Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

oh ja, the 2 fat lady's. Die zag ik met collega altijd tijdens het sporten als we op de home-trainer zaten Veel room/boter en grote porties 

Ik ga vanmiddag een familieopstelling doen. Ben er heel benieuwd naar, weet niet zo goed wat ik ervan kan verwachten. Wel is bekend dat het tot uiterlijk 1730 duurt. Dat wordt wat laat voor de kleine man, dus in dat geval moet grote man hem iets geven. Als ik rond 1700 thuis kan zijn, eten we met z'n drieën frietjes met broccoli en erwtjes, en man moest nog een keuze maken tussen hamburger of frikadel. 

Ik wilde chili sin carne maken zodat er minstens 2 bakjes in de vriezer konden, maar ik ontdekte net dat de vriezer helemaal vol zit.  Dus het wordt denk ik volkoren spaghetti met puttanesca of zo. Alleen staan de zwarte bonen en kidneybonen al wel in de week. Misschien gooi ik ze ergens door een salade of zo, of ik wacht tot vrijdag en maak dan de chili (eerder lukt niet) en eet een paar keer uit de vriezer deze week. Dat laatste lijkt me het beste idee, eigenlijk.

Pas maar op dat ze niet gaan kiemen dan Anijs Had ik een keertje bij een grote cateringklus, had veel kikkererwten geweekt maar niet alles tegelijk gekookt. De geweekte erwten stonden ergens in een emmer buiten de koeling. Na een paar dagen waren ze allemaal ontkiemd Geen idee trouwens of in de koeling bewaren dat voorkomen zou hebben.. Waarschijnlijk had het in elk geval het proces wel vertraagd. 

Moosey schreef op 01-12-2024 om 10:07:

Pas maar op dat ze niet gaan kiemen dan Anijs Had ik een keertje bij een grote cateringklus, had veel kikkererwten geweekt maar niet alles tegelijk gekookt. De geweekte erwten stonden ergens in een emmer buiten de koeling. Na een paar dagen waren ze allemaal ontkiemd Geen idee trouwens of in de koeling bewaren dat voorkomen zou hebben.. Waarschijnlijk had het in elk geval het proces wel vertraagd.

Haha kikkererwtenvisjes Dat gebeurt mij regelmatig, dat de bonen kiemen. Dan kook en eet ik ze nog gewoon. Alleen of je van kikkererwten dan nog goede falafel kan draaien, denk ik niet  ik heb ze altijd in de vensterbank van de keuken staan, dan kan ik er makkelijker bij om ze te spoelen. 

afrodite05 schreef op 01-12-2024 om 09:45:

Ik ga vanmiddag een familieopstelling doen. Ben er heel benieuwd naar, weet niet zo goed wat ik ervan kan verwachten. Wel is bekend dat het tot uiterlijk 1730 duurt. Dat wordt wat laat voor de kleine man, dus in dat geval moet grote man hem iets geven. Als ik rond 1700 thuis kan zijn, eten we met z'n drieën frietjes met broccoli en erwtjes, en man moest nog een keuze maken tussen hamburger of frikadel.

Sterkte Afro. Ik heb dat ook ooit gedaan met poppetjes - en ik heb toen een poppetje uit het raam gegooid dat heb ik later wel zelf weer tussen de planten onder het raam opgezocht 

Dewi-Sri2 schreef op 01-12-2024 om 00:36:

Fijne dag Moos, en hopelijk vinden jullie wat leuks!
Ik had totaal geen kookinspiratie vandaag. Snipverkouden, en rond kooktijd belde een Nederlandse vriend die heel lief maar ontzettend lang van stof is. Het werd dus heel laat een supersnel gerecht met kip, tajine uit blik en couscous.
Maar ik heb vanmiddag ontzettend zitten genieten van oude (kerst)programma's met de Two Fat Ladies en Delia Smith. Kennen jullie ze? Pure nostalgie vind ik (na zo'n programma belde ik vroeger altijd met mijn moeder om te 'evalueren'). Nu vreselijk gedateerd, maar heerlijk om terug te zien. Verrukkelijke langzame, degelijke televisie, met meer dan genoeg tijd om ideeën mee schrijven en prachtige tijdbeelden. Misschien een tip, op Youtube.

Kook tv! Dat keek ik vroeger inderdaad. Ik heb ook veel 24 kitchen gekeken toen ik ziek was. Heerlijk om naar te kijken.

Vandaag bak ik koekjes om mee te nemen naar een middagje met vrienden en ze hebben speciaal gevraagd naar deze koekjes. Ik zit dus een beetje op de grond in de keuken, te yoga’en, te formummen en elke 7 minuten een nieuwe lading koekjes in de oven te schuiven. Ik heb nog even te gaan. Die dingen gaan erin als koek 

Ook neem ik voor mezelf wat avondeten mee, wegens dieet. Ik maak een zwarte bonensalade met gerookte amandelen, olijven, paprika, ui, rucola en ingemaakte bloemkool.

Ik heb weer nieuwe bonen in de week gezet (met dank aan de reminder), weekmenu aan de hand van de houdbaarheidsdatum is ook bedacht, kaassaus en dressings gemaakt en verder is er niet veel meer aan voorbereiding te doen voor de komende werkweek. 

Sterkte Afro! Hopelijk helpt het je. 

Wij gaan vanavond uit eten, ik heb al even op de kaart gespiekt maar nog geen keuze gemaakt. 

*klaagmodus aan* Ik ben steeds weer onder de indruk van hoe sommigen hier gezond en from scratch koken en voorbereiden. Dat lukt me echt zo slecht momenteel.  Niet genoeg energie/motivatie en de lusiknies maken dat ik me er niet toe kan zetten.  *klaagmodus uit* 
Ik neem zo wel een appel, en ik zal wat tomaat en komkommer snijden voor bij de lunch

Sterkte Afro!

Ik weet niet wat we eten. Man en ik gaan 3 nachten naar Allgau, Wellnessen... Vanavond een 4 gangen menu....Verheug me erop; lekker wandelen, zwemmen, sauna,en lekker eten.

afrodite05 schreef op 01-12-2024 om 09:45:

Ik ga vanmiddag een familieopstelling doen. Ben er heel benieuwd naar, weet niet zo goed wat ik ervan kan verwachten. 

Oh daar ben ik ook heel benieuwd naar. 

Ted68 schreef op 01-12-2024 om 11:28:

Ik weet niet wat we eten. Man en ik gaan 3 nachten naar Allgau, Wellnessen... Vanavond een 4 gangen menu....Verheug me erop; lekker wandelen, zwemmen, sauna,en lekker eten.

Heerlijk Ted! Geniet ervan!

Omdat ik nog amandelmeel heb heb ik net dit gemaakt ;
https://www.voedzaamensnel.nl/lunch/hartige-muffins-koolhydraatarm/
Best lekker en goed gelukt. 

Vanavond eten we pannenkoeken van amandelmeel. Zak staat al zo lang in de kast dat ik het eens moet opmaken.

Kooktv, ik ben er nu een beetje overheen, maar was altijd enorm fan van Ready Steady Cook. (behalve als ze een 'puddng-bag' hadden, haha). The Two Fat ladies vond ik ook leuk, maar van Delia Smith werd ik altijd een beetje iebelig. Te tuttig, en afgepast met theelepeltjes. Floyd daarentegen  

Dat lijkt me best spannend, zo'n familie opstelling, Afro. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Haas, mss is het allemaal niet zo representatief... Als ik er niet veel van maak meld ik het meestal niet. Wie weet geldt dat ook voor anderen. Je doet wat je kan en het wordt vanzelf weer beter.

Hoe was 't restaurant, Moos?

Ik kwam langs Odin en heb een krop andijvie meegenomen. Er zijn nog aardappels dus het wordt rauwe andijvie stamppot. 

ik heb curry gemaakt en daar eet ik wat rijst bij

Oh ja, the Two Fat Ladies en Ready Steady Cook! Heerlijke tv vond ik dat. Kopje koffie erbij, half oog in de studieboeken en de hele tijd afgeleid raken. 
Gisteravond was heerlijk:
* bij het aperitief kwam een olijvenhapje - die heb ik aan manlief gelaten, een kaassoesje (weinig smaak vonden wij) en een hartig koekje
* amuse was met kabeljauw en tomaat, nu klinkt het simpel maar het was een echte smaakbom
* voorgerecht was gerookte zalm, met kruidenolie, mosterd, kroepoekje van weetiknietmeer en een kruidensalade en hangop (geweldig lekkere zalm, elke hap was genieten)
* tussengerecht 1 was een ravioli gevuld met kreeft, kreeftensaus en topinamboer
* tussengerecht 2 was zuurkool met fazant, verse truffel en een sausje
* hoofdgerecht was bavette met rodewijnsaus, pompoencrème met rode kool, gestoofde witlof (zo te proeven in sinaasappelsap), uiencompote en pompoencrème met heel lekkere knapperige cavolo nero
* manlief had kaas, ik ging voor zoet: mousse van melkchocolade, gemarineerde ananas, citroenmelisse, vanilleijs en brownie van pistache.

Vanavond maak ik loempia's uit de oven op verzoek van de frutjes, en nasi met veel roerbakgroenten en reepjes ei. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.