Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
ShowyHummingbird30
26-10-2021 om 13:31
Hier is het duidelijker:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten
ShowyHummingbird30
26-10-2021 om 13:33
Tickel schreef op 26-10-2021 om 13:30:
[..]
Ik kan echt nergens vinden dat de meeste 80 plussers in het ziekenhuis niet gevaccineerd zijn.
https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-COVID-19-pati%C3%ABnten-op-de-IC-is-niet-gevaccineerd
Mija
26-10-2021 om 13:36
Mija schreef op 26-10-2021 om 12:11:
[..]
https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-COVID-19-pati%C3%ABnten-op-de-IC-is-niet-gevaccineerd
Ik kan die tabel toch niet goed duiden. De tekst eronder luidt:
"Figuur 1 Gemiddeld aantal mensen per dag dat tussen 1 september en 3 oktober in het ziekenhuis is opgenomen met COVID-19, per 100.000 mensen met dezelfde vaccinatiestatus in de bevolking, per leeftijdscategorie. Bijvoorbeeld: Van iedere 100.000 75+’ers die niet gevaccineerd zijn, zijn er 3,8 opgenomen geweest in het ziekenhuis. Van iedere 100.000 75+’ers die wel gevaccineerd zijn, zijn er 0,35 personen opgenomen in het ziekenhuis."
Als je dit leest is het natuurlijk volkomen logisch dat er uit iedere 100.000 ongevaccineerden per leeftijdsgroep een oplopend percentage ziekenhuishuisopnames voortkomt naarmate de leeftijd vordert. De hoge leeftijd is nou eenmaal een flinke risicofactor voor Covid. Je kan hier volgens mij helemaal geen absolute aantallen uit afleiden. Of zien hoeveel ongevaccineerden uit iedere leeftijdsgroep in het ziekenhuis of op de IC liggen. Of ziet iemand dat wel?
Mija
26-10-2021 om 13:41
Coreopsis schreef op 26-10-2021 om 13:33:
[..]
Hier staat inderdaad weer diezelfde tabel. Ik zie wel de verdeling tussen gevaccineerd/ongevaccineerd in die taartdiagrammen. Maar ik zie nergens een verdeling van leeftijden binnen die categorieën.
In die tabel gaat het dus over percentages van groepen van gelijke hoeveelheid. Dan gaat het dus om een percentage. Om het te (proberen te 🤪) verduidelijken: als het aantal ongevaccineerde ouderen in het totaal heel veel lager is dan het aantal ongevaccineerden in andere leeftijdsgroepen, kan het percentage flink hoger zijn maar de reële aantallen toch (veel) lager. Ik kan er in ieder geval geen conclusie uit trekken. Of ik zie het er gewoon niet in.
Fleurtje_5
26-10-2021 om 13:42
LydiaDietz schreef op 26-10-2021 om 12:59:
Ik lees net dit:
https://www.1limburg.nl/mumc-schrikt-van-hoge-coronacijfers-maken-ons-ongerust
2 op de 10 zijn daar ongevaccineerd, de rest is wel gevaccineerd. Het gaat wel om hele oude mensen, maar als dit doortrekt zou dat heel slecht nieuws zijn. Dit wordt geen normale winter.
Fleurtje_5
26-10-2021 om 13:44
Mija schreef op 26-10-2021 om 13:09:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd zo snel helemaal niks van die tabel. Verderop in de tekst staat: "In de zomer van 2021 werd de alfavariant ‘verdrongen’ door de besmettelijkere deltavariant." Ook in de grafiek kun je zien dat in juli delta het stokje overneemt van alpha en vervolgens in rap tempo stijgt naar 100%.
En dát is juist waar arts-microbioloog Mulder voor waarschuwde vanaf juni 2021. Hij waarschuwde toen al voor de situatie waar we nu in vliegen.
Fleurtje_5
26-10-2021 om 13:46
Mija schreef op 26-10-2021 om 13:14:
[..]
Nou, dat kan je wel zeggen. Wat een ellende! Vreemd ook! Dit wijkt wel heel erg af van de gemiddelde cijfers van heel NL zoals die tot nu toe zijn gepresenteerd. Als dit het voorland is, is er een totaal andere situatie dan werd verondersteld en heeft een G2 beleid te weinig effect. Dit moeten ze met enorme spoed analyseren dus!
Zeer triest.
Mija
26-10-2021 om 13:48
Fleurtje_5 schreef op 26-10-2021 om 13:44:
[..]
En dát is juist waar arts-microbioloog Mulder voor waarschuwde vanaf juni 2021. Hij waarschuwde toen al voor de situatie waar we nu in vliegen.
Het kan natuurlijk heel goed zijn dat de situatie verkeerd is ingeschat. Sterker nog, dat lijkt me zo klaar als een klontje! Maar evengoed kun je alleen handelen naar de actuele situatie. Terug in de tijd gaat nou eenmaal niet. Er zit dus niks anders op dan nú te doen wat nodig is en mee te werken aan een oplossing. Ook als jij en ik van mening zijn dat het anders hád gemoeten.
Fleurtje_5
26-10-2021 om 13:51
Coreopsis schreef op 26-10-2021 om 13:30:
[..]
Juist niet. Als je de tabel bekijkt dat zie je dat de laatste weken
[..]
Nee juist niet. Als je naar de tabel kijkt zie je dat de laatste maanden delta verreweg het meeste voorkomt. De afgelopen 3 weken zijn zelfs alle monsters delta, 100% dus.
Jij kijkt naar het totaal getal over het hele jaar. En tja, de eerste maanden was er nog geen detla.
Zeg ik wat anders?
Fleurtje_5
26-10-2021 om 13:57
Tickel schreef op 26-10-2021 om 08:04:
[..]
En als je dan doorklikt op de linkjes kun je dit lezen;
Aantal bedden in ziekenhuizen daaltHet aantal ziekenhuisbedden in algemene en academische ziekenhuizen is volgens de jaardocumenten Maatschappelijke Verantwoording in de zorg in de periode 2009-2018 afgenomen van ruim 44.800 naar ongeveer 39.900 bedden. Dat is een afname van ruim 16%. De afname van de beddencapaciteit heeft mede te maken met een sneller ontslag uit het ziekenhuis en vaker dagbehandeling in plaats van klinische opname, dus zonder overnachting in het ziekenhuis. Het aantal bedden betreft het aantal bedden in universitaire ziekenhuizen, algemene ziekenhuizen, categorale ziekenhuizen en revalidatiecentra. Dit aantal is inclusief wiegen voor gezonde zuigelingen, bedden voor dag- of deeltijdbehandeling, bedden/stoelen voor cytostaticabehandeling of dialyse en IC Intensive care. PAAZ Psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis" (PAAZ/PUK) zijn niet meegeteld, evenmin als bedden in Zelfstandige Behandel Centra, voor zover niet onderdeel van een ziekenhuisconcern.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/ziekenhuiszorg/cijfers-context/trend-aanbod#node-trend-aantal-ziekenhuisbedden-en-ic-bedden
Je kunt die bedden niet houden omdat er misschien ooit wel eens een pandemie komt. Dan wordt de zorg helemaal onbetaalbaar en krijg je weer andere problemen.
Dat kun je zeker niet, maar als meerdere ziekenhuizen al in een 'normale' periode (2017) aangeeft dat het met de drastische bezuinigingen de zorg moeilijk kan bieden die nodig is, dat de kwaliteit er onder gaat lijden, dat de rek er uit is, dan gaat het helemaal mis als er ook maar iets uitbreekt.
ShowyHummingbird30
26-10-2021 om 14:00
Fleurtje_5 schreef op 26-10-2021 om 13:51:
[..]
Zeg ik wat anders?
Jij schrijft "de koploper was tot nu toe Alfa'". Dat is al een paar maanden niet mee zo. Sinds juli is delta de grootste.
Mija
26-10-2021 om 14:05
Hier staat wel de leeftijdsverdeling van patiënten op de IC
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/intensive-care-opnames
Als je 'm op 'de laatste vijf weken' zet, valt enorm op dat de groep 80-89 aan een steile klim bezig is de laatste twee weken. De leeftijdsgroep 60-69 stijgt gestaag. 40-49 stijgt licht. De rest daalt of stabiliseert.
In deze cijfers vind je overigens de vaccinatiestatus niet terug. Wel enorm zorgelijk, die stijging van tachtigers .
Mija
26-10-2021 om 14:08
Fleurtje_5 schreef op 26-10-2021 om 13:51:
[..]
Zeg ik wat anders?
Soms is niet zo goed te plaatsen wat je wil zeggen Fleurtje. Dan gaan we daarnaar raden. En dan raden we soms kennelijk in de verkeerde richting? Misschien kun je iets meer de context uitleggen?
Dinah
26-10-2021 om 14:10
Mija schreef op 26-10-2021 om 14:05:
Hier staat wel de leeftijdsverdeling van patiënten op de IC
Als je 'm op 'de laatste vijf weken' zet, valt enorm op dat de groep 80-89 aan een steile klim bezig is de laatste twee weken. De leeftijdsgroep 60-69 stijgt gestaag. 40-49 stijgt licht. De rest daalt of stabiliseert.
In deze cijfers vind je overigens de vaccinatiestatus niet terug. Wel enorm zorgelijk, die stijging van tachtigers .
Dit is precies wat MUMC ook al signaleerde. We kunnen er denk ik wel vanuit gaan dat de vaccinatiegraad onder deze groep ook al heel hoog is. Dus inderdaad heel zorgelijk.
Ik vrees ook wel voor nieuwe maatregelen, maar ik vraag me daarbij wel af of die de zorg voldoende kunnen ontlasten met deze cijfers. De maatregelen zullen denk ik met name de jongeren gaan treffen (die er lekker op uit gaan), terwijl de grootste ballast voor de zorg in een wat oudere leeftijdsgroep schijnt te zitten. Ik denk dat het wel in zoverre helpt dat als er in het algemeen minder besmettingen zijn, er automatisch ook minder risico is voor ouderen om corona op te lopen. Maar dan heb je alleen een indirecte werking bereikt. Ik vraag me af of dat voor de zorg genoeg gaat zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.