Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
QuizzicalOpossum53
16-01-2022 om 17:05
Tango schreef op 16-01-2022 om 16:57:
Ik vond dat dus ook in de persconferentie. De cijfers zouden, met de huidige versoepelingen (winkels, sportscholen, kappers etc. open) enorm gaan stijgen, wel verdubbelen of verdrievoudigen volgens mij. Maar is dat dan wel realistisch? De cijfers stegen toch al enorm, waarschijnlijk omdat mensen, zeker jongeren, toch al bij elkaar kwamen. Dus om nou zulke rampvoorspellingen te doen....
Nou, de besmettingen gaan nog wel flink stijgen, dat gebeurt overal. In Schotland 600 procent hoger dan de hoogste golf tot nu toe. Het vlakt nu wat af in Nederland, maar dat gaat vast weer stijgen door oa het onderwijs dat open is. Maar in het ziekenhuis komen veel minder mensen dan bij de hoogste golf tot nu toe. Overal. Dat verschil is immens. Alle landen weten nu ook dat iedereen besmet zal raken, maar dat levert geen grote problemen meer op in de ziekenhuizen. Niet door ernstig zieke covid patiënten, wel door quarantaine. Daarom is het handig dat dit regels nu versoepeld zijn.
Mija
16-01-2022 om 17:16
Drietje schreef op 16-01-2022 om 14:52:
Ik verbaas met opnieuw over de modellen in de Catshuisstukken. Bij deze maatregelen wordt verwacht dat begin februari meer dan 1500 mensen op de ic liggen. Over dik twee weken dus. Met de volgende aannames in het model: omikron zorgt voor 40 procent minder ziekenhuisopnames, maar niet voor minder ic- opnames en ook wordt er niet gerekend met een kortere ligduur. Inmiddels staat internationaal wel vast dat juist de opnames op de ic heel erg sterk dalen en dat ook de ligduur heel veel minder is. Waarom dan toch weer een model voorleggen waarvan je nu al weet dat de parameters bij lange na niet kloppen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-tijdlijn/documenten/vergaderstukken/2022/01/13/catshuisstukken-13-januari-2022
Het gaat precies zoals bij de vorige voorspelling, er hadden nu bijna 2000 mensen op de ic moeten liggen volgens de voorspelling waarop de lockdown is gebaseerd. Die was weliswaar gebaseerd op een lockdown van een week later, maar dan nog zitten ze er zo mijlenver naast. Gênant gewoon.
Volgens mij is het best simpel. Hier zijn ze al eerder mee de bietenbrug op gegaan: mondkapjes, ventilatie etc: ze wachten tot ze het helemaal zeker weten. Ze houden vast aan een soort 'wetenschappelijke erecode' dat je niets belooft wat je niet kunt waarmaken. Maar dat is niet meer erg passend voor deze situatie, zeker ook in de internationale context. Ik troost me met de gedachte dat het over tien dagen waarschijnlijk wél helemaal duidelijk is maar ik kan me voorstellen dat het voor degenen die daarop moeten wachten bijzonder frustrerend is.
Ik probeer het voordeel er maar van in te zien, dat ze in ziekenhuizen er nu op kunnen rekenen dat er niet ineens toch onverwachte gekke stijgingen komen in plaats van het alleen maar te verwachten. En dat mensen die uitgestelde zorg nodig hebben erop kunnen rekenen nu aan de beurt te komen in plaats van er alleen maar op te hopen. Die spanning is er dan in ieder geval af. Dat gun ik ze ook wel enorm, daar in de ziekenhuizen en die mensen die hier thuis op zitten te wachten.
Mija
16-01-2022 om 17:22
Drietje schreef op 16-01-2022 om 16:41:
Ja, jeetje, je zou er bijna wappie van worden, maar ik vind het vooral enorm incompetent. Het kabinet zou er toch hopelijk wel doorheen prikken? En anders de Tweede Kamer? Ik zie de koppen in de krant alweer verschijnen: OMT verwacht Code Zwart in februari!
Mensen worden elke keer zo bang gemaakt, ook in december was dat al zo en talloze keren daarvoor. Maar de waarheid is dat zelfs onder de oudsten, mits geboosterd, omikron geen deuk in een pakje boter slaat.
Eerlijk gezegd word ik er toch vooral gewoon heel erg blij van, dat dit zo is. Ik snap dat er op dit moment ook nog veel frustratie is maar mensen: we zijn echt op weg naar de uitgang! Na twee jaar! Misschien toch ook even alvast een klein glimlachje en een juichje?
Daglichtlamp
16-01-2022 om 17:24
Drietje schreef op 16-01-2022 om 17:00:
[..]
Daarom dalen we nu ook nog steeds in de ziekenhuisbezetting. Die zal vast wel iets stijgen, vooral de verpleeg, ic minder. Maar het model op basis waarvan het omt maatregelen heeft geadviseerd is absurd. Doet totaal geen recht aan de data uit andere landen. Het is het zelfde virus, vaccinatiegraad is hier minstens even hoog, boosters onder risicogroepen ook. Enige verschil: in andere landen is alles open en hier is nog veel dicht.
Ik heb ook goede hoop, maar ik zal ook blij zijn als we een paar weken verder zijn. We lijken het gebruikelijke patroon te volgen, eerst een stijging bij jongeren (20-29), daarna zie je ook een stijging bij hun ouders (de vijftigers) en dan daarna pas de stijging bij de echte ouderen die de meeste kans maken op ziekenhuisopnames. Maar ook valt de totale opkomst van de booster mij nog een beetje tegen, ik las volgens mij wel ergens dat van de zestigplussers wel 90 % de booster heeft gehaald, en dat is toch de belangrijkste groep qua ziekenhuisopnames. Bij de basisschoolkinderen moet je het effect van weer naar school gaan nog zien, maar dat is niet de groep die direct problemen veroorzaakt.
OmaVan2
16-01-2022 om 17:24
Drietje schreef op 16-01-2022 om 16:41:
Ja, jeetje, je zou er bijna wappie van worden, maar ik vind het vooral enorm incompetent. Het kabinet zou er toch hopelijk wel doorheen prikken? En anders de Tweede Kamer? Ik zie de koppen in de krant alweer verschijnen: OMT verwacht Code Zwart in februari!
Mensen worden elke keer zo bang gemaakt, ook in december was dat al zo en talloze keren daarvoor. Maar de waarheid is dat zelfs onder de oudsten, mits geboosterd, omikron geen deuk in een pakje boter slaat.
Volgens mij helpen die boosters uitstekend tegen besmettingen, want de besmettingen bij de 70+ers dalen, terwijl ze bij de 60 minners hard stijgen (bij de 20-ers het hardst). Een andere verklaring zou natuurlijk kunnen zijn dat 60 plussers in isolatie zijn gegaan of dat de kwetsbare 60 plussers op zijn. Maar ik hou het er maar op dat we het effect van de boosters zien.
En overal lees je inderdaad dat er minder IC-opnames zijn en kortere ligduur.
Ik geloof niet in een golf van opnames. Alleen van de 40-ers en 50-ers kunnen we nog een golfje verwachten, omdat het aantal besmettingen in die groepen snel stijgen.
OmaVan2
16-01-2022 om 17:28
Daglichtlamp schreef op 16-01-2022 om 17:24:
[..]
Ik heb ook goede hoop, maar ik zal ook blij zijn als we een paar weken verder zijn. We lijken het gebruikelijke patroon te volgen, eerst een stijging bij jongeren (20-29), daarna zie je ook een stijging bij hun ouders (de vijftigers) en dan daarna pas de stijging bij de echte ouderen die de meeste kans maken op ziekenhuisopnames. Maar ook valt de totale opkomst van de booster mij nog een beetje tegen, ik las volgens mij wel ergens dat van de zestigplussers wel 90 % de booster heeft gehaald, en dat is toch de belangrijkste groep qua ziekenhuisopnames. Bij de basisschoolkinderen moet je het effect van weer naar school gaan nog zien, maar dat is niet de groep die direct problemen veroorzaakt.
We hebben net de tijd van het jaar achter de rug met de grote familiebijeenkomsten. Ik geloof niet dat het in de categorie 60 plus hard gaat stijgen. Te meer dat de besmettingen in de categorie 70+ nog steeds daalt en bij de 60-ers niet toeneemt.
QuizzicalOpossum53
16-01-2022 om 17:28
Ik gun zeker de mensen die op een ingreep wachten dat ook heel erg. Ik vind het alleen zo verschrikkelijk stom, want dit ziet toch iedereen? Dat de werkelijkheid niet eens in de buurt komt van de voorspellingen. Dat was ook al zo in december bij de lockdown. Ik vind dat wel heel kwalijk, dat zulke enorm schadelijke maatregelen worden gebaseerd op aannames die afwijken van de kennis die er ook toen al was. En het kabinet geloofde daarin, want: andere landen zouden heel snel volgen met een lockdown. Maar dat gebeurde nergens.
Edit: Dit is zo funest geweest voor het draagvlak. Voor kerst was 70 procent voor een lockdown, nu vindt de grote meerderheid de huidige maatregelen nog te zwaar.
SophisticatedCaribou75
16-01-2022 om 17:31
Drietje schreef op 16-01-2022 om 17:28:
Ik gun zeker de mensen die op een ingreep wachten dat ook heel erg. Ik vind het alleen zo verschrikkelijk stom, want dit ziet toch iedereen? Dat de werkelijkheid niet eens in de buurt komt van de voorspellingen. Dat was ook al zo in december bij de lockdown. Ik vind dat wel heel kwalijk, dat zulke enorm schadelijke maatregelen worden gebaseerd op aannames die afwijken van de kennis die er ook toen al was. En het kabinet geloofde daarin, want: andere landen zouden heel snel volgen met een lockdown. Maar dat gebeurde nergens.
Dat. En dan nog steeds je model niet aanpassen. Met de enorme schadelijke gevolgen van dien. En met voorzichtigheid heeft dat niks te maken, want het bloedt altijd, alleen op een andere plek.
Mija
16-01-2022 om 17:32
Tango schreef op 16-01-2022 om 16:57:
Ik vond dat dus ook in de persconferentie. De cijfers zouden, met de huidige versoepelingen (winkels, sportscholen, kappers etc. open) enorm gaan stijgen, wel verdubbelen of verdrievoudigen volgens mij. Maar is dat dan wel realistisch? De cijfers stegen toch al enorm, waarschijnlijk omdat mensen, zeker jongeren, toch al bij elkaar kwamen. Dus om nou zulke rampvoorspellingen te doen....
Wat Drietje ook al zegt: dit gaat echt gebeuren. Iedereen die niet helemaal voldoende antistoffen heeft zal nu Omikron gaan krijgen. En dat worden echt hoge aantallen. Maar zoals Drietje ook al zegt: heel weinig mensen zullen er ernstig ziek van worden. En dan is het ineens gek genoeg heel goed nieuws, want als de Omikrongolf voorbij is heeft een heel groot deel van de mensen, gevaccineerd én ongevaccineerd, Omikron-afweerstoffen. En die beschermen weer tegen een eventuele volgende infectie.
Wil je jezelf (extra) beschermen tegen ernstige ziekte door Corona? Kijk naar deze video (met de titel Pre-infection Advice) van Dr. John Campbell, vooral een aanrader voor ongevaccineerde mensen met onderliggende problemen maar er zitten eenvoudige tips in voor iedereen: Vit D. Zink en goed slapen de komende weken, dan kom je er het best doorheen!
https://youtu.be/mZAa1BsB2ZISophisticatedCaribou75
16-01-2022 om 17:34
Ik bedenk me net: krijgt Rutte na twee jaar alsnog gelijk met die groepsimmuniteit
Hannemeike
16-01-2022 om 17:35
Hier exploderen de besmettingen op de middelbare school nu het onderwijs weer is begonnen. Ik hoorde dat de derde jaarlaag weer over gaat op online les, omdat die in zijn geheel (da's vast lichtelijk overdreven) in quarantaine zit. Voor de vijfde jaarlaag wordt gekeken wat er met de toetsen moet, want ook daar gaat het hard. Helaas.
QuizzicalOpossum53
16-01-2022 om 17:36
Mija schreef op 16-01-2022 om 17:22:
[..]
Eerlijk gezegd word ik er toch vooral gewoon heel erg blij van, dat dit zo is. Ik snap dat er op dit moment ook nog veel frustratie is maar mensen: we zijn echt op weg naar de uitgang! Na twee jaar! Misschien toch ook even alvast een klein glimlachje en een juichje?
Ja, ik ben er ook heel erg blij mee hoor Alleen was dit al best wel duidelijk voor kerst en ik word best verdrietig van al die mensen die inmiddels helemaal door hun spaargeld en pensioen heen zijn.
Wij zijn een paar dagen naar het buitenland geweest en het contrast was zo confronterend.
Mija
16-01-2022 om 17:37
Drietje schreef op 16-01-2022 om 17:28:
Edit: Dit is zo funest geweest voor het draagvlak. Voor kerst was 70 procent voor een lockdown, nu vindt de grote meerderheid de huidige maatregelen nog te zwaar.
Dit keer ben ik het helemaal met je eens. Ik vind het ook stom en ik denk ook: waarom volgen we de rest van de (wetenschappelijke) wereld niet? Breng de maatregelen in ieder geval in lijn met de omringende landen. En inderdaad is het draagvlak volledig verdampt. Er is nu (bijna) niemand meer over die nog denkt dat het kabinet het goed aanpakt. Ik zei eerder al: daarin is het volk dan in ieder geval verenigd. Toch nog ergens goed voor, een gezamenlijke vijand. Maar dat is wel een gevalletje 'boer met kiespijn', dat geef ik toe.
Daglichtlamp
16-01-2022 om 17:38
OmaVan2 schreef op 16-01-2022 om 17:28:
[..]
We hebben net de tijd van het jaar achter de rug met de grote familiebijeenkomsten. Ik geloof niet dat het in de categorie 60 plus hard gaat stijgen. Te meer dat de besmettingen in de categorie 70+ nog steeds daalt en bij de 60-ers niet toeneemt.
Je hebt geen grote familiebijeenkomsten nodig. De jongeren nemen het mee naar hun ouders, die vervolgens al mantelzorgend het bij de grootouders achterlaten. Maar ik heb eigenlijk wel goede hoop dat we nu echt gaan profiteren van onze laat gezette boosters, en heel gemakkelijk de rest van de winter doorkomen.
QuizzicalOpossum53
16-01-2022 om 17:38
niet_rechts schreef op 16-01-2022 om 17:34:
Ik bedenk me net: krijgt Rutte na twee jaar alsnog gelijk met die groepsimmuniteit
Nou niet helemaal. We zullen allemaal nog heel vaak 'de corona' krijgen. Maar dan kopen we gewoon een pakje zakdoeken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.