Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Fleurtje_5
26-10-2021 om 14:48
Mija schreef op 26-10-2021 om 14:08:
[..]
Soms is niet zo goed te plaatsen wat je wil zeggen Fleurtje. Dan gaan we daarnaar raden. En dan raden we soms kennelijk in de verkeerde richting? Misschien kun je iets meer de context uitleggen?
Excuses, dat hoor ik wel vaker. Zal er later op terug komen.
Kersje
26-10-2021 om 14:52
Fleurtje_5 schreef op 26-10-2021 om 14:42:
[..]
Dat geloof ik.
Op het topic (Dit is toch water naar de zee dragen?) had ik een artikel geplaatst (op pagina 3) dat over een onderzoek naar de besmettelijke Deltavariant gaat. Het artikel met datum 15 sept. 2021 (aangepast op 27 sept. 2021) heeft de titel: "Ben je als gevaccineerde net zo besmettelijk als een niet-gevaccineerde?" .
Uit onderzoek blijkt dat zowel gevaccineerden én ongevaccineerden nog steeds dezelfde voorzorgsmaatregelen in acht moeten nemen.
Heel interessant artikel. Maar toen ging er een klaagzang dat ik teveel linkjes en te lange citaten plaatste.Ik wil het artikel daarom niet weer plaatsen.
Maar wat bedoel je ermee te zeggen, daar hapert het veelal aan in jouw posts? Hoe vaak je al niet hebt gezegd dat het al jaren slecht gesteld is met de zorg vwb geld en inkrimping, daar is iedereen het wel mee eens en lijkt me duidelijk toch? Leef eens in het ‘heden en nu’ en hoe we het NU beter kunnen maken ipv wat er jaren geleden anders had gemoeten.
Mija
26-10-2021 om 15:01
Sun.lover schreef op 26-10-2021 om 14:31:
[..]
Die zorgen in ieder geval niet voor de druk op de IC.
Die cijfers onder die link gaan over IC-opnames. Zijn er dan IC's die wél en andere die geen 75+-ers opnemen?
En dat jij maar 2 ongevaccineerden hebt gezien: aannemende dat dit een heel laag percentage is, dat zou moeten betekenen dat er op andere IC's juist weinig tot geen gevaccineerden op de IC zouden liggen. De landelijke (gemiddelde) cijfers zijn immers heel anders. Komt dat omdat de getallen te laag zijn om er conclusies uit te trekken? Zijn het toevalstreffers?
Het wordt voor mij alleen maar vager hoe de situatie nou eigenlijk is. Kennelijk zijn er enorm grote verschillen tussen ziekenhuizen. Niet alleen qua aantallen maar ook qua leeftijd en vaccinatiestatus van de patiëntenpopulatie. Hoe moet je daar nou nog (landelijk) beleid op maken?
En Marcel Levi zegt in dat filmpje dat lokaal beleid nog nergens heeft gewerkt. Ik leef niet in de illusie dat dat in Nederland dan ineens geweldig goede effecten gaat hebben.
Laten we dan ook maar hopen dat hij gelijk heeft als hij zegt dat het wel meevalt, al vind ik dat hij daarbij wel erg makkelijk op losse cijfers leunt, zonder enige context van de behoefte aan andere zorg, en hij het personeelstekort alleen maar terloops aanstipt. Hij heeft me nog niet overtuigd dat het allemaal wel losloopt.
QuizzicalOpossum53
26-10-2021 om 15:32
Avena schreef op 26-10-2021 om 14:37:
[..]
Ik vind het wel grappig hoe jij hier de rol van bagatelliseerder op je hebt genomen.
Nou, inderdaad, beetje nuance is wel nodig hé? Het is nou niet bepaald zo dat de zorg omvalt van die 10 coronapatiënten gemiddeld per ziekenhuis. Roepen over code zwart en selectie aan de poort is niks minder dan paniek zaaien. Je doel willen bereiken via de publieke opinie.
We mogen best kritisch kijken naar hoe de zorg optimaal door kan blijven werken gedurende deze crisis en wat er in de toekomst nodig is. Maar we zijn mijlenver verwijderd van Code Zwart. Vorig jaar om deze tijd lagen er vier keer zoveel coronapatiënten in de ziekenhuizen.
BumpyGrasshopper95
26-10-2021 om 15:43
Drietje schreef op 26-10-2021 om 15:32:
[..]
Nou, inderdaad, beetje nuance is wel nodig hé? Het is nou niet bepaald zo dat de zorg omvalt van die 10 coronapatiënten gemiddeld per ziekenhuis. Roepen over code zwart en selectie aan de poort is niks minder dan paniek zaaien. Je doel willen bereiken via de publieke opinie.
We mogen best kritisch kijken naar hoe de zorg optimaal door kan blijven werken gedurende deze crisis en wat er in de toekomst nodig is. Maar we zijn mijlenver verwijderd van Code Zwart. Vorig jaar om deze tijd lagen er vier keer zoveel coronapatiënten in de ziekenhuizen.
En was er meer personeel dan nu en alle zorg was afgeschaald.
Dat kun je toch niet met droge ogen vergelijken?
Er Is uitval van personeel, door ziekte of het uit de zorg stappen. "Gewone " en " geplande " zorg is weer opgepakt(Voor zover mogelijk). En dan heb ik het nog niet over inhaal zorg. De rek is er gewoon uit.
Ik snap niét dat mensen dat nog steeds niet begrijpen.
EnchantedDragonfly18
26-10-2021 om 15:51
Drietje schreef op 26-10-2021 om 15:32:
[..]
En hoeveel personeel is nu ziek of opgestapt? Als je toch kritisch wil kijken naar de zorg, kijk dan kritisch naar hoe men ervoor kan zorgen dat ze niet met Covid in het ziekenhuis terecht komen zodat de zorg ontlast wordt en geplande zorg weer volop door kan gaan.
De verpleegkundigen hebben nauwelijks tijd om bij te komen tussen de coronagolven door.
QuizzicalOpossum53
26-10-2021 om 15:52
Mallebeppie schreef op 26-10-2021 om 15:43:
[..]
En was er meer personeel dan nu en alle zorg was afgeschaald.
Dat kun je toch niet met droge ogen vergelijken?
Er Is uitval van personeel, door ziekte of het uit de zorg stappen. "Gewone " en " geplande " zorg is weer opgepakt(Voor zover mogelijk). En dan heb ik het nog niet over inhaal zorg. De rek is er gewoon uit.
Ik snap niét dat mensen dat nog steeds niet begrijpen.
Je gaat teveel mee in de paniekberichten van enkele ziekenhuizen (lang niet alle!). De planbare zorg en de inhaalzorg gingen een jaar geleden ook door. Het gaat qua cijfers nu echt veel beter dan toen. Het personeel is het vast wel zat, dat snap ik ook wel.
Vorige week lag er bij ons in de buurt 1 coronapatiënt in het ziekenhuis. De woordvoerder vertelde dat in de krant. Maar dat was wel lastig, zei hij, want elke keer moesten alle beschermingsmiddelen aan en weer uit. Heel onpraktisch inderdaad, maar ook geen ramp lijkt me.
Tuurlijk wil je niet dat het teveel oploopt de komende maanden, maar beter dan nu gaat het echt niet worden hoor. Ook niet met maatregelen. De winter komt er nu eenmaal aan en dat is elk jaar aanpoten in de zorg. En nu is er ook nog inhaalzorg en het personeel is het zat. Dat is allemaal echter een heel ander verhaal dan nu verteld wordt door sommige ziekenhuizen.
Salomewinterqueen
26-10-2021 om 15:53
Sun.lover schreef op 26-10-2021 om 14:29:
[..]
Mijn IC neemt geen 75+ op met Covid. Wij zien ze dus niet, wij hebben de laatste tijd alleen 60- met Covid liggen.
Ik heb in totaal pas 2 ongevaccineerde Covid-patienten gezien, ik denk dat bij ons zeker 95% ongevaccineerd is.
Ik neemaan dat Sunlover hier een typo maakt en bedoelt dat ze in totaal pas 2 gevaccineerde covid patienten op de ic heeft gezien en de rest ongevaccineerd.
Kersje
26-10-2021 om 15:54
Tickel schreef op 26-10-2021 om 15:51:
[..]
En hoeveel personeel is nu ziek of opgestapt? Als je toch kritisch wil kijken naar de zorg, kijk dan kritisch naar hoe men ervoor kan zorgen dat ze niet met Covid in het ziekenhuis terecht komen zodat de zorg ontlast wordt en geplande zorg weer volop door kan gaan.
De verpleegkundigen hebben nauwelijks tijd om bij te komen tussen de coronagolven door.
Dit ja, ongelooflijk dat men dit zelf niet kan bedenken met al het dagelijkse nieuws over de zorg en posts van verpleegkundigen op dit forum?! Ik verbaas me steeds weer over zoveel naïviteit eerlijk gezegd.
QuizzicalOpossum53
26-10-2021 om 15:55
Tickel schreef op 26-10-2021 om 15:51:
[..]
Ik wil heel graag dat mensen niet met corona in het ziekenhuis terecht komen. Erg zonde dat dat capaciteit opslokt. Ik vind alleen dat de berichtgeving nogal overdrijft. Tien coronapatiënten per ziekenhuis kun je onmogelijk een drama noemen.
Piratenkoningin
26-10-2021 om 16:05
Drietje schreef op 26-10-2021 om 15:55:
[..]
Ik vind alleen dat de berichtgeving nogal overdrijft. Tien coronapatiënten per ziekenhuis kun je onmogelijk een drama noemen.
Er zijn in de basis 925 IC-bedden beschikbaar, waarvan er vandaag 192 bezet zijn door covid-patiënten: ruim 20 procent. Logisch dat dat problematisch is als elk bed nodig is voor het inhalen en bijhouden van alle andere zorg.
wild-flower
26-10-2021 om 16:14
Piratenkoningin schreef op 26-10-2021 om 16:05:
Er zijn in de basis 925 IC-bedden beschikbaar, waarvan er vandaag 192 bezet zijn door covid-patiënten: ruim 20 procent. Logisch dat dat problematisch is als elk bed nodig is voor het inhalen en bijhouden van alle andere zorg.
Nou ik merk dat ik er wel een beetje klaar mee ben ondertussen.
Ongevaccineerden claimen hun vrijheid maar beperken die van anderen. Door hun (onnodige) ziekenhuisopnames ontnemen ze mensen een behandeling en daarmee gezondheid
EnchantedDragonfly18
26-10-2021 om 16:15
[..]
Ik wil heel graag dat mensen niet met corona in het ziekenhuis terecht komen. Erg zonde dat dat capaciteit opslokt. Ik vind alleen dat de berichtgeving nogal overdrijft. Tien coronapatiënten per ziekenhuis kun je onmogelijk een drama noemen.
Ik had wat tekst getypt, maar ik laat het maar gaan. Jij ziet 10 patiënten, ik zie 10 besmette mensen voor wie de verpleging zich in allerlei bochten moet wringen om zelf niet besmet te raken of het over te dragen aan niet besmette mensen in het ziekenhuis. Mensen die daar ook niet liggen omdat ze een geweldige gezondheid hebben.
Ysenda
26-10-2021 om 16:25
Drietje schreef op 26-10-2021 om 15:52:
[..]
Vorige week lag er bij ons in de buurt 1 coronapatiënt in het ziekenhuis. De woordvoerder vertelde dat in de krant. Maar dat was wel lastig, zei hij, want elke keer moesten alle beschermingsmiddelen aan en weer uit. Heel onpraktisch inderdaad, maar ook geen ramp lijkt me.
Dat is heel time consuming, want dat omkleden doe je niet even in een minuutje, dat kost je zo 2x 10 minuten. En dat meerdere keren per dag, per patient. Dat hoeft allemaal niet bij iemand die ligt bij te komen van bv een knie of heup operatie want niet besmettelijk.
Saga
26-10-2021 om 16:29
[..]
Maar dat is het dus wel. Die 10 patiënten houden in plaats van 130 andere patiënten ongeveer een bed bezet.
Om nog maar te zwijgen over de kosten voor zo'n opname van gemiddeld 13 dagen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.