Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Oh ga je alweer Yette? Wat heerlijk. Ik word wel jaloers van al die Franse apero verhalen, of er nou nog diner bij zit of niet

Ik heb nog resten voldoende van het feestje zaterdag om nog dagen stokbrood met kaasjes en smeersels te eten, maar dat doe ik maar niet. Heb ook nog veel groenten. Denk dat ik vanavond een soort shakshuka maak, wel weer met een stokbroodje erbij dan. 

yette schreef op 02-09-2024 om 08:10:

Ik snap 'm ff niet. Is een apéro dînatoire de gebruikelijke potluck-borrel met daarna ook nog een diner?! Bij ons is die apéro al een diner op zich. En zo niet, dan doe je het er maar mee. Want daarna heeft er echt niemand meer puf om te koken

Het zal wel streekgebonden zijn, maar hier maken ze wel degelijk onderscheid tussen een apéro en een apéro-dînatoire. Het werd er weer nadrukkelijk bij gezegd. Misschien is het hier wel een soort grensgebied, want hier wordt ook chocolatine en pain au chocolat door elkaar gebruikt (een soort patat/frietdiscussie)

.

Hier geen patat of friet. Wel couscous met erwtjes en feta, speklapjes erbij. Hopelijk bakken ze in de pan net zo krokant als op een bbq. 

yette

yette

02-09-2024 om 11:44 Topicstarter

Dewi-Sri2 schreef op 02-09-2024 om 10:22:

[..]

Het zal wel streekgebonden zijn, maar hier maken ze wel degelijk onderscheid tussen een apéro en een apéro-dînatoire. Het werd er weer nadrukkelijk bij gezegd. Misschien is het hier wel een soort grensgebied, want hier wordt ook chocolatine en pain au chocolat door elkaar gebruikt (een soort patat/frietdiscussie)

.

Misschien ook een verschil in achtergrond? Mijn franse buren kennende, kan het zomaar dat ze 'apéro dînatoire' een beetje bekakt vinden en een apéro altijd gewoon apéro noemen, of de bbq er nou bij aan gaat of niet 

Ik zal het ze eens vragen! 

pasta met bolognesesaus

yette schreef op 02-09-2024 om 11:44:

[..]

Misschien ook een verschil in achtergrond? Mijn franse buren kennende, kan het zomaar dat ze 'apéro dînatoire' een beetje bekakt vinden en een apéro altijd gewoon apéro noemen, of de bbq er nou bij aan gaat of niet

Ik zal het ze eens vragen!

Oh, dat is ook heel goed mogelijk. In dit piepkleine gehucht woont op een paar erg welgestelde landeigenaren en een oude boerenknecht eigenlijk alleen maar (tamelijk welgestelde) import. De apéro van gisteravond was dus met drie Franse importhuishoudens en wij, en de boerenknecht (een ontzettend aardige man die ik alleen bij vlagen verstaan kan). Bij vrienden een dorp verderop hebben ze het helemaal niet op import, Frans of niet, en hun contact met de omgeving loopt een stuk stroever.

Leuk om te lezen over de Franse apero's! Ik zou wel eens een foto van zo'n tafel willen zien 

Hier een soort van geïmproviseerde pastasalade door man, met geroerbakte spinazie,  gedroogde tomaat,  gerookte kip, spekjes en pijnboompitten. Ben benieuwd 

yette

yette

02-09-2024 om 19:26 Topicstarter

MijnNaamIsHaas73 schreef op 02-09-2024 om 18:12:

Leuk om te lezen over de Franse apero's! Ik zou wel eens een foto van zo'n tafel willen zien

Hier een soort van geïmproviseerde pastasalade door man, met geroerbakte spinazie, gedroogde tomaat, gerookte kip, spekjes en pijnboompitten. Ben benieuwd

Bij ons is het een grote borreltafel, met naast de vaste onderdelen als olijven en worstjes, een wisselend aanbod. Hangt ervan af wat iedereen meeneemt. Vleesschotels, meloen met ham, gefrituurde visjes, gevulde deeghapjes, quiche, etc. Warm en koud. Een soort mediterraans lopend buffet. Ik vind het leuk om iets typisch Hollands mee te nemen. Kaas natuurlijk. En bier. Maar hun aanbod in toastjes is bijvoorbeeld ook beperkt, dus dat is een leuke fusion met hun kazen en paté. Vorige maand bleken ze nduja niet te kennen en heel lekker te vinden. Ik zag het ook niet zo snel bij de Hyper U, dus ook daarvan gaat morgen een potje mee om mijn zelfverzonnen halal-halfom-gehaktballetjes in een sausje van nduja en slagroom (verder niks) te maken. Nou ja, dat soort dingen. 

Onze borrelplank is op (De Vader verjaart) ik ga verder met koken! 

Gefeliciteerd met De Vader, Yette!

Hier komen vanavond frietjes op tafel, met een traybake van paprika, courgette, tomaat en chipolataworstjes. 

Klinkt echt fantastisch yette! En nog gefeliciteerd met de Vader!

Nu heb ik ook zin in friet Afro! Maar wij krijgen macaroni vanavond,  wordt voor ons gekookt

Gefeliciteerd Yette.

Ik weet het nog niet helemaal voor vanavond, heb nog röstirondjes in de diepvries en heb nog een pakje casselerib ( broodbeleg) misschien dat met wat asperges en salade. Of iets totaal anders want eerst werken en dan sporten en vanavond komt picnic pas.

Nog gefeliciteerd met De Vader yette! 
Gisteravond kookte lief tortelloni met bloemkool, prei, spekjes en roomsaus. En natuurlijk Parmezaan . Vanavond maakt hij een kipstoofje met spinazie, zoete aardappel en pinda's. 

Hier een groet uit de vakantie: en hier kook ik dus niet...Man maakt iedere dag welverse pasta,en daar komt iets bij van de gril... Ikmoet alleen maar de afwasmachine in ruimen

Wat heerlijk Ted, geniet er van!

Ik heb een zak pastasaus uit de vriezer getrokken, en daar kook ik straks nog wat spaghetti bij. Dat moet het maar zijn vandaag. Geen zin in moeilijke toestanden.

Voor bij de röstirondjes heb ik een witlof /appel salade gemaakt met uitgebakken spekjes en mosterd honing dille saus. Verder dus asperges met casselerib. En we delen een klein bakje rundvlees salade, had ik ineens zo'n zin in. Moet ook eigenlijk niet na het sporten boodschappen gaan doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.