes voor zich uit te pruttelen. Heerlijk, zo'n gerecht dat bijna zichzelf maakt en dat je rustig kunt vergeten.
Ik begin nu aan de sojasaus en de mayonaise voor vanavond. Ook in een kwartiertje klaar. Relaxte kerst wel .
Moosey
25-12-2024 om 17:13
Ted68 schreef op 25-12-2024 om 13:26:
Kaasfondue,eerst deknoflook, dan de wijn,dan maizena,en dan de kaas.... roeren en roeren...kan eigenlijk nooit verkeerd gaan....
Ahhhhh natuurlijk! Eerst de wijn binden met de maizena (en dus even aan de kook brengen) en dan de kaas erin smelten (en dus niet meer laten koken) Ontzettend logisch eigenlijk… Weet je dat het in elk recept wat ik heb gelezen andersom staat, maïzena als laatst?
Moosey
25-12-2024 om 17:15
Wij hebben net heel gezellig geborreld en zijn net weer thuis. Zit half en half te denken aan iets met geroosterde spruiten, gebakken paddestoelen en walnoten. Wel lekker. Zo even overleggen wat de geliefde nog zin in heeft.
Dolfje
26-12-2024 om 08:29
Wij hadden gisteren bij mijn schoonouders een soort cheesecake die neefje en nichtje hadden gemaakt. Later mijn bladerdeeghapjes ( gekocht niet zelf gemaakt) en schoonmoeder had aspergesoep gemaakt ( die koopt in het seizoen altijd veel asperges en vriest ze in).
Later thuis toastjes met cranberry paté en Boursin.
Vanavond eten we carpaccio en ik leg een camembert in de oven met honing en chilivlokken en daar dippen we dan stokbrood in.
GeorgieBrown
26-12-2024 om 09:48
Moosey schreef op 25-12-2024 om 17:13:
[..]
Ahhhhh natuurlijk! Eerst de wijn binden met de maizena (en dus even aan de kook brengen) en dan de kaas erin smelten (en dus niet meer laten koken) Ontzettend logisch eigenlijk… Weet je dat het in elk recept wat ik heb gelezen andersom staat, maïzena als laatst?
Goed dat we Zwitsers in da house hebben.
Haha, goed verhaal van die pudding, Afro.
Kerstavond aten we venkelrisotto.
Gisteren had ik paddestoelen lasagna, erbij https://blog.giallozafferano.it/studentiaifornelli/scarole-alla-napoletana/ en olijven focaccia. Viel allemaal goed in de smaak.
Vandaag hebben we vooraf witloofsoep, daarna kabeljauw met persillade en getoast broodkruim, aardappel-knolselderij gratin en (citroen?) boontjes.
Ohja, en sjoelbak ✔️
Moosey
26-12-2024 om 10:00
Hm, lekker GB, zowel je Italiaanse maal als je diner vanavond.
Bij de familie-borrel eet ik toch altijd minder dan ik vantevoren denk, dus ik had best wel weer trek gisteravond. Flinke traybake gemaakt van spruitjes, cherrytomaten, knof en ui, wat walnoten en amandelen. Stokbroodje erbij gebakken. Was precies waar ik zin in had.
Later vandaag brunchen met lief en vanavond eten we bij vrienden, geen idee wat, maar hij kookt altijd lekker dus dat moet goedkomen.
ToetieToover
26-12-2024 om 10:04
Juist met kerst kan ik niet zoveel bedenken en ik zit daarom hier te treuzelen en neuzen. Heb net een warming up gedaan en ga zo even thuis bewegen en daarna zou het prettige timing zijn als ik na het douchen en omkleden weet wat ik nog nodig heb bij de supermarkt. Er komt nog geen plannetje bij mij op. 🤷🏼♀️ De bordspellen zijn wel al uitgezocht op het aantal spelers .
yette
26-12-2024 om 10:43
Hoi
Na mijn gereis en een verbouwing, is het forum uit mijn systeem geraakt. Laat ik het maar weer eens oppakken:
Gisteren familiediner met 17 mensen:
Vooraf quiche met brie, bacon, rozemarijn en cranberry-saus (door mij)
Hoofdgerecht was een buffet: grote stukken geslowcookt rund- en varkensvlees, gehaktballetjes in rode saus en köfte (allen door zwager), krieltjes uit de oven en risotto (door zus), gegrilde pompoen, boontjes omwikkeld met spek en knolselderij-puree (door broer).
Nagerecht was een toetjes-buffet: tiramisu (door nichtje), citroentaart (door zus), kokosmacarons (door mijn oudste zoon), Christmas-crackers (door mijn dochter), frambozen, aardbeien.
Voor vandaag weten we het nog niet. De Vader wil wel zuurkool maken, de kinderen Turks platbrood met falafel, ikzelf spaghetti met kaassaus en kruidige salade. Dat wordt dus iene-miene mutte.
MijnNaamIsHaas73
26-12-2024 om 11:39
Gezellig dat je er weer bent Yette! Jouw kerstdiner klinkt goed, voor ieder wat wils.
Dank voor de fonduetips ted!
Toetie als je nog twijfelt ik kan de smokey tomatentartaar aanbevelen
https://www.ah.nl/r/1200685
Mijn (bos)paddestoelen bouillon was wat minder goed gelukt. Zat een vervelende bittere smaak aan. Geen idee wat er gebeurd is.
Verder aten wij italiaanse rollade met pancetta. Daarbij zuurkool, rode kool, gekookte aardappelen en pommes duchesse.
Na maakte mijn zwager een cake met rood fruit erin, met vanille-ijs en passie vruchtencustard. Was ook erg lekker.
Ik heb net heel gehaast een pan ragout gemaakt voor bij de lunch. Ondanks de tijdsdruk wel goed gelukt geloof ik.
Moosey
26-12-2024 om 13:31
Wat jammer van de bouillon Haas! Bitter is ook niet meer te verdoezelen.. heb je een recept? Dan kan ik even kijken of ik snap wat er mis kan zijn gegaan
Koreveen
26-12-2024 om 13:43
Fijne dagen iedereen! En wat eten jullie allemaal lekker.
Dewi, niet in het ziekenhuis belandt?
Op Kerstavond bestellen wij sinds corona een diner bij ons favoriete restaurant. Moet je alleen afmaken, warm maken en opmaken. Was geweldig met voor: hoender filet met mosterd, appel en gekonfijte aardappel
Tussen: gemarineerde zalm met bulgur en cepes, 64 graden ei en prei
Hoofd: diamant haas met boterzachte kalfswang, truffel, knolselderijtaartje
Toe: yoghurtcrème aux met kokos cake en yuzu
Ik ben gek op koken maar geen zin in stress met de kerstdagen. Dus wij gaan altijd op pad.
Eerste Kerstdag altijd uitgebreid lunch buffet in een restaurant met schoonfamilie. Was lekker allemaal maar ik zit altijd zo snel vol en zie mensen daar eten, niet normaal. We waren om 18 uur thuis en niets meer gegeten.
Vanmiddag naar mijn ouders. Mijn moeder heeft na een aneurysma paar jaar geleden echt een jasje uit gedaan maar wil toch koken. Ze houdt het gelukkig wel eenvoudig. Zei ze, ik hoop het want best eigenwijs. Van wie heb ik dat
Ted68
26-12-2024 om 14:04
We hebben echt fijne dagen gehad.., Erg lekker gegeten. En straks gaan we het bos in, en maken in de sneeuw een vuurtje, en gaan slangenbrood en braadworst eten. We hebben genoeg van koken en veel eten. De buren en hun kinderen en honden komen ook....
afrodite05
26-12-2024 om 15:13
Wij moesten nodig zoon uitlaten, dus zitten we nu in een krijspaleis (lees: indoor speeltuin)... Ik heb een brakke nacht achter de rug met koorts en overal pijn, net de laatste pillen van de laatste strip paracetamol geslikt. Man zei dat Kruidvat open was, dus onderweg hiernaartoe meteen een nieuw doosje gehaald. Overigens niet brak van de alcohol, want dat heb ik al maanden (jaren?) niet meer gehad.
Ik ga vanavond spinazierisotto maken met pangafilet uit de oven, met gegrilde tomaatjes erbij. Daarna vroeg naar bed.
Dewi-Sri2
26-12-2024 om 15:42
Ted, wat is slangenbrood? Klinkt gezellig!
Wat vervelend Afro, dat wil je met zulke dagen nou net niet hebben (op andere dagen trouwens ook niet...).
Fijn dat je weer terug bent, Yette, ik vroeg me al af waar je was gebleven.
Koor, we zijn niet in het ziekenhuis beland gelukkig. Ik zag later pas dat de oesters per gewicht gingen en niet per stuk, en 3 stuks wegen natuurlijk niet zo veel, maar € 0,75 blijft bizar.
Hier heb ik straks een buitengewoon relaxed kookavondje. De rodekool is klaar op een schep miso na, de confit de canard komt uit blik en ik hoef alleen de aardappels te koken voor de truffelpuree.
Morgen ga ik toch even naar de Hyper U voor een goed stuk vlees voor de beef wellington. Ik heb ik onglet, maar ik vrees dat die veel te gaar wordt en ook te stug. We gaan het zien en beleven.
rionyriony
26-12-2024 om 18:02
Ik heb vandaag precies hetzelfde gegeten als gisteren (varkenshaas, champignons met roomsaus, en gebakken krielaardappelen), alleen deze keer was het een heel stuk beter gelukt dan gisteren. Verschil tussen nacht en dag.
Het toetje (soort zelfgemaakte koekjespudding met drank erin) heb ik nog voor vanavond Prime Time.