Eten
Herfstappeltaart
29-09-2024 om 08:24
Rijst?
Ik probeer mijn weekmenu gevarieerd te houden. Wij eten qua koolhydraten aardappels (n verschillende bereidingen), volkorenpasta, peulvruchten, couscous of brood. Wat betreft rijst kom ik niet veel verder dan nasi, gemaakt met zilvervliesrijst. Eigenlijk ben ik niet zo'n hele erge rijstliefhebber.....of ik heb niet de goede recepten. Hebben jullie nog goede rijstrecepten in de aanbieding? Echt met groente erin enzo? Ik ben benieuwd.
Peiling
Eet jij vaak rijst?
Auwereel
29-09-2024 om 15:55
Deze vind ik lekker en handig aan zilvervliesrijst:
https://www.ah.nl/producten/product/wi435948/ah-biologisch-volkoren-basmati-rijst
Met als groente spitskool, uien, appel, teen knoflook en kerriepoeder, of mango chutney.
En dan curry tofu erbij:
https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/product/tofu-curry-0001182384
Ninoea
29-09-2024 om 16:24
Dolfje schreef op 29-09-2024 om 11:41:
[..]
Ik denk het niet. Als je nu dagelijks witte rijst eet en dat vervangt door zilvervliesrijst dan zal het best wel verschil maken op de een of andere manier . Zelfde met elke dag witbrood en dat vervangen door volkoren . Maar als je 1 keer in de week/ 2 weken een tosti met witbrood eet en dat vervangt door volkoren geloof ik niet dat je dan verschil merkt in gezondheid of wat dan ook.
Ik denk daar anders over. Ik denk dat eens per week a twee weken toch nog vrij regelmatig is en zie het risico op stapelen. Ach die ene witte tosti per week en ach die ene keer witte rijst en die ene keer zus .. en door de week heb ik dan allemaal minder gezonde varianten bij elkaars zo werkt het bij mij tenminste. Ik heb daarom als uitgangspunt de gezonde variant en af en toe als uitzondering de andere.
wild-flower
29-09-2024 om 16:33
Dit recept is ook lekker en heel makkelijk . Alleen vervang ik de salami door tempeh en de tuinbonen door doperwten of sperziebonen . Ik gebruik wel zilvervliesrijst ( met kurkuma inderdaad om geel te kleuren ) .
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1184986/gele-rijst-met-salami-en-puntpaprika
Bakblik
29-09-2024 om 16:54
Ninoea schreef op 29-09-2024 om 16:24:
[..]
Ik denk daar anders over. Ik denk dat eens per week a twee weken toch nog vrij regelmatig is en zie het risico op stapelen. Ach die ene witte tosti per week en ach die ene keer witte rijst en die ene keer zus .. en door de week heb ik dan allemaal minder gezonde varianten bij elkaars zo werkt het bij mij tenminste. Ik heb daarom als uitgangspunt de gezonde variant en af en toe als uitzondering de andere.
Welk risico?
Bedenk dat eten ook lekker moet zijn om van alle voedingsstoffen genoeg binnen te krijgen. Je moet er van kunnen genieten dan voel je je goed.
Elke dag met tegenzin een appel wegknagen maakt mij niet blij. Maar een kleine moeite om mijn vezelinname wat te verhogen. Als ik boboti maak dan gaat daar voor 4 personen bijna anderhalve kilo groenten in en dan eet ik dat met witte rijst, omdat wij dat lekkerder vinden dan zilvervliesrijst en met zoveel groenten kan dat best voor een keer.
Ysenda
29-09-2024 om 17:04
Bakblik schreef op 29-09-2024 om 16:54:
[..]
Welk risico?
Bedenk dat eten ook lekker moet zijn om van alle voedingsstoffen genoeg binnen te krijgen. Je moet er van kunnen genieten dan voel je je goed.
Elke dag met tegenzin een appel wegknagen maakt mij niet blij. Maar een kleine moeite om mijn vezelinname wat te verhogen. Als ik boboti maak dan gaat daar voor 4 personen bijna anderhalve kilo groenten in en dan eet ik dat met witte rijst, omdat wij dat lekkerder vinden dan zilvervliesrijst en met zoveel groenten kan dat best voor een keer.
Maar dan is het toch geen boboti meer maar een gerecht met groenten.
In boboti zit origineel nauwelijks groenten, het is een gehaktschotel.
Oma van collega zou je echt aankijken alsof je haar vergif probeert te serveren. Menske is 100+ en Zuid Afrikaans.
RosaMontana
29-09-2024 om 17:09
Voor de zilvervliesrijst haters: het smaakt tegenwoordig totaal anders dan vroeger. Toen was het echt zo'n harde korrel. Nu is het in 8 minuten klaar en smaakt het veel zachter dan vroeger. Zeker met een curry oid vind ik bijna net zo lekker als basmati of pandan oid.
Bakblik
29-09-2024 om 17:13
Ysenda schreef op 29-09-2024 om 17:04:
[..]
Maar dan is het toch geen boboti meer maar een gerecht met groenten.
In boboti zit origineel nauwelijks groenten, het is een gehaktschotel.
Oma van collega zou je echt aankijken alsof je haar vergif probeert te serveren. Menske is 100+ en Zuid Afrikaans.
Nou ja volgens het verspakket van de Jumbo (jumbo's interpretatie van boboti) gaan er verschillende groentes in een dat heb ik omgerekend naar 4 personen.
De Indonesische mensen zullen ook verbaasd kijken naar onze nasi. We vernederlandsen veel buitenlandse gerechten 😜
Ysenda
29-09-2024 om 17:17
Bakblik schreef op 29-09-2024 om 17:13:
[..]
Nou ja volgens het verspakket van de Jumbo (jumbo's interpretatie van boboti) gaan er verschillende groentes in een dat heb ik omgerekend naar 4 personen.
De Indonesische mensen zullen ook verbaasd kijken naar onze nasi. We vernederlandsen veel buitenlandse gerechten 😜
Daarom durf ik dat pakket of dat knorr wereldgerecht ook niet te proberen.
ik heb het recept gekregen van onze truck-chauffeur annex kok in Zuid-Afrika. En dat lijkt erg op het recept van deze bewuste oma.
vanwege het gebrek aan groenten eten wij er altijd salade bij.
Bakblik
29-09-2024 om 17:24
Ysenda schreef op 29-09-2024 om 17:17:
[..]
ik heb het recept gekregen van onze truck-chauffeur annex kok in Zuid-Afrika. En dat lijkt erg op het recept van deze bewuste oma.
Ik had nog nooit boboti gegeten, wij vinden dit lekker, er zitten voor ons voldoende groenten in. We doen het er mee. Dat originele boboti anders is geloof ik zeker wel en als je dat gewend bent lekker blijven eten!
Met salade voor de vezels en vitamines.
Ik heb zojuist zelf kroketten gemaakt die gaan we eten met friet en compensatiesla zoals we dat hier noemen. Ik had vanmiddag ook al goedgevoelsoep. Pompoensoep met uien en tomaten en wortel, tikkie knoflook, helemaal lekker.
Tuinfluiter
29-09-2024 om 18:10
Ysenda schreef op 29-09-2024 om 17:17:
[..]
Wil je het recept met ons delen?
Mijn man kwam meer dan 20 jaar geleden zakelijk regelmatig in Zuid-Afrika en at toen graag boboti. Met zijn aanwijzingen en een bibliotheekboek heb ik toen zelf een recepf bedacht wat iedereen altijd lekker vond. Ik ben wel benieuwd naar een authentiek recept. Er ging bij mij ook niet echt groenten door. We aten er een salsde of boontjes bij.
Wat ik nu op internet tegen komf lijkt mij erg vernederlands en knorr pakketten koop ik nooit zonde van je geld kun je beter uitgeven aan kruiden en specerijen.
Naminokurashi
29-09-2024 om 18:15
Tuinfluiter schreef op 29-09-2024 om 18:10:
[..]
Mijn man kwam meer dan 20 jaar geleden zakelijk regelmatig in Zuid-Afrika en at toen graag boboti. Met zijn aanwijzingen en een bibliotheekboek heb ik toen zelf een recepf bedacht wat iedereen altijd lekker vond. Ik ben wel benieuwd naar een authentiek recept. Er ging bij mij ook niet echt groenten door. We aten er een salsde of boontjes bij.
Wat ik nu op internet tegen komf lijkt mij erg vernederlands en knorr pakketten koop ik nooit zonde van je geld kun je beter uitgeven aan kruiden en specerijen.
Ik heb ook het recept, in Zuid Afrikaans. Maar dan moet ik het vertalen naar het Nederlands. Tenminste als ik het schriftje niet heb weggegooid.
Maar je vraagt het niet aan mij
Tuinfluiter
29-09-2024 om 18:20
Naminokurashi schreef op 29-09-2024 om 18:15:
[..]
Ik heb ook het recept, in Zuid Afrikaans. Maar dan moet ik het vertalen naar het Nederlands. Tenminste als ik het schriftje niet heb weggegooid.
Als je het nog kan vinden zou ik het erg leuk vinden.
Ysenda
29-09-2024 om 18:20
Naminokurashi schreef op 29-09-2024 om 18:15:
[..]
Ik denk dat er veel varianten zijn maar dat het kenmerk wel is dat het voornamelijk vlees is en weinig groenten.
Ysenda
29-09-2024 om 18:21
Tuinfluiter schreef op 29-09-2024 om 18:10:
[..]
Ik ga even zoeken, heb het al een tijdje niet gemaakt, we zitten hier in een kip in alle varianten fase, daar past boboti niet bij. Hoewel ik er nu wel zin in krijg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.