Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
OmaVan2
18-01-2022 om 09:46
Mija schreef op 18-01-2022 om 08:10:
[..]
Dat verwachtte ik al. Als het zonder 2G of 3G of lockdown hanteerbaar blijft in de ziekenhuizen vind ik dat overigens een zegen en ben ik heel blij dat 2G niet hoeft. En dan maar duimen dat er ook geen situatie meer ontstaat waarin 2G nog nodig is. Ik zit veel liever in een situatie dat niet willen vaccineren geen groot maatschappelijk probleem is. En ik hoop dat we met Omikron een aardige stap in die richting hebben gedaan.
De ziekenhuisopnames stijgen nog steeds niet, behalve voor de 40 minners en voor die groep is het niet echt een probleem. Als ik de regering was, zou ik 3G nog even handhaven totdat de besmettingsaantallen gaan dalen en onderwijl in stappen de boel open gooien. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat voor de oudere groepen de besmettingsaantallen nog hard gaan stijgen en dus ook de opnames niet.
ScarceKudu74
18-01-2022 om 10:35
Elk halfjaar een boosterprik? ‘Onwenselijk’, zegt deze viroloog: ‘Alleen vaccineren als het écht nodig is’
https://www.ad.nl/gezond/elk-halfjaar-een-boosterprik-onwenselijk-zegt-deze-viroloog-alleen-vaccineren-als-het-echt-nodig-is~a53fe4ca/
Murk is daarover heel duidelijk: ,,Elk halfjaar boosteren is niet wenselijk. Ik kan wel leven met eens per jaar, zoals bijvoorbeeld bij de griepprik. Maar het is de vraag of het voor iedereen nodig zal zijn of alleen voor de groep kwetsbaren. Een klein deel van de bevolking heeft last van bijwerkingen. Daarom moet je alleen vaccineren als het echt nodig is.’'
Het EMA vreest dat je met extra prikken het immuunsysteem juist overbelast. Ook Murk stelt dat blijven vaccineren schadelijk is en weinig meerwaarde heeft: de afweer kent het trucje, maar de kans op bijwerkingen blijft bestaan. ,,Het is niet wenselijk en voor een deel van de mensen ook niet gezond, vanwege die kans op bijwerkingen. Op een gegeven moment is het afweersysteem er wel klaar voor. En klaar mee.’’
Dit klinkt als muziek in mijn oren, ik wilde sowieso al nooit meer een booster
Daglichtlamp
18-01-2022 om 11:54
Een ander voordeel van 2g of 3g zou de vaccinatiedrang zijn die daarvan uitgaat. Dat zal uiteindelijk leiden tot minder belasting op de zorg. Want ook al helpt 2g of 3g ons niet meer deze winter door (dat had alleen zin gehad als we dat hadden kunnen inzetten vanaf september of zo), er komt na deze winter straks weer een winter. Willen we in december 2022 weer als enige land in Europa in lockdown zitten? Maar goed ik verwacht inderdaad dat er geen 2g komt en geen uitbreiding van 3g. Want vaccinatiedrang ligt heel gevoelig. We zijn allergisch blijkbaar voor alles wat ook maar in de buurt komt van dwang.
Hopelijk is het ook niet nodig, en is dit de laatste winter met beperkingen. (maar het zou wel zonde zijn als we de discussie van deze winter komende winter nog een keer moeten voeren en dat we dan opnieuw weer te laat zijn...).
Daglichtlamp
18-01-2022 om 11:59
Peen schreef op 18-01-2022 om 10:35:
Het EMA vreest dat je met extra prikken het immuunsysteem juist overbelast. Ook Murk stelt dat blijven vaccineren schadelijk is en weinig meerwaarde heeft: de afweer kent het trucje, maar de kans op bijwerkingen blijft bestaan. ,,Het is niet wenselijk en voor een deel van de mensen ook niet gezond, vanwege die kans op bijwerkingen. Op een gegeven moment is het afweersysteem er wel klaar voor. En klaar mee.’’
Ik zocht de context van die uitspraak van de EMA. Het klinkt zo onlogisch, het immuunsysteem overbelasten door een inenting. Daar schermen antivaccinatiegroepen meestal mee.
ScarceKudu74
18-01-2022 om 12:18
Daglichtlamp schreef op 18-01-2022 om 11:59:
[..]
Ik zocht de context van die uitspraak van de EMA. Het klinkt zo onlogisch, het immuunsysteem overbelasten door een inenting. Daar schermen antivaccinatiegroepen meestal mee.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220111_96601271
Het EMA vreest niet enkel dat herhaaldelijke boosters het immuniteitssysteem zouden kunnen “overbelasten”, [....]
In dit artikel van vorige week werd het ook al aangestipt, maar op de site van het EMA zelf kon ik er niks over vinden zo gauw. Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat zit.
OmaVan2
18-01-2022 om 12:24
Peen schreef op 18-01-2022 om 12:18:
[..]
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220111_96601271
Het EMA vreest niet enkel dat herhaaldelijke boosters het immuniteitssysteem zouden kunnen “overbelasten”, [....]
In dit artikel van vorige week werd het ook al aangestipt, maar op de site van het EMA zelf kon ik er niks over vinden zo gauw. Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat zit.
Ik heb er ook al naar gezocht en niet gevonden. Wel een filmpje van een uur, maar dat ga ik echt niet kijken.
ScarceKudu74
18-01-2022 om 12:27
OmaVan2 schreef op 18-01-2022 om 12:24:
[..]
Ik heb er ook al naar gezocht en niet gevonden. Wel een filmpje van een uur, maar dat ga ik echt niet kijken.
Nee, daar begin ik ook niet aan 😆
OmaVan2
18-01-2022 om 12:28
Op Reuters.com staat iets over vermoeidheid. En dat er goed nagedacht moet worden over een goede vaccinatie strategie. Daar ben ik het overigens helemaal eens. Ik denk dat er vraagtekens geplaatst kunnen worden bij elke keer heel de bevolking vaccineren en boosteren.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-drug-regulator-says-more-data-needed-impact-omicron-vaccines-2022-01-11/
ShowyHummingbird30
18-01-2022 om 12:31
Daglichtlamp schreef op 18-01-2022 om 11:59:
[..]
Ik denk dat het hiervandaan komt, een quote van een EMA medewerker tijdens een persconferentie (al is dit specifieke punt alleen geparafraseerd):
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-11/repeat-booster-shots-risk-overloading-immune-system-ema-says#:~:text=European%20Union%20regulators%20warned%20that,to%20the%20European%20Medicines%20Agency.
ShowyHummingbird30
18-01-2022 om 12:35
OmaVan2 schreef op 18-01-2022 om 12:28:
Op Reuters.com staat iets over vermoeidheid. En dat er goed nagedacht moet worden over een goede vaccinatie strategie. Daar ben ik het overigens helemaal eens. Ik denk dat er vraagtekens geplaatst kunnen worden bij elke keer heel de bevolking vaccineren en boosteren.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-drug-regulator-says-more-data-needed-impact-omicron-vaccines-2022-01-11/
Een "hypothetisch" risico dus. Dat woord lijkt me wel relevant, maar is bij andere artikelen afgezwakt of zelfs verdwenen.
Die vermoeidheid lees ik niet als (lichamelijke) vermoeidheid na meerdere vaccinaties, maar "er klaar mee zijn" "geen zin meer in hebben". Oftewel dat de bereidheid om je te laten vaccineren afneemt. Dat zie je hier nu ook al - veel minder mensen nemen de booster.
Daglichtlamp
18-01-2022 om 12:37
Die vermoeidheid kan ik wel plaatsen. Dat is gewoon niet letterlijk bedoeld. Dat gaat erom dat een deel van de mensen motivatie verliezen als ze te vaak een inenting moeten gaan halen. Daarom moet je de boosters dus goed plannen. Dus een eventuele omicron prik in het voorjaar niet aan iedereen aanbieden, als het epidemiologisch zinvoller is om in het najaar, vlak voor het winterseizoen opnieuw een groot deel van de bevolking in te enten.
OmaVan2
18-01-2022 om 12:43
Coreopsis schreef op 18-01-2022 om 12:35:
[..]
Een "hypothetisch" risico dus. Dat woord lijkt me wel relevant, maar is bij andere artikelen afgezwakt of zelfs verdwenen.
Die vermoeidheid lees ik niet als (lichamelijke) vermoeidheid na meerdere vaccinaties, maar "er klaar mee zijn" "geen zin meer in hebben". Oftewel dat de bereidheid om je te laten vaccineren afneemt. Dat zie je hier nu ook al - veel minder mensen nemen de booster.
Tja, het werd helaas vlug opgepikt in de trant van zie je wel dat vaccins je immuunsysteem kapot maken.
ScarceKudu74
18-01-2022 om 13:06
Gaan Googlen naar "overbelast immuunsysteem " is ook niet verstandig. Je belandt in de wereld van obscure antivaxx sites, kom ik achter 😆
Ik denk idd dat het gewoon verkeerd is opgepikt door journalisten en nu nagepraat wordt.
Met het andere punt ben ik het dus wel eens met die viroloog: vaak boosteren is onnodig en niet gewenst. Hoogstens 1x per jaar, behalve misschien voor de kwetsbare groepen. Ik denk wel dat we die kant op moeten gaan.
OmaVan2
18-01-2022 om 13:24
Peen schreef op 18-01-2022 om 13:06:
Gaan Googlen naar "overbelast immuunsysteem " is ook niet verstandig. Je belandt in de wereld van obscure antivaxx sites, kom ik achter 😆
Ik denk idd dat het gewoon verkeerd is opgepikt door journalisten en nu nagepraat wordt.
Met het andere punt ben ik het dus wel eens met die viroloog: vaak boosteren is onnodig en niet gewenst. Hoogstens 1x per jaar, behalve misschien voor de kwetsbare groepen. Ik denk wel dat we die kant op moeten gaan.
Ja en dan je wel afvragen hoe we die kwetsbare groepen moeten definiëren. Je zou moeten weten wat de gevaccineerden waren die voor de booster op de IC terecht kwamen. Wat was hun onderliggend lijden en levensverwachting en ook hoe is de status van deze patiënten over een jaar. Nu weten we dat laatste nog niet, maar is wel nuttig om te onderzoeken. Wat zijn de kenmerken van mensen die na vaccinatie alsnog op de IC belanden.
Ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op elke paar maanden een nieuwe booster. Eén keer per jaar, in het najaar, gelijk met de griepprik lijkt me prima, maar meer zit ik ook best wel tegen aan te hikken.
Mija
18-01-2022 om 16:35
Daglichtlamp schreef op 18-01-2022 om 11:54:
Een ander voordeel van 2g of 3g zou de vaccinatiedrang zijn die daarvan uitgaat. Dat zal uiteindelijk leiden tot minder belasting op de zorg. Want ook al helpt 2g of 3g ons niet meer deze winter door (dat had alleen zin gehad als we dat hadden kunnen inzetten vanaf september of zo), er komt na deze winter straks weer een winter. Willen we in december 2022 weer als enige land in Europa in lockdown zitten? Maar goed ik verwacht inderdaad dat er geen 2g komt en geen uitbreiding van 3g. Want vaccinatiedrang ligt heel gevoelig. We zijn allergisch blijkbaar voor alles wat ook maar in de buurt komt van dwang.
Hopelijk is het ook niet nodig, en is dit de laatste winter met beperkingen. (maar het zou wel zonde zijn als we de discussie van deze winter komende winter nog een keer moeten voeren en dat we dan opnieuw weer te laat zijn...).
Maar dat is op dit moment maar de vraag. Als vaccinatie van doorslaggevend belang was, zou invoering van 2G of 3G namelijk wél een groot effect laten zien. Het één hangt immers met het ander samen. Sterker nog: ik zou op dit moment geneigd zijn om het nut van vaccinatie van jonge kinderen met de bestaande vaccins in de huidige Omikrongolf nog eens tegen het licht te houden. Heeft dat eigenlijk nog wel zin?
En hoe de situatie over een jaar is, is niet goed te voorspellen. Het heeft weinig zin om wetgeving aan te nemen voor een situatie die zo ongewis is. In het best case scenario veroorzaakt Omikron of een opvolger een hoop zere kelen maar weinig ziekenhuisopnames en nauwelijks (langdurige) IC-opnames en overlijdens. Of zijn de mensen die kwetsbaar zijn voor (de actuele) corona(varianten) dezelfde mensen die kwetsbaar zijn voor griep en wordt de zaak met een dubbelvaccin voor deze doelgroep afgedaan. Of ...
Ik zeg beslist niet dat we er vanaf zijn en dat we ons niet meer druk hoeven te maken. Dat weet ik natuurlijk niet. En ik probeer niet te bagatelliseren dat we hier echt nog wel problemen van kúnnen gaan ondervinden. Ik zeg wel: we weten eigenlijk nog niet goed waarover we ons dan precies druk zouden moeten maken volgend jaar. Er zijn verschillende scenario's denkbaar en 2G en het sterk stimuleren van vaccinatie bij groepen die zich daartegen hevig verzetten, zijn maar in een paar daarvan zinvol. Hoe hartstochtelijk 'voor' 2G ik begin november ook was om de stijgende ziekenhuisbezetting onder controle te krijgen, in de huidige omstandigheden zie ik er het nut niet van in. Tenzij de bezetting op de IC's onverwacht toch nog sterk gaat stijgen de komende weken, denk ik dat dat voorstel van tafel gaat: achterhaald. Het blijft vast wel ergens in een koelkast liggen, voor het geval dát.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.