Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
WickedCurlew89
29-10-2021 om 16:07
Daglichtlamp schreef op 29-10-2021 om 15:21:
[..]
Ik ga hier niet opnieuw de cijfers plaatsen, maar netto is er helemaal niet bezuinigd. We geven elk jaar meer geld uit aan zorg.
Ik verwacht eigenlijk wel een grondig onderbouwd verhaal bij dergelijke boude stellingen maar waarschijnlijk heb ik nog steeds te hoge verwachtingen van figuren die het over muilkorven en stokken in hun neus hebben.
Daglichtlamp
29-10-2021 om 16:13
Hetvrijewoord schreef op 29-10-2021 om 16:07:
[..]
Ik verwacht eigenlijk wel een grondig onderbouwd verhaal bij dergelijke boude stellingen maar waarschijnlijk heb ik nog steeds te hoge verwachtingen van figuren die het over muilkorven en stokken in hun neus hebben.
BumpyGrasshopper95
29-10-2021 om 16:47
Yasminaaa schreef op 29-10-2021 om 15:00:
[..]
De overheid heeft wel de zorg zodanig kapot bezuinigd dat we nu al paniek hebben als in een heel rijk land 200 extra mensen op de ic liggen. Dat is niet de schuld van het gewone volk maar toch echt van de overheid.
Mensen die dit soort onnozele dingen roepen, weten nog steeds niet hoe het écht gegaan is en kunnen derhalve beter hun mond houden.
WickedCurlew89
29-10-2021 om 17:03
Daglichtlamp schreef op 29-10-2021 om 16:13:
[..]
Ik ken 'm.
Er wordt verwacht dat over 20 jaar onze zorguitgaven zijn verdubbeld vanwege vergrijzing en chronisch zieken. Ik weet al wie er vooraan staan te gillen dat 'de overheid' een stelletje aso's zijn als de kosten van onze zorgverzekeringen omhoog gaan.
Daglichtlamp
29-10-2021 om 19:13
Yumi schreef op 29-10-2021 om 16:06:
Respect voor een paar mensen hier, die het steeds opnieuw opbrengen om antwoord te geven, op hetzelfde riedeltje dat hier wordt afgedraaid. Alleen lezen is al vermoeiend wat een geduld
Al laat ook maar 1 persoon zich overtuigen om alsnog te vaccineren. Dat zullen niet de schrijfsters hier zijn, maar wellicht wel meelezers.
Salomewinterqueen
29-10-2021 om 19:14
Alle domheid die nu nog rondgebazuind wordt over de zorg en het non vaxxen ga ik stelselmatig negeren. Net als iedereen die om welke reden dan ook (behalve een medisch bewezen reden vind ik geen enkele reden steekhoudend) zich niet laat vaxxen. Ik bid god op mijn bloten knieeen dat jullie helden afzien van alle vormen van zorg.
En daarmee ben ik helemaal klaar met dit volk. Geen podium meer. Geen begrip. Helemaal niks. Doei en tot nooit meer ziens!
Sun.lover
29-10-2021 om 19:29
Wilgenkatje- schreef op 29-10-2021 om 12:21:
[..]
En waaronder vallen mensen bij wie een vaccinatie niet of nauwelijks antistoffen doet ontstaan vanwege hun medicatie na ontvangst van een donororgaan?
Waaronder zwangeren die de vaccinatie niet aandurfden omdat de meningen verdeeld waren ze zich onzeker voelden?
Waaronder mensen die geen vaccinatie wilden omdat hun homeopatisch arts in wie ze al jarenlang vertrouwen hebben zei dat twee prikken helemaal niet nodig is (ik hoorde dit onlangs van nota bene 80-plussers met onderliggend lijden.)
Oh ja en mensen bij wie herstel van corona meer dan een half jaar geleden is? Dan telt het herstelbewijs niet meer.
Het is allemaal minder simpel dan het lijkt. Voor een ander bepalen wat logisch is of niet - heikele kwestie.
Op mijn afdeling liggen bijna altijd zwangeren met Covid. Ik heb echt alleen maar medelijden met het kind. Die heeft er misschien wel de rest van zijn leven last van. Spoedkeizersnede’s gebeuren regelmatig en dat is een kind veel te vroeg geboren met alle gevolgen van dien. En dat had gewoon met het vaccin voorkomen kunnen worden. De moeder kan, als ze het overleeft, ook waarschijnlijk een jaar niet goed voor haar kind(eren) zorgen.
En het is nog helemaal niet duidelijk of je na een besmetting wel langdurig beschermd bent, maar je kan gewoon 1 of zelfs 2 vaccins krijgen, dus dat is ook geen excuus.
Bij mij vallen ze allemaal onder de bewust ongevaccineerden. En ik heb daar geen begrip voor.
Sun.lover
29-10-2021 om 19:33
Yasminaaa schreef op 29-10-2021 om 15:00:
[..]
De overheid heeft wel de zorg zodanig kapot bezuinigd dat we nu al paniek hebben als in een heel rijk land 200 extra mensen op de ic liggen. Dat is niet de schuld van het gewone volk maar toch echt van de overheid.
Hier word ik toch zo moe van. We geven elk jaar meer uit aan zorg, inmiddels al 26% van alle uitgaven gaat naar de zorg. Dit klopt dus niet. En ook landen met meer bedden hebben problemen. Plus dat bijvoorbeeld IC-bedden in Duitsland al gebruikt worden voor dingen die in Nederland op een gewone afdeling liggen. Ik heb er gewerkt en mensen gingen al naar de IC voor een bloedtransfusie of lagen er na een knie- of heupoperatie.
Salomewinterqueen
29-10-2021 om 20:46
Sun.lover: laat. Het is tegen dovemansoren. Laat ze maar eens iemand verliezen aan deze k*tziekte of zelf op apegapen komen te liggen want dan piepen ze wel anders. Tot die tijd moet je je de moeite besparen: negeren negeren negeren!!
Athan
30-10-2021 om 00:13
Yasminaaa schreef op 29-10-2021 om 14:58:
[..]
Dan zou ik nergens meer heen gaan als ik zou moeten testen voor toegang. Geen stok in mijn neus als het niet nodig is.
Wappie'er dan dit zie je ze niet vaak...
Hinoki
30-10-2021 om 03:18
Athan schreef op 30-10-2021 om 00:13:
[..]
Wappie'er dan dit zie je ze niet vaak...
Ze is toch gevaccineerd?
Ik zou het wellicht wat anders omschrijven in schrijftaal, maar ik ben ook geen fan van “een stok in mijn neus” om ergens naar binnen te kunnen”.
Mocht dat er meer uitgebreid voor gevaccineerden komen, dan vind ik het niet gek dat er mensen zijn die bepaalde dingen maar even niet doen.
Jammer dat je daar dan gelijk een wappie voor wordt genoemd.
Lollypopje
30-10-2021 om 07:37
Hinoki schreef op 30-10-2021 om 03:18:
[..]
Ze is toch gevaccineerd?
Ik zou het wellicht wat anders omschrijven in schrijftaal, maar ik ben ook geen fan van “een stok in mijn neus” om ergens naar binnen te kunnen”.
Mocht dat er meer uitgebreid voor gevaccineerden komen, dan vind ik het niet gek dat er mensen zijn die bepaalde dingen maar even niet doen.
Jammer dat je daar dan gelijk een wappie voor wordt genoemd.
Ze gebruikt wel heel veel wappietaal, dus ik snap de verwarring.
TriflingButterfly90
30-10-2021 om 08:00
Laat elkaar nou in je waarde allemaal. Er is géén vaccinatieplicht in Nederland. Er is vrije keuze om je wel of niet te laten vaccineren, met welke reden dan ook. Laat iedereen dan ook die keuze zelf maken en brandt elkaar er niet om af.
en zelfs als mensen zich wel hebben laten vaccineren is het hier blijkbaar niet goed genoeg, als ze zich niet willen laten testen, want dat zijn wappie-uitspreken blijkbaar. Terwijl ik hier continu mensen lees die een zelftest doen bij klachten ‘want ik ben gevaccineerd’.
Leef en laat leven, ieder in zijn eigen overtuiging, want er is (nog?) geen vaccinatieplicht in Nederland… Beetje liefde en tolerantie naar elkaar doet enorm veel♥️
Lollypopje
30-10-2021 om 08:07
Poison schreef op 30-10-2021 om 08:00:
Laat elkaar nou in je waarde allemaal. Er is géén vaccinatieplicht in Nederland. Er is vrije keuze om je wel of niet te laten vaccineren, met welke reden dan ook. Laat iedereen dan ook die keuze zelf maken en brandt elkaar er niet om af.
en zelfs als mensen zich wel hebben laten vaccineren is het hier blijkbaar niet goed genoeg, als ze zich niet willen laten testen, want dat zijn wappie-uitspreken blijkbaar. Terwijl ik hier continu mensen lees die een zelftest doen bij klachten ‘want ik ben gevaccineerd’.
Leef en laat leven, ieder in zijn eigen overtuiging, want er is (nog?) geen vaccinatieplicht in Nederland… Beetje liefde en tolerantie naar elkaar doet enorm veel♥️
Dat zijn geen wappietaal.
Uitspraken als stok in je neus en mondluier, zijn woorden die voor 99% door wappies worden gebruikt. Dus als iemand continu met die wordsm strooit en iemand heeft niet gelezen dat die persoon gevaccineerd is, dan snap ik de verwarring.
En verder hoewel ik absoluut voor keuzevrijheid ben, heb ik weldegelijk een mening over mensen die zich zonder medische reden niet laten vaccineren. En dan zeker de groep die roept over vrijheid, maar daarmee in de praktijk vooral hun eigen vrijheid bedoeld.
Tolerantie is een prachtig iets, maar als er mensen leiden onder de keuzes van anderen. Als andere mensen de prijs daarvoor betalen, tja dan ga ik toch echt niet positief en lief doen over die groep.
Mijn Kumbaya is inmiddels aardig op op dat gebied.
Overigens snap ik gevaccineerde mensen die zich niet laten testen bij klachten ook niet. Tenzij ze geen mogelijkheid hebben, maar dan zou ik er vanuit gaan dat ze in quarantaine zoudeb gaan. Wat overigens mijn optie zou zijn, want de teststraat is te ver.
Dinah
30-10-2021 om 08:08
Mallebeppie schreef op 29-10-2021 om 16:47:
[..]
Mensen die dit soort onnozele dingen roepen, weten nog steeds niet hoe het écht gegaan is en kunnen derhalve beter hun mond houden.
Ik heb altijd begrepen dat IC capaciteit was ingericht op ‘net genoeg’, ‘efficiënt en met weinig vet op de botten’. Dat is overigens niet alleen in Nederland, maar in veel westerse landen. We zijn natuurlijk ook heel gezond met z’n allen (vind het wel een beetje hooghartig om te veronderstellen dat dat dan ook maar voor altijd zo zou zijn, maar vooruit). Dat Nederland ten opzichte van andere westerse landen minder IC capaciteit heeft, komt doordat we eerder kiezen voor zogenoemde palliatieve zorg - waarbij alleen pijnverlichtend behandeld wordt (of zoals Italië - waar ze letterlijk iedereen en z’n grootmoeder helpen - over ons zou zeggen: leeftijdsdiscriminatie ). En het is ook hoe je het beestje bij de naam noemt. In Duitsland schijn je bij een behandeling sneller op de ‘IC’ te belanden, terwijl wij dat nog niet IC zouden noemen.
Een systeem van ‘efficiënt’, ‘net genoeg en met weinig vet op de botten’ krijgt het zwaar, zo niet onmogelijk, in een pandemie. De zorgen over het gebrek aan reserves bij een eventuele crisis werd twee jaar geleden blijkbaar ook al vanuit de zorg zelf gesignaleerd. Maar nu Corona er echt is, is het veel te kort dag om daar nog wat in te veranderen. Maar ik hoop wel voor de toekomst dat het anders wordt ingericht, daar wil ik persoonlijk ook zelf prima een financieel steentje aan bijdragen. Want tja… hele landen op hun kop omdat er op een bevolking van 17 miljoen mensen 1.000 mensen op de IC belanden. Dat vind ik best heftig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.