Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/14/het-virus-laten-uitrazen-is-een-slecht-idee-a4079329
Interessante analyse van de NRC

Corona gaat niet om ons eigen gezondheidsrisico, maar om het  verlammende effect ervan op de hele wereld. We zijn niet slechts een onbetekenend onderdeel van de pandemie. Als we besmettelijk onder de  mensen gaan, brengen we een hele nieuwe keten op gang. Die snotneus laten testen en een mondneusmasker dragen is niet overdreven. Het voorkomt verspreiding. En verspreiding is ons grootste probleem. Als we  dat inzien, zijn we dichterbij een samenleving zonder al te veel corona én zonder al te veel beperkende maatregelen dan we denken. Maar dan moeten we allemaal de consequenties van het doorgeven van een besmettelijke ziekte nu eindelijk serieus gaan nemen.

RIVM: er hangt nog altijd een zorginfarct in de lucht
https://www.volkskrant.nl/a-b2da2762

In februari gaat bezetting ziekenhuis fiks stijgen en begin maart op z'n hoogst zegt Van Dissel. Maar RIVM erkent dat de verwachtingen vermoedelijk minder negatief worden. Want (zoals hierboven al werd gezegd) omikron patiënten liggen minder lang op IC. Maar RIVM zegt dat ze met suggesties uit het buitenland niet kunnen rekenen (?!). Volkskrant journalist geeft aan dat er in andere landen ook gewaarschuwd wordt voor teveel optimisme. 
Al met al zegt RIVM: wij rekenen met wat we echt weten en we zullen alle feiten elke keer in het model invoeren en dan weer kijken...
Gr Angela 

snelle verspreiding virus leidt tot uitval zorgpersoneel in Frankrijk
https://www.volkskrant.nl/a-bad47571

Niet alleen loopt aantal besmettingen op maar ook valt personeel massaal uit. Er zijn nu drie keer zoveel besmettingen in FR dan in NL per 100.000 personen en dat is waar voor gewaarschuwd wordt  bij ons

Gr Angela

Daglichtlamp schreef op 16-01-2022 om 18:43:

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/14/het-virus-laten-uitrazen-is-een-slecht-idee-a4079329
Interessante analyse van de NRC

Corona gaat niet om ons eigen gezondheidsrisico, maar om het verlammende effect ervan op de hele wereld. We zijn niet slechts een onbetekenend onderdeel van de pandemie. Als we besmettelijk onder de mensen gaan, brengen we een hele nieuwe keten op gang. Die snotneus laten testen en een mondneusmasker dragen is niet overdreven. Het voorkomt verspreiding. En verspreiding is ons grootste probleem. Als we dat inzien, zijn we dichterbij een samenleving zonder al te veel corona én zonder al te veel beperkende maatregelen dan we denken. Maar dan moeten we allemaal de consequenties van het doorgeven van een besmettelijke ziekte nu eindelijk serieus gaan nemen.

Het lijkt net alsof dit anderhalf jaar geleden geschreven is. Ik ben halverwege de tekst naar boven gescrolld om de datum te checken, zo vervreemdend vond ik het worden. Het sluit op geen enkele manier aan bij de bevindingen die op dit moment worden gepubliceerd en ik zie haar ook niet onderbouwen waarom zij dit nog altijd gelooft. Bijvoorbeeld dat corona nog steeds veel doden gaat veroorzaken. De data over Omikron tot nu toe rechtvaardigt die verwachting niet. Ook niet in andere landen, waar mensen niet gevaccineerd zijn. En het citaat hierboven, waarin staat dat ‘verspreiding het probleem is’, ook dat sluit niet aan bij de bevindingen. Sterker nog, er wordt gezegd dat de verspreiding mensen antistoffen zal opleveren. Geen groepsimmuniteit, omdat het virus steeds een klein beetje zal veranderen maar wel genoeg om ervoor te zorgen dat we er wat bescherming tegen hebben. Wat ook logisch volgt uit de gegevens: ja, er zal sterfte blijven van corona maar omdat de risicogroep voor corona dezelfde is als die voor griep zal het zeker niet twee keer zoveel zijn; mensen kunnen immers maar 1 keer sterven. Misschien stijgt het sterftecijfer daardoor niet eens. 

Afijn, ik ben geen deskundige maar op basis van wat ik heb gelezen en gehoord over de ontwikkelingen, is dit achterhaald, gebaseerd op hoe het virus en de situatie in eerdere periodes was. Ze lijkt de opkomst van Omikron helemaal niet te hebben gevolgd en begrepen. Ik denk best dat het verstandig is nog een beetje voorzichtig te zijn met al te juichende conclusies maar dit is een worst case scenario dat niet waarschijnlijk meer waar zal worden. Ik begrijp echt niet goed waarom het nog geplaatst wordt in het NRC. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-01-2022 om 20:24

Angela1967 schreef op 16-01-2022 om 19:05:

snelle verspreiding virus leidt tot uitval zorgpersoneel in Frankrijk
https://www.volkskrant.nl/a-bad47571

Niet alleen loopt aantal besmettingen op maar ook valt personeel massaal uit. Er zijn nu drie keer zoveel besmettingen in FR dan in NL per 100.000 personen en dat is waar voor gewaarschuwd wordt bij ons

Gr Angela

Dat is inderdaad ook een gevolg van veel besmettingen. Fijn dat er minder mensen op de IC belanden, maar als alle IC personeel ziek thuis zit, heb je alsnog een groot probleem.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-01-2022 om 20:41

Mija schreef op 16-01-2022 om 20:20:

[..]

Het lijkt net alsof dit anderhalf jaar geleden geschreven is. Ik ben halverwege de tekst naar boven gescrolld om de datum te checken, zo vervreemdend vond ik het worden. Het sluit op geen enkele manier aan bij de bevindingen die op dit moment worden gepubliceerd en ik zie haar ook niet onderbouwen waarom zij dit nog altijd gelooft. Bijvoorbeeld dat corona nog steeds veel doden gaat veroorzaken. De data over Omikron tot nu toe rechtvaardigt die verwachting niet. Ook niet in andere landen, waar mensen niet gevaccineerd zijn. En het citaat hierboven, waarin staat dat ‘verspreiding het probleem is’, ook dat sluit niet aan bij de bevindingen. Sterker nog, er wordt gezegd dat de verspreiding mensen antistoffen zal opleveren. Geen groepsimmuniteit, omdat het virus steeds een klein beetje zal veranderen maar wel genoeg om ervoor te zorgen dat we er wat bescherming tegen hebben. Wat ook logisch volgt uit de gegevens: ja, er zal sterfte blijven van corona maar omdat de risicogroep voor corona dezelfde is als die voor griep zal het zeker niet twee keer zoveel zijn; mensen kunnen immers maar 1 keer sterven. Misschien stijgt het sterftecijfer daardoor niet eens.

Afijn, ik ben geen deskundige maar op basis van wat ik heb gelezen en gehoord over de ontwikkelingen, is dit achterhaald, gebaseerd op hoe het virus en de situatie in eerdere periodes was. Ze lijkt de opkomst van Omikron helemaal niet te hebben gevolgd en begrepen. Ik denk best dat het verstandig is nog een beetje voorzichtig te zijn met al te juichende conclusies maar dit is een worst case scenario dat niet waarschijnlijk meer waar zal worden. Ik begrijp echt niet goed waarom het nog geplaatst wordt in het NRC.

Ik heb nrc en las het een paar dagen geleden al. Ik vond het ook heel irrelevant en keek toen wie het geschreven had. Dat is Ginny Mooij, voormalig Red Team, wilde continu scholen sluiten en is antropoloog. Niet relevant.

Tango schreef op 16-01-2022 om 16:57:

Ik vond dat dus ook in de persconferentie. De cijfers zouden, met de huidige versoepelingen (winkels, sportscholen, kappers etc. open) enorm gaan stijgen, wel verdubbelen of verdrievoudigen volgens mij. Maar is dat dan wel realistisch? De cijfers stegen toch al enorm, waarschijnlijk omdat mensen, zeker jongeren, toch al bij elkaar kwamen. Dus om nou zulke rampvoorspellingen te doen....

Dat suggereert John Campbell ook (onderbouwd met data) dat het heel goed mogelijk is dat de besmettingen met en zonder maatregelen even hard oplopen. Omikron zou gewoon niet tegen te houden zijn. Maar evengoed heb je te maken met exponentiële groei dus het gaat zeker nog flink gaan toenemen. Hij laat wel zien dat de piek in het UK alweer geweest is dus lang hoeft dat niet te duren. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ver wij achter het VK achterlopen; twee/drie weken?

Dit artikel vertelt hoe het in het VK ging en citeert mensen die denken dat dit ook voor ons in het verschiet ligt:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5280724/coronavirus-omikronvariant-vk-versoepelingen-lockdown

Drietje schreef op 16-01-2022 om 20:41:

[..]

Ik heb nrc en las het een paar dagen geleden al. Ik vond het ook heel irrelevant en keek toen wie het geschreven had. Dat is Ginny Mooij, voormalig Red Team, wilde continu scholen sluiten en is antropoloog. Niet relevant.

Ik was in de eerste periode behoorlijk gecharmeerd van het Red Team. Maar dat was een stuk of drie, vier virusvarianten geleden en pre-vaccinatie. Totaal andere omstandigheden dus! Als ik dit verhaal lees, krijg ik de indruk dat ze al die tijd in quarantaine is geweest, zonder internetverbinding, in een schuilkelder 😂.

Coreopsis schreef op 16-01-2022 om 20:24:

[..]

Dat is inderdaad ook een gevolg van veel besmettingen. Fijn dat er minder mensen op de IC belanden, maar als alle IC personeel ziek thuis zit, heb je alsnog een groot probleem.

Dat klopt, alleen zitten ze dus overwegend niet ‘ziek’ thuis maar met een beetje een zere keel en een loopneus. Daarom gaat/kan de quarantaine er ook af voor mensen die geboosterd zijn. Zo voorzichtig als het kabinet is, dit doen ze dan weer wel. Ik ga er maar vanuit dat dit verantwoord is. Hier heb ik zelf nog geen data over gezien.

Ik heb ook een beetje een idee dat de wetenschappers van het RIVM in hun eigen ivoren toren zitten. Mensen zoeken elkaar massaal op, soms hangen ze zelfs buiten in een auto, met de muziek gezellig aan. De besmettingen zijn niet voor niets zo hoog. Alleen in de 60+ groepblijven de besmettingen tot nu toe laag. Maar gaat het open gooien van winkels, sportscholen en onderwijs daar voor een besmettingsgolf zorgen? Ik geloof er niets van. Het zou me niet verbazen als we binnenkort de piek bereiken.

Mija schreef op 16-01-2022 om 20:59:

[..]

Dat klopt, alleen zitten ze dus overwegend niet ‘ziek’ thuis maar met een beetje een zere keel en een loopneus. Daarom gaat/kan de quarantaine er ook af voor mensen die geboosterd zijn. Zo voorzichtig als het kabinet is, dit doen ze dan weer wel. Ik ga er maar vanuit dat dit verantwoord is. Hier heb ik zelf nog geen data over gezien.

Met een loopneus moeten ze nog steeds in quarantaine. Alleen als ze geen klachten hebben hoeft het niet meer.

OmaVan2 schreef op 17-01-2022 om 14:04:

Ik heb ook een beetje een idee dat de wetenschappers van het RIVM in hun eigen ivoren toren zitten. Mensen zoeken elkaar massaal op, soms hangen ze zelfs buiten in een auto, met de muziek gezellig aan. De besmettingen zijn niet voor niets zo hoog. Alleen in de 60+ groepblijven de besmettingen tot nu toe laag. Maar gaat het open gooien van winkels, sportscholen en onderwijs daar voor een besmettingsgolf zorgen? Ik geloof er niets van. Het zou me niet verbazen als we binnenkort de piek bereiken.

ik durf wel de stelling aan dat de mensen die zich niet aan 'een regel' houden, mij langer bij blijven 'hangen' dan degenen die zich er wel aan houden. Dus het is een beetje zoals zwanger zijn: als je erop let (omdat je je bijv. zelf goed aan de regels houdt) vallen de afwijkingen op. Maar in absolute aantallen zijn die misschien zo in de minderheid dat je regels echt niet los moet laten. Want dan weet je zeker dat 17 miljoen Nederlands iets niet meer doen. En dan is de golf er voordat je het weet. 

gr Angela

OmaVan2 schreef op 17-01-2022 om 14:04:

Ik heb ook een beetje een idee dat de wetenschappers van het RIVM in hun eigen ivoren toren zitten. Mensen zoeken elkaar massaal op, soms hangen ze zelfs buiten in een auto, met de muziek gezellig aan. De besmettingen zijn niet voor niets zo hoog. Alleen in de 60+ groep blijven de besmettingen tot nu toe laag. Maar gaat het open gooien van winkels, sportscholen en onderwijs daar voor een besmettingsgolf zorgen? Ik geloof er niets van. Het zou me niet verbazen als we binnenkort de piek bereiken.

Het is voorzichtigheid. Het is best mogelijk dat de maatregelen geen verschil (gaan) maken. En dat de 60+-ers er goed afkomen omdat ze geboosterd zijn. Dat weet het RIVM ook best, dat die kans erin zit. Maar wat moet je adviseren? Het RIVM is steeds best duidelijk geweest hierover: ze adviseren op basis van wat ze zeker weten. Weten ze het niet zeker dan adviseren ze terughoudendheid. De keuze om risico te nemen is niet aan het RIVM, dat is aan de politiek. Als je vindt dat er te weinig risico wordt genomen, moet je bij de politiek zijn. Die verschuilen zich gewoon handig. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-01-2022 om 06:26

Drietje schreef op 18-01-2022 om 06:26:

https://nos.nl/artikel/2413501-onderzoekers-2g-en-3g-hebben-nu-nauwelijks-effect

In ieder geval gaat het voorlopig geen 2G worden.

Dat verwachtte ik al. Als het zonder 2G of 3G  of lockdown hanteerbaar blijft in de ziekenhuizen vind ik dat overigens een zegen en ben ik heel blij dat 2G niet hoeft. En dan maar duimen dat er ook geen situatie meer ontstaat waarin 2G nog nodig is. Ik zit veel liever in een situatie dat niet willen vaccineren geen groot maatschappelijk probleem is. En ik hoop dat we met Omikron een aardige stap in die richting hebben gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.