Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Eergister gingen we toch eten bij het filmhuis, hoewel lief zei dat we altijd een beetje teleurgesteld zijn in de kwaliteit van het eten daar. Ik herinnerde me dat niet zo, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat ik telkens verdring dat het eten niet best is omdat ik de plek zo leuk vind Het was inderdaad weer niet best. Ze hebben (20 jaar na elk ander restaurant) het shared dining concept omarmd, en drie van de zes gerechtjes waren echt niet zo lekker. Met als uitschieter de okonomiyaki waar geen kool en geen zout in zat en die niet helemaal gaar was. We hebben elkaar plechtig beloofd niet meer te vergeten dat het niet goed is en alleen nog maar bitterballen te eten daar

Gisteren was ik naar een fermentatie-festivalletje, wat hoewel wat rommelig toch heel erg leuk en inspirerend was. En daar at ik een driegangenmenu van een Oostenrijkse chef wat echt fantastisch was. Vooraf een ‘coquille’ van aubergine met gefermenteerde jonge gort met dragon en een jus van kalfsbotten en geroosterde tomaat. Hoofd was langdurig gegaarde schenkel met aardappelcreme, misosaus en kruidensalade. Daarna kregen we een stukje ‘chocolade’ wat 100% van Oostenrijkse ingrediënten was gemaakt (gefermenteerde spelt, sheaboter, melk) en echt zalig smaakte en een fantastisch dessert van een laagje brownie (van dezelfde chocola) pannacotta en bosbessen-yoghurtijs. En nog een heel klein cakeje toe met essentie van dahlia-bloemen. Supersubtiel, heel tof. 
Nog even met de beste man staan kletsen, echt zo’n superbevlogen chef. Heel leuk. 
Thuisgekomen met lief even gekeken wat het zou kosten om een nachtje in het hotel te slapen waar hij werkt, met diner, maar daar schrokken we een beetje van Gewoon maar nagenieten van het feit dat ik voor een zacht prijsje dit eten heb kunnen eten en stel dat er volgend jaar weer zo’n festival komt héél snel weer een diner-ticket boeken

Wauw Moosey dat klinkt echt als een ervaring. Leuk om te lezen ook.
Wij eten vanavond gnocchi met tomaten-vijgen-preisaus, met gebakken worstje in stukjes erdoorheen en basilicum erover. 

Man en ik hebben allebei een zware nacht achter de rug, in innige omhelzing met de wc. Gelukkig hebben we 2 wc's... Of het nu bedorven ananas was (de verpakking was blijkbaar kapot, de koelkast zat ook onder) of dat we hetzelfde hadden als zoon: geen idee. Ik voel me nog behoorlijk gammel, man eet alweer normaal. Ik denk dat ik straks een boterham met kaas ga proberen. Als dat goed gaat en bij mij alles ook weer normaal is, ga ik vanavond weer mijn favoriete Jamie-Oliverrecept maken: rijstsalade met zwarte bonen, bosui, kaneel en lekker veel koriander. Daar gaat dan tomaat met komkommer naast en een gepaneerde kipschnitzel uit de airfryer. Ben ik nog te beroerd, moeten we even kijken naar iets anders.

He getver Afro, hoe is het nu?
Heb je een receptje van die rijst salade? Klinkt goed!

Ik had een laaaaaaaange werkdag en we aten tortellini met kaasvulling en pastasaus uit de vriezer.
Morgen avgtje: snijbonen, aardappels en een speklapje.

O ik moet er niet aan denken om ziek te zijn, ik heb voor mijn hele leven genoeg buikpijn gehad. Nooit meer graag. Hopelijk is het snel weer over!

Wij hadden vandaag eendenborstfilet op de huid gebakken, met een hoisinnerig sausje erbij en een salade van wortels, kool, lente-ui, sesamzaadjes en cashewnoten. Brunch was spinazie met gebakken eitjes + zadencrackers een bakje smeerkaas totaal leeggeveegd, van dat gesmolten spul, kan ik soms echt zin in hebben  .

En ik ben net klaar met het klaarmaken van de tomatensaus voor bij de gele linzenspaghetti morgen. Kan die nog een nachtje lekkerder worden. Morgen hebben we weinig tijd om te koken. 

Moosey schreef op 16-09-2024 om 08:54:

Gisteren was ik naar een fermentatie-festivalletje, wat hoewel wat rommelig toch heel erg leuk en inspirerend was. En daar at ik een driegangenmenu van een Oostenrijkse chef wat echt fantastisch was. Vooraf een ‘coquille’ van aubergine met gefermenteerde jonge gort met dragon en een jus van kalfsbotten en geroosterde tomaat. Hoofd was langdurig gegaarde schenkel met aardappelcreme, misosaus en kruidensalade. Daarna kregen we een stukje ‘chocolade’ wat 100% van Oostenrijkse ingrediënten was gemaakt (gefermenteerde spelt, sheaboter, melk) en echt zalig smaakte en een fantastisch dessert van een laagje brownie (van dezelfde chocola) pannacotta en bosbessen-yoghurtijs. En nog een heel klein cakeje toe met essentie van dahlia-bloemen. Supersubtiel, heel tof.
Nog even met de beste man staan kletsen, echt zo’n superbevlogen chef. Heel leuk.
Thuisgekomen met lief even gekeken wat het zou kosten om een nachtje in het hotel te slapen waar hij werkt, met diner, maar daar schrokken we een beetje van Gewoon maar nagenieten van het feit dat ik voor een zacht prijsje dit eten heb kunnen eten en stel dat er volgend jaar weer zo’n festival komt héél snel weer een diner-ticket boeken

Moos, hoe kom je toch aan dat soort leuke evenementen? Professionele links? Ik verbaas me elke keer weer over jouw creativiteit (net als die van Toetie en Yette). Ik kan best leuke dingen bedenken, maar ik kom niet in de buurt van jullie ' uitvindingen'. Het zorgt wel voor inspiratie!

Tjaaa, dan zit je in zo’n bubbeltje.. Zo’n festival staat bij mij all over mijn Facebook tijdlijn (en ik kende de locatie en de organisator ook al wel van naam) Kon het niet missen eigenlijk

vanavond wordt het nancho-ovenschotel. En mijn nichtje komt eten, gezellig!

Jynta1981 schreef op 16-09-2024 om 21:53:

He getver Afro, hoe is het nu?
Heb je een receptje van die rijst salade? Klinkt goed!

.(...)

  • olijfolie
  • 2 bosuitjes, in grove ringen
  • kaneelstokje
  • zout en peper
  • 250 g witte rijst (lange korrel)
  • 1/2 liter kippenbouillon
  • 1 blik zwarte bonen
  • 1 bosje koriander, gescheurd.

Verhit de olijfolie in een hete pan. Voeg de bosuitjes toe. Bestrooi met peper en zout, leg het kaneelstokje erbij en roer om.
Voeg de rijst toe, roer om en voeg meteen de kippenbouillon toe.
Giet de bonen af en spoel ze af met water. Roer vervolgens de bonen door het rijstmengsel.
Doe het deksel op de pan en laat op hoog vuur ongeveer 10 minuten koken.
Zet het vuur uit wanneer alle vocht is opgenomen, laat de rijst even staan.
Roer voor het serveren de rijst om met een wat koriander en strooi ter garnering wat koriander over de rijst.
Lekker met pittige kip en een frisse salade.

Inmiddels gaat het wat beter, gelukkig. Gisteren waren man en ik eigenlijk beide nog flink misselijk, gelukkig niet meer overgegeven. Nu voel ik me redelijk normaal, gelukkig. Gisteren heb ik wel de rijstsalade gemaakt, maar allebei na een paar happen ons bord weggeschoten (en dat lag beslist niet aan de rijst!). Ik denk dat zoon er nog het meest van heeft gegeten   
Vandaag dus maar de rijstsalade in de herhaling, er is nog genoeg. Misschien trek ik voor erbij nog een restje uit de diepvries, want ik denk niet dat die salade nog genoeg is. Er is nog kip hawai en (te) pittige curry, beide eenpersoonsporties. Even over nadenken.

Tja, dat ziek zijn was voor mij relatief lang geleden: de zwangerschap van zoon. Nu we voor een volgend kindje proberen te gaan, voelde ik wel wat weerstand na eergisteren, want dan is het weer 9 maanden zo (90% kans op herhaling, vaak heftiger dan de keer ervoor Een derde kind gaan we dus niet overwegen, al hadden we dat wek graag gewild. Eerst maar kijken of die tweede lukt). Man kon zich al helemaal niet herinneren wanneer hij voor het laatst zo ziek was. Het scheelt dat wij niet of nauwelijks drinken, maar het voelde alsof we veel te veel hadden gezopen, alleen dan zonder de fun zegmaar

Had gisteren op mijn werk zo zin in '"de chinees"".  Dus maak vandaag Babi pangang....Kook er jasmijn  rijst bij, en broccoli

Gisteren aten we ratatouille met rösti rondjes en een biefstukje. Vandaag werd er voor ons gekookt, spitskoolstamppot met draadjesvlees. 

@Moos, klinkt leuk dat festival! En ik ben wel heel benieuwd wat er dan wel in die Okonomiyaki zat...

Gisteren had ik fried rice gemaakt, met kool, wortel, champignons en prei. Met kerrie. Was simpel, maar lekker. Vandaag hebben we de hele dag door de stad geslenterd en net op een terras een flinke portie nacho's naar binnen gewerkt. Ik heb dus nog niet echt trek. Maar ik maak denk ik zometeen een beetje pasta salade, met o.a. tomaatjes en sperzieboontjes van de balkon moestuin.

Hier was het pompoenlasagne uit de vriezer vanavond. 

Ik denk dat ik over het fermentatiefestival heb gelezen al klonk dat grootser dan de beschrijving van Moosey .

Haha, Anijs, ik had het op zich ook wat grootser verwacht. Maar leuk was het wel en de afmetingen van wat er te doen en te zien was klopten ook wel weer redelijk met hoeveel mensen er op af kwamen, dus dat is mooi. Heb achteraf alleen een beetje spijt dat ik niet naar dag 2 ben gegaan (dat was voor professionals, wel prijziger maar ook wel heel interessant) maar soit, hopelijk is het volgend jaar weer. 
GB, er zaten alleen wat bosuitjes in, ik denk dat ze het verward hadden met scallion pancakes..

Ik maakte een wat vreemde restjessalade van aardappel, boontjes, bimi en het laatste blikje vis wat we nog in huis hadden, haring in tomatensaus. Dat laatste was een Foodello-aanschaf en dat ga ik niet nog een keer doen (wel bij Foodello kopen hoor, maar geen visblikken met tomatensaus meer. Waarom moet dat toch zo zoet?!) Met een flinke lepel mosterd erover ging het nog wel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.