Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Gisteravond zat er bij Op1 een man die niet gevaccineerd wilde worden omdat hij 'vertrouwde op zijn eigen imuunsysteem' .
Hij benadrukte een gezonde leefstijl (wat natuurlijk prima is) en vond dat het virus op een meer holistische manier moest worden bestreden. Hij vond dat dit veel te weinig aan bod kwam in de discussies.
Ik ben bang dat dit soort mensen echt niet is over te halen tot een prik. Wat ik wel kwalijk vond was dat er een ondertoon van 'eigen schuld, dikke bult'  in doorklonk. Zo van 'als je niet gezond leeft is het je eigen schuld dat je ziek wordt' .
De boodschap van enkele mensen aan tafel om je te laten vaccineren uit 'naastenliefde' vond geen weerklank bij hem 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-10-2021 om 14:15

Mija schreef op 26-10-2021 om 14:05:

Hier staat wel de leeftijdsverdeling van patiënten op de IC
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/intensive-care-opnames

Als je 'm op 'de laatste vijf weken' zet, valt enorm op dat de groep 80-89 aan een steile klim bezig is de laatste twee weken. De leeftijdsgroep 60-69 stijgt gestaag. 40-49 stijgt licht. De rest daalt of stabiliseert.

In deze cijfers vind je overigens de vaccinatiestatus niet terug. Wel enorm zorgelijk, die stijging van tachtigers .

Zorgelijk maar niet onverwacht. Vaccins werken eigenlijk altijd minder goed bij ouderen. Je immunrespons neemt af naarmate je ouder wordt. Ik hoop dat een derde prik dat kan opvijzelen.

Aan de andere kant, misschien waren ze zonder vaccin wel bijna allemaal overleden en komen ze er nu met en ziekenhuisopname van af. Dat lost het beddenprobleem niet op, maar scheelt wel sterfgevallen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-10-2021 om 14:17

Herfstappeltaart schreef op 26-10-2021 om 14:11:

Gisteravond zat er bij Op1 een man die niet gevaccineerd wilde worden omdat hij 'vertrouwde op zijn eigen imuunsysteem' .
Hij benadrukte een gezonde leefstijl (wat natuurlijk prima is) en vond dat het virus op een meer holistische manier moest worden bestreden. Hij vond dat dit veel te weinig aan bod kwam in de discussies.
Ik ben bang dat dit soort mensen echt niet is over te halen tot een prik. Wat ik wel kwalijk vond was dat er een ondertoon van 'eigen schuld, dikke bult' in doorklonk. Zo van 'als je niet gezond leeft is het je eigen schuld dat je ziek wordt' .
De boodschap van enkele mensen aan tafel om je te laten vaccineren uit 'naastenliefde' vond geen weerklank bij hem

Hier kan ik zó boos om worden. Alsof mijn kind zelf gekozen heeft voor een ernstige ziekte. Alsof mijn overleden geliefde niet hard genoeg gevochten of gezond geleefd heeft. Alsof het leven volledig maakbaar is.

Coreopsis schreef op 26-10-2021 om 14:17:

[..]

Hier kan ik zó boos om worden. Alsof mijn kind zelf gekozen heeft voor een ernstige ziekte. Alsof mijn overleden geliefde niet hard genoeg gevochten of gezond geleefd heeft. Alsof het leven volledig maakbaar is.

Ik werd er ook nijdig om.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

26-10-2021 om 14:25

Coreopsis schreef op 26-10-2021 om 14:15:

[..]

Zorgelijk maar niet onverwacht. Vaccins werken eigenlijk altijd minder goed bij ouderen. Je immunrespons neemt af naarmate je ouder wordt. Ik hoop dat een derde prik dat kan opvijzelen.

Aan de andere kant, misschien waren ze zonder vaccin wel bijna allemaal overleden en komen ze er nu met en ziekenhuisopname van af. Dat lost het beddenprobleem niet op, maar scheelt wel sterfgevallen.

Ja precies. Dit zijn ook de mensen die ondanks vaccinatie overlijden aan griep. Je kunt niet alles voorkomen, we zijn niet onsterfelijk. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

26-10-2021 om 14:26

Ik vind Marcel Levi altijd wel de spijker op zijn kop slaan. 
https://www.telegraaf.nl/video/276997858/marcel-levi-zo-druk-is-het-niet-in-de-ziekenhuizen

Mija schreef op 26-10-2021 om 13:36:

[..]

Ik kan die tabel toch niet goed duiden. De tekst eronder luidt:

"Figuur 1 Gemiddeld aantal mensen per dag dat tussen 1 september en 3 oktober in het ziekenhuis is opgenomen met COVID-19, per 100.000 mensen met dezelfde vaccinatiestatus in de bevolking, per leeftijdscategorie. Bijvoorbeeld: Van iedere 100.000 75+’ers die niet gevaccineerd zijn, zijn er 3,8 opgenomen geweest in het ziekenhuis. Van iedere 100.000 75+’ers die wel gevaccineerd zijn, zijn er 0,35 personen opgenomen in het ziekenhuis."

Als je dit leest is het natuurlijk volkomen logisch dat er uit iedere 100.000 ongevaccineerden per leeftijdsgroep een oplopend percentage ziekenhuishuisopnames voortkomt naarmate de leeftijd vordert. De hoge leeftijd is nou eenmaal een flinke risicofactor voor Covid. Je kan hier volgens mij helemaal geen absolute aantallen uit afleiden. Of zien hoeveel ongevaccineerden uit iedere leeftijdsgroep in het ziekenhuis of op de IC liggen. Of ziet iemand dat wel?

Mijn IC neemt geen 75+ op met Covid. Wij zien ze dus niet, wij hebben de laatste tijd alleen 60- met Covid liggen. 
Ik heb in totaal pas 2 ongevaccineerde Covid-patienten gezien, ik denk dat bij ons zeker 95% ongevaccineerd is. 

Mija schreef op 26-10-2021 om 14:05:

Hier staat wel de leeftijdsverdeling van patiënten op de IC
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/intensive-care-opnames

Als je 'm op 'de laatste vijf weken' zet, valt enorm op dat de groep 80-89 aan een steile klim bezig is de laatste twee weken. De leeftijdsgroep 60-69 stijgt gestaag. 40-49 stijgt licht. De rest daalt of stabiliseert.

In deze cijfers vind je overigens de vaccinatiestatus niet terug. Wel enorm zorgelijk, die stijging van tachtigers .

Die zorgen in ieder geval niet voor de druk op de IC. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

26-10-2021 om 14:32

Herfstappeltaart schreef op 26-10-2021 om 14:11:

Ik ben bang dat dit soort mensen echt niet is over te halen tot een prik. Wat ik wel kwalijk vond was dat er een ondertoon van 'eigen schuld, dikke bult' in doorklonk. Zo van 'als je niet gezond leeft is het je eigen schuld dat je ziek wordt' .

Ik heb het ook gezien.  Maar hij vertelde ook dat hij covid heeft doorgemaakt en bewezen antistoffen heeft en meer voelt voor natuurlijke immuniteit (waar voor een jonge vent nog in te komen valt,  maar niet voor mensen die om wat voor reden dan ook een minder goede afweer hebben).

En het gewauwel over leefstijl ben ik ook nogal zat. Ik eet gezond, geen overgewicht,  voldoende beweging en toch ben ik chronisch ziek. Goh...

Sun.lover schreef op 26-10-2021 om 14:29:

[..]

Mijn IC neemt geen 75+ op met Covid. Wij zien ze dus niet, wij hebben de laatste tijd alleen 60- met Covid liggen.
Ik heb in totaal pas 2 ongevaccineerde Covid-patienten gezien, ik denk dat bij ons zeker 95% ongevaccineerd is.

Sun lover, je hebt pas 2 ongevaccineerde patienten gezien, hoeveel liggen er dan als 95% niet gevaccineerd is?  2,1 = 100% 

Drietje schreef op 26-10-2021 om 14:26:

https://www.telegraaf.nl/video/276997858/marcel-levi-zo-druk-is-het-niet-in-de-ziekenhuizen

Fijn dat hij dat kan bepalen zonder in de ziekenhuizen te komen. Het personeel (verpleegkundigen en artsen) die het moet doen denkt er anders over. Hij beweerde laatst ook al dat je de SEH;’s nooit dicht zou moeten doen, ook al heb je geen plek en personeel meer. Maar dat werkte ook niet in de Engelse ziekenhuizen waar hij directeur van was. 

Mallebeppie schreef op 26-10-2021 om 14:32:

[..]

Ik heb het ook gezien. Maar hij vertelde ook dat hij covid heeft doorgemaakt en bewezen antistoffen heeft en meer voelt voor natuurlijke immuniteit (waar voor een jonge vent nog in te komen valt, maar niet voor mensen die om wat voor reden dan ook een minder goede afweer hebben).

En het gewauwel over leefstijl ben ik ook nogal zat. Ik eet gezond, geen overgewicht, voldoende beweging en toch ben ik chronisch ziek. Goh...

Precies. Ik heb longkanker gekregen en rook niet en drink alleen nog bij gelegenheden.

Ik vind het beledigend naar iedereen die ziek is geworden.

Drietje schreef op 26-10-2021 om 14:26:

Ik vind het wel grappig hoe jij hier de rol van bagatelliseerder op je hebt genomen. 

Mija schreef op 26-10-2021 om 13:48:

[..]

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat de situatie verkeerd is ingeschat. Sterker nog, dat lijkt me zo klaar als een klontje! Maar evengoed kun je alleen handelen naar de actuele situatie. Terug in de tijd gaat nou eenmaal niet. Er zit dus niks anders op dan nú te doen wat nodig is en mee te werken aan een oplossing. Ook als jij en ik van mening zijn dat het anders hád gemoeten.

Dat geloof ik.

Op het topic (Dit is toch water naar de zee dragen?) had ik een artikel geplaatst (op pagina 3) dat over een onderzoek naar de besmettelijke Deltavariant gaat. Het artikel met datum 15 sept. 2021 (aangepast op 27 sept. 2021) heeft de titel: "Ben je als gevaccineerde net zo besmettelijk als een niet-gevaccineerde?" .

Uit onderzoek blijkt dat zowel gevaccineerden én ongevaccineerden nog steeds dezelfde voorzorgsmaatregelen in acht moeten nemen.

Heel interessant artikel. Maar toen ging er een klaagzang dat ik teveel linkjes en te lange citaten plaatste.Ik wil het artikel daarom niet weer plaatsen.

Avena schreef op 26-10-2021 om 14:37:

[..]

Ik vind het wel grappig hoe jij hier de rol van bagatelliseerder op je hebt genomen.

Ik denk dat je ‘grappig’ niet als echt grappig bedoelde, ik vind het vooral erg triest, steeds weer dat gebagatelliseer 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.