Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Salomewinterqueen
30-10-2021 om 11:19
Ik volg zo'n arts op insta die ook zo schattigpetattig met haar lijf kronkelend in alle posities en lipjes getuit ons meeneemt op haar reis over de ic. En dan prevelt dat ze de eed heeft afgelegd en dus iedereen zal helpen genezen blablabla.
De enige die eronder reageerden waren de non vaxxers met hun: hehe eindelijk eens een eerlijke arts blabla. Echt mens krijg het heen en weer met je respect voor ieders keuze. Grow some balls! Ze had het er ook nog over dat acute zorg altijd voor planbare zorg ging. Ja muts. En als je maar lang genoeg wacht wordt planbare zorg vanzelf acuut.
Dag hoor!
Dinah
30-10-2021 om 11:21
Wednesday schreef op 30-10-2021 om 10:52:
[..]
Maar het is nu wél eenvoudig: vaccineren, vaccineren, vaccineren.
Als er een huis in brand staat, ga je ook niet zeuren dat de eigenaren meer aan brandpreventie hadden moeten doen. Nee, dan ga je eerst blussen.
Nouja dat is dus ook een beetje de crux. Overduidelijk is nog niet iedereen ervan overtuigd dat vaccineren het equivalent is van een brandblusser.
CuddlyReindeer95
30-10-2021 om 11:27
Salomewinterqueen schreef op 30-10-2021 om 11:16:
Ik ben ook echt 180 graden omgedraaid: niet vaxxen: geen zorg en dan verrek je maar.
Dat deel ik dan weer niet met je. Dat is mij te wraakzuchtig en je speelt daarmee eigenlijk voor god. Ik ben wel voorstander van veel strengere repressieve maatregelen voor niet-gevaccineerden. Ik zat gisteren weer tegen wil en dank in een bomvolle trein. Dan lijkt het me bij sterk oplopende besmettingscijfers echt alleen maar heel erg logisch om ongevaccineerden uit te sluiten, want in zo’n afgesloten ruimte waar je langere tijd op 10 cm afstand van elkaar staat hebben mondkapjes heel weinig zin (voor zover ze überhaupt al zin hebben, daar heb ik geen kijk op).
Mija
30-10-2021 om 11:40
Zo schattig dat er vanuit de vaxxers vaak liefkozend wordt gezegd dat we voor alle keuzes respect moeten hebben en dat aan de andere kant de nonvaxxers ons keihard lafbakken noemen en dat ze hopen dat we er allemaal aan gaan!!
Uitsluiting, genocide, discriminatie etc etc.
En wij maar zalvend reageren met: elke patient gevaccineerd of niet heeft recht op zorg. En zij maar roepen: als wij meer ziektekostenpremie moeten betalen betaal ik godverd*mme helemaal niks meer en het is gewoon keiharde vrijheidsberoving en De J en R moeten aan de galf.
Nou nou wat een lievertjes zeg. Ik ben ook echt 180 graden omgedraaid: niet vaxxen: geen zorg en dan verrek je maar. Ik heb er namelijk helemaal GEEN respect voor. Idioten!
Mensen die er dit soort dingen uitkramen zijn natuurlijk geen lieverdjes. Maar dat lijkt me geen goede reden om collectief (!) onze zelfbeheersing te verliezen en mee te gaan polariseren. Dat voelt wel eerlijker maar ik denk niet dat het maatschappelijk en politiek resultaat naar onze zin zal zijn. Ik vind het overigens niet raar of slecht dat jij het er helemaal mee gehad hebt. Ik moet ook niet teveel retoriek van anti-vaxxers of andere complotdenkers meekrijgen want dan word ik ook woest. Ik probeer dus op een wat hoger abstractieniveau te blijven. Dat lukt jou veel moeilijker doordat je op het werk direct en persoonlijk met je neus op de gevolgen wordt gedrukt. Dat lijkt mij ook bijzonder moeilijk.
Avena
30-10-2021 om 11:42
Yasminaaa schreef op 29-10-2021 om 15:00:
[..]
De overheid heeft wel de zorg zodanig kapot bezuinigd dat we nu al paniek hebben als in een heel rijk land 200 extra mensen op de ic liggen. Dat is niet de schuld van het gewone volk maar toch echt van de overheid.
Het 'gewone' volk stemt op deze politici. Ik vind het verbijsterend dat het vorige kabinet nu gewoon weer een nieuw regeerakkoord probeert te maken, maar dat kan omdat gewoon heel veel lui op deze mensen stemd hebben.
En de zorgkosten rijzen in Nederland de pan uit. Ik weet zeker dat er ook veel geklaag was geweest als de overheid jarenlang 200 extra IC-bedden had betaald en onderhouden 'voor het geval dat'. En daarbij: dat virus verspreidt zich exponentieel, dus je zult het altijd moeten indammen met vaccins en maatregelen.
Fleurtje_5
30-10-2021 om 11:48
Wilgenkatje- schreef op 29-10-2021 om 12:21:
[..]
En waaronder vallen mensen bij wie een vaccinatie niet of nauwelijks antistoffen doet ontstaan vanwege hun medicatie na ontvangst van een donororgaan?
Waaronder zwangeren die de vaccinatie niet aandurfden omdat de meningen verdeeld waren ze zich onzeker voelden?
Waaronder mensen die geen vaccinatie wilden omdat hun homeopatisch arts in wie ze al jarenlang vertrouwen hebben zei dat twee prikken helemaal niet nodig is (ik hoorde dit onlangs van nota bene 80-plussers met onderliggend lijden.)
Oh ja en mensen bij wie herstel van corona meer dan een half jaar geleden is? Dan telt het herstelbewijs niet meer.
Het is allemaal minder simpel dan het lijkt. Voor een ander bepalen wat logisch is of niet - heikele kwestie.
Klopt, die zijn niet genoemd.
Fleurtje_5
30-10-2021 om 11:54
Mija schreef op 29-10-2021 om 12:25:
[..]
Fleurtje, als jouw internist je afraadt te vaccineren, zit je in een andere positie dan mensen die om subjectieve redenen vaccinatie weigeren. Juist voor jou en anderen die om medische redenen geen vaccinatie kunnen nemen, is het belangrijk dat anderen, die dat wel kunnen, het ook doen. Als ik zeg dat vaccinweigeraars de maatschappij de rug toekeren, heb ik het niet over jou. Het is ook niet voor het eerst dat ik dit tegen je zeg maar het lijkt niet aan te komen. Je lijkt steeds opnieuw dezelfde beelden en emoties te herhalen, alsof er niets bij jou binnenkomt. En natuurlijk mag je hetzelfde blijven vinden, hetzelfde standpunt houden. Je hoeft je helemaal niet te laten overtuigen. Maar als mensen dingen zeggen over hoe jij naar de dingen kijkt, herhaal je alleen iedere keer wat je al eerder hebt gezegd. Je lijkt de andere invalshoeken helemaal niet te verwerken.
Wat mij ook opvalt is dat je heel veel verwijst naar het verleden, naar dingen die mensen een jaar, een paar maanden geleden hebben gezegd, voor hebben gewaarschuwd, naar fouten die gemaakt zijn. Maar wat moet er (nú) gebeuren? Zo'n arts die jij aanvoert: doet die meer dan twijfel zaaien? Heeft die een alternatieve aanpak? Ik vind het prima dat mensen opkomen voor het recht om niet te vaccineren maar wat zien ze dan als oplossing voor het 'zorginfarct'? Of is dat niet belangrijk? In een crisis is kanttekeningen plaatsen niet genoeg: er zal dan een ándere oplossing moeten komen.
Uit alles wat jij schrijft, heb ik maar één concrete alternatieve aanpak weten te destilleren. Namelijk iedereen testen voor toegang ipv alleen ongevaccineerden. Maar ook in dat artikel wat jij daarover aanhaalt, gaat het alleen maar over "grote evenementen en drukke clubs". En natuurlijk mag jij nog altijd vinden dat dat had moeten gebeuren, of zelfs nog veel vergaander. Maar er is een bredere afweging gemaakt. Met name economie en maatschappelijk draagvlak zijn daarbij waarschijnlijk gewogen. Ook het feit dat dit een motivatie voor vaccineren zou kunnen doen afnemen is daarbij een argument geweest. Er is niet voor gekozen. En dan? Staat dan de wereld stil omdat de politiek niet heeft gedaan wat jij de beste oplossing had gevonden? Of eigenlijk: blijf jíj dan stilstaan? Kán dat? Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat functioneel en gezond is. Op enig moment moet je je 'verlies' incasseren en het doen met hoe in de werkelijkheid is gekozen. Ik vind het Red Team daarvan altijd nog een inspirerend voorbeeld. Zij hebben in het begin enorm geijverd voor een veel hardere aanpak. Ik was het hartgrondig met ze eens. Hun overwegingen werden keer op keer terzijde geschoven. Zij hebben er op een gegeven moment voor gekozen niet iedere keer te blijven herhalen wat zij vonden dat er 'had moeten' of 'zou moeten' gebeuren maar zichzelf terug te trekken. Achteraf krijgen ze nu eigenlijk gewoon hartstikke gelijk. En toch heeft het geen zin om te blijven aandringen als de deur dicht blijft. Daar word je zelf ook niet vrolijker van! Je zult toch op de een of andere manier moeten meedoen aan het spel zoals het daadwerkelijk gespeeld wordt. Als je je eigen spelregels nog altijd probeert toe te passen, loopt dat spaak.
Ik hoop voor ons allemaal dat deze druk niet al te lang meer duurt, dat er oplossing voor gevonden wordt die niet al teveel pijn doet. Ik merk dat ik alweer begin te wennen aan het idee dat er weer wat maatregelen zullen komen: dat moet dan maar. Zo draaien veel mensen wel weer wat bij als we voor voldongen feiten worden gesteld. De werkelijkheid wint het vaak toch wel van de mening. Gelukkig!
Je schrijft:
Ik merk dat ik alweer begin te wennen aan het idee dat er weer wat maatregelen zullen komen: dat moet dan maar.
Zo draaien veel mensen wel weer wat bij als we voor voldongen feiten worden gesteld. De werkelijkheid wint het vaak toch wel van de
mening.
Ik ben niet eens begonnen met wennen dat er géén maatregels nodig zijn. We zijn er nog lang niet. Dat de regels versoepelt werden op het moment dat ze juist niet versoepelt konden worden vond ik onverantwoord. De mening en werkelijkheid liggen bij niet niet ver uit elkaar. Mijn mening ontstaat door de werkelijkheid te zien.
Avena
30-10-2021 om 12:01
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2021 om 11:48:
[..]
Klopt, die zijn niet genoemd.
Hou nou toch eens op met dat gemiereneuk. De niet-gevaccineerde zwangeren vallen gewoon onder de vaccinweigeraars en de mensen bij wie de vaccins niet goed werken vallen gewoon onder de gevaccineerden.
Maar wat maakt het in vredesnaam uit? Bottom line is dat het nu vooral in Nederland misgaat omdat een te grote groep zich weigert te laten vaccineren en ja, daar zijn inderdaad de mensen bij wie de vaccins minder goed werken de dupe van.
Daglichtlamp
30-10-2021 om 12:05
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2021 om 11:54:
[..]
Mijn antwoord: Ik heb wat woorden vetgedrukt om daar op te reageren, maar uiteindelijk hoef ik alleen maar op het laatste stukje te reageren want dan heb ik alles in één keer gezegd.
Als je alleen op het laatste stukje van de tekst wilt reageren is het handiger om alleen dat stukje te quoten (en de rest dus handmatig te verwijderen). Dat scheelt ons een stuk scrollen.
Angela1967
30-10-2021 om 12:36
Zo schattig dat er vanuit de vaxxers vaak liefkozend wordt gezegd dat we voor alle keuzes respect moeten hebben en dat aan de andere kant de nonvaxxers ons keihard lafbakken noemen en dat ze hopen dat we er allemaal aan gaan!!
Uitsluiting, genocide, discriminatie etc etc.
En wij maar zalvend reageren met: elke patient gevaccineerd of niet heeft recht op zorg. En zij maar roepen: als wij meer ziektekostenpremie moeten betalen betaal ik godverd*mme helemaal niks meer en het is gewoon keiharde vrijheidsberoving en De J en R moeten aan de galf.
Nou nou wat een lievertjes zeg. Ik ben ook echt 180 graden omgedraaid: niet vaxxen: geen zorg en dan verrek je maar. Ik heb er namelijk helemaal GEEN respect voor. Idioten!
Waarom zou je je verlagen tot zulke destructieve reacties? Was je voor corona ook al zo?
Gr Angela
CuddlyReindeer95
30-10-2021 om 12:39
Avena schreef op 30-10-2021 om 11:42:
[..]
En de zorgkosten rijzen in Nederland de pan uit.
Dit ook. Ik snap niet dat het argument steeds terugkomt dat er bezuinigd is op de zorg. De zorgkosten stijgen al decennialang elk jaar. Aantoonbaar. Dus waar komt dat idee vandaan?
EnchantedDragonfly18
30-10-2021 om 13:11
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2021 om 11:54:
[..]
30-10-2021 om 13:54
Mija schreef op 29-10-2021 om 12:25:
[..]
..............
Uit alles wat jij schrijft, heb ik maar één concrete alternatieve aanpak weten te destilleren. Namelijk iedereen testen voor toegang ipv alleen ongevaccineerden. Maar ook in dat artikel wat jij daarover aanhaalt, gaat het alleen maar over "grote evenementen en drukke clubs". En natuurlijk mag jij nog altijd vinden dat dat had moeten gebeuren, of zelfs nog veel vergaander. Maar er is een bredere afweging gemaakt. Met name economie en maatschappelijk draagvlak zijn daarbij waarschijnlijk gewogen. Ook het feit dat dit een motivatie voor vaccineren zou kunnen doen afnemen is daarbij een argument geweest. Er is niet voor gekozen. En dan? Staat dan de wereld stil omdat de politiek niet heeft gedaan wat jij de beste oplossing had gevonden? Of eigenlijk: blijf jíj dan stilstaan? Kán dat? Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat functioneel en gezond is. Op enig moment moet je je 'verlies' incasseren en het doen met hoe in de werkelijkheid is gekozen. Ik vind het Red Team daarvan altijd nog een inspirerend voorbeeld. Zij hebben in het begin enorm geijverd voor een veel hardere aanpak. Ik was het hartgrondig met ze eens. Hun overwegingen werden keer op keer terzijde geschoven. Zij hebben er op een gegeven moment voor gekozen niet iedere keer te blijven herhalen wat zij vonden dat er 'had moeten' of 'zou moeten' gebeuren maar zichzelf terug te trekken. Achteraf krijgen ze nu eigenlijk gewoon hartstikke gelijk. En toch heeft het geen zin om te blijven aandringen als de deur dicht blijft. Daar word je zelf ook niet vrolijker van! Je zult toch op de een of andere manier moeten meedoen aan het spel zoals het daadwerkelijk gespeeld wordt. Als je je eigen spelregels nog altijd probeert toe te passen, loopt dat spaak.
.................
ps. Om hier toch nog op terug te komen (de tijd om mijn vorige post aan te passen was verlopen).
(herhalen vind ik 'net zo vaak' nodig zoals er aan de andere kant ook nog steeds 'hetzelfde riedeltje' word geroepen)
Goed testen, de 1,5 afstand, en op drukke plekken een mondkapje is een goede aanpak. Als het de goede kant opgaat moet het evengoed niet te vlug worden afgebouwd.
Ik zelf heb het niet eens over grote evenementen gehad. Wel heb ik vaak genoemd dat een ongevaccineerde een test nodig heeft mocht ie buiten op een rustig terras, ergens in de schaduw, een bescheiden kop thee wil drinken. Die test heeft ie dan nodig als ie naar binnen zou gaan om die kop thee af te rekenen of om naar het toilet te mogen gaan. Oké, die test word gedaan. Hoeft geen punt te zijn, ook niet als die test zelf betaald moet worden, hoewel je die test doet om de medemens te beschermen.
Terwijl gevaccineerden besmet zouden kunnen zijn, en het niet eens merken dat ze corona hebben, maar dan toch géén test nodig hebben omdat ze een paar maanden geleden gevaccineerd zijn. Die coronapas blijft gewoon geldig bij een besmet persoon.
Gevaccineerden krijgen wel advies dat ze bij twijfel een zelftest kunnen doen, en bij klachten thuis te blijven of een test laten doen. Maar uit onderzoeken is gebleken dat ze het niet eens merken als ze corona hebben. En een houding hebben, zoals ik hier vaak bemerk, zoiets als 'ik ben gevaccineerd en als jij ziek word van mij ben je het zelf schuld'.
Het OMT adviseerde ook om iedereen te 'testen voor toegang' omdat besmettingen plaatsvonden bij feesten en grote evenementen, en uit onderzoeken bleek dat ongevaccineerden én gevaccineerden dezelfde aantallen virussen in neus kunnen hebben zitten.
Men kan met zo'n test er wel voor zorgen dat een ongevaccineerden geen corona mee naar binnen neemt, maar de ongevaccineerden is niet beschermd en kan wel corona mee naar buiten nemen, opgelopen tussen gevaccineerden waarvan er een of meerdere onbewust besmet waren en van het kabinet niet getest hoefden te worden.
Minister van volksgezondheid Hugo de Jonge en de anderen van dat kabinet, besloten het advies van het OMT niet op te volgen, ze besloten dat gevaccineerden niet getest hoefden te worden, omdat het 'laten vaccineren' anders niet zo aantrekkelijk zou zijn als mensen zich tot sint Juttemus konden laten vaccineren. Mensen die het vaccin niet mogen, niet vertrouwen, of niet willen, zullen zich ook niet laten vaccineren met sint Juttemus.
Hugo 'en zijn team' zal vast gedacht hebben 'niet goedschiks,dan kwaadschiks'.
De 1,5 meter afstand en mondkapjes werden afgeschaft. Reizigers uit risicolanden hoeven bij terugkeer niet meer in quarantaine. Terwijl in Duitsland de mondkapjesplicht nog steeds geld, ook voor gevaccineerden.
Ongevaccineerden worden voor de leeuwen gegooid. Ook al bezoeken ze geen festivals of evenementen.
En dan gaat H. de Jonge als minister van volksgezondheid naar de afdeling (die al voor corona handen te kort hebben, en nu al helemaal vanwege het opgelopen aantal besmettingen van de zeer besmettelijke Deltavariant) om dan van doodzieke patiënten te horen dat ze spijt hebben dat ze niet gevaccineerd zijn, en gaat daar dan roepen dat ze een bed bezet houden dat voor een andere patiënt bedoeld was.
Dát is toch ziek. Dat vind ik nog erger dan de domme drie woordjes van Wilders.
Als Hugo werkelijk zo bezorgd is om de zieke medemens, en werkelijk zo bezorgd is voor de werkdruk in de zorg, dan gaat ie toch niet zorgen dat mensen in bosjes op de IC terecht komen. En dan roepen dat andere patiënten de dupe zijn van de ongevaccineerden.
Hij besloot dat alleen maar één gedeelte getest hoefde te worden. Als iedereen getest was geworden, was het misschien niet zo druk geweest op de corona-afdeling.
De economie en het maatschappelijk draagvlak wint niets bij zo'n haatcampagne.
Arts-Microbioloog Mulder van het Red Team is volgens mij niet echt gestopt met herhalen, hij heeft ook gelijk gekregen. Valt wel op dat zijn artikel waarin hij waarschuwt, nu niet meer helemaal te lezen is, omdat het nu achter een betaalmuur terechtgekomen is.
.....
Onderzoeken eerder dit jaar wezen erop dat gevaccineerden de overdracht
van het virus aanmerkelijk verminderden. Maar dat was nog vóórdat de
deltavariant zo ontzettend rondging. Onderzoeken uit verschillende
landen van de afgelopen maanden laten namelijk zien: de deltavariant
heeft meer kans zich via gevaccineerden te verspreiden dan de andere
varianten.
.......
Daglichtlamp
30-10-2021 om 13:57
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2021 om 13:54:
[..] Maar uit onderzoeken is gebleken dat ze het niet eens merken als ze corona hebben. En een houding hebben, zoals ik hier vaak bemerk, zoiets als 'ik ben gevaccineerd en als jij ziek word van mij ben je het zelf schuld'.
Uit onderzoek is ook gebleken dat gemiddeld genomen gevaccineerden zich juist veel beter aan de algemene maatregelen houden dan de niet gevaccineerden.
Kersje
30-10-2021 om 14:00
Vanochtend nog een ‘mooi’ verhaal gehoord uit 1e hand. Een manager was door een uitzendbureau op het matje geroepen, want 1 van hun uitzendkrachten had hen gebeld met de mededeling dat er regels overtreden werden in het verzorgingstehuis waar zij werkte. Nu moet je weten dat dit een verzorgingshuis met Alzheimer patiënten betreft en 3 patiënten waren zojuist getest op Covid, nog afwachtende van de uitslag (bleken gelukkig allemaal negatief).
Deze uitzendkracht vond het belachelijk dat deze 3 patiënten niet werden opgesloten en afgezonderd totdat de uitslag er was, Alzheimer patiënten!! Want zij weigerde deze mensen te verzorgen of er überhaupt bij in de buurt te komen, want ze wilde niet besmet worden met Covid! Juist, ze bleek een non-vaxxer!
Wat mij betreft mag er echt een vaccinatieplicht komen voor alle zorgmedewerkers!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.