Eten Eten

Eten

Rijst?

Peiling

Eet jij vaak rijst?
74 stemmen
12%
43%
45%

Herfstappeltaart schreef op 29-09-2024 om 09:21:

Ik wil ook graag zilvervlies eten omdat dit gezonder is. Basmati eet ik om die reden nooit maar die is wel lekker. Ik wist niet dat daar een volkoren variant van was.

Ik begrijp en zie de voordelen van zilvervliesrijst, maar maakt het qua gezondheid enorm verschil als je eens in de twee weken witte/basmati rijst zou eten? 

Ik eet altijd witte rijst.  Ik presenteer de rijst altijd met veel groenten dus vezels genoeg. Bij een sauzig iets zou ik zilvervlies misschien wel kunnen waarderen maar bij nasi echt niet. 

Schommelstoel schreef op 29-09-2024 om 11:18:

[..]

Ik begrijp en zie de voordelen van zilvervliesrijst, maar maakt het qua gezondheid enorm verschil als je eens in de twee weken witte/basmati rijst zou eten?

Ik denk het niet. Als je nu dagelijks witte rijst eet en dat vervangt door zilvervliesrijst dan zal het best wel verschil maken op de een of andere manier . Zelfde met elke dag witbrood en dat vervangen door volkoren . Maar als je 1 keer in de week/ 2 weken een tosti met witbrood eet en dat vervangt door volkoren geloof ik niet dat je dan  verschil merkt in gezondheid of wat dan ook.

ik eet niet zo vaak rijst. Maar als ik het eet dan met een stukje zalm, en een sausje met champignons, paprika en ui. In het sausje zit, ketjap, chilisaus, gember, knoflook, citroengras, sambal en oestersaus.
Klinkt misschien onsmakelijk, mijn moeder maakte dit wel eens.

Rijst, heerlijk. Afhankelijk van het gerecht gebruik ik basmati rijst (niet uit de supermarkt, maar van een Turkse of Syrische winkel) of witte rijst met korte korrel. 

Lekkere recepten: biryani (vele varianten), kabseh (ook veel varianten), maqloubah, mindi (van oorsprong Jemenitisch gerecht). 

En uiteraard recepten uit de Indonesische en Indiase keuken ook. 

Rijst nooit alleen maar koken en afgieten, dan vind ik rijst ook niet lekker. 

Hier geen recept voor je maar wel wat anders.  Heb je weleens overwogen naakte haver of naakte gerst als koolhydratenbron te gebruiken? Als vervanger voor rijst. Schijnt gezond te zijn. Ik kook het per 5 kg tegelijk en vries dan porties in.  Google maar eens op recepten van Rineke Dijkinga.

Dit recept van gele rijst met chorizo, erwtjes en tomaat is hier een succes en erg makkelijk, want alles in 1 pan:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R524774/gele-rijst-met-chorizo
Ik koop geen gele rijst, maar gooi kurkuma door de witte rijst.

Zilvervliesrijst eet ik niet. Iets met een jeugdtrauma. Gewoon witte rijst in alle varianten. 

Wat een fijn topic dit zeg! Ik ga zeker iets met rijst eten vanavond, heerlijk.
Ik eet eigenlijk altijd zilvervliesrijst, ben daar inmiddels al zo aan gewend. Ekoplaza heeft een volkoren risottorijst, ook erg lekker. Ze hebben meerdere soorten volkorenrijst. 

ik vind notenrijst nog wel eens lekker. Kocht het altijd bij de Plus, maar kan het niet meer vinden. Van de week even kijken of Appie het verkoopt 

Je kan ook ook rijst koken in kokosmelk. Daarna wat nordic kruiden erover als je dat lekker vindt. Wij vinden dat wel hier. Dan met wat zalm en paksoi. Het hele recept kun je  vinden op Culy 
https://www.culy.nl/recepten/zalm-met-gochujang-en-honing/

Naminokurashi schreef op 29-09-2024 om 13:02:

ik vind notenrijst nog wel eens lekker. Kocht het altijd bij de Plus, maar kan het niet meer vinden. Van de week even kijken of Appie het verkoopt

je kunt ook gewoon zelf die noten aan de rijst toevoegen. 

Zelf notenrijst maken-Voedzaam & Snel (voedzaamensnel.nl)

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

29-09-2024 om 13:22 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 29-09-2024 om 11:18:

[..]

Nee daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Misschien moet ik dat gewoon eens loslaten.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

29-09-2024 om 13:23 Topicstarter

Dorestad schreef op 29-09-2024 om 12:17:

Hier geen recept voor je maar wel wat anders. Heb je weleens overwogen naakte haver of naakte gerst als koolhydratenbron te gebruiken? Als vervanger voor rijst. Schijnt gezond te zijn. Ik kook het per 5 kg tegelijk en vries dan porties in. Google maar eens op recepten van Rineke Dijkinga.

Ken ik niet, ik zal eens zoeken.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

29-09-2024 om 13:25 Topicstarter

Nou.....allemaal heel erg bedankt zeg! Ik ga er echt werk van maken om rijst vaker op tafel te zetten. Wat een inspiratie, top!

Ysenda schreef op 29-09-2024 om 13:11:

[..]

je kunt ook gewoon zelf die noten aan de rijst toevoegen.

Zelf notenrijst maken-Voedzaam & Snel (voedzaamensnel.nl)

Oh, dat is wel handig dan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.