Coronavirus Covid-19
Herfstappeltaart
18-12-2021 om 07:25
persco en lockdown
Ik las net dat er waarschijnlijk vandaag al een nieuwe persconferentie komt met dit weekend nog verdere lockdownmaatregelen.
Ik ben er blij om (met natuurlijk een zwart randje voor jongeren, cultuur en middenstand/horeca). Maar de bezorgdheid over Omikron overheerst bij mij.
Jullie?
Biebel
19-12-2021 om 16:33
Friezinnetje schreef op 19-12-2021 om 15:11:
[..]
ja het zou kunnen, maar als het niet zo is, dan is daar weer commentaar op, want ze hadden harder in moeten grijpen.
Dit. Plus, als er percentueel minder mensen in het ziekenhuis belanden, staat daar tegenover dat er meer mensen besmet raken omdat het zich veel sneller verspreid. Ondanks het kleinere percentage belanden er dan nog steeds te veel mensen in het ziekenhuis want een kleiner percentage is leuk, maar van een grotere groep zieken levert dat toch echt weer een golf op. Dat zie je nu in Londen en zuid-Afrika gebeuren. [ik vermoed dat dit is wat van dissel gisteren probeerde uit te leggen. De brave man heeft alleen nog geen cursus helder communiceren gehad- dus die boodschap verdween een beetje]
Met die wetenschap heb je als regering de keus. Kies je voor afwachten en hopen op een goede afloop. Waarbij wiskunde je zegt dat het sowieso onverstandig is en je gokt op iets wat je niet weet. Ga je voor nog eerst een onderzoek instellen om te zien of het virus zich hier hetzelfde gedraagt als in Engeland. Of ga je voor dat waarvan je weet dat het ellendig is, maar wel voorbereid is op wat je elders ziet. Hoe k.t dat besluit ook, ik ben blij dat ik het niet hoef te nemen.
En uit laten razen? Heel veel ouderen belanden al niet meer op de ic, maar sterven thuis of In het verzorgingstehuis. Wat nu op de ic ligt is echt niet meer de zwakke 80-jarige, want daarvan is de verwachting niet dat hij/zij het overleeft. Het is niet jouw oude moeder, maar de zwangere schoonzus of eigenwijze 45-jarige sportschoolhouder die niet voor vaccinatie gingen.
Maar helaas - de plannen voor 2g zijn door de kamer terug naar de tekentafel gewezen. Want dat kan en mag niet. Tsja, misschien hoort dat dan wel bij leven met het virus, dat je dat wel in gaat voeren?
Moxxie
19-12-2021 om 16:33
Mija schreef op 19-12-2021 om 16:26:
[..]
Eerlijk gezegd vrees ik dat je dat ook niet kunt beloven in dit stadium. Daar heb je ook mensen en middelen voor nodig. In NL las ik voor de avondlockdown al een verhaal in de krant dat een stervende vanuit het ziekenhuis naar huis werd gestuurd en daar vier dagen op palliatieve zorg had moeten wachten omdat het gewoon niet beschikbaar was. Met de verhoudingen in bovenstaand artikel is een draaglijk einde waarschijnlijk ‘een spuitje’. Maar dat werkt zo niet natuurlijk. Dat moet netjes worden voorbereid. Alleen kan ook dat niet in een overbelast zorgsysteem.
Het is echt niet zo gemakkelijk om het er maar gewoon op aan te laten komen. Dat zijn oorlogs- en ramptoestanden. Dan moet je het als burgers met elkaar uitzingen. Met wat noodhulp. Maar het idee dat de rest van het leven dan wel gewoon door kan gaan, is niet zo realistisch. Dan zijn we ziek en/of aan het zorgen voor zieke of stervende mensen.
Je zou de drempel voor euthanasie kunnen verlagen, dat is voor de zorg efficiënter dan palliatieve sedatie.
OmaVan2
19-12-2021 om 16:35
Miss-Pippi schreef op 19-12-2021 om 15:51:
[..]
Het zou niet langer gevraagd en gedaan moeten worden, deze enorme offers voor zoveel mensen die er amper ziek van worden. De consequenties worden nu veel te groot. Na bijna twee jaar zou je de conclusie moeten trekken dat dit virus er nu eenmaal is en blijft en moeten we gewoon weer gaan (en mogen) leven.
Dat gewoon verder gaan leven is geen optie. De ziekenhuizen en met name de IC's liggen nu al vol, dus we hebben geen plek voor een toevloed van patiënten. En ja, we weten niet of die toevloed komt in het geval van Omikron, maar je kan niet het risico nemen van een zorginfarct en alle onrust die daar ontstaat als er wel een toevloed van patiënten blijkt te komen. Wat je wel kan doen, naast zo snel mogelijk boosteren, is er nu al over nadenken hoe je verder moet. Vaccineren is dus de oplossing niet, al helpt het wel. Na het eerste jaar waarin het virus zich over de wereld heeft verspreid hebben we elk half jaar een nieuwe variant gehad die de vorige verving (Alpha, Delta, Omikron). En niemand kan garanderen wanneer dit ophoudt. Dus er moet nagedacht worden over meer differentiatie in de maatregelen. Overigens kan dan een conclusie zijn dat bepaalde dingen niet meer kunnen, zoals een feestkroeg, waar men dicht op elkaar mee staat te zingen. We kunnen niet terug naar het oude normaal, maar het nieuwe normaal moet ook niet worden dat we elke kerst in een strenge lock-down zitten.
Mija
19-12-2021 om 16:41
Moxxie schreef op 19-12-2021 om 16:33:
[..]
Je zou de drempel voor euthanasie kunnen verlagen, dat is voor de zorg efficiënter dan palliatieve sedatie.
Cynisch bedoeld neem ik aan 🤪. Dat is politiek natuurlijk helemaal niet voor je rekening te nemen, om dat als beleidsmaatregel in te voeren. Lijkt me volkomen kansloos. Ik vrees dat het in de praktijk creperen wordt of sjoemelen door zorgmedewerkers met compassie. Dat wordt echt niet ordelijk en verantwoord. Daarom zit er ook niks anders op dan deze lockdown. Dit soort risico’s zijn gewoon niet te dragen door een samenleving die gewend is geraakt aan maakbaarheid en daar zijn vertrouwen in de overheid aan ontleent.
Moxxie
19-12-2021 om 16:46
Mija schreef op 19-12-2021 om 16:41:
[..]
Cynisch bedoeld neem ik aan 🤪. Dat is politiek natuurlijk helemaal niet voor je rekening te nemen, om dat als beleidsmaatregel in te voeren. Lijkt me volkomen kansloos. Ik vrees dat het in de praktijk creperen wordt of sjoemelen door zorgmedewerkers met compassie. Dat wordt echt niet ordelijk en verantwoord. Daarom zit er ook niks anders op dan deze lockdown. Dit soort risico’s zijn gewoon niet te dragen door een samenleving die gewend is geraakt aan maakbaarheid en daar zijn vertrouwen in de overheid aan ontleent.
Niet introduceren als maatregel waar de arts de keus heeft, maar wettelijk de drempel verlagen voor patiënten die ervoor willen kiezen.
CharlieB
19-12-2021 om 16:48
Miss-Pippi schreef op 19-12-2021 om 15:51:
[..]
Het zou niet langer gevraagd en gedaan moeten worden, deze enorme offers voor zoveel mensen die er amper ziek van worden. De consequenties worden nu veel te groot. Na bijna twee jaar zou je de conclusie moeten trekken dat dit virus er nu eenmaal is en blijft en moeten we gewoon weer gaan (en mogen) leven.
Maar hoe ziet het alternatief eruit dan? Geen zorg meer bieden? Aan wie niet? Ja aan die persoon van 100 niet, waar we met een operatie een maand tijd kopen, maar dat is natuurlijk 'makkelijk scoren'. Het zijn dan natuurlijk niet alleen de mensen van 100 die we zorg moeten weigeren.
Kijk als het gaat om besmettingen, ben ik het met je eens. Als er 50.000 besmettingen op een dag zijn waar er 10 van in het ziekenhuis belanden per week. Prima. Land open en laten gaan. Maar je kan toch niet om de gevolgen in de zorg heen kijken als we nu weer gewoon gaan leven. Code zwart is toch geen leven?
redbulletje
19-12-2021 om 16:48
Ze zouden nu dag en nacht moeten gaan boosteren zonder afspraak. Elke huisartsenpost, elk ziekenhuis, elke GGD locatie en wellicht ook nog op kazernes.
OmaVan2
19-12-2021 om 16:51
Biebel schreef op 19-12-2021 om 16:33:
[..]
Wat nu op de ic ligt is echt niet meer de zwakke 80-jarige, want daarvan is de verwachting niet dat hij/zij het overleeft. Het is niet jouw oude moeder, maar de zwangere schoonzus of eigenwijze 45-jarige sportschoolhouder die niet voor vaccinatie gingen.
Over heel de Coronaperiode is 70% van de mensen op de IC met Covid onder de 70.
Uit de rapportjes van NICE blijkt dat hoe jonger men op de IC komt, hoe minder er sprake is van onderliggend lijden.
Er liggen geen zwakke 80-jarigen op de IC.
Biebel
19-12-2021 om 16:55
OmaVan2 schreef op 19-12-2021 om 16:51:
[..]
Over heel de Coronaperiode is 70% van de mensen op de IC met Covid onder de 70.
Uit de rapportjes van NICE blijkt dat hoe jonger men op de IC komt, hoe minder er sprake is van onderliggend lijden.
Er liggen geen zwakke 80-jarigen op de IC.
Dat is toch ook wat ik zeg? Het beeld dat je het zorginfarct ontwijkt door ouderen niet naar de ic te laten gaan, klopt niet omdat het allang praktijk is. Omdat ze het meestal toch niet overleven of goed doorstaan en dan wordt het humaner gevonden om in vertrouwde omgeving, mbv pijn medicatie enz, te sterven.
Miss-Pippi
19-12-2021 om 17:02
Angela1967 schreef op 19-12-2021 om 16:02:
[..]
ja én?
reageer dan eens puntsgewijs? ik vind heus niet dat iedereen die het ergens niet mee eens is, per definitie het moet oplossen, maar jij blijft hangen in algemeenheden. Vind je dan niet dat het korte termijn probleem eerst weg moet voordat je zoiets fundamenteels kan veranderen? En wie zegt dat we niet al aan het veranderen zijn?
gr Angela
Het ‘kortetermijnprobleem’ speelt nu al bijna twee jaar.
Ik heb al aangegeven wat er wat mij betreft zou moeten gebeuren. Geen lockdowns meer, maar accepteren dat dit virus er is en gaat blijven.
Hoe lang wil jij dan nog van variant naar variant en van lockdown naar lockdown gaan? Nog ‘even’ doorgaan? Nog ‘even’ solidair zijn en op de tanden bijten?
Het is tot nu toe geen oplossing gebleken en we zijn in maart 2 jaar verder.
Wanneer moet dat eindelijk stoppen volgens jou? Eerst was het na de vaccinaties, toen na Delta, nu weer Omikron, na de booster? Maar daarna komt er misschien wel wéér een variant of onverwachte ontwikkeling. En het is al lang duidelijk dat het overgrote deel van de bevolking niet in het ziekenhuis belandt en niet dood neervalt.
Beter gaan we gewoon weer door met ons leven, helaas nu met dit virus onder ons. Met de basismaatregelen, of eventueel met 2G of maatregelen die alleen de groepen die grote kans hebben om ernstig ziek te worden en een beroep op de zorg te moeten doen treffen en beschermen. Met speciale COVID-ziekenhuizen, waardoor noodzakelijke andere zorg weer door kan gaan EN met het accepteren van het feit dat bij teveel COVID-besmettingen misschien niet iedereen behandeld kunnen worden en dat er kwetsbare mensen zijn die aan dit virus overlijden.
Met een beleid waarbij keuzes gemaakt worden in wie op de IC wordt opgenomen en wie niet (als niet iedereen opgenomen kan worden), omdat de consequenties van het huidige beleid veel te groot zijn voor miljoenen mensen die amper kans hebben om te overlijden en ernstig ziek te worden.
Ik snap dat dit óók een rampscenario is en we hebben nu bijna twee jaar geprobeerd om dit scenario te voorkomen. Maar dat is niet gelukt en DIT is inmiddels ook een zeer onwenselijk rampscenario dat een keer gestopt moet worden.
Mensen in risicogroepen zullen zelf extra voorzichtig moeten zijn. Miljoenen gezonde en niet kwetsbare mensen die zich al twee jaar lang aan alle maatregelen hebben gehouden, gevaccineerd zijn enz. kunnen niet nog jaren hun leven on hold zetten. Als iedereen grote kans had om ernstig ziek te worden was dat een ander verhaal.
Maar laat mensen gewoon weer leven.
Het overgrote deel van de mensen belandt niet in het ziekenhuis en valt niet dood neer.
Het moet een keer klaar zijn met die idiote waanzin die dit inmiddels wordt.
Miss-Pippi
19-12-2021 om 17:10
Biebel schreef op 19-12-2021 om 16:33:
[..]
En uit laten razen? Heel veel ouderen belanden al niet meer op de ic, maar sterven thuis of In het verzorgingstehuis. Wat nu op de ic ligt is echt niet meer de zwakke 80-jarige, want daarvan is de verwachting niet dat hij/zij het overleeft. Het is niet jouw oude moeder, maar de zwangere schoonzus of eigenwijze 45-jarige sportschoolhouder die niet voor vaccinatie gingen.
Maar helaas - de plannen voor 2g zijn door de kamer terug naar de tekentafel gewezen. Want dat kan en mag niet. Tsja, misschien hoort dat dan wel bij leven met het virus, dat je dat wel in gaat voeren?
Ja, dan desnoods maar 2G of de kans dat er dus gewoon echt geen bed voor je is op de IC.
Zo kan het in elk geval niet nog een jaar verder. Van lockdown naar lockdown, van spuit naar spuit en van variant naar variant.
Miss-Pippi
19-12-2021 om 17:16
redbulletje schreef op 19-12-2021 om 16:48:
Ze zouden nu dag en nacht moeten gaan boosteren zonder afspraak. Elke huisartsenpost, elk ziekenhuis, elke GGD locatie en wellicht ook nog op kazernes.
Tja. Nu weer alle hoop op die boosters. De vaccinaties zouden ook het eind van de ellende betekenen. Nu de boosters. Die kunnen ook weer voor net zo’n korte periode helpen. We schieten er elke keer niks of voor hele korte tijd iets mee op.
redbulletje
19-12-2021 om 17:18
Miss-Pippi schreef op 19-12-2021 om 17:16:
[..]
Tja. Nu weer alle hoop op die boosters. De vaccinaties zouden ook het eind van de ellende betekenen. Nu de boosters. Die kunnen ook weer voor net zo’n korte periode helpen. We schieten er elke keer niks of voor hele korte tijd iets mee op.
In combinatie met ongevaccineerden uitsluiten uit de maatschappij zullen die vast ook wel over de streep komen, omdat ze uiteindelijk toch ook graag naar de horeca, sportclub of op vliegvakantie willen. En ouders willen dat hun kinderen naar school gaan dus met 'n vaccinatieplicht voor kinderen zit je ook daarbij geramd.
Miss-Pippi
19-12-2021 om 17:24
CharlieB schreef op 19-12-2021 om 16:48:
[..]
Maar hoe ziet het alternatief eruit dan? Geen zorg meer bieden? Aan wie niet? Ja aan die persoon van 100 niet, waar we met een operatie een maand tijd kopen, maar dat is natuurlijk 'makkelijk scoren'. Het zijn dan natuurlijk niet alleen de mensen van 100 die we zorg moeten weigeren.
Kijk als het gaat om besmettingen, ben ik het met je eens. Als er 50.000 besmettingen op een dag zijn waar er 10 van in het ziekenhuis belanden per week. Prima. Land open en laten gaan. Maar je kan toch niet om de gevolgen in de zorg heen kijken als we nu weer gewoon gaan leven. Code zwart is toch geen leven?
Dit is inmiddels ook voor heel veel mensen geen leven meer en het punt is dat er geen uitzicht op verbetering is. Dat denken we al bijna twee jaar lang, wanneer trek je een keer de conclusie dat dit dus ook de oplossing niet is gebleken? De zoveelste lockdown, de vaccinaties die het einde van de ellende zouden betekenen, een nieuwe variant, weer een nieuwe variant, nu weer de booster die zogenaamd gaat zorgen dat we hier eindelijk uitkomen.
Er komt straks wel weer een andere variant of onverwachte ontwikkeling. Voor hetzelfde geld gaat het nog twee jaar zoals de afgelopen tijd, vanaf maart 2020.
Dat is toch óók een doemscenario?
Net zo goed als code zwart.
Miss-Pippi
19-12-2021 om 17:29
redbulletje schreef op 19-12-2021 om 17:18:
[..]
In combinatie met ongevaccineerden uitsluiten uit de maatschappij zullen die vast ook wel over de streep komen, omdat ze uiteindelijk toch ook graag naar de horeca, sportclub of op vliegvakantie willen. En ouders willen dat hun kinderen naar school gaan dus met 'n vaccinatieplicht voor kinderen zit je ook daarbij geramd.
Ik weet het niet. Ik hoop het maar, heb er inmiddels echt geen vertrouwen meer in en vind het echt uitzichtloos worden.
Ik ben echt een super positief persoon en altijd blij met kleine dingen, maar deze laatste lockdown hakt er zó in bij mij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.