Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Sterkte Teig!

ik organiseerde gister een feestje voor mijn bejaarde vriendin, ze werd 80. Had niet zoveel tijd om te koken dus had vooral dingen gekocht, brood, vis, meloen, ham, kaasjes, smeersels, en ik had twee grote bakken melanzane a la parmigiana gemaakt. Een andere mensen hadden salades en Florentijnse flensjes (een soort lasagne van pannenkoekjes) meegenomen. Het was een indrukwekkende tafel vol. 
Vanavond eet ik vooral meloen met ham denk ik, met nog een broodje met wat smeersels erbij. 

Ik heb nog een 3/4 komkommer waar ik tzaziki van wil maken, en geloof ik nog een Turkse pizza in de diepvries. Maar ga nog naar de winkel, wil er wat kip bij.
Als ik straks tenminste geen darmklachten meer heb, ben daar de halve nacht van wakker geweest.
  

Wat lief Moos! En klinkt lekker allemaal. 

Beterschap Dolf!

Wij krijgen vrienden te eten en we gaan bbq-en.  Gisteren heb ik vooral salade gegeten en lichte dingen van de bbq (kip, zalm en een heel klein stukje speklap). Dat is me goed bevallen, dus geen worst en burger. Dat ga ik vandaag ook doen (voor de rest wel want die vinden het geen bbq zonder dat soort vlees). Ik heb ook flink wat groenten om te grillen en een flinke salade erbij.  

800 gram biefstuk staat hier in een marinade van gember/knoflook/soyasaus/mirin/basterdsuiker/vissaus/sesamolie/maïzena te marineren. 
Spontane opwelling om bief teriyaki te maken naar recept van Karin Luiten.  Bovengenoemde ingrediënten had ik allemaal in huis. 
Nog even champignons en peultjes erbij halen. 

Erbij een enorme bak gemengde salade 

Toe: zelfgemaakte mangoyoghurtmascarponetaart. Bij het pureren van 1 kilogram bevroren mango is mijn staafmixer overleden. 

Dorestad schreef op 01-09-2024 om 11:18:

[...]
Toe: zelfgemaakte mangoyoghurtmascarponetaart. Bij het pureren van 1 kilogram bevroren mango is mijn staafmixer overleden.

Tijdens of na de gedane arbeid? 

@Teigera: Het leven zit vol bizarre contrasten...sterkte voor jullie.

@Dolgje: Wat rot dat je je weer niet lekker voelt. Hopelijk kun je rustig aan doen vandaag. 

Hier voel ik nu al een geenzinomtekoken aankomen, maar het is wel slim dat ik voor komende week eten heb. Dus het wordt volkoren pasta (volgens mij heb ik rigatoni open) met courgette, rode ui, gedroogde tomaat en waarschijnlijk feta. Een soort pastasalade dus. Of heel misschien bloemkool met geitenkaas en harissa, met volkoren couscous erbij. Of, als ik echt slim ben, dan maak ik het vandaag allebei en hoef ik me deze week (bijna) niet meer druk te maken om koken.

anijsblokje schreef op 01-09-2024 om 12:03:

[..]

Tijdens of na de gedane arbeid?

@Teigera: Het leven zit vol bizarre contrasten...sterkte voor jullie.

@Dolgje: Wat rot dat je je weer niet lekker voelt. Hopelijk kun je rustig aan doen vandaag.

Hier voel ik nu al een geenzinomtekoken aankomen, maar het is wel slim dat ik voor komende week eten heb. Dus het wordt volkoren pasta (volgens mij heb ik rigatoni open) met courgette, rode ui, gedroogde tomaat en waarschijnlijk feta. Een soort pastasalade dus. Of heel misschien bloemkool met geitenkaas en harissa, met volkoren couscous erbij. Of, als ik echt slim ben, dan maak ik het vandaag allebei en hoef ik me deze week (bijna) niet meer druk te maken om koken.

Na gedane arbeid.  Volgens eega ligt het aan het snoer,  hij denkt dat te kunnen repareren. 

Morgen heb ik een staande receptie op een zandplaat op de bodem van de Waddenzee.  Broodjes gebakken ei, gemaakt door mijn eega, is dan de traditie. 

Dinsdag hetzelfde eten als vandaag. 

Woensdag gebakken aardappelen (mijn ouders verbouwen meerdere soorten aardappelen. (Deze aardappelen zijn vroeg geoogst en ze zijn gebakken onwijs lekker),  sperciebonen( de oogst is overvloedig), salade van stuk of 10 verschillende soorten groente, kippenpoot  


Ik had totaal geen inspiratie en liep me suf te peinzen over iets makkelijks, toen een kennis belde met duizend excuses dat hij vergeten was het déjeuner-dînatoire van vanavond te bevestigen en dat het toch heus doorging. Ik had er nooit meer aan gedacht (vergeten in mijn agenda te zetten ) maar dat komt dus prima uit. Straks een schaal met gevulde dadels maken (met chèvre en comté) en ergens een behoorlijke fles wijn vandaan trekken. Joepie, weer een probleem van de baan !

Wat schrijf ik nou weer voor achterlijks? Déjeuner-dînatoire?   Apéro-dînatoire natuurlijk! Gewoon een borrel dus met diner daarna. Dat krijg je er nou van als je sjiek zit te doen, stom mens. Gelukkig maar dat het gezellig gaat worden.

.

Dewi-Sri2 schreef op 01-09-2024 om 17:47:

Wat schrijf ik nou weer voor achterlijks? Déjeuner-dînatoire? Apéro-dînatoire natuurlijk! Gewoon een borrel dus met diner daarna. Dat krijg je er nou van als je sjiek zit te doen, stom mens. Gelukkig maar dat het gezellig gaat worden.

Ik moest er ook om lachen, dacht een Franse autocorrect, maar dat wat sowieso niet klopt heb ik even doorgestreept in bovenstaande quote!

Ik vond nog een verdwaalde venkel in de koelkast en maak daar nog een salade mee met appel, geroosterde amandelen en zelf ingelegde zoetzure rode ui. En ik ga zo meteen zowel de bloemkool als de courgette maken. Ben ik de rest van de week tevreden mee. Nu nog even peterselie halen voor bij de venkelsalade en dan kan ik aan de slag.

anijsblokje schreef op 01-09-2024 om 17:59:

[..]

Ik moest er ook om lachen, dacht een Franse autocorrect, maar dat wat sowieso niet klopt heb ik even doorgestreept in bovenstaande quote!

Ah, wat lief!

Het was inderdaad beregezellig. Wij hebben zo'n geluk gehad met onze buurtgenoten, ze zijn zo gastvrij, behulpzaam en tegemoetkomend. En wat ik hier nooit verwacht had: we zijn het op details na roerend eens over de wereld, hoe die draait en the powers that be. Heel bijzonder.

Het probleem van het dînatoire-gedeelte is wel vaak dat de apéro zo uitgebreid is. Tja, als iedereen wat meeneemt... Onze gastvrouw had een quiche gebakken met ernaast een bulgursalade, daarna kaas en toen waren er nog een fondant au chocolat, verrukkelijk maar niet bepaald vederlicht, crèpes en vanilleijs. Ik heb nu het gevoel dat ik een paard op heb en dat ik de eerste drie dagen niet meer hoef te eten.

Wij eten kapucijnerschotel met gehakt, prei, kerrie en appel. Dit recept: https://www.lifesabout.nl/gerechten-zonder-pakjes-en-zakjes-58-kapucijnerschotel-honig/

Ik moet voor en na mijn gewone dienst vanmiddag invallen dus heb een bakje chili con carne uit de diepvries gehaald en dat eten we met sla in een wrap.

yette

yette

02-09-2024 om 08:10 Topicstarter

Ik snap 'm ff niet. Is een apéro dînatoire de gebruikelijke potluck-borrel met daarna ook nog een diner?! Bij ons is die apéro al een diner op zich. En zo niet, dan doe je het er maar mee. Want daarna heeft er echt niemand meer puf om te koken 

Vandaag aardappeltjes uit de oven, chipolatas en salade. 
En morgen ga ik met een vriendin uit eten bij een vegetarische pizzaria waar ze heerlijke zuurdesembodems maken. In de Bourgogne

@Dewi-Sri: ik had de term "déjeuner-dînatoire" al braaf gegoogeld, altijd leuk om m'n Frans weer wat op te halen, en dacht zo, sjieke bedoening daar! Maar het was de apéro . Ook heel leuk en gezellig lijkt me.
Lief en ik hebben gisterenochtend besloten dat we er een leuke dag van gingen maken, dus even lekker eruit en in de avond een barbecue gehouden met de frutjes. Broodje hamburger, dun merquez-worstje en kipsatéetjes. Erbij een frisse komkommersalade met dille en tomatensalade. Toe hadden we aardbeienyoghurtbavarois.
Vanavond maakt lief tortelloni, met bloemkool, prei en spekjes en een romig sausje. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.