Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Reepjes kipfilet, spitskool, noodles en 2 gebakken eitjes
Morgen de rest van de kipfilet reepjes en spitskool 

Teigera schreef op 01-12-2024 om 17:12:

Oh ja, the Two Fat Ladies en Ready Steady Cook! Heerlijke tv vond ik dat. Kopje koffie erbij, half oog in de studieboeken en de hele tijd afgeleid raken.
Gisteravond was heerlijk:
* bij het aperitief kwam een olijvenhapje - die heb ik aan manlief gelaten, een kaassoesje (weinig smaak vonden wij) en een hartig koekje
* amuse was met kabeljauw en tomaat, nu klinkt het simpel maar het was een echte smaakbom
* voorgerecht was gerookte zalm, met kruidenolie, mosterd, kroepoekje van weetiknietmeer en een kruidensalade en hangop (geweldig lekkere zalm, elke hap was genieten)
* tussengerecht 1 was een ravioli gevuld met kreeft, kreeftensaus en topinamboer
* tussengerecht 2 was zuurkool met fazant, verse truffel en een sausje
* hoofdgerecht was bavette met rodewijnsaus, pompoencrème met rode kool, gestoofde witlof (zo te proeven in sinaasappelsap), uiencompote en pompoencrème met heel lekkere knapperige cavolo nero
* manlief had kaas, ik ging voor zoet: mousse van melkchocolade, gemarineerde ananas, citroenmelisse, vanilleijs en brownie van pistache.

Vanavond maak ik loempia's uit de oven op verzoek van de frutjes, en nasi met veel roerbakgroenten en reepjes ei.

Klinkt fantastisch, Teig!

In hoop dat onze verbouwing over is voor de kerst, dan kan ik tenminste mijn pastamachine weer uit de opslag halen. Rond de feestdagen kan je hier ook langoest krijgen, ook zo lekker. Die ravioli staat vast op mijn lijst!

Oh ik help het je hopen Dewi! Sowieso, zo'n verbouwing kan maar beter klaar zijn... je hebt er altijd gedoe van.
@MijnnaamisHaas: zeer herkenbaar, ik heb ook het idee dat m'n hoofd zo vol zit met van alles dat iets als gevarieerd koken en preppen er bij in schiet. Geen ruimte meer voor. Dan moet het maar gaan, zoals het wél gaat. 

yette

yette

01-12-2024 om 21:50 Topicstarter

@ Moos - dat recept is zo snel klaar (maar echt niet in 15 minuten) omdat de basis een k&k tortilla is. Ikzelf maak het met mijn eigen halfom-gehakt. Dat bestaat (ook voor burgers, ballen, etc ) voor minstens de helft uit gekookte grauwe linzen. Lichter verteerbaar, beter te verantwoorden èn ook veel lekkerder! 

Vandaag maakte De Vader krieltjes, worst en rode kool. Morgen ben ik aan de beurt, dat wordt couscous met gegrilde groenten en haloumi. Dinsdag kookt er een kind iets. 

Woensdag eet ik op grote hoogte op weg naar Amerika. Een goede vriend verraste me met een ticket en logeerpartij   

Dus.

Ik ga de komende weken waarschijnlijk weinig/niet koken 

Zo, dat is wel een verrassing Yette! Waar ergens zit je?

Haas, ik denk dat GB een goed punt heeft, ik post meestal ook niet als het niet echt noemenswaardig is. Een van Toeties maaltijden en voorbereidingsdiscipline wordt volgens mij iedereen wel een beetje jaloers

De Italiaan was wat wisselend en in elk geval te duur voor het gebodene, vond ik. Sowieso worden de schoonouders ook altijd een beetje zenuwachtig van alles wat geen superstandaard restaurant is, zeg maar op het moment dat iemand met een wijnkaart aan komt al. Maar dat omzeil ik dan altijd al een beetje (door de wijnkaart af te slaan en voor te stellen dat we de gemengde voorgerechten nemen bijvoorbeeld) Maar goed, de bordjes antipasti misti waren wat karig voor het geld, en niet heel bijzonder (wel smakelijk) Schoonvader had een erg goed bord ossobucco met risotto Milanese, schoonmoeder een ontzettend saaie pasta uit de oven, ik een bord boekweitpasta die ik wel erg al dente vond, maar wel met heerlijke grote stukken vers eekhoorntjesbrood en er zou ‘fondue de tallegio’ bij zitten, waar ik me toch een behoorlijk stevige kaassaus bij voorstelde, maar die was in zeer geringe mate aanwezig. Lief had ravioli gevuld met kalfsvlees, wel heel lekker maar erg weinig. Oh ja en tante zo’n tonijn tataki in een jasje met sesam. Erg lekker maar dan weer erg onitaliaans. En ik dronk nog een glas erg lekkere rode wijn. Dus nou ja, geen sof maar ik zou het ook niet aanraden. De Italiaanse ober was wel lief maar leek wel erg hard z’n best te doen, ook een beetje ongemakkelijk. 

Jouw etentje klinkt wel redelijk spectaculair Teig! Hoe was de hoeveelheid? Lijkt me altijd lastig met zo’n superuitgebreid diner koken, echt goed uitkomen qua hoeveelheid.

Hier wordt het wortel /bloemkool stamppot met een tartaartje.

Dank GB, teig en moos voor het relativeren!

Wauw wat een verrassing Yette! Geniet ervan!

Jammer van het etentje bij de Italiaan Moos! Wij hadden gisteren ook zoiets.  Een restaurant waar we al vaker waren geweest, maar viel gisteren een beetje tegen.  Niet heel slecht maar mwah. De kaart was ook minder interessant dan we gewend waren en de uitvoering ook. Ik had vitello tonnato, vlees was lekker, met een paar stukjes rauwe tonijn en de saus was een beetje opgeschuimd. Dus leuke elementen maar niet echt lekker op smaak. Als hoofdgerecht had ik een boerenschnitzel  en die was iets te hard gefrituurd.  Eigenlijk als ik er zo over nadenk viel het echt best wel tegen,  beter niet teveel analyseren achteraf. 

Vanavond een simpele pasta met spinazie,  kip, champignons en roomkaas.

Wow Yette, wat gaaf! Heel veel plezier gewenst. Wát een verrassing zeg.

@Moosey: de hoeveelheden waren goed. Het zijn natuurlijk 'sjieke' bordjes, dus prachtig opgemaakt en kleine hoeveelheden. Maar al met al, was 5 gangen prima. Ik had wel flinke trek de volgende ochtend, haha, dat verschil merkte ik wel. Je eet je buik niet 'vol' in zo'n restaurant.

Vanavond de bofkipburger van de Vegetarische slager, met broccoli en wat verschillende soorten aardappelrestjes uit de vriezer - de vriezer wil ik leeg hebben.

Leuke verrassing, Yette! Doe mij ook zo'n vriend..! 

De familieopstelling was intens, deels verhelderend, deels moet ik er nog goed over nadenken. Ik mocht ook representant zijn in opstellingen van anderen, dat was ook heel bijzonder. Gek hoe je dan als het ware automatisch aanvoelt hoe je moet staan. Ik laat het maar rustig op me inwerken allemaal.

Ik post eigenlijk wel elke dag, hoewel we sinds de geboorte van zoon niet meer echt spectaculair eten. Vanavond bijvoorbeeld simpel gebakken gnocchi met gegrilde groente (gewoon uit een diepvrieszak, dus ook weinig moeite) en gehakt. Misschien gooi ik er een blik gepelde tomaten door. Nog even kijken of ik zin heb om speciaal voor de mozzarella nog naar de winkel te gaan, of dat ik genoegen neem met geraspte kaas.

De rijsttafel van Dewi en het diner van Teigera springen er wel uit de laatste dagen hier. 

En yette, wat een heerlijke verrassing! Hoe lang ga je en welke kant ga je op? Heel veel plezier iig!

Ik lijd momenteel ook aan een serieus "cooks block", vandaar dat ik ook al een tijdje niet van me heb laten horen... Ik had een keer gebakken zeebaarsfilet met zoete aardappelfriet, broccoli en sla en een keer pasta met kerstomaatjes, verse babyspinazie, scheutje room en grote garnalen, knof en pepertje. Was lekker.  En verder wat hapsnapperig gedoe. Gisteren op verzoek van JV een "tafel-plancha" met plakjes entrecôte parisienne, kalkoenfilet, courgette, champignons. Daar kwamen aardappelbolletjes uit de oven bij, rustiek stokbrood en gemengde sla. Verkering van JV maakte er een geweldige aïoli bij en ik een pi-pi-pikante cocktailsaus.

Voor vandaag nog geen idee  , iig vleesloos.

yette

yette

02-12-2024 om 12:49 Topicstarter

Ik ga 10 dagen naar Californië  

hier vandaag lasagne van courgette/mozzarella/kip/tomatensaus

Moosey schreef op 01-12-2024 om 23:50:

Zo, dat is wel een verrassing Yette! Waar ergens zit je?

Haas, ik denk dat GB een goed punt heeft, ik post meestal ook niet als het niet echt noemenswaardig is. Een van Toeties maaltijden en voorbereidingsdiscipline wordt volgens mij iedereen wel een beetje jaloers

Ha, en ik ben dan weer jaloers op mensen die zomaar even uit eten kunnen gaan of iets bestellen. Die verrekte allergie maakt dat ik dat niet zomaar kan. En die verrekte sportgewoonten maken mij verrekte hongerig! Dan wil ik graag dat er iets klaarstaat. 

Vandaag was dat linzen-wortelsoep met fuet en mijn favo combi van komijn, knoflook, chili, kaneel. Met zadencrackers die ik dipte in een bakje hummus, want smeren duurde mij te lang. 

De andere maaltijd ging in de oven: pompoenblokjes, broodblokjes, gekruide olie, en op het laatst kipfilethaasjes erbij gelegd in de oven en een beetje hartige hangop erbij met daarin als extra wat rucola.

Same old, same old, zou ik zeggen. Niets bijzonders eigenlijk voor mijn doen. Soep met crackers en iets dat de oven bakt

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.