Coronavirus Covid-19
Sun.lover
08-07-2021 om 16:46
Langdurige klachten na Covid, wie ook? (gesloten)
Op het Viva forum kletsen we over onze klachten en revalidatie na onze positieve test.
Hier gaan we gezellig verder.
Iedereen met langdurige klachten is natuurlijk welkom om mee te schrijven
Infobericht: praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/coronavirus-covid-19/langdurige-klachten-na-covid-deel-2
Pheebs31
22-02-2022 om 11:56
@lollypopje ja ik plan maximaal 1 sociaal contact per week, soms spontaan een tweede als het goed genoeg gaat. Maar het gaat nu even zo slecht dat een half uur met familie bellen al teveel is.
Mijn fibro klachten zijn iig zo erg toe aan lente. Door meer zon/daglicht verminderen die klachten een beetje dus ik kijk echt uit naar 15+ graden en zon.
Lollypopje
22-02-2022 om 11:59
Pheebs31 schreef op 22-02-2022 om 11:56:
@lollypopje ja ik plan maximaal 1 sociaal contact per week, soms spontaan een tweede als het goed genoeg gaat. Maar het gaat nu even zo slecht dat een half uur met familie bellen al teveel is.
Mijn fibro klachten zijn iig zo erg toe aan lente. Door meer zon/daglicht verminderen die klachten een beetje dus ik kijk echt uit naar 15+ graden en zon.
Dat kan ik me voorstellen. En grens bewaken bij spontane telefoontjes is vaak lastig.
Kun je ze niet een berichtje sturen om te vragen of ze je voortaan eerst willen appen, zodat je kunt aangeven of bellen uitkomt?
Pheebs31
22-02-2022 om 12:16
Lollypopje schreef op 22-02-2022 om 11:59:
[..]
Dat kan ik me voorstellen. En grens bewaken bij spontane telefoontjes is vaak lastig.
Kun je ze niet een berichtje sturen om te vragen of ze je voortaan eerst willen appen, zodat je kunt aangeven of bellen uitkomt?
Ja heb ze net even een berichtje gestuurd dat ik van de week zelf aangeef wanneer het lukt om te bellen. Mijn ouders zijn schatten, maar ze vertellen vaak wel 4 keer hetzelfde verhaal en gaan nog een kwartier door als ik al aan heb gegeven dat ik op wil hangen en heb daar even geen trek in nu 😂
Lollypopje
22-02-2022 om 12:21
Pheebs31 schreef op 22-02-2022 om 12:16:
[..]
Ja heb ze net even een berichtje gestuurd dat ik van de week zelf aangeef wanneer het lukt om te bellen. Mijn ouders zijn schatten, maar ze vertellen vaak wel 4 keer hetzelfde verhaal en gaan nog een kwartier door als ik al aan heb gegeven dat ik op wil hangen en heb daar even geen trek in nu 😂
Goed van je Pheebs. Want ik kan voorstellen dat aan de telefoon nu gewoon lastig is.
Yumi
22-02-2022 om 17:35
Phoe, ik heb een paar rot dagen achter de rug maar als ik kijk naar wat jullie allemaal geschreven hebben, dan zat het blijkbaar in de lucht
Net mijn LC ellende uitgestort over mijn contactpersoon bij C-Support. Het is fijn om te horen dat er heel hard gewerkt wordt om een oplossing te vinden voor iedereen met LC. Jammer dat er geen termijn aan vastzit want mijn geduld is op.
Pheebs, een ergotherapeut is ervoor om te zorgen dat jij niet teveel doet. Ik heb met verbazing gelezen hoeveel druk ze op je leggen. Ik zou dit ook bij C-Support neerleggen en advies vragen.
Juffertje ik wil ook een therapie vrije week om de 6 weken, wat een goed idee
Herkenbaar, het eigen lijf niet meer begrijpen, vertrouwen, ik heb het gevoel dat mijn lijf een eigen leven is gaan leiden Accepteren dat ik ziek ben, kan ik niet, en ben net als jij boos en wil nog teveel, om hier mee om te (willen) gaan.
Lollypop wat naar om zo van slag te raken, heb met je te doen. Als je huisgenoot de volgende keer komt storen dan zet je die maar aan het werk
Vpktje, ik hoop dat je een fijn gesprek krijgt met je leidinggevende en jullie er samen uitkomen.
Allemaal een warme knuffel
Lollypopje
22-02-2022 om 20:30
yumi
Ik had vanochtend echt een hoop tijd nodig om wakker en op gangte komen, maar toen ik dat eenmaal was. Fysio ging echt veel beter dan twee weken terug. En dat had ik niet verwacht na gisteren. Hield echt rekening met een klap vandaag.
Ik kon sneller op het roeiapparaat, zonder dat ik heel moe werd. Voorgaande keren bleef ik onder de 500 meter in 5 minuten en nu rond de 550. Alleen langer ging niet, want mijn benen vinden die beweging niet zo leuk 😂 Natuurlijk waren mijn benen wel moe, maar ik had nog voldoende energie over voor meer.
En handbike normaal 5 minuten en nu 6 minuten en dat ging ook makkelijk.
Ik heb niet perse het idee dat fysio mij helpt bij mijn herstel. Al is het goed dat mijn fysio me af en toe een schop geeft dat ik niet te veel stil moet zitten en moet bewegen, al is het maar kleine beetjes. Ik vind fysio vooral fijn omdat het voor mij een fijne graadmeter is van hoe het gaat. Zeker omdat ik doordeweeks zo weing ritme heb, waardoor wandelen er nog iets te vaak bij in schiet.
Hobbelster
22-02-2022 om 22:58
hoi allemaal, even een zwaai en een knuffel, ik lees mee en leef ook mee.
even heftige dagen hier ook al…. Tot later weer
JuffertjeinhetGroen
23-02-2022 om 09:22
Zou het dan toch met het seizoen te maken hebben, aangezien we bijna allemaal in een dip zitten!
Ik gisteren middag naar de wereld winkel geweest, was fijn! Een aantal klanten geholpen zat in een goede flow. Maar dan komt het....nog even langs het Kruidvat en de Wibra, gedoucht, een vriendin gesproken, eten klaar gemaakt, Help mijn man is klusser terug gekeken en tussendoor nog app contact.
En Juffertje dat is dus teveel
Maar dat vind ik dus zo lastig, ondanks alle hulp die ik heb en je een moment weer de oude voelt....
Wel aan mijn verslaving toegegeven...kaarten kopen en sturen. We hadden zo'n mooie set van kaarten van Frieda Kahlo dus deze mijzelf cadeau gegaan ( toch beter dan aan de drank zijn )
Wel goed geslapen vannacht!
Zo een afspraak bij de psychosomatische fysio, ben benieuwd.
Wil vanmiddag als het lukt naar een wandelgebied hier om de hoek, even een koffie doen in de zon.
Yumi
23-02-2022 om 09:59
Het seizoen zou best mee kunnen spelen Juffertje, maar ook de duur van LC en slapeloosheid
Misschien toch teveel gepland staan deze week, alleen al 5 zorgverleners en een onderzoek in het ziekenhuis. Zou van minder wakker kunnen liggen, geen wonder dat mijn spieren en gewrichten zoveel pijn doen, dit geeft stress.
JuffertjeinhetGroen
23-02-2022 om 10:22
Door die slapeloosheid heeft je lichaam ook bijna geen kans om te herstellen!
Dat is super veel Yumi!!!
Is een drie dubbele werkweek.
Ik 14 maart een week niets en de 6 weken daarna ook al vrij gezet in mijn agenda.
Fysio heb ik nu even niet, omdat ik ben gestart bij de psychosomatische fysio. En ik ben zelf aan het wandelen en fietsen. De krachttraining komt wel weer een x.
Vond vorige week het belabberd zijn heftig, maar de eerste dagen heb ik wel continue tegen mijzelf gezegd.....heerlijk dat ik even helemaal niets moet, dus dat was ook wel een teken!
Herstellen is zo hard werken, vond ik met mijn burn out ook al.
En mensen die het niet kennen snappen er niks van!
Vond de uitspraak van een maatschappelijk werkster zo mooi bij een webinair over long covid.
Mensen zien als ze je tegenkomen aan de buitenkant nog een BMW, maar aan de binnenkant zit een motor van een Fiat Panda en zo is het ook....en die zien ze niet, maar voel jij wel driedubbel!
JuffertjeinhetGroen
23-02-2022 om 10:24
En ik merk zeker dat de tijd meespeelt bij mijzelf. Toen ik laveloos bij mijn moeder op ged lag, dacht ik volgend jaar ziet het er vast anders uit.
Nu bijna 14 maanden verder, tuurlijk kan ik veel meer, maar het maakt ook moedeloos....
Lollypopje
23-02-2022 om 14:28
herkenbaar dat als ik wat meer energie heb, ik het gevoel heb dat ik daar optimaal gebruik van moet maken. Want ik moet nog zoveel...
Ik bemerk die nijging vandaag heel sterk bij mij, terwijl ik weet dat mijn lijf die energie juist nodig heeft om te herstellen.
Dus mijn nieuwe mantra is "het hoeft niet op" of nog beter "ik hoef even lekker niks en daar mag ik optimaal van genieten "
Maar dat ook echt voelen is nog een proces.
Yumi
23-02-2022 om 15:43
Ik vind het ook teveel Juffertje, en zodra het mogelijk is ga ik 'n weekje vrij inplannen. Kan op het moment niet zonder fysio vanwege de pijnlijke spieren.
Ondanks mijn suffe slaperige hoofd, heb ik een rondje gelopen. Het is zo lekker in het zonnetje, om blij van te worden.
Lollypop het hoeft niet op, maar het was al op
JuffertjeinhetGroen
24-02-2022 om 09:08
Ik blijf de ochtenden van de dag nog steeds het lastigst vinden.
Ik heb het geluk dat ik over het algemeen goed slaap. Maar na zo'n fijne nacht, met een vermoeid lichaam en wazig hoofd de dag beginnen.
Alles maar uit jezelf moeten halen en dan ook nog de emoties die in je lichaam zitten. Vind de avond het laatse jaar zoveel fijner...
Terwijl ik normaal altijd een ochtendmens was...
Herkennen jullie dit?
Yumi
24-02-2022 om 09:15
Goedemorgen Juffertje, in de ochtend doe ik over het algemeen weinig en kan moeilijk op gang komen. Kom al moe mijn bed uit en moet me er toe zetten om tegen de middag aangekleed te zijn. Vandaag heb ik vroeg een afspraak en dat haat ik echt, heb daar de hele dag last van.
Ik ben een avondmens maar tegenwoordig zijn de trillingen in mijn lijf dan juist het sterkst waardoor ik onrustiger ben.
Dus ja ik herken het gedeeltelijk wel