Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-12-2021 om 10:45

Maar daar ging het in het Kamerdebat dinsdag toch ook over? Heb verschillende keren horen zeggen dat er moet worden meebewogen met de seizoenen.

Die “bronnen” had de Telegraaf niet hoeven opvoeren. Rutte zei gewoon: 

En daar hoort ook de veel fundamentelere vraag bij of je bepaalde dingen misschien in een ander seizoen moet gaan organiseren. Dat kan er allemaal onderdeel van zijn. Dat hebben we echt nog niet uitgewerkt. Dat doen we heel breed, niet alleen als kabinet, maar ook met heel veel maatschappelijke partijen. We willen proberen dat tegen eind januari een heel eind af te hebben.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2021-2022/37

Daglichtlamp schreef op 23-12-2021 om 10:21:

Je kunt het in Nederland niet snel goed doen. Adhoc beleid is niet goed, maar nu er ambtelijke werkgroepen bezig zijn met een mogelijke toekomst waarin we voorlopig leven met corona is de verontwaardiging natuurlijk ook groot. Laten we gewoon maar even afwachten wat eruit komt, en wat de politiek er vervolgens over gaat besluiten.

Ik ben vooral (nog steeds/opnieuw) verbaasd over de manier van communiceren. Natuurlijk moeten ze langetermijn-plannen maken. Maar het lijkt alsof ze zich niet realiseren wat de dingen die ze bedenken voor mensen betekenen en wat voor signaal ze ermee afgeven. Is dit gebaseerd op een interview wat openlijk is gegeven? Bewust gelekt? Of iemand die iets prematuurs op straat gooit? Als hier (communicatie)beleid achter zit, vind ik het onbegrijpelijk. De timing is slecht. De kernboodschap die eruit springt, lijkt: burgers, los het op. En daar zal heus nuance in zitten maar wie gelooft nou dat mensen op dit moment in staat zijn zo'n boodschap te ontvangen? We zitten middenin in een lockdown! Deels nodig omdat het kabinet een dikke maand geleden alsmaar niet tot beslissingen kon komen. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze dit op deze manier over de schutting 'durven' te gooien! Ik maak me echt wel zorgen over de bestuurlijke en politieke oogkleppen die men lijkt op te hebben. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-12-2021 om 11:01

Mija schreef op 23-12-2021 om 10:56:

[..]

Bewust gelekt?

Het is niet gelekt, er wordt openlijk over gesproken in ‘s lands vergaderzaal. 

Wednesday schreef op 23-12-2021 om 10:45:

Maar daar ging het in het Kamerdebat dinsdag toch ook over? Heb verschillende keren horen zeggen dat er moet worden meebewogen met de seizoenen.

Die “bronnen” had de Telegraaf niet hoeven opvoeren. Rutte zei gewoon:

En daar hoort ook de veel fundamentelere vraag bij of je bepaalde dingen misschien in een ander seizoen moet gaan organiseren. Dat kan er allemaal onderdeel van zijn. Dat hebben we echt nog niet uitgewerkt. Dat doen we heel breed, niet alleen als kabinet, maar ook met heel veel maatschappelijke partijen. We willen proberen dat tegen eind januari een heel eind af te hebben.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2021-2022/37

Uit de losse pols een ideetje opperen om bepaalde activiteiten te verplaatsen naar een ander seizoen (zoals zomercarnaval) is voor mij iets totaal anders dan plompverloren droppen dat ondernemers zichzelf opnieuw moeten uitvinden zonder steun van de overheid en dat het onderwijs erop moet rekenen geregeld de poorten te moeten sluiten. Ik denk dat de 'Haagse bronnen' die laatste twee 'onthullingen' voor hun rekening hebben genomen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-12-2021 om 11:04

Mija schreef op 23-12-2021 om 11:02:

[..]

Uit de losse pols een ideetje opperen om bepaalde activiteiten te verplaatsen naar een ander seizoen (zoals zomercarnaval) is voor mij iets totaal anders dan plompverloren droppen dat ondernemers zichzelf opnieuw moeten uitvinden zonder steun van de overheid en dat het onderwijs erop moet rekenen geregeld de poorten te moeten sluiten. Ik denk dat de 'Haagse bronnen' die laatste twee 'onthullingen' voor hun rekening hebben genomen.

Ik denk dat we beter echte berichtgeving kunnen afwachten,  ipv afgaan op een stuk uit de Telegraaf. Die zoeken graag sensatie. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

23-12-2021 om 11:08

[..]

Ik denk bewust gelekt. Dat kan je om twee redenen doen. Omdat mensen er aan moeten wennen,  of omdat je de slechtste plannen lekt op het slechtste moment met het doel ze op te blazen. Dat laatste lijkt me het meest logisch. Anders twijfel ik ook aan de verstandelijke vermogens van het Haagse.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-12-2021 om 11:15

[..]

Over het onderwijs heb ik niets gehoord tijdens het coronadebat, maar ik vond minister Blok nogal duidelijk over de ondernemers:

Ja, de kapper en de sportschoolhouder, die [Van Haga] als voorbeelden noemt, zijn zwaar geraakt. Ik gaf ook aan dat ik mij dat heel goed realiseer en dat ik dat ook rechtstreeks hoor. Tegelijkertijd hebben economische adviseurs — de heer Van Haga vraagt of daar rapporten van zijn, maar die kent hij natuurlijk — als het Centraal Planbureau en De Nederlandsche Bank erop gewezen dat naast het leed van de individuele ondernemer en zijn of haar werknemers ook het feit staat dat bijvoorbeeld het aantal faillissementen in Nederland nog nooit zo laag is geweest als tijdens die steunpakketten. Dat geeft aan dat een vorm van dynamiek die er normaal gesproken in de economie is, er minder is dan anders. Tegelijkertijd zien we dat bij er bij ondernemingen die niet of weinig getroffen zijn door de coronacrisis een enorme vraag naar werknemers is, ook echt zichtbaar op straat. Je ziet op heel veel plekken de borden "collega's gezocht". Daarnaast hebben we uitgebreide steunregelingen. Vandaar dat die economische adviseurs steeds waarschuwen: voorkom nou dat je doorschiet in je regelingen en dat je die economische dynamiek helemaal weghaalt.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2021-2022/37#ide8bd9e86

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-12-2021 om 11:17

Mijn man is getroffen ondernemer, vandaar dat ik heel goed heb geluisterd naar het antwoord van de regering.

Peen schreef op 23-12-2021 om 11:04:

[..]

Ik denk dat we beter echte berichtgeving kunnen afwachten, ipv afgaan op een stuk uit de Telegraaf. Die zoeken graag sensatie.

Dat zou zomaar kunnen maar er is in de Coronacommunicatie al zo ontzettend veel bewust 'gelekt', dat niet valt uit te sluiten dat dit geregisseerd is. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-12-2021 om 11:45

Over een maand weten we meer, want dan wordt er blijkbaar iets van een langetermijnvisie gepresenteerd.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-12-2021 om 12:02

Mija schreef op 23-12-2021 om 11:37:

[..]

Dat zou zomaar kunnen maar er is in de Coronacommunicatie al zo ontzettend veel bewust 'gelekt', dat niet valt uit te sluiten dat dit geregisseerd is.

Dat zou inderdaad ook zomaar zo kunnen zijn. Dan klinkt het niet erg positief 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-12-2021 om 12:05

Maar mag ik vragen, waarom trekken jullie dit nu zo in het hysterische? Waarom is het pas alarmerend als het in de Telegraaf staat en niet als erover gesproken wordt in de Tweede Kamer?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-12-2021 om 12:08

Wednesday schreef op 23-12-2021 om 12:05:

Maar mag ik vragen, waarom trekken jullie dit nu zo in het hysterische? Waarom is het pas alarmerend als het in de Telegraaf staat en niet als erover gesproken wordt in de Tweede Kamer?

Ikzelf had dit helemaal niet gevolgd in de Tweede Kamer en het artikel in de Telegraaf kan ik niet lezen, dus ik wacht wel af tot eind januari 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-12-2021 om 12:14

Ik kan zelf in ieder geval niet wachten totdat er een langetermijnvisie is. Wat die dan ook is. Op deze manier is het voor ondernemers, die zelf ook moeten plannen op korte, middellange en lange termijn, namelijk gewoon niet te doen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-12-2021 om 12:19

Wednesday schreef op 23-12-2021 om 12:14:

Ik kan zelf in ieder geval niet wachten totdat er een langetermijnvisie is. Wat die dan ook is. Op deze manier is het voor ondernemers, die zelf ook moeten plannen op korte, middellange en lange termijn, namelijk gewoon niet te doen.

Nee, dat lijkt mij ook niet. Nu is telkens alles ad hoc en wispelturig, lijkt me moeilijk zaken doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.