Eten Eten

Eten

Gezond broodbeleg

Ik ben op zoek naar lekker en gezond broodbeleg. Ik merk dat ik nu toch vaak hetzelfde eet en wil wat meer variëren. Heeft iemand nog lekkere tips?


Philadelphia met rucola

tomatensalade: tomaat in blokjes, klein beetje suiker, zout, peper en olijfolie. Boterham in smeren met knoflook. Ja, je kan je boterham ook roosteren maar dat vind ik meestal te veel tijd kosten.

Gepureerde olijven

Pindakaas met banaan
Aardbeien met basilicum (of zonder)

Mozzarella en paprika
Mozzarella, tomaat, basilicum

Blauw schimmelkaas met sla

Muhamara
Baba ganoush

Kipkerriesalade waar je de mayonaise vervangt door kwark of yoghurt 

Ysenda schreef op 11-05-2024 om 08:15:

tomatensalade: tomaat in blokjes, klein beetje suiker, zout, peper en olijfolie. Boterham in smeren met knoflook. Ja, je kan je boterham ook roosteren maar dat vind ik meestal te veel tijd kosten.

Gepureerde olijven

Pindakaas met banaan
Aardbeien met basilicum (of zonder)

Mozzarella en paprika
Mozzarella, tomaat, basilicum

Blauw schimmelkaas met sla

Muhamara
Baba ganoush

Kipkerriesalade waar je de mayonaise vervangt door kwark of yoghurt

Mayonaise is toch gezonder dan kwark of yoghurt? Kwark en yoghurt bevatten ongezonde dierlijke vetten en mayonaise is van plantaardige olie gemaakt

Pindakaas en banaan.

Een beetje rauwkost op een boterham met kaas doet al wonderen. Vind ik.

Bolmieke schreef op 11-05-2024 om 08:18:

[..]

Mayonaise is toch gezonder dan kwark of yoghurt? Kwark en yoghurt bevatten ongezonde dierlijke vetten en mayonaise is van plantaardige olie gemaakt

Maar niet in de hoeveelheid die je dan op je boterham smeert. En de hoeveelheid vet in kwark en yoghurt is lager dan in mayonaise. 

Mayonaise 70%, kwark max 8% en meestal minder omdat de meest verkochte kwark magere kwark is met 0 tot 1% vet.

Smeerkaas en dan de 20+. Naturel of die met sambal

Bolmieke schreef op 11-05-2024 om 08:18:

[..]

Mayonaise is toch gezonder dan kwark of yoghurt? Kwark en yoghurt bevatten ongezonde dierlijke vetten en mayonaise is van plantaardige olie gemaakt

Nou dat is lood om oud ijzer. Mayonaise heeft een ietsje vet uit de eidooier en magere kwark heeft bijna geen dierlijk vet. De olie in mayonaise is wel vet en vet zou ik zeker niet in het hokje gezond zetten, ook plantaardig vet is ongezond als je het teveel eet.

Alles met mate. Ik zou gewoon een likje mayo nemen of eventueel gaan voor fritessaus dat is minder vet dan echte mayonaise.

Teveel eten is niet goed maar te weinig eten is ook niet verstandig. Als iemand een likje mayonaise wil gebruiken is die boterham niet meteen ongezond. 

Favoriet hier thuis is een broodje kaas met komkommer maar een broodje met een roomkaas en een plakje gerookte kipfilet kan ik ook erg lekker vinden.
Ook eet ik regelmatig een aangepaste B.L.T. sandwich want ik eet niet zo graag koude tomaat dus ik eet dan een broodje met flink wat ijsbergsla, wat uitgebakken bacon en een beetje mayo. 

Als ik een gezonde boterham maak dan doe ik daar een schrapje halvarine/fritessaus op met 1 soort van iets eiwitrijks zoals kaas of vleeswaar en dan komkommer sla en/ of tomaat. 
Een broodje met roomkaas EN kipfilet vind ik al niet meer gezond, dat bevat in mijn ogen teveel eiwit.
De fritessaus kan hier ook knoflooksaus zijn als ik het heb. Die heeft als basis mayonaise met magere yoghurt.

Bakblik schreef op 11-05-2024 om 09:18:


Een broodje met roomkaas EN kipfilet vind ik al niet meer gezond, dat bevat in mijn ogen teveel eiwit.

Daar zit al een verschil. Mijn doel is juist bij elke maaltijd een behoorlijke portie eiwit, totaal per dag 2x mijn lichaamsgewicht in grammen. 

Volledig buiten dit topic, maar waarom wil je laag in eiwitten zitten?

Ysenda schreef op 11-05-2024 om 09:21:

[..]

Daar zit al een verschil. Mijn doel is juist bij elke maaltijd een behoorlijke portie eiwit, totaal per dag 2x mijn lichaamsgewicht in grammen.

Volledig buiten dit topic, maar waarom wil je laag in eiwitten zitten?

Als je gewoon gezond bent heb je per dag maar 0.83 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig om gezond te blijven.  Daar kom je makkelijk aan met een plakje kaas/ vlees per boterham, wat zuivel en een stukje vlees/vis bij de avondmaaltijd. 

Als je topsporter bent dan heb je meer eiwit nodig. Dat gaat dan richting de 1.2 gram per kg lichaamsgewicht.  Ook mensen die ernstig ziek zijn (geweest) moeten soms tijdelijk wat meer eiwit eten om weer op krachten te komen..

Wat is voor jou de reden om zoveel eiwit te willen eten? 

Grote hoeveelheden eiwitten belasten de nieren best wel. 

Bakblik schreef op 11-05-2024 om 09:27:

[..]

Als je gewoon gezond bent heb je per dag naar 0.83 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig om gezond te blijven. Daar kom je makkelijk aan met een plakje kaas/ vlees per boterham, wat zuivel en een stukje vlees/vis bij de avondmaaltijd.

Als je topsporter bent dan heb je meer eiwit nodig. Dat gaat dan richting de 1.2 gram per kg lichaamsgewicht. Ook mensen die ernstig ziek zijn (geweest) moeten soms tijdelijk wat meer eiwit eten om weer op krachten te komen..

Wat is voor jou de reden om zoveel eiwit te willen eten?

Grote hoeveelheden eiwitten belasten de nieren best wel.

Ik ben idd bezig met spieropbouw. 

En dat van de schadelijkheid is met name als je nieren niet goed werken en een afvalstof van de eiwitafbraak niet goed kunnen verwerken,  dat wordt alleen niet veroorzaakt door hoge eiwit inname. 

Zelfs e meeste nierpatiënten hoeven pas op hun eiwit intake te gaan letten als de nieren minder dan 30% werken.

Dus om dan daar specifiek op te gaan letten bij een gezond persoon is ook wat te veel van het goede.

Ysenda schreef op 11-05-2024 om 09:41:

[..]

Ik ben idd bezig met spieropbouw.

Maar dan nog dan is  2 gram per kg lichaamsgewicht heeeeel erg veeeel.

Heb je daar begeleiding bij? 

Op deze site staat een podcast over de zin en onzin van eiwitten en dan vooral de shakes en poeders. Luister ernaar en leer ervan! 

Mijn gezonde varianten: 
- 100% amandelpasta met plakjes banaan 
- laagje humus of cottage cheese met plakje kipfilet, sla en paprika en/of komkommer ertussen
- (heel dun) laagje truffelmayonaise, plakje rosbief en handje rucola (ook heel lekker op een volkoren wrap) 
- plak 30+-kaas met sla en komkommer

Als je vooral snel energie nodig hebt dan zou ik jam, honing of appelstroop nemen.
Als je eiwit, kalk en vet nodig hebt dan neem je een plak kaas.
Ben je flauw dan neem je worst.
Heb je het warm dan neem je plakjes fris fruit op je brood.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.