Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Daglichtlamp
16-01-2022 om 17:40
Hannemeike schreef op 16-01-2022 om 17:35:
Hier exploderen de besmettingen op de middelbare school nu het onderwijs weer is begonnen. Ik hoorde dat de derde jaarlaag weer over gaat op online les, omdat die in zijn geheel (da's vast lichtelijk overdreven) in quarantaine zit. Voor de vijfde jaarlaag wordt gekeken wat er met de toetsen moet, want ook daar gaat het hard. Helaas.
Vanaf drie besmettingen per klas moeten ze al naar huis volgens mij, ik vermoed dat je daar zo aan zit. (en eigenlijk kunnen ze beter open blijven, ook dan, des te eerder is er groepsimmuniteit in die groep).
QuizzicalOpossum53
16-01-2022 om 17:41
Mija schreef op 16-01-2022 om 17:37:
[..]
Dit keer ben ik het helemaal met je eens. Ik vind het ook stom en ik denk ook: waarom volgen we de rest van de (wetenschappelijke) wereld niet? Breng de maatregelen in ieder geval in lijn met de omringende landen. En inderdaad is het draagvlak volledig verdampt. Er is nu (bijna) niemand meer over die nog denkt dat het kabinet het goed aanpakt. Ik zei eerder al: daarin is het volk dan in ieder geval verenigd. Toch nog ergens goed voor, een gezamenlijke vijand. Maar dat is wel een gevalletje 'boer met kiespijn', dat geef ik toe.
Ik hoorde Ernst Kuipers wel wat dingen zeggen waardoor ik denk dat hij de vloer aanveegt met het omt of op zijn minst wel wat vernieuwing zal forceren.
SophisticatedCaribou75
16-01-2022 om 17:44
Mija schreef op 16-01-2022 om 17:37:
[..]
Dit keer ben ik het helemaal met je eens. Ik vind het ook stom en ik denk ook: waarom volgen we de rest van de (wetenschappelijke) wereld niet? Breng de maatregelen in ieder geval in lijn met de omringende landen. En inderdaad is het draagvlak volledig verdampt. Er is nu (bijna) niemand meer over die nog denkt dat het kabinet het goed aanpakt. Ik zei eerder al: daarin is het volk dan in ieder geval verenigd. Toch nog ergens goed voor, een gezamenlijke vijand. Maar dat is wel een gevalletje 'boer met kiespijn', dat geef ik toe.
Het lijkt wel een trend. Dat "wij weten het beter". Eerst pleitte het kabinet voor groepsimmuniteit, waar je de rest van de wereld niet over hoorde. De rest van de wereld pleitte voor mondkapjes, maar hier waren die zinloos. De rest van de wereld pleitte al gauw voor ventilatie, hier kwam dat na meer dan een jaar ook voorzichtig eens als wild idee op. Heel Europa werd al geboosterd toen dat hier 'niet nodig was', terwijl híer de boel intussen ontplofte, want sowieso wat krappe ziekenhuiscapaciteit. De hele wereld leeft inmiddels vrolijk als vanouds, wij zitten nog altijd in lockdown. Ik word er moedeloos van. Beter goed gekopieerd dan slecht zelf bedacht, mensen van het RIVM en kabinet. En nee, jullie weten het niet beter.
ShowyHummingbird30
16-01-2022 om 17:48
Hannemeike schreef op 16-01-2022 om 17:35:
Hier exploderen de besmettingen op de middelbare school nu het onderwijs weer is begonnen. Ik hoorde dat de derde jaarlaag weer over gaat op online les, omdat die in zijn geheel (da's vast lichtelijk overdreven) in quarantaine zit. Voor de vijfde jaarlaag wordt gekeken wat er met de toetsen moet, want ook daar gaat het hard. Helaas.
We gaan wat dat betreft een heel pittige maand krijgen, waarin niet alleen het onderwijs en de zorg, maar allerlei sectoren zoveel uitval door ziekte en quarantaine krijgen dat de maatschappij misschien een paar weken stil komt te liggen. Dat wordt de grote uitdaging voorlopig: hoe zorgen we dat cruciale diensten als zorg, maar ook politie, brandweer, vuilnisophaaldiensten, aanvoer van levensmiddelen naar supermarkten, toch zoveel mogelijk door kunnen blijven gaan.
Maar ik verwacht geen enorme stijging in de ziekenhuisbezetting meer. En die piek in "gewone" ziekteuitval zal hevig maar hopelijk kort zijn.
QuizzicalOpossum53
16-01-2022 om 17:55
Coreopsis schreef op 16-01-2022 om 17:48:
[..]
We gaan wat dat betreft een heel pittige maand krijgen, waarin niet alleen het onderwijs en de zorg, maar allerlei sectoren zoveel uitval door ziekte en quarantaine krijgen dat de maatschappij misschien een paar weken stil komt te liggen. Dat wordt de grote uitdaging voorlopig: hoe zorgen we dat cruciale diensten als zorg, maar ook politie, brandweer, vuilnisophaaldiensten, aanvoer van levensmiddelen naar supermarkten, toch zoveel mogelijk door kunnen blijven gaan.
Maar ik verwacht geen enorme stijging in de ziekenhuisbezetting meer. En die piek in "gewone" ziekteuitval zal hevig maar hopelijk kort zijn.
Er zitten wel heel veel besmettingen aan te komen, dat zeker. Maar als je ervan uitgaat dat iedereen de komende jaren meermaals besmet gaat worden, net als bij de griep, dan kun je zonder of met lichte klachten toch gewoon blijven werken, denk ik dan. Daarvoor moeten we dan wel de quarantaineregels nog verder versoepelen.
Daglichtlamp
16-01-2022 om 17:57
niet_rechts schreef op 16-01-2022 om 17:44:
[..]
Het lijkt wel een trend. Dat "wij weten het beter". Eerst pleitte het kabinet voor groepsimmuniteit, waar je de rest van de wereld niet over hoorde. De rest van de wereld pleitte voor mondkapjes, maar hier waren die zinloos. De rest van de wereld pleitte al gauw voor ventilatie, hier kwam dat na meer dan een jaar ook voorzichtig eens als wild idee op. Heel Europa werd al geboosterd toen dat hier 'niet nodig was', terwijl híer de boel intussen ontplofte, want sowieso wat krappe ziekenhuiscapaciteit. De hele wereld leeft inmiddels vrolijk als vanouds, wij zitten nog altijd in lockdown. Ik word er moedeloos van. Beter goed gekopieerd dan slecht zelf bedacht, mensen van het RIVM en kabinet. En nee, jullie weten het niet beter.
Het is niet alsof de hele wereld als vanouds leeft natuurlijk. In Parijs bijvoorbeeld zijn zelfs op straat mondkapjes verplicht. In Italië kom je nergens meer zonder gevaccineerd of genezen te zijn om maar eens twee landen te noemen. Duitsland heeft 2g of 3g, en op sommige plaatsen zelfs 2g+ (gevaccineerd of genezen èn getest).
ShowyHummingbird30
16-01-2022 om 17:58
Drietje schreef op 16-01-2022 om 17:55:
[..]
Er zitten wel heel veel besmettingen aan te komen, dat zeker. Maar als je ervan uitgaat dat iedereen de komende jaren meermaals besmet gaat worden, net als bij de griep, dan kun je zonder of met lichte klachten toch gewoon blijven werken, denk ik dan. Daarvoor moeten we dan wel de quarantaineregels nog verder versoepelen.
Dat denk - hoop - ik ook. De eerste aanzet is nu gegeven met geen quarantaine als je geboosterd bent en geen klachten hebt.
Dat roept wel de vraag op: zouden werkgevers nu nog bereid zijn om quarantaine te betalen van ongevaccineerden? Want die moeten thuisblijven, terwijl anderen gewoon aan het werk kunnen/moeten.
SophisticatedCaribou75
16-01-2022 om 18:02
Daglichtlamp schreef op 16-01-2022 om 17:57:
[..]
Het is niet alsof de hele wereld als vanouds leeft natuurlijk. In Parijs bijvoorbeeld zijn zelfs op straat mondkapjes verplicht. In Italië kom je nergens meer zonder gevaccineerd of genezen te zijn om maar eens twee landen te noemen. Duitsland heeft 2g of 3g, en op sommige plaatsen zelfs 2g+ (gevaccineerd of genezen èn getest).
Dat is waar en dat zou ik heel heel heel fijn vinden voor hier. 2G prima, 1G (= gevaccineerd of zelfs =geboosterd), helemaal prima. Zelfs voor winkels: prima. Maar die hele "wij gaan hier het wiel zelf uitvinden"-mentaliteit, daar heb ik het wel mee gehad.
OmaVan2
16-01-2022 om 18:02
Coreopsis schreef op 16-01-2022 om 17:58:
[..]
Dat denk - hoop - ik ook. De eerste aanzet is nu gegeven met geen quarantaine als je geboosterd bent en geen klachten hebt.
Dat roept wel de vraag op: zouden werkgevers nu nog bereid zijn om quarantaine te betalen van ongevaccineerden? Want die moeten thuisblijven, terwijl anderen gewoon aan het werk kunnen/moeten.
De werkgevers mogen niet vragen naar de vaccinatiestatus...
Daglichtlamp
16-01-2022 om 18:06
niet_rechts schreef op 16-01-2022 om 18:02:
[..]
Dat is waar en dat zou ik heel heel heel fijn vinden voor hier. 2G prima, 1G (= gevaccineerd of zelfs =geboosterd), helemaal prima. Zelfs voor winkels: prima. Maar die hele "wij gaan hier het wiel zelf uitvinden"-mentaliteit, daar heb ik het wel mee gehad.
Nederland wil voortdurend de kool en de geit sparen. Dat werkt niet. De geit is inmiddels verhongerd, en de kool verrot.
QuizzicalOpossum53
16-01-2022 om 18:09
Daglichtlamp schreef op 16-01-2022 om 17:57:
[..]
Ik vraag me juist af of 2G en 3G nog wel werken met een virus dat zo besmettelijk is. Zeker als je weet dat gevaccineerden ook besmet kunnen raken. Minder, maar dat is bij de omikron nog best wel heel veel.
TU delft doet daar nu onderzoek naar. Ik was best wel voor 2G, maar zie het nut er niet meer zo van in, nu omikron zoveel minder schadelijk blijkt. Misschien hooguit in de winter of bij clubs of zo. En dan 3G, want onder de vijftig zal het vaccineren wil snel over zijn nu.
ShowyHummingbird30
16-01-2022 om 18:10
OmaVan2 schreef op 16-01-2022 om 18:02:
[..]
De werkgevers mogen niet vragen naar de vaccinatiestatus...
Een bedrijfsarts wel. Maar in het algemeen: quarantaine is geen ziekmelding.
Ik denk dat dit óf tot onterechte ziekmeldingen gaat leiden (als je als ongevaccineerde anderen geen risico wilt laten lopen maar ook geen zin in discussie hebt) óf dat ook ongevaccineerden gewoon niet in quarantaine gaan. Of dat een probleem is weet ik niet. Ik vermoed dat die laatste groep zich toch al niet veel van adviezen en richtlijnen aantrok.
Daglichtlamp
16-01-2022 om 18:11
Drietje schreef op 16-01-2022 om 18:09:
[..]
Ik vraag me juist af of 2G en 3G nog wel werken met een virus dat zo besmettelijk is. Zeker als je weet dat gevaccineerden ook besmet kunnen raken. Minder, maar dat is bij de omikron nog best wel heel veel.
TU delft doet daar nu onderzoek naar. Ik was best wel voor 2G, maar zie het nut er niet meer zo van in, nu omikron zoveel minder schadelijk blijkt. Misschien hooguit in de winter of bij clubs of zo. En dan 3G, want onder de vijftig zal het vaccineren wil snel over zijn nu.
2G heeft nu geen zin meer, voor de tweede en eerste kamer daar eindelijk over besloten hebben zullen we nauwelijks meer mensen over hebben die niet gevaccineerd of genezen zijn. (maar misschien kan het wel zinvol zijn de volgende herfst en winter, dus ik hoop eigenlijk wel dat ze nog even doorzetten met het behandelen van dat wetsvoorstel).
QuizzicalOpossum53
16-01-2022 om 18:12
Ik ben trouwens net in een land geweest met mondkapjes ook buiten, maar dat is wel echt een wassen neus. Iedereen doet dat ding meteen af binnen en dan zit je zonder mondkapje hutje mutje binnen. Heel fijn voor omikron.
Mija
16-01-2022 om 18:34
Drietje schreef op 16-01-2022 om 18:09:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Ik denk dat het achterhaald is. John Campbell liet in dat filmpje dat hij plaatste een grafiek zien waaruit bleek dat, ik geloof Schotland, vergelijkbare cijfers had als Engeland. Terwijl Schotland flink strengere maatregelen had. Hij zegt: Het lijkt erop dat Omikron gewoon zo besmettelijk is dat maatregelen nauwelijks effect hebben. Als dat inderdaad zo is, is het wel heel zuur dat we hier nog aarzelen. Als het goed is, zal inderdaad blijken dat verder boosteren niet nodig is. Als dat toch zou kunnen! Het is ook nauwelijks te geloven, na twee jaar in een kramp te hebben gezeten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.