Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Ga vanavond met 2 collega`s uit eten....Dus voor kind is er een pizza...En man bakt een eitje.

yette

yette

23-07-2024 om 16:48 Topicstarter

Pijnlijk, Dewi! 
Gelukkig is de 'verse' knakworst hier wel lekkerder dan die van Unox & co. Voor zover je van lekker kan spreken. Hier kopen we ze voor een lastige eter, dan gaan ze op de bbq. 

Over worst gesproken ... er zit hier een biologische varkens-houderij/slachterij/slagerij op +/- 3 km afstand die sinds +/- een maand 'teruggeeft aan de natuur'  Volgens onze buren gaat het om een of andere nieuwe 'natuurbehoud' regel mbt biologisch produceren. Maar dat lijkt me zo raar? Sinds ze daar de karkassen op het veld leggen, zien we een paar keer per week tientallen gieren cirkelen. Die kwamen hier hoogstzelden, verdwaald uit Spanje of zo. Toen ik ze een paar weken geleden voor het eerst zag, vanuit de auto, had ik geen idee wat er aan de hand was. Zo indrukwekkend! Ben gestopt en heb een filmpje gemaakt. Ze kwamen daar heel laag over vliegen en het klonk als zo'n onheilspellend stuk uit een western  
Maar goed, ik vraag me dus nog steeds af of dit echt iets van de overheid is, of dat die slager het zelf heeft verzonnen omdat hij er dan goedkoop vanaf komt? 
Rare jongens in elk geval, die Fransen! 

pasta bolognese 

Gisteren kabeljauwfilet gegeten met een grote salade erbij met gegrilde paprika, courgette, wortel, sla en pijnboompitten.

Lief is voor werk op pad en ik denk dat ik een tosti maak

yette schreef op 23-07-2024 om 16:48:


Over worst gesproken ... er zit hier een biologische varkens-houderij/slachterij/slagerij op +/- 3 km afstand die sinds +/- een maand 'teruggeeft aan de natuur' Volgens onze buren gaat het om een of andere nieuwe 'natuurbehoud' regel mbt biologisch produceren. Maar dat lijkt me zo raar? Sinds ze daar de karkassen op het veld leggen, zien we een paar keer per week tientallen gieren cirkelen. Die kwamen hier hoogstzelden, verdwaald uit Spanje of zo. Toen ik ze een paar weken geleden voor het eerst zag, vanuit de auto, had ik geen idee wat er aan de hand was. Zo indrukwekkend! Ben gestopt en heb een filmpje gemaakt. Ze kwamen daar heel laag over vliegen en het klonk als zo'n onheilspellend stuk uit een western
Maar goed, ik vraag me dus nog steeds af of dit echt iets van de overheid is, of dat die slager het zelf heeft verzonnen omdat hij er dan goedkoop vanaf komt?
Rare jongens in elk geval, die Fransen!

Dat klinkt niet fris yette. Die gieren zijn heel bijzonder. Een paar jaar geleden op vakantie aan de tarn zagen we ze vaak. Daar leeft een populatie dankzij een herintroductie programma.

Hier op de camping gaat vanavond de bbq aan. 

Het is denk ik een afwijking in mijn smaakpapillen, maar ik ben dol op rookworst. Vanavond komen de knakworsten weer op tafel met deel 2 van de andijviestamppot... als de "andijvie" de koelkast overleefd heeft.
Gelukkig vallen de brandblaren erg mee, dus ik durf wel te roeren en te stampen.
Morgen is het denk ik weer tijd voor een hartigetaartoefening (spelen jullie een spelletje scrabble mee?). Ik denk iets met heel veel groente en camembert. Geen vlees in elk geval. Maar een dagje toeristisch doen lijkt ons ook wel leuk met dit weer, dus misschien dat we lekker gaan lunchen in La Rochefoucauld, zo'n leuk plaatsje.

Jakkes Yette, wat een verhaal over die gieren! Ik ben dol op de roofvogels hier, maar voor mij hoeven ze echt geen kadavers neer te leggen voor de gieren.

yette

yette

23-07-2024 om 23:25 Topicstarter

De pot aan het water schafte vandaag een hele bijzondere fascinerende band (klezmer/rock/poëzie) en als eten een canapé met tonijnmousse, geconfijte citroen en gegrillde courgette, gemengde salade, lasagne met paddestoelen, prei en schapenkaas en toe koffie met een soes met chocolademousse en slagroom. Was lekker! 

Yette, wat een verhaal over die varkens en gieren! Ik zie het helemaal voor me. Hebben jullie er last van (geur) of zitten jullie daarvoor niet dichtbij genoeg?
Toetie, hoe is het met je moeder?

Ik maak vanavond andijviestamppot met spekjes. Ik twijfel nog of ik er stoofvlees bij doe, dan haal ik dat uit de diepvries. 

Volgende week is onze trouwdag en ik heb met man besloten dat we thuis tapas gaan eten. Er komen sowieso gehaktballetjes in tomatensaus op tafel en olijven en ik ga waarschijnlijk zo'n aardappeltortilla maken en champignons in knoflookboter, maar ik ben eigenlijk op zoek naar nog een of twee groentegerechtjes die niet al te ingewikkeld zijn, zowel qua ingrediënten als qua bereidingswijze (of winkel, in het geval van k&k). Tips zijn welkom! 

vanavond gevulde ricotta met een salade

Afrodite: Gevulde auberginerolletjes, of gegrilde knoflooktomaten? 

Friezinnetje schreef op 24-07-2024 om 07:45:

vanavond gevulde ricotta met een salade

Afrodite: Gevulde auberginerolletjes, of gegrilde knoflooktomaten?

Zoiets zou ik ook doen, of groene asperges, courgettes, spinazie misschien zelfs. 

Vandaag eten we een wrap met zuurkool en knakworst, gebakken uitjes. Kippensoep erbij. En de vriezer brengt ons vandaag ook nog melanzane alla parmigiana. 

Ik maak op verzoek van de thuisblijvers Nasi.

yette

yette

24-07-2024 om 13:49 Topicstarter

Ik heb pastasalade gemaakt. Als voorgerecht vanavond apéro met 3/4 van de inwoners van dit dal. Drie van de vier. Met ons erbij zijn we met 8 personen 
Hoewel ik niet van wrap-hapjes hou, heb ik  vanmorgen soorten gemaak voor bij de buurtborrel: met brandade de morue, tonijn, rode ui, kruiden en komkommer en met nduja, sla, gerookte paprika en een zelfverzonnen mild blanke kaas, yoghurt & knoflookmengsel. Ik ga niet meer koken deze vakantie, dus handig om zo kliekjes op te maken. 
Morgen uit eten. Vrijdag huiswaarts. 

Nu aan zee bij Agde. Niet mijn ding, maar de kinderen vinden het leuk

Ik had zondag een zakje met groente voor 1 euro bij Ah en dat zijn 2 courgettes tomaten knoflook en ui. Heb nog een zak pastasaus dus dat gaat daar allemaal mooi in met gehakt en spaghetti. Erbij komkommer met cottage cheese sausje.

Allemachtig Yette, wat zit jij een ontzettend eind weg! Het valt mij altijd weer tegen hoe groot Frankrijk is. Wij dachten twee jaar geleden in onze onschuld nog over een weekendje Lyon. Blijkt ook 5,5 uur rijden te zijn .
De hartigetaartoefening is halverwege en ziet er tot nu toe goed uit. We gaan het meemaken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.