Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
QuizzicalOpossum53
30-10-2021 om 08:12
Poison schreef op 30-10-2021 om 08:00:
Laat elkaar nou in je waarde allemaal. Er is géén vaccinatieplicht in Nederland. Er is vrije keuze om je wel of niet te laten vaccineren, met welke reden dan ook. Laat iedereen dan ook die keuze zelf maken en brandt elkaar er niet om af.
en zelfs als mensen zich wel hebben laten vaccineren is het hier blijkbaar niet goed genoeg, als ze zich niet willen laten testen, want dat zijn wappie-uitspreken blijkbaar. Terwijl ik hier continu mensen lees die een zelftest doen bij klachten ‘want ik ben gevaccineerd’.
Leef en laat leven, ieder in zijn eigen overtuiging, want er is (nog?) geen vaccinatieplicht in Nederland… Beetje liefde en tolerantie naar elkaar doet enorm veel♥️
Een paar weken geleden stond ik er ook zo in. Maar nu moeten mensen alweer langer wachten op hun operatie. Dat vind ik zo stuitend. Dat iemand zijn recht om geen vaccinatie te nemen voor andermans recht op goede zorg laat gaan. Dat de hele samenleving daarvoor een prijs mag betalen door mondkapjes, thuis werken en 1,5 meter met alle consequenties van dien. Ik schrik van mezelf, zo positief als ik altijd ben, ben ik er zo klaar mee. Ik wil geen algemene maatregelen meer. In mijn gemeente is meer dan 90 procent gevaccineerd. Al tijden geen ziekenhuisopnames. Het heeft 0 zin als ik hier met een mondkapje ga lopen. Op mijn werk is iedereen gevaccineerd. Heeft helemaal geen zin als we thuis gaan werken.
Ik wil dat de maatregelen zich concentreren op de ongevaccineerden of op de plekken waar veel ongevaccineerden rondlopen. Niet omdat ik persoonlijk hekel aan ze heb. Maar wel omdat dat het meeste effect heeft met de minste nadelen voor de maatschappij.
Ik heb ook een hekel gekregen aan halsema, die doodleuk verkondigde niet te handhaven op qr codes. Daarom moet ik nu aan de andere kant van het land, waar we wel zijn gevaccineerd en waar wel qr codes worden gecheckt, een mondkapje gaan dragen. Dat slaat toch echt helemaal nergens op. Dat heeft toch helemaal geen zin.
Lollypopje
30-10-2021 om 08:18
Dinah schreef op 30-10-2021 om 08:08:
[..]
Ik heb altijd begrepen dat IC capaciteit was ingericht op ‘net genoeg’, ‘efficiënt en met weinig vet op de botten’. Dat is overigens niet alleen in Nederland, maar in veel westerse landen. Dat Nederland ten opzichte van andere westerse landen minder IC capaciteit heeft, komt doordat we eerder kiezen voor zogenoemde palliatieve zorg - waarbij alleen pijnverlichtend behandeld wordt (of zoals Italië zou zeggen: leeftijdsdiscriminatie ). En het is ook hoe je het beestje bij de naam noemt. In Duitsland schijn je bij een behandeling sneller op de ‘IC’ te belanden, terwijl wij dat nog niet IC zouden noemen.
Een systeem van ‘efficiënt’, ‘net genoeg en met weinig vet op de botten’ krijgt het zwaar, zo niet onmogelijk, in een pandemie. De zorgen over het gebrek aan reserves bij een eventuele crisis werd twee jaar geleden blijkbaar ook al vanuit de zorg zelf gesignaleerd. Maar nu Corona er echt is, is het veel te kort dag om daar nog wat in te veranderen. Maar ik hoop wel voor de toekomst dat het anders wordt ingericht, daar wil ik persoonlijk ook zelf prima een financieel steentje aan bijdragen. Want tja… hele landen op hun kop omdat er op een bevolking van 17 miljoen mensen 1.000 mensen op de IC belanden. Dat vind ik best heftig.
Ook als dat zou betekenen dat je zorgpremie en en je eigen risico ruim zal verdubbelen?
Een IC bed kost, zo uit mijn hoofd, 2500 per dag zonder dat er iemand op ligt. Dat zijn dus gigantische bedragen op jaarbasis voor zorg die zonder pandemie niet nodig is. En dat staat nog los van de vraag waar je het personeel vandaan haalt en wat die moeten doen als de IC zonder pandemie niet vol ligt?
En hoewel deze situatie echt heel naar is, is de oplossing niet zo simpel. Zeker niet in een tijd waar de zorg al elk jaar duurder wordt en veel mensen dat al veel te veel vinden, maar tegelijkertijd wel alle mogelijke zorg willen krijgen als dat nodig is. Niet dat ik dat niet zou willen of weet wat de juiste keuzes zijn, want de situatie is behoorlijk complex.
BumpyGrasshopper95
30-10-2021 om 08:26
Dinah schreef op 30-10-2021 om 08:08:
[..]
Ik heb altijd begrepen dat IC capaciteit was ingericht op ‘net genoeg’, ‘efficiënt en met weinig vet op de botten’. Dat is overigens niet alleen in Nederland, maar in veel westerse landen. We zijn natuurlijk ook heel gezond met z’n allen (vind het wel een beetje hooghartig om te veronderstellen dat dat dan ook maar voor altijd zo zou zijn, maar vooruit). Dat Nederland ten opzichte van andere westerse landen minder IC capaciteit heeft, komt doordat we eerder kiezen voor zogenoemde palliatieve zorg - waarbij alleen pijnverlichtend behandeld wordt (of zoals Italië - waar ze letterlijk iedereen en z’n grootmoeder helpen - over ons zou zeggen: leeftijdsdiscriminatie ). En het is ook hoe je het beestje bij de naam noemt. In Duitsland schijn je bij een behandeling sneller op de ‘IC’ te belanden, terwijl wij dat nog niet IC zouden noemen.
Een systeem van ‘efficiënt’, ‘net genoeg en met weinig vet op de botten’ krijgt het zwaar, zo niet onmogelijk, in een pandemie. De zorgen over het gebrek aan reserves bij een eventuele crisis werd twee jaar geleden blijkbaar ook al vanuit de zorg zelf gesignaleerd. Maar nu Corona er echt is, is het veel te kort dag om daar nog wat in te veranderen. Maar ik hoop wel voor de toekomst dat het anders wordt ingericht, daar wil ik persoonlijk ook zelf prima een financieel steentje aan bijdragen. Want tja… hele landen op hun kop omdat er op een bevolking van 17 miljoen mensen 1.000 mensen op de IC belanden. Dat vind ik best heftig.
Dat klopt en vergeet daarbij ook niet dat het aantal ligdagen ook gemiddeld korter is geworden. Toen ik startte in de verpleging, lag je bijvoorbeeld voor een nieuwe heup een kleine week in het ziekenhuis. Nu kunnen mensen al veel eerder naar huis en dat geldt ook voor vele andere ingrepen. Bijvoorbeeld door laparascopische ingrepen te doen i.p.v. op de "klassieke " manier etc. En zo zijn er veel meer voorbeelden.
Dinah
30-10-2021 om 08:28
Drietje schreef op 30-10-2021 om 08:12:
[..]
Een paar weken geleden stond ik er ook zo in. Maar nu moeten mensen alweer langer wachten op hun operatie. Dat vind ik zo stuitend.
Een kennis van mij werkt in de OK. Ze wil niks bagatelliseren, want IC personeel en verpleging hebben het heel zwaar. Maar ze wordt hier moe van. Hun OK draait de hele coronatijd op volle toeren. De IC is niet nodig voor iedere operatie. Zij wilde deze nuance graag de wereld in helpen. Dus bij deze .
Maar los daarvan is het echt wel dat het zo dat operaties worden uitgesteld. En sinds kort ook de operaties die echt heel erg nodig zijn (iedere operatie is natuurlijk heel erg nodig, maar hart- en kankeroperaties zijn heel urgent). Wat mij zorgen baart, is dat de operaties deels worden uitgesteld door een hoog ziekteverzuim in de zorg. Ik vraag me af hoe nieuwe maatregelen daarin het tij kunnen keren, behalve dan dat de boel natuurlijk niet erger gemaakt wordt. Maar het zorgpersoneel kampt met burnouts en ptss. Dat is niet een weekje goed uitzieken en dan weer door. Wat dat betreft zijn we te diep gegaan en dat daar geen oplossing voor is (ik kan ook niks bedenken), maakt mij wel bang. Ook als we een vaccinatiepercentage van 100 procent gaan halen.
Dinah
30-10-2021 om 08:34
Lollypopje schreef op 30-10-2021 om 08:18:
[..]
Ook als dat zou betekenen dat je zorgpremie en en je eigen risico ruim zal verdubbelen?
Persoonlijk, maar ik kan alleen voor mezelf spreken: 100 procent ja. Ik ben al praktisch mijn hele leven een soort sponsor van de zorg en daar ben ik zelf immens dankbaar voor. Het betekent dat ik gezond ben. En ik heb nu met eigen ogen kunnen zien wat er met een samenleving gebeurd als de zorg het niet aankan. Denk je niet dat er na deze ellende een massale rekening ligt die ook betaald moet worden? Wij gaan ons allemaal blauw betalen de komende jaren. Dus per saldo kies ik er dan voor om aan de voorkant liever te investeren om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurd. Maar nogmaals: dat vind ik zelf. Ik spreek verder voor niemand anders haha.
Maar het is geen hogere wiskunde. Niemand is een eiland. Pas als het met de gemeenschap waar ik in leef ook goed gaat, dan gaat het met mij ook goed. Als de gemeenschap faalt, word ik er ook in meegetrokken, al zou ik een kerngezonde miljonair zijn geweest. Dat lijken we met ons allen een beetje uit het oog te zijn verloren.
Dinah
30-10-2021 om 08:44
Mallebeppie schreef op 30-10-2021 om 08:26:
[..]
Dat klopt en vergeet daarbij ook niet dat het aantal ligdagen ook gemiddeld korter is geworden. Toen ik startte in de verpleging, lag je bijvoorbeeld voor een nieuwe heup een kleine week in het ziekenhuis. Nu kunnen mensen al veel eerder naar huis en dat geldt ook voor vele andere ingrepen. Bijvoorbeeld door laparascopische ingrepen te doen i.p.v. op de "klassieke " manier etc. En zo zijn er veel meer voorbeelden.
Ja we zijn erg efficiënt. Dat is ook onze filosofie toch, dat je na een behandeling zo min mogelijk bedrust zou moeten hebben, want beter voor herstel? Na een bevalling sta je binnen een paar uur weer buiten als alles goed is. Bij onze buurlanden nemen ze soms wat langer de tijd om uit te puffen haha. Dit werkt natuurlijk op rolletjes in een hypergezonde samenleving. Maar met een pandemie kan je dezelfde hoeveelheid behandelingen niet blijven doen op deze manier. Daar lopen we ook op vast nu.
EnchantedDragonfly18
30-10-2021 om 08:45
Laat elkaar nou in je waarde allemaal. Er is géén vaccinatieplicht in Nederland. Er is vrije keuze om je wel of niet te laten vaccineren, met welke reden dan ook. Laat iedereen dan ook die keuze zelf maken en brandt elkaar er niet om af.
en zelfs als mensen zich wel hebben laten vaccineren is het hier blijkbaar niet goed genoeg, als ze zich niet willen laten testen, want dat zijn wappie-uitspreken blijkbaar. Terwijl ik hier continu mensen lees die een zelftest doen bij klachten ‘want ik ben gevaccineerd’.
Leef en laat leven, ieder in zijn eigen overtuiging, want er is (nog?) geen vaccinatieplicht in Nederland… Beetje liefde en tolerantie naar elkaar doet enorm veel♥️
Zodra jouw vrijheid iemand anders benadeelt ben ik vóór vaccinatieplicht voor iedereen die geen medische indicatie heeft om het niet te doen.
CuddlyReindeer95
30-10-2021 om 09:27
Geef mij één goede reden om tolerant te zijn jegens mensen die eraan bijdragen dat mijn man zijn bedrijf misschien weer moet gaan sluiten.
QuizzicalOpossum53
30-10-2021 om 09:28
Wednesday schreef op 30-10-2021 om 09:27:
[..]
Geef mij één goede reden om tolerant te zijn jegens mensen die eraan bijdragen dat mijn man zijn bedrijf misschien weer moet gaan sluiten.
Precies. Dat mijn student weer helemaal thuis moet zien terwijl hij nu eindelijk 2 uur per week les heeft op de uni (nog niks maar ja,...).
ReadyAnteater53
30-10-2021 om 09:31
Dinah schreef op 30-10-2021 om 08:34:
[..]
Maar het is geen hogere wiskunde. Niemand is een eiland. Pas als het met de gemeenschap waar ik in leef ook goed gaat, dan gaat het met mij ook goed. Als de gemeenschap faalt, word ik er ook in meegetrokken, al zou ik een kerngezonde miljonair zijn geweest. Dat lijken we met ons allen een beetje uit het oog te zijn verloren.
Mooi gezegd! Deze visie zou wat mij betreft veel meer moeten worden uitgedragen.
CuddlyReindeer95
30-10-2021 om 09:35
Drietje schreef op 30-10-2021 om 09:28:
[..]
Precies. Dat mijn student weer helemaal thuis moet zien terwijl hij nu eindelijk 2 uur per week les heeft op de uni (nog niks maar ja,...).
Het is erg makkelijk om tolerant te zijn als je de lockdown doorbetaald op de bank bent doorgekomen. Maar voor mij geldt dat helemaal niet. Mijn man zijn bedrijf is er bijna aan onderdoor gegaan, zelf heb ik door corona (nog steeds!) een idiote werkdruk en mijn kinderen hebben een aanzienlijk deel van vorig schooljaar thuis gezeten met alle gevolgen van dien. Ik heb echt nul begrip voor de egoïstische vaccinweigeraars.
Lollypopje
30-10-2021 om 09:35
Dinah schreef op 30-10-2021 om 08:34:
[..]
Hier kan ik mij alleen maar in vinden.
Dinah
30-10-2021 om 10:43
Wednesday schreef op 30-10-2021 om 09:27:
[..]
Omdat we in wezen er allemaal aan hebben bijgedragen dat jullie in de ellende zitten. Het is niet alleen het groepje vaccin weigeraars. Het zijn ook mensen die besloten hebben de waarschuwingen van de zorg over het tekort aan reserves jaren geleden niet serieus te nemen. Het zijn ook de mensen die de eerdere waarschuwingen van Taiwan naast zich neer hebben gelegd en Corona vrij het land in hebben laten komen met carnaval, waardoor het met een knaller kon ontploffen hier. Het zijn ook wij, die er collectief voor gekozen hebben om niet meer bij te willen dragen aan meer reserves voor de zorg, omdat we andere prioriteiten belangrijker vonden. Uiteindelijk is Corona (überhaupt een samenleving bestieren) een heel complex probleem en er moet aan allerlei belangen gedacht worden. Ik geloof niet dat als iedereen morgen gevaccineerd is, we over een week uit de ellende zijn. We zijn daarvoor te diep gegaan. Dat allemaal pakken en op de schouders droppen van een zondebok… ik wou dat het zo makkelijk was, maar (en dat leert de geschiedenis ons ook) dat is het nooit.
CuddlyReindeer95
30-10-2021 om 10:52
Dinah schreef op 30-10-2021 om 10:43:
[..]
Omdat we in wezen er allemaal aan hebben bijgedragen dat jullie in de ellende zitten. Het is niet alleen het groepje vaccin weigeraars. Het zijn ook mensen die besloten hebben de waarschuwingen van de zorg over het tekort aan reserves jaren geleden niet serieus te nemen. Het zijn ook de mensen die de eerdere waarschuwingen van Taiwan naast zich neer hebben gelegd en Corona vrij het land in hebben laten komen met carnaval, waardoor het met een knaller kon ontploffen hier. Het zijn ook wij, die er collectief voor gekozen hebben om niet meer bij te willen dragen aan meer reserves voor de zorg, omdat we andere prioriteiten belangrijker vonden. Uiteindelijk is Corona (überhaupt een samenleving bestieren) een heel complex probleem en er moet aan allerlei belangen gedacht worden. Ik geloof niet dat als iedereen morgen gevaccineerd is, we over een week uit de ellende zijn. We zijn daarvoor te diep gegaan. Dat allemaal pakken en op de schouders droppen van een zondebok… ik wou dat het zo makkelijk was, maar (en dat leert de geschiedenis ons ook) dat is het nooit.
Maar het is nu wél eenvoudig: vaccineren, vaccineren, vaccineren.
Als er een huis in brand staat, ga je ook niet zeuren dat de eigenaren meer aan brandpreventie hadden moeten doen. Nee, dan ga je eerst blussen.
Salomewinterqueen
30-10-2021 om 11:16
Zo schattig dat er vanuit de vaxxers vaak liefkozend wordt gezegd dat we voor alle keuzes respect moeten hebben en dat aan de andere kant de nonvaxxers ons keihard lafbakken noemen en dat ze hopen dat we er allemaal aan gaan!!
Uitsluiting, genocide, discriminatie etc etc.
En wij maar zalvend reageren met: elke patient gevaccineerd of niet heeft recht op zorg. En zij maar roepen: als wij meer ziektekostenpremie moeten betalen betaal ik godverd*mme helemaal niks meer en het is gewoon keiharde vrijheidsberoving en De J en R moeten aan de galf.
Nou nou wat een lievertjes zeg. Ik ben ook echt 180 graden omgedraaid: niet vaxxen: geen zorg en dan verrek je maar. Ik heb er namelijk helemaal GEEN respect voor. Idioten!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.