Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

04-05-2022 om 14:30

Ik keek voor het eerst in weken weer eens naar de coronacijfers. Er liggen nog maar 56 mensen met corona op de ic (met en door corona samen). En de besmettingen halveren nog steeds wekelijks. 

Drietje schreef op 04-05-2022 om 14:30:

Ik keek voor het eerst in weken weer eens naar de coronacijfers. Er liggen nog maar 56 mensen met corona op de ic (met en door corona samen). En de besmettingen halveren nog steeds wekelijks.

De ziekenhuiscijfers zijn echt heel hoopvol. De bezetting van de IC is nu al lager dan die de hele vorige zomer geweest is. Als je kijkt naar de gewone afdelingen dan lagen daar vorig jaar begin mei nog ruim 1700 mensen, nu zijn dat er 1000 minder.

Ook de rioolwatermetingen laten een mooie daling zien.

De besmettingscijfers zelf zeggen niet meer zoveel, wie gaat er nu nog naar de teststraat? Ik ben wel blij dat dat niet meer hoeft, doe nu alleen zo nu en dan nog een zelftest.

Pfff hier heb ik toch helemaal geen zin in

Twee nieuwe varianten ( types BA.4 en BA.5. ) van de corona-Omikron-variant zijn nóg besmettelijker en lijken de afweer  te ontduiken,

„Alarm is een groot woord, maar deze subvarianten hebben duidelijk een of ander voordeel”, zegt viroloog Marion Koopmans van het Erasmus MC.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/03/groeiende-onrust-over-nieuwe-omikronpiek-in-zuid-afrika-a4120697

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

05-05-2022 om 12:09

wild-flower schreef op 05-05-2022 om 10:08:

Pfff hier heb ik toch helemaal geen zin in

Twee nieuwe varianten ( types BA.4 en BA.5. ) van de corona-Omikron-variant zijn nóg besmettelijker en lijken de afweer te ontduiken,

„Alarm is een groot woord, maar deze subvarianten hebben duidelijk een of ander voordeel”, zegt viroloog Marion Koopmans van het Erasmus MC.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/03/groeiende-onrust-over-nieuwe-omikronpiek-in-zuid-afrika-a4120697

Nou, ik neem het allemaal met een korreltje zout nu. Er is duidelijk een hele hoge mate van immuniteit hier. De ziekenhuizen stroomden leeg de afgelopen maanden ondank hele hoge besmettingscijfers.

Ik heb ook wel een beetje het idee dat sommige mensen graag relevant willen blijven in de media. Ik bedoel: virologen houden al decennia lang virussen in de gaten, zonder elke variant in de media te brengen. Maar ik zie nog een paar mensen die de corona focus heel graag vasthouden. Ik vind dat goed hoor, maar wel graag achter de schermen. We horen het wel als er echt iets aan de hand is. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

05-05-2022 om 18:20

Drietje schreef op 05-05-2022 om 12:09:

[..]

Nou, ik neem het allemaal met een korreltje zout nu. Er is duidelijk een hele hoge mate van immuniteit hier. De ziekenhuizen stroomden leeg de afgelopen maanden ondank hele hoge besmettingscijfers.

Ik heb ook wel een beetje het idee dat sommige mensen graag relevant willen blijven in de media. Ik bedoel: virologen houden al decennia lang virussen in de gaten, zonder elke variant in de media te brengen. Maar ik zie nog een paar mensen die de corona focus heel graag vasthouden. Ik vind dat goed hoor, maar wel graag achter de schermen. We horen het wel als er echt iets aan de hand is.

Graag meer van dit soort nuchterheid!

In plaats van weer gelijk met z'n allen de panikologen weer een podium geven. 

Drietje schreef op 05-05-2022 om 12:09:

[..]

Helemaal mee eens. Marion Koopmans een paar weken geleden weer in het nieuws: er waren zomaar twee nieuwe Omikron-varianten opgedoken in Zuid-Afrika en haar gezicht spelde alweer hel en verdoemenis. Op dat moment dat ik zelf al: "Huh? Hoe kan het dan dat we nog geen beelden hebben gezien op het nieuws van mensen die liggen te zieltogen en overvolle IC's in Zuid-Afrika door die nieuwe varianten, als ze zo bedenkelijk zijn?" Want nergens op het nieuws onheilsberichten over Zuid-Afrika. En nu, een maand ofzo verder, nog steeds niet. Dus waar ging dat over? Of is onze Marion gewoon een beetje té verknocht geraakt aan haar vaste zitplaats aan tafel bij de talkshows?

Zag in de lange wachtrijen op Schiphol ook niemand met een mondkapje op. Vreemd genoeg liep het grondpersoneel van KLM dan weer wél met mondkapjes op tussen de mensenmassa's door. En achter de douane schijnt het ook nog te "moeten". Wie verzint dat? Dus je mag 2 uur in de rij staan tussen duizenden mensen zonder mondkapje, maar zodra je door een poortje gaat, ben je opeens een gevaar voor de volksgezondheid als je géén mondkapje draagt? Hoe logisch is dat?

Er zal heus wel weer een keer iets nieuws besmettelijks opduiken. Doet het per slot van rekening elk jaar tijdens de griepseizoenen. Maar dan zien we wel weer verder.

Het betekent vooral dat we zolang het nodig is de kwetsbaren regelmatig moeten boosteren. Voor de rest ga ik ervan uit dat de impact meevalt, net als bij de andere omicron varianten.

Sterke toename van nieuwste omikronvarianten BA.4 en BA.5 in Amsterdam .Bij eerdere varianten liep Amsterdam ook vaak voor op de rest van het land.

https://www.nu.nl/coronavirus/6199391/sterke-toename-van-nieuwste-omikronvarianten-in-amsterdam.html

wild-flower schreef op 07-05-2022 om 13:03:

Sterke toename van nieuwste omikronvarianten BA.4 en BA.5 in Amsterdam .Bij eerdere varianten liep Amsterdam ook vaak voor op de rest van het land.

https://www.nu.nl/coronavirus/6199391/sterke-toename-van-nieuwste-omikronvarianten-in-amsterdam.html

Uit het stuk: ( voorlopig wel geruststellend)

Volgens de  wereldgezondheidsorganisatie (WHO) lijkt de variant niet ziekmakender of besmettelijker dan de nu dominante omikronvariant. De BA.4- en BA.5-varianten zijn eerder door de WHO vastgesteld in Duitsland, Denemarken en het zuiden van Afrika

Nog $0 mensen op de IC, en nog 602 in het ziekenhuis. Ben benieuwd wanneer er gestopt wordt met op alle werkdagen bijwerken van het coronadashboard.

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/bescherming-coronavaccins-tegen-ziekenhuisopname/herhaalprik-brengt-bescherming-tegen-ziekenhuisopname-terug-naar-niveau-van-kort-na-booster

In de periode 1 februari tot en met 3 mei 2022 was de vaccineffectiviteit van de herhaalprik voor mensen van 70 jaar of ouder 88% tegen ziekenhuisopname. In dezelfde
periode was dat voor mensen van 70 jaar en ouder die wel de booster hadden ontvangen maar niet de herhaalprik 78%, en voor mensen die alleen de basisserie hadden ontvangen 37%. Dit betekent dat de kans op ziekenhuisopname voor mensen die een boosterprik hebben ontvangen 3 keer kleiner is dan voor mensen die alleen de basisserie ontvangen hebben.

Nog maar eens herhalen, die extra prikken voor kwetsbaren hebben dus wel degelijk zin.

Door uitblijven coronastrategie komt lockdown weer in beeld - https://nos.nl/l/2429004
Ik snap bijvoorbeeld niet waarom we niet nu al vast een prikronde voor iedereen voorbereiden voor september, en dan nog een keer voor de kwetsbaren in december. Ongetwijfeld zal niet iedereen gaan,  maar het kan denk ik een najaarspiek zoals vorig jaar wel voorkomen of in elk geval de scherpe randjes ervan afhalen.

En gewoon nu in alle rust democratisch plannen maken voor verschillende scenario’s, in plaats van het erop aan laten komen en als het dan verkeerd uitpakt weer allerlei crisismaatregelen moeten nemen. 

Daglichtlamp schreef op 16-05-2022 om 07:48:

Ik snap bijvoorbeeld niet waarom we niet nu al vast een prikronde voor iedereen voorbereiden voor september, en dan nog een keer voor de kwetsbaren in december. 

Dit ! Of wachten we weer tot het allerlaatste moment ? Met alle gevolgen van dien

Ik heb het nog steeds niet gehad. Ik ben afgelopen vrijdag bij mijn schoonzus geweest die Corona heeft maar tot heden toe merk ik nog niks.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.