Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Mija
26-10-2021 om 01:10
Fleurtje_5 schreef op 26-10-2021 om 00:13:
[..]
Ik heb inmiddels zoveel gelezen van wat artsen, huisartsen, hoogleraren en meerdere arts-microbiologen hebben geschreven dat ik dat zeker niet onder Fake news kan scharen. Ik wil je daar niet mee lastig vallen. Maar als jij denkt dat 'het gevaar' van besmetting alleen bij ongevaccineerden huist dan heb je het mis.
Het idee dat mensen met een hoog IQ en een hoge opleiding geen denkfouten zullen maken, klopt niet. Intelligentie en rationaliteit zijn niet hetzelfde. Mensen met een hoog IQ of een hoge opleiding zijn niet per se sterke, heldere denkers. Dat blijkt uit onderzoek van Keith Stanovich van de University of Toronto. Heel interessant! Maar dat betekent dus dat ook artsen, huisartsen, hoogleraren en arts-microbiologen heel goed 'wappies' kunnen zijn. Alle reden om uitzonderlijke beweringen te crosschecken met de opinies van andere wetenschappers dus. Als teveel mensen het er niet mee eens zijn, kun je op twee vingers natellen dat er iets niet helemaal klopt. En als je dan actief gaat googelen op die kritiek kom je er vaak vrij snel achter wat dat is. En dat is meestal geen complot maar een tekortkoming in het onderzoek.
Lollypopje
26-10-2021 om 07:15
@Fleurtje jij blijft maar benadrukken hoe gevaarlijk gevaccineerden zijn en dat ongevaccineerden zo voorzichtig zijn.
Toch belanden ongevaccineerden 33x vaker op de IC.
Dat betekent niet alleen dat vaccineren werkt, maar dus ook dat ongevaccineerden bljjkbaar niet voorzichtig genoeg zijn.
Dat jij voorzichtig bent, maakt jou namelijk nier de norm voor ongevaccineerden. Ook dat is al gebleken uit cijfers die hier zijn gepost. Daarnaast hoe voorzichtig je ook bent je kunt altijd corona krijgen. En van dat laatste spreek ik uit ervaring. Extreem voorzichtig en toch botte pech. Wat had ik dat graag voorkomen als ik me toen al had kunnen vaccineren.
Angela1967
26-10-2021 om 07:22
Yasminaaa schreef op 25-10-2021 om 16:31:
dat was te verwachten. Zolang de mondkapjes weg blijven en alles gewoon open blijft vind ik het best. Ben benieuwd naar de nieuwe maatregelen.
Wat stel je voor dan? Want met jouw twee uitzonderingen heb je alles zo ongeveer gehad op persoonsbewijs controle bij de voordeur na?
Gr Angela
Wieder
26-10-2021 om 07:38
Lollypopje schreef op 26-10-2021 om 07:15:
@Fleurtje jij blijft maar benadrukken hoe gevaarlijk gevaccineerden zijn en dat ongevaccineerden zo voorzichtig zijn.
Toch belanden ongevaccineerden 33x vaker op de IC.
Dat betekent niet alleen dat vaccineren werkt, maar dus ook dat ongevaccineerden bljjkbaar niet voorzichtig genoeg zijn.
Dat jij voorzichtig bent, maakt jou namelijk nier de norm voor ongevaccineerden. Ook dat is al gebleken uit cijfers die hier zijn gepost. Daarnaast hoe voorzichtig je ook bent je kunt altijd corona krijgen. En van dat laatste spreek ik uit ervaring. Extreem voorzichtig en toch botte pech. Wat had ik dat graag voorkomen als ik me toen al had kunnen vaccineren.
Nou inderdaad zeg. Ik wil me eigenlijk buiten deze discussie houden omdat ie me zo kwaad maakt, maar ik zie Fleurtje regelmatig deze uitspraak doen. De ongevaccineerden die ík ken hebben volledig schijt aan álle maatregelen en veroordelen mij omdat ik wel (nog steeds) afstand hou, niet knuffel en niet alles en iedereen die in de regering zit voor dictator en moordenaar uitmaak.
Nee, niet alle gevaccineerden zijn onvoorzichtig en niet alle ongevaccineerden zijn voorzichtig. En ik durf er iets om te verwedden dat de groep ongevaccineerden die onvoorzichtig is, groter is dan de groep ongevaccineerden die voorzichtig is, omdat een groot deel ervan wars is van álle maatregelen. Die gaan echt niet testen voor ze ergens heen gaan en verspreiden lijsten van plekken waar je heen kunt zonder QR code.
Op facebook kan ik letter voor letter lezen hoe hun waanbeelden groeien en mijn ergernis groeit evenredig mee. En natuurlijk zitten deze mensen niet hier in het topic (nee zeg, stel je voor dat je vergiftigd wordt met rede...). Maar deze mensen lopen wel ongevaccineerd rond en zijn geenszins van plan op welke manier ook, onderdeel te zijn van wat voor oplossing ook. Nee Fleurtje, niet alle ongevaccineerden zijn voorzichtig!
EnchantedDragonfly18
26-10-2021 om 08:04
Piggy_in_the_Mirror schreef op 26-10-2021 om 00:31:
[..]
https://www.lnnmedia.nl/corona/maar-1700-beschikbare-ic-bedden-door-jarenlange-wegbezuiniging-zorg/
Van 2010 tot 2020 zijn wij als Nederland 1450 IC-plaatsen kwijt geraakt.
Er zijn 6 ziekenhuizen dicht gegaan.
En ook op het personeel in de volledige zorg (dus ook de zorghuizen) is zwaar bezuinigd.
Er gaan wel miljarden meer naar de zorg, maar waar die blijven weet ik niet. Er is veel bezuinigd op verkeerde plaatsen, zo te lezen.
En als je dan doorklikt op de linkjes kun je dit lezen;
Aantal bedden in ziekenhuizen daalt
Het aantal ziekenhuisbedden in algemene en academische ziekenhuizen is volgens de jaardocumenten Maatschappelijke Verantwoording in de zorg in de periode 2009-2018 afgenomen van ruim 44.800 naar ongeveer 39.900 bedden. Dat is een afname van ruim 16%. De afname van de beddencapaciteit heeft mede te maken met een sneller ontslag uit het ziekenhuis en vaker dagbehandeling in plaats van klinische opname, dus zonder overnachting in het ziekenhuis. Het aantal bedden betreft het aantal bedden in universitaire ziekenhuizen, algemene ziekenhuizen, categorale ziekenhuizen en revalidatiecentra. Dit aantal is inclusief wiegen voor gezonde zuigelingen, bedden voor dag- of deeltijdbehandeling, bedden/stoelen voor cytostaticabehandeling of dialyse en IC Intensive care. PAAZ Psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis" (PAAZ/PUK) zijn niet meegeteld, evenmin als bedden in Zelfstandige Behandel Centra, voor zover niet onderdeel van een ziekenhuisconcern.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/ziekenhuiszorg/cijfers-context/trend-aanbod#node-trend-aantal-ziekenhuisbedden-en-ic-bedden
Je kunt die bedden niet houden omdat er misschien ooit wel eens een pandemie komt. Dan wordt de zorg helemaal onbetaalbaar en krijg je weer andere problemen.
QuizzicalOpossum53
26-10-2021 om 08:04
Angela1967 schreef op 26-10-2021 om 07:22:
[..]
Wat stel je voor dan? Want met jouw twee uitzonderingen heb je alles zo ongeveer gehad op persoonsbewijs controle bij de voordeur na?
Gr Angela
Nou, dit bijvoorbeeld. Betere controle op QR, meer sectoren met QR, 2G voor bepaalde sectoren. Ouderen kunnen vrijwillig ffp2 maskers dragen, in plaatsen met veel ziekenhuisopnames de ouderensoos een paar weken dicht, supermarkten weer met karretje. Er zijn zoveel dingen te verzinnen zonder mondkapjesplicht en zonder beperkingen in aantal bezoekers.
Lollypopje
26-10-2021 om 08:08
@Wieder wat lijkt het me moeilijk om zulke types in he omgeving te hebben.
EnchantedDragonfly18
26-10-2021 om 08:09
Drietje schreef op 26-10-2021 om 08:04:
[..]
Nou, dit bijvoorbeeld. Betere controle op QR, meer sectoren met QR, 2G voor bepaalde sectoren. Ouderen kunnen vrijwillig ffp2 maskers dragen, in plaatsen met veel ziekenhuisopnames de ouderensoos een paar weken dicht, supermarkten weer met karretje. Er zijn zoveel dingen te verzinnen zonder mondkapjesplicht en zonder beperkingen in aantal bezoekers.
Of de vaccinweigeraars gaan die ffp2 maskers dragen. Waarom dit soort dingen weer bij de ouderen neerleggen. Scholen mogen vooral niet weer gesloten worden maar de ouderen moeten "we" maar vooral wel weer maatregelen opleggen?
Wieder
26-10-2021 om 08:09
Lollypopje schreef op 26-10-2021 om 08:08:
@Wieder wat lijkt het me moeilijk om zulke types in he omgeving te hebben.
Sterker nog, in mijn familie. Ik kan er dus nog niet vandaan ook.
Salomewinterqueen
26-10-2021 om 08:20
Mija schreef op 26-10-2021 om 00:57:
[..]
Fleurtje, je voert een achterhoedegevecht. Je hebt helemaal gelijk dat gevaccineerden ook besmet raken. Dat is geen verrassing voor ons en het is geen bijzonder feit. Dat weten we hier allemaal al. Je hoeft het niet nog een keer te herhalen. Gevaccineerden kunnen zelfs ernstig ziek worden: van elke vijf patiënten op de IC is er één gevaccineerd.
Maar zoals al zo vaak aangehaald: dat is niet het probleem waar nu dringend een oplossing voor moet worden gevonden. Als er net zoveel gevaccineerden als ongevaccineerden ernstig ziek werden en op de IC terecht zouden komen, lagen daar 60% minder patiënten dan nu het geval is. En dan zou niemand ergens over piepen. Maar de feiten zijn helaas anders: want 80% van de ernstig zieke coronapatienten op de IC is afkomstig uit een kleine minderheid van de Nederlandse bevolking, namelijk de ongeveer 16,5% die niet of niet volledig gevaccineerd is.
Wat cijfers:
Zaterdag lagen er nog 524 mensen met Corona op de verpleegafdelingen en 179 op de IC's. Op maandag waren er dat 597 op de verpleegafdelingen en 199 op de IC's. En dat gaat natuurlijk nog verder stijgen, want het aantal besmettingen is al weken aan het stijgen en dit zijn mensen die een week of twee geleden besmet zijn geraakt.
Drie op de vier coronapatiënten die tussen 1 september en 3 oktober werden opgenomen in het ziekenhuis waren ongevaccineerd, blijkt uit cijfers van het RIVM. Bij coronapatiënten op de intensive care was dat aantal nog groter, namelijk vier op de vijf. De kans om als volledig gevaccineerde op de IC terecht te komen is 33 keer kleiner dan als niet-gevaccineerd persoon.
https://nos.nl/artikel/2401692-drie-op-de-vier-in-ziekenhuis-opgenomen-coronapatienten-zijn-ongevaccineerd
Als niet-gevaccineerde loop je dus echt véél meer risico dan als gevaccineerde Fleurtje. En de schaarse IC-plekken beginnen vol te lopen. Andere patiënten moeten weer worden afgebeld. Zorgpersoneel loopt op het tandvlees. En daar is géén oplossing voor: er is niet meer personeel dus je hebt niks aan meer bedden.En dát is het probleem. Daarom staat er zoveel druk op die kleine groep mensen die nog niet gevaccineerd is om dat asjeblieft wel te doen. Want die oplossing, vaccinatie, maakt in redelijk korte tijd en zonder veel inspanning een eind aan het probleem.
Hehe!!
Dit dus!!
Salomewinterqueen
26-10-2021 om 08:23
Tickel schreef op 26-10-2021 om 08:09:
[..]
Of de vaccinweigeraars gaan die ffp2 maskers dragen. Waarom dit soort dingen weer bij de ouderen neerleggen. Scholen mogen vooral niet weer gesloten worden maar de ouderen moeten "we" maar vooral wel weer maatregelen opleggen?
Nee joh vaccinatie weigeraars weigeren ALLES dus ook bekpampers! Deze groep wil niet testen want in die staafjes zit iets dat je rna verandert, ze blijven niet thuis want virussen bestaan niet, ze slikken illegale middelen van Alie tegen schapenschurft en ze weigeren dus te prikken en jatten illegale qr codes etc.
Ondertussen lopen ze ook nog om het hardst te schreeuwen op de dam. Ik heb er echt geen woorden meer voor.
Lollypopje
26-10-2021 om 08:27
Salomewinterqueen schreef op 26-10-2021 om 08:23:
[..]
Nee joh vaccinatie weigeraars weigeren ALLES dus ook bekpampers! Deze groep wil niet testen want in die staafjes zit iets dat je rna verandert, ze blijven niet thuis want virussen bestaan niet, ze slikken illegale middelen van Alie tegen schapenschurft en ze weigeren dus te prikken en jatten illegale qr codes etc.
Ondertussen lopen ze ook nog om het hardst te schreeuwen op de dam. Ik heb er echt geen woorden meer voor.
Hoewel inderdaad een groot deel van de weigeraars tegen alles zijn, kun je ze niet allemaal over één kam scheren.
Een deel is weldegelijk echt voorzichtig. Dat dat niet voldoende is om geen corona te krijgen is een feit, maar hopelijk kan de voorzichtige groep dat daarmee wel zo lang mogelijk uitstellen zodat de zorg daar geen last van zal hebben.
redbulletje
26-10-2021 om 08:40
Shropshire schreef op 25-10-2021 om 18:56:
Enorme uitbraken in de AZC's.
Waarom niet de regel: als je Nederland in wil komen, dan dien je je te laten vaccineren.
Wil je dat niet? Ook goed, eigen keus, maar dan blijf je in je eigen land
Nou precies! Snap niet dat ze er geen spuit in jassen voordat ze hier toegang krijgen of als ze ze zelf met 't vliegtuig ophalen die eerst shot in 't vliegtuig. Geen spuit, geen evacuatie laat staan onderdak in Nederland.
BumpyGrasshopper95
26-10-2021 om 08:58
Wieder schreef op 26-10-2021 om 08:09:
[..]
Sterker nog, in mijn familie. Ik kan er dus nog niet vandaan ook.
Dat geldt voor mij ook en ik vind het een partijtje moeilijk. Voorbeeldje: binnenkort een familie bijeenkomst. Ik heb de bereidheid geïnventariseerd tot het doen van een zelftest voor we bij elkaar komen. Iedereen is hiertoe bereid, behalve de ongevaccineerden. Daar zakt me echt de broek vanaf. Dus de gevaccineerden zijn bereid hen te beschermen omdat ze A ) gevaccineerd zijn en B ) bereid zijn een simpele zelftest te doen. Maar de ongevacvineerden zijn niet bereid om ons te beschermen middels diezelfde simpele zelftest.
Piggy_in_the_Mirror
26-10-2021 om 09:00
Tickel schreef op 26-10-2021 om 08:04:
[..]
En als je dan doorklikt op de linkjes kun je dit lezen;
Aantal bedden in ziekenhuizen daaltHet aantal ziekenhuisbedden in algemene en academische ziekenhuizen is volgens de jaardocumenten Maatschappelijke Verantwoording in de zorg in de periode 2009-2018 afgenomen van ruim 44.800 naar ongeveer 39.900 bedden. Dat is een afname van ruim 16%. De afname van de beddencapaciteit heeft mede te maken met een sneller ontslag uit het ziekenhuis en vaker dagbehandeling in plaats van klinische opname, dus zonder overnachting in het ziekenhuis. Het aantal bedden betreft het aantal bedden in universitaire ziekenhuizen, algemene ziekenhuizen, categorale ziekenhuizen en revalidatiecentra. Dit aantal is inclusief wiegen voor gezonde zuigelingen, bedden voor dag- of deeltijdbehandeling, bedden/stoelen voor cytostaticabehandeling of dialyse en IC Intensive care. PAAZ Psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis" (PAAZ/PUK) zijn niet meegeteld, evenmin als bedden in Zelfstandige Behandel Centra, voor zover niet onderdeel van een ziekenhuisconcern.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/ziekenhuiszorg/cijfers-context/trend-aanbod#node-trend-aantal-ziekenhuisbedden-en-ic-bedden
Je kunt die bedden niet houden omdat er misschien ooit wel eens een pandemie komt. Dan wordt de zorg helemaal onbetaalbaar en krijg je weer andere problemen.
Klopt, dat had ik inderdaad ook gelezen.
Feit blijft dat er wel behoorlijk veel bedden minder zijn en de ziekenhuizen bij een stevige griepgolf (om maar wat te noemen), ook al reguliere zorg moeten afschalen. Buiten dat zijn verzorgingshuizen gesloten, want ouderen moeten zo lang mogelijk thuis wonen, en liggen in de ziekenhuisbedden standaard een behoorlijk aantal patiënten te wachten op een plaatsje in het verpleeghuis of revalidatiecentrum. Dat is wel een probleem. De bezuinigingen gingen niet alleen over de ziekenhuizen, maar hebben in de rest van de zorgsector hard toegeslagen.
Ik ben van mening dat nu alles te krap bemeten is. Er kan nu niks gebeuren of de boel loopt helemaal vast.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.