Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Gisteren was zoon ziek, hij had bij de opvang tijdens zijn slaapje alles ondergespuugd. Toen ik hem kwam halen, hadden ze hem net eruit en werd hij schoongemaakt. Ik heb het maar overgenomen. Thuis nog een paar keer gespuugd, dus de avond verliep een beetje anders dan anders. Tegenwoordig eten we normaal gesproken tussen half 6 en 6 uur, maar we hebben zoon maar niets meer gegeven en konden dus pas rond 8 uur gaan eten, toen zoon sliep en alles was opgeruimd. 

Vandaag lijkt hij een stuk beter, al durf ik niet te zeggen of hij de tortellini ovenschotel gaat waarderen vanavond. We gaan het zien. Wij hebben er in elk geval wel zin in. Wat de afdeling groen betreft: er gaat broccoli bij.

Ik weet het nog niet. We gaan vanavond naar een vrij late film, en ik heb eigenlijk wel zin om daarvoor dan een hapje te eten bij het filmhuis. Maar we hebben nog een hoop groenten liggen dus thuis eten zou eigenlijk beter zijn…

yette

yette

14-09-2024 om 17:56 Topicstarter

Ted68 schreef op 14-09-2024 om 12:04:

Lekker eekhoorntjesbrood...Ik pluk ook ieder jaar, en droog ze dan....

Vanavond een feestje,dus moet niet koken!

Ik hoop dat mijn franse buurvrouw uitlegt hoe je dat doet. En anders kom ik erop terug! 

Ik bakte een castagnaccio (kastanjes, rozijnen, rozemarijn, olijfolie, sinaasappelzest, pijnboompitten) en dat vult aardig, dus veel verder dan wat cappuccino’s kwamen we niet. En verder aten we bockworst met mosterd en aardappelsalade. Nog wat augurken, zuurkool, gebakken uitjes bij de worst. 

Jongste en vriend eten vanavond ergens onderweg. Ik en oudste moeten het nog even bedenken samen, geen idee nog, hangt van oudste af wat ze wil. 

@afrodite: zoon alweer wat opgeknapt? 
@ToetieToover: zo'n castagnaccio had ik nog nooit van gehoord maar dat klinkt superlekker.

Bak vandaag amandelkokoskoekjes voor vrienden die op bezoek komen. Ook maak ik Salina-kip met aubergine en kappertjes, ga het niet in de oven doen maar in de slowcooker denk ik, dat scheelt energie. En ik vind het zo lekker ruiken in huis als de slowcooker aanstaat .

Teigera, zoon was gelukkig alleen maar die vrijdag ziek. Als in: de grootste troep was bij het kinderdagverblijf. Gisteren was hij wel wat uit z'n doen qua vermoeidheid, maar eten ging alweer goed, gelukkig. Blijft toch bijzonder, hoe snel ze ziek zijn (ineens) en gelukkig ook hoe snel ze weer genezen. 

Vanavond maak ik mie met veel groente (wortel, restje broccoli, peultjes, paprika, bosui) en kip. 

Het is zonnig weer, dus we maken een vuurtje.... gepofte aardappels, paprika ui spies, en kalfsbraadworsten. Maken er een griekse salade bij..

Ik had eigenlijk iets Aziatisch gepland voor vandaag, maar Jynta had het over tagliatelle, en nu heb ik daar zo'n zin in!Jullie doen mij soms veel te veel inspiratie aan.
De castagnaccio van Toetie sprak mij ook erg aan, want ik heb al meer dan een jaar een pot kastanjes in de kast staan, maar het blijkt dat het met kastanjemeel moet. Een volgende keer dus maar, kastanjemeel hebben ze hier in overvloed. Ik ben helemaal geen bakker (daar ben ik veel te slordig voor) en ik ben zelfs na een paar jaar elke keer weer verbijsterd door de omvang van de bakafdelingen hier. En dan te bedenken dat ik met onze verhuizing nog allerlei dingen van "thuis" meenam: maizena, geleiblaadjes, vanille-extract ...   .

yette

yette

15-09-2024 om 18:04 Topicstarter

Vandaag nodigde ik twee buren en mijn Nederlandse vriendin uit om op de laatste openingsdag bij het tentje van goede kennissen aan het meer te eten. Het is eindelijk mooi weer!!! Ik had een fantastisch opgemaakt bord met gevulde avocado en wat 'bergjes en strepen' die de avocado via crème fraiche met verse kruiden, mosterdsaus en een of andere groene (dragon?) saus bij het romige zeewierbergje en de kuit brachten. Geen idee hoe ze het hebben verzonnen, maar het werkte. Toe zelfgebakken amaretti-achtige cake met verse perzik in vlierbloesemsiroop. 
Ik ga komende week na mijn ochtendduik (dan drink ik daar een bakkie, of ze open zijn of niet) proberen wat recepten los te peuteren. 

Voor morgen heb ik wat zoetigheden en tapas bedacht die ik meeneem als we drank gaan maken, oa de gegrillde druiven met venkelzaad en burrata van Ottolenghi. Leek me handig, want volgens mij komt er na die gezelligheid niks meer van koken. 

Klinkt lekker, dat gerecht Yette, met die avocado.

En leuk, met kastanjes Toetie. Zelf gezocht? Ik moet eens kijken of ik hier in de buurt kastanjes kan vinden. Weet nog dat we een keer aan het wandelen waren met Teig, Moos en Korenveen en dat er toen veel lagen. Maar dat wij (amateurs, haha) niet echt iets mee hadden om ze in te doen. Ik heb maar een keer kastanjes bereid, maar het lijkt me wel leuk om het nog een keer te doen. En over foerageren gesproken, ik wil dinsdag ook duindoorn gaan plukken, voordat het er niet meer is. 

Vanochtend heb ik een grote pan minestrone gemaakt voor mijn ouders. Ik ben een beetje aan ht mantelzorgen en zij hebben al jaren elke dag soep bij het brood. Dus ik zorg dat dat er in elk geval is. Vorige week had ik pompoensoep en daarvoor rode linzensoep. 
Zelf at ik net pasta met champignon & miso saus. Ik had nog wat verse pasta in de vriezer. 

Jouw Frankrijk verhalen klinken echt hemels Yette! Ik ben jaloers 🤩

Gisteren had ik tot laat sport, daar bij de afsluitende borrel wat hapjes gegeten en thuis een opgewarmde, te droge pasta pesto. Niet om over naar huis te schrijven dus (maar toch hier op het forum haha). 
Vandaag waren we uit lunchen en at ik een lekker bordje met vanalles wat, een boterham met kroket, klein kopje tomatensoep, klein broodje carpaccio en een klein broodje krokante kip met pittige saus.
Vanavond maakte ik vistaart. En voor jongste lusiknie een paar vissticks, aardappelkroketjes en erwtjes en worteltjes uit een potje.  

MijnNaamIsHaas73 schreef op 15-09-2024 om 19:19:

Jouw Frankrijk verhalen klinken echt hemels Yette! Ik ben jaloers 🤩


Helemaal eens!! Ik ben jaloers, hoewel we het hier ook geweldig hebben! Heb je een recept voor de guignolet? Het klinkt fantastisch.

na 40 km fietsen, op terras een borrelplankje gedaan en thuis nog een cracker gegeten. 

Wij eten vanavond (bieten)wraps met (vegan)kipkrokant, sla en saus 🥰

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.