Coronavirus Covid-19

LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024

Fleurtje_5
02-02-2025 om 18:55
Ysenda schreef op 02-02-2025 om 17:31:
[..]
Ik denk dat die megastallen minder een risico vormen, ze zijn beveiligd als de beste om te voorkomen dat de bewoners ervan ziek worden want een ziek dier levert niks op.
Een gewone boerderij kun je zo op lopen met de laarzen die je bij de vorige stal ook hebt aan gehad. Een megastal heeft een toegangsprotocol inclusief omkleden en desinfecteren.
Dat geloof ik ook.
Ik ging jaren geleden met een klas kinderen voor een leerzaam uitje naar een wat 'grotere' boer. De varkensstal kwamen we niet binnen. In een andere stal alleen met lange overall-jas, muts op het hoofd, en sloffen over de schoenen. En als ik het me goed herinner stond er bij de staldeur een bak om je schoenen te reinigen.

Fleurtje_5
02-02-2025 om 19:00
Daglichtlamp schreef op 02-02-2025 om 18:54:
Vogelgriep gaat meestal niet direct van vogel naar mens, daar zitten meestal andere zoogdieren tussen, zoals nu in de verenigde staten koeien.
Interessant artikel. Ook goede tips:
https://www.oogtv.nl/2025/02/meerdere-dode-vogels-aangetroffen-het-groninger-landschap-vermoedt-vogelgriep/ 1 februari 2025
............
Vogelgriep heeft de afgelopen jaren veel slachtoffers gemaakt. Het virus, waarbij de huidige variant in de jaren negentig in een commerciële ganzenhouderij in China ontstond, en in 2005 oversprong naar wilde vogels, treft met name watervogels zoals eenden, ganzen en zwanen. Sinds het voorjaar van 2022 zijn in ons land ook veel grote sterns, visdiefjes en ooievaars slachtoffer geworden.
............

Fleurtje_5
02-02-2025 om 19:06
Daglichtlamp schreef op 02-02-2025 om 18:54:
Vogelgriep gaat meestal niet direct van vogel naar mens, daar zitten meestal andere zoogdieren tussen, zoals nu in de verenigde staten koeien.
Nog een interessant artikel. Maar ik zou toch dubbel voorzichtig willen zijn, want toch teveel tegenstrijdigheid:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/01/31/deskundigengroep-kans-op-besmetting-vogelgriep-op-dit-moment-hoog 31 jan 2025
...........
Risico-inschatting zoogdieren
Een multidisciplinaire expertgroep is naar aanleiding van de ontwikkelingen rondom HPAI onder koeien in de VS, en de daaraan gerelateerde humane ziektegevallen, op 16 december bijeengekomen voor een risico-inschatting voor Nederland. De groep concludeert dat er geen aanwijzingen zijn dat er een virus circuleert met kenmerken die het virus geschikter maken om zoogdieren te besmetten.
De huidige situatie is dat HPAI circuleert onder wilde vogels, wat leidt tot uitbraken bij gehouden pluimvee (tot dusverre 3 uitbraken). De H5N1-variant die momenteel in de VS voorkomt, wordt in Europa nog niet gezien. De kans op import wordt verwaarloosbaar ingeschat. Voor het geval er wel een uitbraak is onder rundvee, dan ligt er op het ministerie sinds kort een draaiboek klaar, waarin hoe er moet worden gehandeld.
...............
En dan dit:
https://www.boerderij.nl/draaiboek-vogelgriep-bij-rundvee-niet-direct-ruimen
...........
Nederland is het eerste land in Europa dat een beleidsdraaiboek heeft opgesteld, voor het geval er een besmetting zou plaatsvinden. In de Verenigde Staten zijn inmiddels meer dan 600 melkveebedrijven besmet met vogelgriep H5N1, ook is het virus aangetroffen bij geitenlammeren. Meerdere mensen zijn na contact met de dieren besmet geraakt met het virus. Hoewel er momenteel geen aanwijzingen zijn voor besmettingen van herkauwers in Europa, heeft LVVN toch een draaiboek opgesteld.
...........

Miraval
03-02-2025 om 13:25
Het klinkt natuurlijk wel lekker, de intensieve veehouderij alvast maar als schuldige aanmerken voor het muteren van virussen, maar het gros van de besmettingen gaat gewoon van mens op mens, en is nauwelijks in te perken (als er iets is wat corona ons heeft geleerd is het wel de snelheid waarmee een virus de wereld rond kan gaan).
En aangezien "we" allemaal overal bij elkaar komen is het heel lastig om besmettingen tegen te gaan. De meeste besmettingen zijn op of vanuit scholen en zorginstellingen. Moeten we die dan ook maar dichtgooien?
(Gechargeerd natuurlijk, want ja dierenhouderij kan een probleem opleveren maar we hebben wel dieren "nodig" aangezien de meeste mensen nog altijd vlees eten, en ja scholen kunnen we ook niet afschaffen)

Lollypopje
03-02-2025 om 13:35
de intensieve veehouderij aanpakken kan wel degelijk verschil maken op het gebied van virussen die van dier naar mens overgaan.
Maar daarnaast moet ik ook zeker iets gedaan worden aan voorkoming dat virussen van mens naar mens overgaan. Ik ben daarvan ook voorstander van normaliseren en promoten van mondkapjes op drukken plekken. Zeker op plekken waar veel kwetsbare mensen komen. En dat mensen in de zorg je niet meer raar aankijken als je hen verzoekt om een mondkapje te dragen voor je gezondheid.
Daarnaast zou subsidie voor luchtzuiveraars met een hepa-filter, die halen ook veel virusdeeltjes uit de lucht, voor bijvoorbeeld scholen en zorginstellingen ook een groot verschil kunnen maken in de verspreiding van virussen. Maar ik verwacht niet dat er overheid Zoiets gaat doen en ik denk dat veel organisaties en bedrijven die helaas niet uit zichzelf gaan aanschaffen

watertoren
03-02-2025 om 15:49
Ik ben alleen maar blij dat we van die mondkapjes af zijn. Ik vond het vreselijk. Na Corona was ik op vakantie in Mallorca. Tijdens een excursie moesten we mondkapjes op in de bus. Als we dat van te voren geweten hadden dan hadden we die excursie niet geboekt.

Lollypopje
03-02-2025 om 16:49
watertoren schreef op 03-02-2025 om 15:49:
Ik ben alleen maar blij dat we van die mondkapjes af zijn. Ik vond het vreselijk. Na Corona was ik op vakantie in Mallorca. Tijdens een excursie moesten we mondkapjes op in de bus. Als we dat van te voren geweten hadden dan hadden we die excursie niet geboekt.
Mondkapjes zijn inderdaad niet prettig, maar het beschermt wel veel mensen tegen ziekte. Door mondkapjes wordt de maatschappij ook meer toegankelijk voor mensen die erg kwetsbaar zijn voor ziektes.
Dus het is vervelend dat jij ze vervelend vindt, ik draag ze ook niet voor mijn lol, maar de impact die het niet te dragen heeft op kwetsbare is vele malen groter.
Natuurlijk scheelt het al als we ze zelf dragen, maar als beide mensen het dragen scheelt het nog meer. En als het weer algemeen geaccepteerd wordt voorkomt dat hopelijk ook dat mensen met een mondkapje bewust ondergehoest worden in de supermarkt. Want helaas ken ik dat soort verhalen van diverse lotgenoten.
En daarnaast is ze dus ook een super efficiënte manier om te voorkomen dat virussen zo hard rond gaan als ze nu doen. Alleen al als je nog mondkapje draagt als je verkouden of ziek bent. En als je geen virus oploopt voorkomt dat ook nog eens dat je daardoor langdurig ziek wordt, want die kans is groter dan je denkt.

Fleurtje_5
03-02-2025 om 19:16
Miraval schreef op 03-02-2025 om 13:25:
Het klinkt natuurlijk wel lekker, de intensieve veehouderij alvast maar als schuldige aanmerken voor het muteren van virussen, maar het gros van de besmettingen gaat gewoon van mens op mens, en is nauwelijks in te perken (als er iets is wat corona ons heeft geleerd is het wel de snelheid waarmee een virus de wereld rond kan gaan).
En aangezien "we" allemaal overal bij elkaar komen is het heel lastig om besmettingen tegen te gaan. De meeste besmettingen zijn op of vanuit scholen en zorginstellingen. Moeten we die dan ook maar dichtgooien?
(Gechargeerd natuurlijk, want ja dierenhouderij kan een probleem opleveren maar we hebben wel dieren "nodig" aangezien de meeste mensen nog altijd vlees eten, en ja scholen kunnen we ook niet afschaffen)
Precies, en na de lockdown, vond ik dat velen laks werden met de veiligheidsmaatregelen, want 'ik ben toch gevaccineerd' en dacht men dat alleen de ongevaccineerden de schuldige waren. Als ik daar iets van vond werd gezegd dat corona nou te vergelijken was met een 'onschuldige' griep. Ik moest me maar laten vaccineren.

Fleurtje_5
11-03-2025 om 10:06
Gisteren bij Vandaag Inside zei Rene van der Gijp iets waar's mbt het vaccineren destijds van jongeren.
https://www.vandaaginside.nl/media/vandaag-inside-nieuws/artikelen/rene-reageert-op-sneer-van-jack-van-gelder-over-pillengebruik Bij ongeveer minuut 03.00

HAHA!wait..what
11-03-2025 om 10:45
Fleurtje_5 schreef op 11-03-2025 om 10:06:
Gisteren bij Vandaag Inside zei Rene van der Gijp iets waar's mbt het vaccineren destijds van jongeren.
https://www.vandaaginside.nl/media/vandaag-inside-nieuws/artikelen/rene-reageert-op-sneer-van-jack-van-gelder-over-pillengebruik Bij ongeveer minuut 03.00
Hij geeft zijn mening bedoel je

Fleurtje_5
13-03-2025 om 09:41
Lagere boete voor arts Rob Elens uit Meyel staat vandaag in onze krant. Hij hoeft geen 3000 euro boete te betalen wat de minister had opgelegd. Maar een boete van 1500 euro.
De rechter oordeelde wel dat de minister van Volksgezondheid 5000 euro moet betalen. Ik neem aan dat hier Hugo de Jonge bedoeld word. Hij zal die proceskosten vast niet uit eigen zak betalen.
https://www.limburger.nl/regio/peel-en-maas/meijel/raad-van-state-strijkt-over-zijn-hart-lagere-boete-voor-huisarts-rob-elens-uit-meijel-die-omstreden-middelen-voorschreef-aan-coronapatienten/48679050.html
.............etc.etc.etc......
Daarnaast veroordeelde de Raad van State de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport tot het betalen van de proceskosten. Daarbij gaat het om een bedrag van bijna vijfduizend euro.

Fleurtje_5
13-03-2025 om 09:43
De boete is gehalveerd maar de artsen zijn teleurgesteld over de uitspraak:
https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/raad-van-state-boetes-offlabel-voorschrijven-ivermectine-en-hcq-terecht-maar-te-hoog
De boetes die vier artsen kregen opgelegd vanwege het offlabel voorschrijven van ivermectine en hydroxychloroquine (hcq) voor de preventie of behandeling van covid-19, waren terecht. Zo oordeelt de Raad van State in een hoger beroep. De artsen stappen nu naar het Europees Hof, zegt huisarts Rob Elens.
.....................
..............
De boete die werd opgelegd was dus terecht, maar wel onevenredig hoog, vindt de Raad van State. Daarom worden de boetes gehalveerd. Dit vanwege de uitzonderlijke omstandigheden tijdens de coronapandemie en de onzekerheid die dat met zich meebracht voor artsen. De Raad van State gaat ervan uit dat de artsen in deze uitzonderlijke omstandigheden hebben beoogd op gewetensvolle wijze invulling te geven aan hun professionele verantwoordelijkheden.
Onwerkbaar
Huisarts Rob Elens is teleurgesteld over de uitspraak, zegt hij. ‘Ik had gehoopt dat de boete zou worden teruggedraaid. Niet om het geld, maar om het principe. Ik denk dat heel dokterend Nederland vanaf vandaag ontzettend vaak artikel 68 van de Geneesmiddelenwet overtreedt. Deze uitspraak levert een onwerkbare situatie op. Er worden namelijk heel veel geneesmiddelen offlabel voorgeschreven, waarover geen Nederlandse protocollen en standaarden in ontwikkeling zijn. Of die worden afgeraden. Daarbij vind ik dat het NHG te veel macht krijgt toebedeeld door de Raad van State. Als het NHG bepaalt dat iets niet mag worden voorgeschreven, dan overtreed je de wet. Omdat we het niet eens zijn met de uitspraak van de Raad van State, stappen we naar het Europees Hof.’
De IGJ wil uitspraken van de Raad van State nu eerst bestuderen en reageert daarom nog niet, laat een IGJ-woordvoerder weten.

Fleurtje_5
13-03-2025 om 09:49
Denkend aan het mailcontact dat Hugo de Jonge had met Sywert v.d.L. mbt de mondkapjesdeal had ik gehoopt dat voormalig minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge van de rechter een boete had gekregen omdat hij zich bemoeide met het beleid van de inspectie tav arts Elens. Zie zijn mail onderaan in deze link:
https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/ctg-hugo-de-jonge-bemoeide-zich-met-beleid-inspectie-ten-aanzien-van-huisarts-rob-elens Feb. 2024 CTG: ‘Hugo de Jonge bemoeide zich met beleid inspectie ten aanzien van huisarts Rob Elens’
Het bericht van april 2024 hoor je bijna niemand over:
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2024/04/vws-hugo-dejong-onderzoek-mondkapjesdeal-sywert-van-lienden/ 4 april 2024 Nu is bekend dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en destijds zorgminister Hugo de Jonge onderzoek naar Van Lieden en zijn partners tegenhielden.

Daglichtlamp
13-03-2025 om 20:39
De uitspraken waar Fleurtje over schrijft:
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RVS:2025:1035
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RVS:2025:1028
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RVS:2025:1032
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RVS:2025:1030
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RVS:2025:1032
Overigens wordt de minister twee keer veroordeeld tot een proceskostenvergoeding (volgens mij vooral omdat de rechter besluit het boetebedrag te matigen), drie keer hoeft de minister geen proceskosten te vergoeden.
Uit 1 van de uitspraken een stukje van de motivering:
Uit de NHG-standaard en de leidraad blijkt dat op het moment dat [appellante] ivermectine voorschreef de in Nederland werkzame beroepsgroep van huisartsen het off-label voorschrijven van dit geneesmiddel niet aanbeval, maar afraadde. [appellante] was hiervan op de hoogte. Nu de NHG-standaard en de leidraad mede gebaseerd waren op de meest recente buitenlandse medisch-wetenschappelijke inzichten en ontwikkelingen, levert het negeren daarvan, zoals [appellante] heeft gedaan, een overtreding van artikel 68 eerste lid, van de Gnw op. Haar beroep op andersluidende buitenlandse documenten brengt daar geen verandering in.
-------------
4.9. De conclusie is dat artikel 68, eerste lid, van de Gnw in deze zaak voldoende duidelijk was en dat [appellante] deze bepaling heeft overtreden. Er bestonden op het moment van de overtredingen in de periode van 15 september 2021 tot en met 8 november 2021 geen standaarden of protocollen (al dan niet in ontwikkeling) van de beroepsgroep die het off-label voorschrijven van ivermectine aanbevalen. Integendeel, er bestonden juist in ontwikkeling zijnde standaarden en protocollen van de Nederlandse beroepsgroep die het off-label voorschrijven van ivermectine afraadden. [appellante] was op de hoogte van het afwijzende standpunt van de beroepsgroep over het off-label voorschrijven van ivermectine. [appellante] heeft de geneesmiddelen desondanks voorgeschreven en heeft daarmee artikel 68, eerste lid, van de Gnw overtreden. De minister had daarom de bevoegdheid aan haar een boete op te leggen op grond van artikel 101 van de Gnw. Het betoog slaagt niet.
--------
5.3. In de mail van 20 augustus 2021 vraagt de minister aan ambtenaren van de Inspectie om uitleg te geven over de door de Inspectie gekozen handhavingsmiddelen. De minister vraagt in de mail of een strengere aanpak mogelijk is. Hieruit kan niet worden afgeleid dat de Inspectie, namens de minister, zich bij de keuze de boete op te leggen niet objectief heeft opgesteld. Aan de besluiten van 6 oktober 2022 en 9 februari 2023 ligt een boeterapport ten grondslag. Het boeterapport en de besluiten van de minister hebben een objectieve grondslag en vertonen geen tekenen van vooringenomenheid. Het is voor de beoordeling niet relevant dat er niet eerder boetes zijn opgelegd voor het off-label voorschrijven van geneesmiddelen. Het betoog slaagt niet.