Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
QuizzicalOpossum53
01-05-2022 om 13:38
Hannemeike schreef op 01-05-2022 om 13:36:
Wat dat betreft is het maar 'gelukkig' dat de risico's van besmetting zijn ook nooit nul zijn.
Als een kind al twee vaccinaties en twee keer corona heeft gehad vrijwel zonder klachten, dan is het risico van een coronabesmetting kleiner dan van vaccinatie.
Athan
01-05-2022 om 14:54
Drietje schreef op 01-05-2022 om 13:38:
[..]
Als een kind al twee vaccinaties en twee keer corona heeft gehad vrijwel zonder klachten, dan is het risico van een coronabesmetting kleiner dan van vaccinatie.
Dat is eigenlijk wel een interessante vraag: zou dat zo zijn? Ik zeg absoluut niet dat ik het oneens ben met je, maar ik vraag me ineens af of er in het ziekenhuis alleen coronapatiënten liggen die daarvoor nog nooit corona hebben gehad. En de mensen die overlijden, is dat altijd aan de eerste besmetting, of kan dat ook aan de derde of zo zijn?
QuizzicalOpossum53
01-05-2022 om 15:01
Athan schreef op 01-05-2022 om 14:54:
[..]
Dat is eigenlijk wel een interessante vraag: zou dat zo zijn? Ik zeg absoluut niet dat ik het oneens ben met je, maar ik vraag me ineens af of er in het ziekenhuis alleen coronapatiënten liggen die daarvoor nog nooit corona hebben gehad. En de mensen die overlijden, is dat altijd aan de eerste besmetting, of kan dat ook aan de derde of zo zijn?
Dat weet ik niet, maar er liggen geen gezonde, 17 jarigen in het ziekenhuis en al helemaal niet met vaccinatie.
Volgens mij kunnen de allerkwetsbaarsten ook overlijden aan de tweede of derde keer corona. Ze overlijden immers ook vaak aan griep ondanks talloze besmettingen eerder en vaccinatie.
CavernousSanddollar80
01-05-2022 om 15:24
Rondstruiner schreef op 01-05-2022 om 09:47:
[..]
Welnee. Mensen doen dat omdat ze op vakantie willen, en verdiepen zich helemaal niet in of het nodig is, ze accepteren gewoon dat het zo is.
Genoeg (jonge) mensen in Nederland ook die zich alleen hebben laten vaccineren tegen corona omdat ze uit wilden gaan. Dit is niet anders.
Wat heb jij daar überhaupt mee te maken, het gaat jou niets aan.
Het gaat niemand wat aan. Ook niet degenen die meewauwelen en zeggen: gewoon doen joh, dan kan je tenminste op vakantie.
Dit is een forum. Met meningen. Ook meningen die jou onwelgevallig zijn.
Als Tango of zoon er geen problemen mee hebben om die boosters te halen puur om te reizen, gewoon lekker doen. Maar jouw “gelijk heb je” is daarbij net zo min van waarde als mijn “no-go”.
En mensen die jij kent mogen zich dan wellicht niet verdiepen, ik omring me met mensen die dat wel doen. Sommige reisvaccinaties zijn verplicht (gele koorts bijvoorbeeld in een aantal landen) en dat accepteer je. Maar zat mensen die geen enkele probleem zien in vaccinaties die geadviseerde reisvaccinaties ook daadwerkelijk als zodanig beschouwen en anders doen. Bijvoorbeeld Malaria wel en DTP niet.
Angela1967
01-05-2022 om 16:35
Helena71 schreef op 01-05-2022 om 15:24:
[..]
Het gaat niemand wat aan. Ook niet degenen die meewauwelen en zeggen: gewoon doen joh, dan kan je tenminste op vakantie.
Dit is een forum. Met meningen. Ook meningen die jou onwelgevallig zijn.
Als Tango of zoon er geen problemen mee hebben om die boosters te halen puur om te reizen, gewoon lekker doen. Maar jouw “gelijk heb je” is daarbij net zo min van waarde als mijn “no-go”.
En mensen die jij kent mogen zich dan wellicht niet verdiepen, ik omring me met mensen die dat wel doen. Sommige reisvaccinaties zijn verplicht (gele koorts bijvoorbeeld in een aantal landen) en dat accepteer je. Maar zat mensen die geen enkele probleem zien in vaccinaties die geadviseerde reisvaccinaties ook daadwerkelijk als zodanig beschouwen en anders doen. Bijvoorbeeld Malaria wel en DTP niet.
En als corona vaccinatie dezelfde route gaat als gele koorts en standaard bij reizigers vaccinaties komt te staan bij diverse landen? Die evolutie kun je voorspellen. Wanneer zou voor jou dan het punt bereikt zijn dat je het normaal vindt? Want mijn inschatting is dat je als individu niet meer kan bepalen hoe groot het risico is op corona varianten en veiligheid in buitenland is, tegen die tijd.
Gr Angela
Pejeka1
01-05-2022 om 16:46
Angela1967 schreef op 01-05-2022 om 16:35:
[..]
En als corona vaccinatie dezelfde route gaat als gele koorts en standaard bij reizigers vaccinaties komt te staan bij diverse landen? Die evolutie kun je voorspellen. Wanneer zou voor jou dan het punt bereikt zijn dat je het normaal vindt? Want mijn inschatting is dat je als individu niet meer kan bepalen hoe groot het risico is op corona varianten en veiligheid in buitenland is, tegen die tijd.
Gr Angela
Niemand kan dat bepalen of voorzien. Zou er ook geen probleem mee hebben, mits het gele boekje, dat altijd geaccepteerd is als bewijs van vaccinatie, ook nu gewoon geaccepteerd zou worden en je niet allerlei apps en codes op je telefoon hoeft te overleggen.
CavernousSanddollar80
01-05-2022 om 20:37
Pejeka1 schreef op 01-05-2022 om 16:46:
[..]
Niemand kan dat bepalen of voorzien. Zou er ook geen probleem mee hebben, mits het gele boekje, dat altijd geaccepteerd is als bewijs van vaccinatie, ook nu gewoon geaccepteerd zou worden en je niet allerlei apps en codes op je telefoon hoeft te overleggen.
Nou ga er maar van uit dat het Europese identiteitsbewijs daarvoor gebruikt gaat worden.
CavernousSanddollar80
01-05-2022 om 20:50
Angela1967 schreef op 01-05-2022 om 16:35:
[..]
Gr Angela
Dat punt is voor mij nu al bereikt. Ik heb in het verleden bewust gekozen voor bepaalde vaccinaties en medicijnen (Malaria) wel en andere vaccinaties niet. Dat ging ook om adviezen. Om jezelf te beschermen. Dan kan je zelf een risico-inschatting maken. Het is onnozel om te denken dat mensen per definitie ervoor kiezen.
Ik kies bewust niet voor landen waar ik een vaccinatie moet nemen om uberhaupt op vakantie te mogen. Dus Gele Koorts-landen vallen af. En Corona landen ook. Genoeg mooie plekken die overblijven.
Die evolutie kan je overigens niet voorspellen. Pandemieën duren niet oneindig voort. Er komt een moment dat het virus endemisch wordt. Dan een verplichte vaccinatie in stand houden is dan eh.... bijzonder.
Tango
02-05-2022 om 22:46
Nou, storm in een glas water dus. Ik heb keurig de reisapp van Buitenlandse zaken op mijn telefoon staan. Vandaag krijg ik een melding dat de inreisregels van Griekenland gewijzigd zijn. Ik dus kijken en blijkt dat er geen inreisbeperkingen meer zijn, geen QR nodig, helemaal niets. Zelfs per 1 juni geen mondkapjes meer in binnenruimten. We zijn blij en zoon helemaal natuurlijk...
Tango
03-05-2022 om 12:41
niet_rechts schreef op 03-05-2022 om 07:45:
Goed om te weten, Tango. Dank voor de update!
Graag gedaan!
EnchantedDragonfly18
03-05-2022 om 17:07
Tango schreef op 30-04-2022 om 20:11:
Het is alleen jammer dat je nog steeds een QR code nodig hebt voor het buitenland. Wij gaan in juni een weekje naar Griekenland. Zoon van 17 moet dus nu alsnog een booster gaan halen omdat zijn QR code met 2 vaccinaties uit 2021 dus niet meer geldig is. Ik vind het eigenlijk erg raar, maar ja hij komt dus anders het vliegtuig niet in. Hopelijk wordt dit dus ook nog afgeschaft maar ik vrees van niet.
Overigens vlogen dochter en ik onlangs naar Milaan en werd er geen QR code gecontroleerd. Dat vond ik dan ook weer vreemd. In het vliegtuig moest je wel FPP2 maskers op, maar QR code controleren deden ze niet. Ik snap er af en toe niets meer van.
Als je vanaf Nederland naar een eiland vliegt heb je geen QR nodig om Griekenland binnen te komen. Mondkapje nog wel in winkels en restaurants binnen, maar dat gaat er ook snel weer af.
Tango
03-05-2022 om 21:38
Tickel schreef op 03-05-2022 om 17:07:
[..]
Als je vanaf Nederland naar een eiland vliegt heb je geen QR nodig om Griekenland binnen te komen. Mondkapje nog wel in winkels en restaurants binnen, maar dat gaat er ook snel weer af.
Ja klopt, dat schreef ik ook. Het advies is dus net aangepast.
EnchantedDragonfly18
03-05-2022 om 21:56
Tango schreef op 03-05-2022 om 21:38:
[..]
Ja klopt, dat schreef ik ook. Het advies is dus net aangepast.
Ik had je andere reactie niet gezien. Griekse gids is echt een fijne website die heel vlot met updates komen/kwamen. En er staan leuke tips op.