Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Moosey schreef op 17-09-2024 om 22:01:


Dat laatste was een Foodello-aanschaf en dat ga ik niet nog een keer
doen (wel bij Foodello kopen hoor, maar geen visblikken met tomatensaus
meer. Waarom moet dat toch zo zoet?!) Met een flinke lepel mosterd
erover ging het nog wel.

Inderdaad, waarom moet alles tegenwoordig zo zoet??? Het voordeel is dat ik vrijwel niks kant en klaar meer koop, want al dat zoet vind ik zo vies. Jakkes. Het smerigste de laatste tijd vind ik wel die Heksenkaas. Boursin met een paar scheppen suiker, getver!!

Vandaag linzenspaghetti met tomatensaus en gehakt. En parmezaanse kaas   Bij wijze van lunch zadencrackers met kalkoensalami, geitenkaas, paprika en tuinkers. Pompoensoep erbij. Morgen de lunch op repeat. Vriendlief was helemaal verbaasd dat ik salami at, eet ik niet zo vaak, alleen hij vroeg ook al bij het uitpakken van de boodschappen of die niet voor mijn moeder was besteld. 
En in de avond gaat het een ovenschotel worden, staat al klaar, deze keer aardpeer/aardappel/zoete aardappel/ui met roomkaas en dan leg ik de laatste 10 minuten kipfilethaasjes met shawarma kruiden erbij en maak ik de kropsla klaar. 

Dewi-Sri2 schreef op 17-09-2024 om 23:16:

[..]

Inderdaad, waarom moet alles tegenwoordig zo zoet??? Het voordeel is dat ik vrijwel niks kant en klaar meer koop, want al dat zoet vind ik zo vies. Jakkes. Het smerigste de laatste tijd vind ik wel die Heksenkaas. Boursin met een paar scheppen suiker, getver!!

Oja vies he!! Ik kreeg het gratis en wilde het weggooien na proeven, maar iemand anders wilde het wel hebben. Wat een gore bende!

ToetieToover schreef op 17-09-2024 om 23:22:

[..]

Oja vies he!! Ik kreeg het gratis en wilde het weggooien na proeven, maar iemand anders wilde het wel hebben. Wat een gore bende!

Nou ja, toch nog iemand vrolijk . Als ik het maar niet hoef!
Morgen waarschijnlijk ayam pedis, zonder ook maar een spoortje suiker . Met sambal goreng boontjes en pandanrijst.

Oh nee, dat wordt overmorgen, want morgen een apéro met Nederlandse vrienden, dan komt het vaste niet meer van koken. Ook wel fijn, eigenlijk.

Dewi-Sri2 schreef op 17-09-2024 om 23:16:

[..]

Inderdaad, waarom moet alles tegenwoordig zo zoet??? Het voordeel is dat ik vrijwel niks kant en klaar meer koop, want al dat zoet vind ik zo vies. Jakkes. Het smerigste de laatste tijd vind ik wel die Heksenkaas. Boursin met een paar scheppen suiker, getver!!

Nog erger: er zit maar 10% roomkaas in, de rest is mayonaise.. echt vies inderdaad. 

Wat fijn om hier herkenning te vinden mbt heksenkaas! Ik snap echt niet dat dat zo populair is. Vooral hele goede marketing denk ik. 
Ik weet nog niet wat wij vanavond eten. Misschien iets van bonenburgers zelf maken, want daar heb ik wel tijd voor. Ik weet alleen niet wat voor groente daar dan bij.

Haha die heksenkaas, ik heb het 1x ergens geproefd bij vrienden maar daar heb ik het bij gehouden ja. Niet lekker, sorry. Ik doe ook niet mee met de hype!
Gisteravond maakte lief vega Zweedse "hackbullar" met een soort roomsausje, met aardappelballetjes uit de oven en broccoli. Wat hij vanavond maakt weet ik nog niet .

yette

yette

18-09-2024 om 08:55 Topicstarter

Tsja, het recept van de guignolet, dat bleek nogal bijzonder Er werd niet gewogen, maar geteld. Ik moest 250 blaadjes tellen en 175 suikerklontjes Je wil niet weten hoe vaak ik de tel ben kwijtgeraakt! 

De buurvrouw maakt het met rosé en gebruikt 35 klontjes per liter, de oude (overleden) boerin met rode wijn en 42 klontjes. Die laatste had wat meer weg van port. Vond ik ook erg lekker maar misschien inderdaad wat zoet. En nu maakte ik het met de buuv, dus volgde ik haar recept. 
Met andere woorden: je kan variëren. 

Om te beginnen heb je bij voorkeur een dame-jeanne nodig, met mand. Maar een jerrycan afdekken, werkt ook. Je fles moet 2x zo groot zijn als het volume wijn dat je gebruikt. Ik heb het aanbod om de antieke dame-jeanne van de moeder van de boer te lenen, afgeslagen (beetje spijt, maar wilde geen onnodig risico nemen met zo'n mooi ding). 

De wilde-kersenbladeren, zijn een lastig dingetje. Die zijn niet zomaar van willekeurige wilde kersen, zoals de sprieten die ik hier in m'n olijfgaard heb. Het moeten blijkbaar zoete wilde kersen zijn? Aan de takken te zien van een oude boom. De landeigenaar weet een goede boom te vinden en gaat ze altijd plukken. Verder dus geen idee. Dat plukken moet gebeuren tijdens de druivenoogst. Dan zijn ze op hun best. 

En vervolgens is het simpel: 
per liter rosé, voeg je 50 grote kersen-blaadjes, 35 suikerklontjes en 20cl alcool pour fruits (40°) toe. 

Tot kerst donker bewaren en elke dag schudden. 
Met kerst bladeren eruit zeven en bottelen.
De flessen bij voorkeur een jaar of langer in het donker laten rusten. Na openen koel bewaren (maar blijft lang goed). 

yette

yette

18-09-2024 om 10:00 Topicstarter

Via Google kom ik trouwens 1001 varianten guignolet tegen. De meeste met rode wijn. Sommige lijken me ronduit niks (met grenadine?!), een ander gebruikt 30cl inmaak-alcohol ipv 20cl en ik vond er een die me de moeite van het proberen waard lijkt: per liter wijn óók 40 kersen mèt stokje. 
Volgend jaar herkansing. En dan heb ik deze lading (als het lukt!) nog niet eens geproefd 

Spannend Yette, hou ons op de hoogte! Ik vond een recept op ChatGPT dat ook weer heel anders was.
Ik ben baba ganoush aan het maken voor de apéro vanmiddag, gevulde eitjes en tomatenbroodjes. Het is altijd even nadenken voor onze vegetarische vrienden. Ik weet nog niet of we daarna nog veel honger hebben, maar een omelet is ook zo gemaakt. Of oohhh... pannenkoeken! Daar heb ik ineens zin in! Maar helaas vindt echtgenoot dat geen avondeten .

Ik ga vanavond met een paar vriendinnen uit eten...Thuis kunnen ze zich uit de koelkast bedienen...

Hier staat een simpele pasta met spinazie en spekjes op het menu, dat eet zoon goed na een dagje opvang. Geen idee nog wie er gaat koken, ik ben laat thuis na een vergadering vanmiddag. 

Dewi-Sri2 schreef op 18-09-2024 om 11:46:

Of oohhh... pannenkoeken! Daar heb ik ineens zin in! Maar helaas vindt echtgenoot dat geen avondeten .

Dat ben ik met je echtgenoot eens 

Ik maak pompoensoep vooraf aan de broodjes met zelfgemaakte zwarte bonen burgers.  Dan krijgen we toch nog wat meer vezels en vitamines binnen. 

Nou krijg ik zin in pannenkoeken. Héerlijk als avondeten vinden we hier thuis alle vier. Maar lief kookt vanavond een vega Thaise curry, en dat vind ik ook dikke prima. 

Wij aten een verspakket kip madras, gekookt door vriend. 
Morgen maak ik andijviestamppot met een gehaktbal. En appelmoes, dat hoort erbij. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.