Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Lollypopje
12-01-2022 om 12:36
Hij ded besmet een interview 🤦
Djokovic geeft toe dat hij besmet was tijdens interview - https://nos.nl/l/2412765#UPDATE-container-58565584
QuizzicalOpossum53
12-01-2022 om 12:54
Lollypopje schreef op 12-01-2022 om 12:36:
Hij ded besmet een interview 🤦
Djokovic geeft toe dat hij besmet was tijdens interview - https://nos.nl/l/2412765#UPDATE-container-58565584
Ja, het is een aso! Ik kan me ook niet voorstellen dat Australië hem nu binnenlaat. Alleen al omdat Australiërs die in maart 2020 toevallig in het buitenland zaten zelf anderhalf jaar lang bijna niet naar huis konden komen. Of hun stervende ouders niet konden bezoeken.
QuizzicalOpossum53
12-01-2022 om 13:08
Mija schreef op 12-01-2022 om 10:09:
[..]
Ik ben ook optimistisch, al een paar weken. Dat komt door Dr. John Campbell. Die schijnt op YouTube al twee jaar zo’n beetje dagelijks zijn licht over de pandemie en die ziet het einde ook naderen. Hij onderbouwt alles met wetenschappelijke studies en hij formuleert altijd behoedzaam en zorgvuldig dus ik heb hem hoog zitten.
Ik merk wel dat ik daardoor recalcitranter word. Ik heb helemaal geen zin meer om moeite te doen om dure mondkapjes te kopen of eventueel het gedoe van quarantaine/isolatie door te moeten als het toch onvermijdelijk is dat we het allemaal krijgen omdat Omikron nou eenmaal superbesmettelijk is. Ik ben in het stadium van ‘God zegene de greep’ aangeland. Ik vind het nog steeds logisch om voorzichtig te zijn met mijn oude vadertje maar verder geloof ik het allemaal wel. Ik hou me heus nog wel aan de regels maar zo langzamerhand wel met veel frisse tegenzin.
Ik kijk dat soms ook. Alle seinen staan op groen. Nu nog schermen met code zwart is bullshit. De lijn van de ziekenhuisopnames zit heel ver onder de laagste voorspellingen en alle marges van de modellen die hebben geleid tot de lockdown. De ic- bezetting stijgt nergens door Omikron. Het probleem wordt nu de quarantaine, want iedereen met een positieve test of een contact daarvan, zit in quarantaine. En daardoor kunnen veel mensen niet werken. Nou, dat is simpel op te lossen: de quarantaineregels versoepelen.
Wat mij betreft gooien we nu alles open, dan zijn we er ook heel snel weer vanaf.
En dat mondkapjes advies voor buiten: dat is gewoon grappig.
ScarceKudu74
12-01-2022 om 13:09
Drietje schreef op 12-01-2022 om 12:54:
[..]
Ja, het is een aso! Ik kan me ook niet voorstellen dat Australië hem nu binnenlaat. Alleen al omdat Australiërs die in maart 2020 toevallig in het buitenland zaten zelf anderhalf jaar lang bijna niet naar huis konden komen. Of hun stervende ouders niet konden bezoeken.
Ik begrijp ook niet waarom die minister er zo lang over doet om een besluit te nemen, deze zaak is toch allang duidelijk? Djoko heeft over veel gelogen, redenen genoeg om het het land uit te gooien.
wild-flower
12-01-2022 om 13:12
Er worden mensen om minder te toegang tot Australië geweigerd .
Zie Border Security Australia ..
ScarceKudu74
12-01-2022 om 13:13
wild-flower schreef op 12-01-2022 om 13:12:
Er worden mensen om minder te toegang tot Australië geweigerd .
Zie Border Security Australia ..
Inderdaad, ze zijn daar echt streng.
QuizzicalOpossum53
12-01-2022 om 13:20
https://publish.twitter.com/?query=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2FEricTopol%2Fstatus%2F1480944984966635521&widget=Tweet
First report of US outcomes for Omicron: ~53,000 cases in Southern California (vs Delta), consistent w/ S Africa and UK
https://medrxiv.org/content/10.1101/2022.01.11.22269045v1…
~50% less hospital admission from ER/out-patient
~75% less ICU admission
~70% reduction in hospital length of stay
Rondstruiner
12-01-2022 om 13:22
wild-flower schreef op 12-01-2022 om 09:37:
Viroloog Marc van Ranst is nog steeds positief
[..]
Maar toch zeggen de deskundigen ook steeds: zo lang zo'n groot deel van de wereld niet gevaccineerd is, is het een kwestie van tijd voor het virus weer ergens muteert en er een nieuwe variant is. Als we in het westen alleen voor onszelf blijven zorgen, lossen we dit voorlopig niet op ben ik bang.
SophisticatedCaribou75
12-01-2022 om 13:24
Man (21) opgepakt die geld bood om Utrechtse huisarts-in-opleiding Bernard om te brengen
https://www.ad.nl/utrecht/man-21-opgepakt-die-geld-bood-om-utrechtse-huisarts-in-opleiding-bernard-om-te-brengen~a80cfe46/
Geen woorden voor, zo vreselijk is het dat huisartsen worden bedreigd. Sommige mensen zijn het, in mijn ogen, gewoon niet waard om deel uit te maken van de samenleving.
Rondstruiner
12-01-2022 om 13:24
Één op de 33 Amsterdammers afgelopen twee weken positief getest op omikron. Er is geen ontkomen aan hier, zo voelt het althans.
https://www.at5.nl/artikelen/212972/een-op-de-33-amsterdammers-besmet-met-coronavirus
QuizzicalOpossum53
12-01-2022 om 13:27
Rondstruiner schreef op 12-01-2022 om 13:24:
Één op de 33 Amsterdammers afgelopen twee weken positief getest op omikron. Er is geen ontkomen aan hier, zo voelt het althans.
https://www.at5.nl/artikelen/212972/een-op-de-33-amsterdammers-besmet-met-coronavirus
Nee dat denk ik ook. Maar dat geeft niet. Gevaccineerd ben je prima beschermd.
Mija
12-01-2022 om 13:42
Rondstruiner schreef op 12-01-2022 om 13:22:
[..]
Maar toch zeggen de deskundigen ook steeds: zo lang zo'n groot deel van de wereld niet gevaccineerd is, is het een kwestie van tijd voor het virus weer ergens muteert en er een nieuwe variant is. Als we in het westen alleen voor onszelf blijven zorgen, lossen we dit voorlopig niet op ben ik bang.
De 'evolutionaire logica' is dat een virus meer besmettelijk maar minder ziekmakend wordt. Een virus dat iedereen flink ziek maakt, beperkt namelijk zijn mogelijkheden om zich te reproduceren: patiënten zonderen zich direct af, gaan in bed liggen. Een virus dat nauwelijks klachten veroorzaakt, besmet terwijl de gastheer of -vrouw op pad is naar hartelust andere mensen. Dat laatste virus is dus veel succesvoller. Je ziet nu ook dat omikron delta helemaal 'uit de markt drukt'. Er zullen zeker nieuwe varianten komen maar die zullen waarschijnlijk niet in staat zijn omikron weg te concurreren tenzij ze (nog) minder ziekmakend zijn.
Er wordt door sommigen ook gezegd: omikron is een zegen! Het zorgt voor groepsimmuniteit in gemeenschappen waar een lage vaccinatiegraad is tegen een 'lage prijs' (weinig ernstige ziekte en sterfte). Het is natuurlijk nog even de vraag hoe lang die weerstand het houdt, maar dat is met de vaccinaties ook zo. Als de immuniteit snel afneemt, moet je hopen op een nieuwe golf omikron en/of variant die nóg minder ziekmakend is, die de immuniteit tegen ernstige ziekte weer op peil brengt. Dat zou betekenen dat het virus 'endemisch' is geworden.
Er zullen ongetwijfeld een heleboel wetenschappelijke mitsen en maren aan zitten. Er zullen ook akelige uitzonderingen mogelijk zijn op de evolutionaire logica (die theoretisch wordt verondersteld, wat een goede reden is voor wetenschappelijke terughoudendheid). En ik geloof ook zeker dat er nog een staartje gaat komen. Het kan goed zijn dat er de komende jaren nog frequent gevaccineerd moet worden. Maar ik hou me voor dit moment even vast aan degenen die zeggen dat het heel goed mogelijk is dat we na deze golf maatschappijbreed van de meest in het oog lopende hinder verlost zullen zijn. Ook in landen waar de vaccinatiegraad niet zo hoog is als hier
Tango
12-01-2022 om 13:44
Ik ben eigenlijk aan het werk, maar lees tussendoor half wat artikelen. Ik zag iets over dat de maatregelen tot half februari verlengd worden en dat er weer een nieuwe variant is, deltakron. Maar geen idee wat dat nu weer is.
Ik hoor wel rondom me de besmettingen enorm toenemen. Ben heel benieuwd wat er besloten gaat worden.
wild-flower
12-01-2022 om 13:50
Tango schreef op 12-01-2022 om 13:44:
Ik ben eigenlijk aan het werk, maar lees tussendoor half wat artikelen. Ik zag iets over dat de maatregelen tot half februari verlengd worden en dat er weer een nieuwe variant is, deltakron. Maar geen idee wat dat nu weer is.
Ik hoor wel rondom me de besmettingen enorm toenemen. Ben heel benieuwd wat er besloten gaat worden.
Loos alarm waarschijnlijk ,
zegt de Britse viroloog Tom Peacock van het Imperial College in
Londen. Op Twitter legt hij uit hoe makkelijk een minieme vervuiling in
het lab ertoe kan leiden dat er bij het sequencen van Omikron per
ongeluk een stukje Delta wordt meegenomen. Dan lijkt het alleen maar een combinatievirus.
En dat over dat de maatregelen tot half februari verlengd zouden worden , kan ik niets vinden hoor .....
Mija
12-01-2022 om 13:59
Tango schreef op 12-01-2022 om 13:44:
Dat Deltakron lijkt een losse flodder. Ik lees vooral deskundigen die veronderstellen dat er in dat lab twee virusstalen door elkaar zijn geraakt.
Dat alle maatregelen tot half februari verlengd zouden worden, heb ik nog niet meegekregen. Ik zou daar van opkijken, gezien het feit dat de ongeveer de hele rest van de wereld de toch al veel mildere maatregelen nog verder versoepelt. Je zou zeggen dat er toch minstens wat vanaf kan. Want de ziekenhuisbezetting is al met al toch echt stevig gedaald terwijl geen serieuze nieuwe instroom van IC-patiënten te verwachten lijkt.
Dat de besmettingen erg toenemen, is overduidelijk. Dit wordt een enorme golf. Het grootste probleem zal waarschijnlijk zijn dat heel veel mensen tegelijkertijd, al dan niet ziek, thuis in quarantaine zitten. Dat zou ook zomaar kunnen leiden tot schoolsluitingen, gebrek aan capaciteit in ziekenhuizen, beperking van openingstijden, OV, vuilophaal etc. maar dan door massaal personeelsgebrek. De verwachting lijkt gerechtvaardigd, op basis van cijfers uit ZA en UK, dat het ook zo weer voorbij is. De grootste kans lijkt mij dat we een paar hele rottige weken tegemoet gaan met erg veel ongemak. Maar dat het daarna geleidelijk opklaart. Daar hou ik me in ieder geval maar aan vast!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.