Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
ShowyHummingbird30
18-01-2022 om 16:41
Ik vind de cijfers er eigenlijk wel heel goed uit zien nu. Ja, de besmettingen stijgen fors, maar zowel de groep 20-30 als de groep 50-60 lijkt over de top heen te zijn. Bij 60+ zie je in het geheel (nog) geen stijging, en die had ik inmiddels wel verwacht. Vaccineren en boosteren lijkt dus zeer goed te werken.
Ik zie ook geen toename in opnames bij 50+, wat je op grond van de stijgende besmettingen in die groep wel zou verwachten als omikron net zo gevaarlijk was als eerdere varianten.
Tel daarbij op dat we richting lente gaan. Dan hoop ik dat we pas in het najaar weer over een eventuele winterprik voor ouderen/kwetsbaren hoeven na te denken. Maak er maar een griepprik+ van of zo.
Angela1967
18-01-2022 om 17:32
Peen schreef op 18-01-2022 om 13:06:
Gaan Googlen naar "overbelast immuunsysteem " is ook niet verstandig. Je belandt in de wereld van obscure antivaxx sites, kom ik achter 😆
Ik denk idd dat het gewoon verkeerd is opgepikt door journalisten en nu nagepraat wordt.
Met het andere punt ben ik het dus wel eens met die viroloog: vaak boosteren is onnodig en niet gewenst. Hoogstens 1x per jaar, behalve misschien voor de kwetsbare groepen. Ik denk wel dat we die kant op moeten gaan.
Waar baseer je je mening op? Dat het onnodig en ongewenst is? Stel je voor dat meer vaccinaties in het algemeen een enorm positieve business case hebben voor gezondheidszorg, bijv dat je dan geld overhoudt voor bijv kanker behandelingen?
dit is een serieuze reactie overigens, waarmee ik bedoel: we weten nu dat vaccinaties sneller kunnen komen en goed kunnen helpen.
Gr Angela
ScarceKudu74
18-01-2022 om 17:56
Angela1967 schreef op 18-01-2022 om 17:32:
[..]
Waar baseer je je mening op? Dat het onnodig en ongewenst is? Stel je voor dat meer vaccinaties in het algemeen een enorm positieve business case hebben voor gezondheidszorg, bijv dat je dan geld overhoudt voor bijv kanker behandelingen?
dit is een serieuze reactie overigens, waarmee ik bedoel: we weten nu dat vaccinaties sneller kunnen komen en goed kunnen helpen.
Gr Angela
Het is de mening van de viroloog uit dat artikel, waar ik me wel in kan vinden. Onder andere de WHO stelt ook dat maar blijven boosteren niet de weg is die we moeten volgen. Er is nog steeds een kleine kans op bijwerkingen en je moet je afvragen of dat wel opweegt tegen de voordelen. Zeker bij jongere mensen. Aldus de viroloog.
Ik zie ook meer in een jaarlijkse griepprik, maar misschien is zelfs dat alleen maar nuttig voor de ouderen en kwetsbaren? Dat zullen we tegen die tijd wel horen van de deskundigen. Ik denk dat de meeste mensen daar wel in mee kunnen gaan.
ScarceKudu74
18-01-2022 om 18:09
@Angela, "Stel je voor dat meer vaccinaties in het algemeen een enorm positieve business case hebben voor gezondheidszorg, bijv dat je dan geld overhoudt voor bijv kanker behandelingen?"
Ik dacht hier nog even verder over na. Bedoel je nu vaccineren tegen allerlei ziektes (welke dan?), zodat er geld over blijft? Dat zou een interessante gedachtengang zijn.
Angela1967
18-01-2022 om 18:26
Peen schreef op 18-01-2022 om 18:09:
@Angela, "Stel je voor dat meer vaccinaties in het algemeen een enorm positieve business case hebben voor gezondheidszorg, bijv dat je dan geld overhoudt voor bijv kanker behandelingen?"
Ik dacht hier nog even verder over na. Bedoel je nu vaccineren tegen allerlei ziektes (welke dan?), zodat er geld over blijft? Dat zou een interessante gedachtengang zijn.
Ja ik bedoel de oplossing 'vaccineren'' in het algemeen. In Nederland is afweging dat het op populatie niveau voldoende voordelen moet hebben voordat je je individuen vraagt om zich te laten inenten. Volgens mij is daarom waterpokken vaccin niet in Rijksvaccinatieprogramma?voor mij is verplichten geen optie maar veel meer kostengedreven uitleg en beschikbaarheid zou iets kunnen bewerkstelligen.
Gr Angela
Hinoki
18-01-2022 om 19:18
Het is maar de Telegraaf natuurlijk.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/881797771/kans-op-2-g-voorlopig-verkeken
Daglichtlamp
18-01-2022 om 19:25
Coreopsis schreef op 18-01-2022 om 16:41:
Ik vind de cijfers er eigenlijk wel heel goed uit zien nu. Ja, de besmettingen stijgen fors, maar zowel de groep 20-30 als de groep 50-60 lijkt over de top heen te zijn. Bij 60+ zie je in het geheel (nog) geen stijging, en die had ik inmiddels wel verwacht. Vaccineren en boosteren lijkt dus zeer goed te werken.
Ik zie ook geen toename in opnames bij 50+, wat je op grond van de stijgende besmettingen in die groep wel zou verwachten als omikron net zo gevaarlijk was als eerdere varianten.
Tel daarbij op dat we richting lente gaan. Dan hoop ik dat we pas in het najaar weer over een eventuele winterprik voor ouderen/kwetsbaren hoeven na te denken. Maak er maar een griepprik+ van of zo.
De groep 20-30 lijkt inderdaad over het hoogtepunt heen, dat kun je alleen nog niet zeggen over de groep 50-60 jaar. Daar stijgen de besmettingen nog. Over de ziekenhuisopnames van die laatste groep kun je nog niet echt uitspraken doen volgens mij. Het laatste cijfer op het dashboard over ziekenhuisopnames van die groep is van 3- 9 januari, en daarbij staat dat die cijfers nog niet compleet zijn. Omikron is pas sinds begin januari dominant en ziekenhuisopnames lopen ongeveer een week achter op besmettingen. Dus nog even afwachten of dat inderdaad zo is.
Het is wel hoopvol dat er in de zestigplus groep vrijwel geen stijging in besmettingen te zien is. Gezien de besmettelijkheid van omicron kun je niet meer volhouden dat het waarschijnlijk is dat het virus deze groep nog niet bereikt zou hebben. Wat we daar zien moet dus bijna wel komen door de hoge vaccinatiegraad inclusief booster in deze groep.
wild-flower
18-01-2022 om 19:37
Daglichtlamp schreef op 18-01-2022 om 19:25:
Het is wel hoopvol dat er in de zestigplus groep vrijwel geen stijging in besmettingen te zien is. Gezien de besmettelijkheid van omicron kun je niet meer volhouden dat het waarschijnlijk is dat het virus deze groep nog niet bereikt zou hebben. Wat we daar zien moet dus bijna wel komen door de hoge vaccinatiegraad inclusief booster in deze groep.
Ja , dat denk ik ook .
Daglichtlamp
18-01-2022 om 19:45
https://www.nu.nl/cultuur-overig/6178921/burgemeesters-verbieden-acties-cultuursector-en-kondigen-aan-te-handhaven.html
Toen de café's afgelopen zaterdag 'actievoerden' werd er zo ongeveer van te voren gezegd dat er niet gehandhaafd zou worden, maar nu de cultuursector dat gaat doen (en ik vermoed met een stuk meer aandacht voor de coronaregels) vind Bruls opeens dat er wèl gehandhaafd moet worden.
Hannemeike
18-01-2022 om 19:48
[..]
Nou, dat weet ik niet. Hier exploderen de besmettingen nu de scholen weer open zijn. Tot die tijd had het die groep blijkbaar nog niet bereikt.
ShowyHummingbird30
18-01-2022 om 19:51
Daglichtlamp schreef op 18-01-2022 om 19:45:
https://www.nu.nl/cultuur-overig/6178921/burgemeesters-verbieden-acties-cultuursector-en-kondigen-aan-te-handhaven.html
Toen de café's afgelopen zaterdag 'actievoerden' werd er zo ongeveer van te voren gezegd dat er niet gehandhaafd zou worden, maar nu de cultuursector dat gaat doen (en ik vermoed met een stuk meer aandacht voor de coronaregels) vind Bruls opeens dat er wèl gehandhaafd moet worden.
Zoals ik Diederik Ebbinge hoorde zeggen (mijn parafrase): demonstraties waar mensen opeengepakt staan zonde mondkapje mogen wel gewoon. En wij, het braafste jongetje van de klas, die netjes aan alle richtlijnen voldoen (1.5m, mondkapje verplicht) mogen niet omdat het bestémmingsplan het niet toelaat dat je een concertzaal als kapper inricht.
WickedCurlew89
18-01-2022 om 19:55
Daglichtlamp schreef op 18-01-2022 om 19:45:
Lijkt mij vrij duidelijk wat hier achter zit, de angst op ongeregeldheden was groter voor volk dat op de horeca afkomt dan mensen die naar een museum willen. Met andere woorden: degene met de grootste bek krijgt zijn zin.
Ik ben vorig jaar een paar keer naar een museum geweest, dat was werkelijk uitstekend geregeld, alle regels werden nageleefd in tegenstelling tot sommige horeca gelegenheden, want dat was 'allemaal teveel werk en moeilijk, moeilijk'.
Of je handhaaft overal of je doet het niet, wat een aanfluiting.
Hannemeike
18-01-2022 om 19:55
Bruls en Halsema hebben bij de horeca ook gehandhaafd.
En Bruls zei eerder inderdaad dit namens het Veiligheidsberaad.
"De Nijmeegse burgemeester Bruls is tevens voorzitter van het Veiligheidsberaad van de 25 burgemeesters die voorzitter zijn van een veiligheidsregio. Het beraad sprak maandagavond af dat demonstraties tegen coronamaatregelen niet mogen uitlopen op het onbeperkt openen van sectoren die nog gesloten moeten blijven.
Regels zijn regels en die moeten gehandhaafd worden, aldus Bruls. Het Veiligheidsberaad zegt wel heel veel begrip te hebben voor de noden van de horeca- en cultuursector en wil dat het kabinet deze ondernemers nog deze week duidelijkheid geeft."
OmaVan2
18-01-2022 om 19:58
[..]
De groep 20-30 lijkt inderdaad over het hoogtepunt heen, dat kun je alleen nog niet zeggen over de groep 50-60 jaar. Daar stijgen de besmettingen nog. Over de ziekenhuisopnames van die laatste groep kun je nog niet echt uitspraken doen volgens mij. Het laatste cijfer op het dashboard over ziekenhuisopnames van die groep is van 3- 9 januari, en daarbij staat dat die cijfers nog niet compleet zijn. Omikron is pas sinds begin januari dominant en ziekenhuisopnames lopen ongeveer een week achter op besmettingen. Dus nog even afwachten of dat inderdaad zo is.
Je kan naar de cijfers van de stichting NICE kijken, dat betreffen opnames en niet patiënten, dus niet helemaal nauwkeurig, want een patiënt die ontslagen wordt en vervolgens weer opgenomen telt twee keer mee. Maar ze zijn wel veel recenter. Dus ze geven een goed beeld van de trend (er van uitgaande dat in alle leeftijdsgroepen evenveel heropnames zijn). Ook bij de cijfers van Nice dalen alle opname cijfers, behalve die van de 40 minners.
Daglichtlamp
18-01-2022 om 20:15
OmaVan2 schreef op 18-01-2022 om 19:58:
[..]
Je kan naar de cijfers van de stichting NICE kijken, dat betreffen opnames en niet patiënten, dus niet helemaal nauwkeurig, want een patiënt die ontslagen wordt en vervolgens weer opgenomen telt twee keer mee. Maar ze zijn wel veel recenter. Dus ze geven een goed beeld van de trend (er van uitgaande dat in alle leeftijdsgroepen evenveel heropnames zijn). Ook bij de cijfers van Nice dalen alle opname cijfers, behalve die van de 40 minners.
Daar staan wel cijfers van 10 t/m 16 januari, maar die zijn nog niet compleet. Dus ook hier kun je nog niet de conclusie trekken dat de opnames in de oudere leeftijdsgroep niet stijgen door omikron. (maar ik heb goede hoop, omdat de besmettingscijfers ook maar nauwelijks stijgen in deze groep).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.