Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


Fleurtje_5 schreef op 31-08-2024 om 09:51:

[..]


Het zijn niet mijn woorden.

Ik heb het artikel even opgezocht en dit staat daarover vermeld:

..................

Waarom is die prik nog nodig? Corona is inmiddels toch aanzienlijk minder ziekmakend?

„Dat klopt. De omikronvariant lijkt iets meer alleen de bovenste luchtwegen aan te tasten en wat minder de diepere. Dat leidt tot minder hevige klachten. Coronapatiënten hebben minder last van benauwdheid en ook het verlies van reuk en smaak is nu minder. Bovendien hebben natuurlijk al heel veel mensen corona gehad en dat heeft geleid tot een grotere afweer. En toch probeert het virus in een steeds weer andere vorm het immuunsysteem te omzeilen. Daardoor kunnen mensen uit de risicogroepen ook nu nog een ernstige infectie ontwikkelen met ziekenhuisopname tot gevolg. In onderzoek is vastgesteld dat van alle zestigplussers die gevaccineerd zijn 70 procent minder kans heeft op een ziekenhuisopname en de helft minder kans heeft op (ernstige) infecties.”

En als je nou niet tot die doelgroep behoort maar wel een prik wil halen?

„Dat is in principe niet de bedoeling. De doelgroepen zijn niet voor niets zo samengesteld. Maar maatwerk is mogelijk. Aan de hand van een gesprek kunnen we bepalen of het nodig is. Je kunt je voorstellen dat mantelzorgers die een kwetsbaar of ziek gezinslid verzorgen een prik willen halen. Of wellicht melden zich mensen op advies van een behandelend arts. Mensen die post covid oftewel long covid hebben, dus patiënten bij wie de klachten langer dan drie maanden aanhouden, hoeven alleen opnieuw gevaccineerd te worden als ze tot de uitgenodigde doelgroepen behoren.”

..................

Nogmaals, het zijn niet mijn woorden.

Daglichtlamp schreef op 01-09-2024 om 12:42:

[..]

Het is beiden geen verkoudheid, maar dat neemt niet weg dat covid gemiddeld genomen nog steeds gevaarlijker is dan griep.

En dit idd.


Ik haal wel zeker de griepinjecties; daar heb ik totaal geen last van. Maar Corona boosters hebben herhaaldelijk voor een heel ziek gevoel gezorgd dus ik ben nog aan het dubben. Je zit ook niet te wachten op Covid met langdurige klachten. Ik ben nog niet geheel genezen van chronische binnenoorproblemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.