Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Daglichtlamp
30-04-2022 om 12:12
Helena71 schreef op 30-04-2022 om 11:59:
[..]
Reken er maar op dat die wel in de Wet publieke gezondheid komt.
Dat vraag ik me af, dan moet daar wel een meerderheid voor zijn in de eerste en tweede kamer. Volgens mij is die er niet.
Tango
30-04-2022 om 20:11
Het is alleen jammer dat je nog steeds een QR code nodig hebt voor het buitenland. Wij gaan in juni een weekje naar Griekenland. Zoon van 17 moet dus nu alsnog een booster gaan halen omdat zijn QR code met 2 vaccinaties uit 2021 dus niet meer geldig is. Ik vind het eigenlijk erg raar, maar ja hij komt dus anders het vliegtuig niet in. Hopelijk wordt dit dus ook nog afgeschaft maar ik vrees van niet.
Overigens vlogen dochter en ik onlangs naar Milaan en werd er geen QR code gecontroleerd. Dat vond ik dan ook weer vreemd. In het vliegtuig moest je wel FPP2 maskers op, maar QR code controleren deden ze niet. Ik snap er af en toe niets meer van.
CavernousSanddollar80
01-05-2022 om 07:37
Tango schreef op 30-04-2022 om 20:11:
Het is alleen jammer dat je nog steeds een QR code nodig hebt voor het buitenland. Wij gaan in juni een weekje naar Griekenland. Zoon van 17 moet dus nu alsnog een booster gaan halen omdat zijn QR code met 2 vaccinaties uit 2021 dus niet meer geldig is. Ik vind het eigenlijk erg raar, maar ja hij komt dus anders het vliegtuig niet in. Hopelijk wordt dit dus ook nog afgeschaft maar ik vrees van niet.
Overigens vlogen dochter en ik onlangs naar Milaan en werd er geen QR code gecontroleerd. Dat vond ik dan ook weer vreemd. In het vliegtuig moest je wel FPP2 maskers op, maar QR code controleren deden ze niet. Ik snap er af en toe niets meer van.
Dan kan je (hij) er ook voor kiezen om niet te gaan.
Een booster alleen voor vakantie?
Rondstruiner
01-05-2022 om 07:55
Helena71 schreef op 01-05-2022 om 07:37:
[..]
Mensen halen zo vaak vaccinaties voor vakanties...
Angela1967
01-05-2022 om 08:49
[..]
waarom niet op vakantie gaan terwijl vaccinatie ook andere voordelen heeft?
gr Angela
CavernousSanddollar80
01-05-2022 om 08:55
Rondstruiner schreef op 01-05-2022 om 07:55:
[..]
Mensen halen zo vaak vaccinaties voor vakanties...
Dat is iets heel anders. Die halen ze tegen bescherming van een ziekte. Niet om uberhaupt te mogen reizen (uitzondering Gele koorts vaccinatie voor sommige landen). De booster halen tegen bescherming ligt in die lijn. De booster halen omdat je anders niet mag reizen, ligt dat niet.
Uit Tango haar woorden lees ik niet direct, maar misschien vul ik in, dat er zonder die vakantie wel gekozen zou worden voor een booster bij zoon. Als zoon deze booster toch nog wil halen omdat hij zich daarmee extra beschermd voelt, dan vooral doen. Maar puur omdat hij anders niet op vakantie mag. Ga vooral je gang. Ik vind het :no:
QuizzicalOpossum53
01-05-2022 om 09:01
Angela1967 schreef op 01-05-2022 om 08:49:
[..]
waarom niet op vakantie gaan terwijl vaccinatie ook andere voordelen heeft?
gr Angela
Voor een 17-jarige die al gevaccineerd is heeft een booster geen voordelen. Dat heeft de gezondheidsraad duidelijk aangegeven. Daarom raden zij de booster onder de 18 ook niet aan.
Wij zitten met hetzelfde probleem. Wij hebben een bestemming geboekt zonder eisen mbt vaccinatie, vanwege onze 17- jarige zonder booster. Maar nu vraagt één van de accommodaties toch om een extra prik, dus moet hij alsnog. Daar baal ik wel van want vaccinatie is niet 100 procent zonder risico's. En hij heeft ook al twee keer corona gehad vrijwel zonder klachten.
Pejeka1
01-05-2022 om 09:04
Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat in bepaalde gevallen allerlei voorschriften nog gelden. Wij gaan volgende week naar Canada, je wilt niet weten wat voor apps en uploads en downloads en weet ik wat nog meer, er moet van alles op je mobieltje staan, je moet regelen. Terwijl Canada hartstikke groen is (daar waren sowieso al veel minder corona-gevallen dan hier), Nederland is hartstikke groen, waar zijn we mee bezig? En wanneer houden we een keer op met die onzin?
watertoren
01-05-2022 om 09:10
[..]
Mijn zoon heeft gisteren een booster gehad alleen voor een voetbalwedstrijd voor donderdag voor Marseille - Feyenoord.
Rondstruiner
01-05-2022 om 09:47
Helena71 schreef op 01-05-2022 om 08:55:
[..]
Dat is iets heel anders. Die halen ze tegen bescherming van een ziekte. Niet om uberhaupt te mogen reizen (uitzondering Gele koorts vaccinatie voor sommige landen). De booster halen tegen bescherming ligt in die lijn. De booster halen omdat je anders niet mag reizen, ligt dat niet.
Welnee. Mensen doen dat omdat ze op vakantie willen, en verdiepen zich helemaal niet in of het nodig is, ze accepteren gewoon dat het zo is.
Genoeg (jonge) mensen in Nederland ook die zich alleen hebben laten vaccineren tegen corona omdat ze uit wilden gaan. Dit is niet anders.
Wat heb jij daar überhaupt mee te maken, het gaat jou niets aan.
Angela1967
01-05-2022 om 10:14
Drietje schreef op 01-05-2022 om 09:01:
[..]
Voor een 17-jarige die al gevaccineerd is heeft een booster geen voordelen. Dat heeft de gezondheidsraad duidelijk aangegeven. Daarom raden zij de booster onder de 18 ook niet aan.
Wij zitten met hetzelfde probleem. Wij hebben een bestemming geboekt zonder eisen mbt vaccinatie, vanwege onze 17- jarige zonder booster. Maar nu vraagt één van de accommodaties toch om een extra prik, dus moet hij alsnog. Daar baal ik wel van want vaccinatie is niet 100 procent zonder risico's. En hij heeft ook al twee keer corona gehad vrijwel zonder klachten.
Als gezegd wordt: het hoeft niet maar het mag wel, dan is dat toch veilig genoeg, in die redenering van de overheid? Als iemand daarna zelf vindt dat vaccineren risico's heeft dan is dat de persoonlijke afweging.
Je kunt een accomodatie of vervoersmaatschappij niet verplichten om ook nog eens rekening te houden met alle persoonlijke meningen, als vaccinaties voor 17 jarigen mogelijk gemaakt worden door die overheid.
gr Angela
Tango
01-05-2022 om 11:33
[..]
Ja dat kan. We kunnen zoon thuis laten en met de rest van het gezin op vakantie gaan. Maar dat vind ik helemaal een no go. Dus ja, een booster alleen voor vakantie. Wel een beetje eigen schuld van zoon hoor, want hij had een herstelbewijs kunnen hebben omdat hij in januari corona heeft gehad, maar wilde dus toen absoluut niet testen bij GGD.
Tango
01-05-2022 om 11:35
Drietje schreef op 01-05-2022 om 09:01:
[..]
Geen herstelbewijs dan, Drietje? Want dat zou natuurlijk ook mogen, als het nog geldig is tenminste.
En inderdaad vaccinatie is niet zonder risico. Zoon is er de beide keren ziek van geweest ook, dus niet echt een pretje. Maar ja, hij wil ook niet thuisblijven. We hebben een tijd afgewacht of de inreismaatregelen zouden wijzigen, maar dat zie ik nog steeds niet, dus in mei toch maar even inlopen voor een extra prik. Gelukkig kan dat hier in het dorp.
QuizzicalOpossum53
01-05-2022 om 13:25
Tango schreef op 01-05-2022 om 11:35:
[..]
Geen herstelbewijs dan, Drietje? Want dat zou natuurlijk ook mogen, als het nog geldig is tenminste.
En inderdaad vaccinatie is niet zonder risico. Zoon is er de beide keren ziek van geweest ook, dus niet echt een pretje. Maar ja, hij wil ook niet thuisblijven. We hebben een tijd afgewacht of de inreismaatregelen zouden wijzigen, maar dat zie ik nog steeds niet, dus in mei toch maar even inlopen voor een extra prik. Gelukkig kan dat hier in het dorp.
Hij heeft een herstelbewijs maar dat geldt niet in die accommodatie. Het is buiten Europa. We hebben natuurlijk overlegd en hij wil de prik wel, dus dat is niet zo'n probleem. Ik heb er zelf wel wat moeite mee, omdat het voor hem echt onzin is en de risico's zijn nooit nul.
Hannemeike
01-05-2022 om 13:36
Wat dat betreft is het maar 'gelukkig' dat de risico's van besmetting zijn ook nooit nul zijn.