Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
SophisticatedCaribou75
22-12-2021 om 19:54
Angela1967 schreef op 22-12-2021 om 19:53:
overheid begint ook met een o?!?
The plot thickens!
OmaVan2
22-12-2021 om 20:04
En in omikron zit de i van immigratie en de k van klimaatverandering.
...
Onlangs schotelde de fabeltjesfuik mij de site frontnieuws.com voor.
Die site combineert antivax, niet geloven in klimaatverandering, anti immigratie en anti EU.
Ik vermoed dat men ook anti belasting is, dus vraag me af waar men die uitbreiding van de zorgcapaciteit van wil betalen.
wild-flower
22-12-2021 om 21:22
De grote vraag naar boostervaccins zorgt voor enorme drukte op de
website prullenbakvaccin.nl. Via die website kunnen mensen die
gevaccineerd willen worden, zien of een praktijk bij hen in de buurt
doses vaccin over heeft. Inmiddels zijn al bijna driehonderd locaties
aangesloten. Dus ook voor een booster !
https://www.ad.nl/gezond/run-op-booster-zorgt-voor-topdrukte-bij-website-prullenbakvaccin~ae592b72/
www.prullenbakvaccin.nl
Feles
22-12-2021 om 22:10
wild-flower schreef op 22-12-2021 om 21:22:
De grote vraag naar boostervaccins zorgt voor enorme drukte op de
website prullenbakvaccin.nl. Via die website kunnen mensen die
gevaccineerd willen worden, zien of een praktijk bij hen in de buurt
doses vaccin over heeft. Inmiddels zijn al bijna driehonderd locaties
aangesloten. Dus ook voor een booster !
https://www.ad.nl/gezond/run-op-booster-zorgt-voor-topdrukte-bij-website-prullenbakvaccin~ae592b72/
www.prullenbakvaccin.nl
Heel goed! De site is nu niet te bereiken, zal wel druk zijn.
SophisticatedCaribou75
22-12-2021 om 22:51
LIVE | WHO-baas: Europa moet zich schrap zetten, ‘Omikronvariant rekt zorgsysteem op tot de grens’
https://www.ad.nl/binnenland/live-who-baas-europa-moet-zich-schrap-zetten-omikronvariant-rekt-zorgsysteem-op-tot-de-grens~a6c07a4a/
QuizzicalOpossum53
23-12-2021 om 08:40
"In opdracht van het kabinet wordt gewerkt aan een plan waarin iedereen zich vanaf komend jaar moet aanpassen aan corona, schrijft De Telegraaf op basis van bronnen. Daarbij kan er in de zomer meer dan in de winter, zo komt in het Haagse langetermijnplan te staan waaraan achter de schermen wordt gewerkt.
Volgens de krant zal creativiteit worden verwacht van scholen, restaurants, theaters, sportclubs, reisorganisaties, winkeliers, cafés en concertorganisatoren. In het najaar en de winter zullen beperkende maatregelen blijven gelden en nieuwe lockdowns worden niet uitgesloten."
Dit is blijkbaar bevestigd door een woordvoerder. In het plan staan oa pakketten voor thuisonderwijs. Dat menen ze toch niet echt hé, dat dichte scholen horen bij 'leven met corona'.
Hoe is deze regering zo ver van de inwoners af komen te staan? En hoezo worden de grondrechten op goed onderwijs telkens weer genegeerd?
Pooh-Bear
23-12-2021 om 08:49
Drietje schreef op 23-12-2021 om 08:40:
"In opdracht van het kabinet wordt gewerkt aan een plan waarin iedereen zich vanaf komend jaar moet aanpassen aan corona, schrijft De Telegraaf op basis van bronnen. Daarbij kan er in de zomer meer dan in de winter, zo komt in het Haagse langetermijnplan te staan waaraan achter de schermen wordt gewerkt.
Volgens de krant zal creativiteit worden verwacht van scholen, restaurants, theaters, sportclubs, reisorganisaties, winkeliers, cafés en concertorganisatoren. In het najaar en de winter zullen beperkende maatregelen blijven gelden en nieuwe lockdowns worden niet uitgesloten."
Dit is blijkbaar bevestigd door een woordvoerder. In het plan staan oa pakketten voor thuisonderwijs. Dat menen ze toch niet echt hé, dat dichte scholen horen bij 'leven met corona'.
Hoe is deze regering zo ver van de inwoners af komen te staan? En hoezo worden de grondrechten op goed onderwijs telkens weer genegeerd?
😒 ik erger me met je mee. Maar had al eerder iemand Zo iets horen zeggen.
dat we ons leven anders moeten indelen die man had het over carnaval in de zomer en ipv een nieuwjaarsborrel in juni begin van de zomer vieren.
QuizzicalOpossum53
23-12-2021 om 08:52
Pooh-Bear schreef op 23-12-2021 om 08:49:
[..]
😒 ik erger me met je mee. Maar had al eerder iemand Zo iets horen zeggen.
dat we ons leven anders moeten indelen die man had het over carnaval in de zomer en ipv een nieuwjaarsborrel in juni begin van de zomer vieren.
En luxe maaltijdpaketten in de winter, want restaurants dicht. Qr code verdwijnt als je niet telkens de booster haalt. Holymoly, de wappies krijgen gelijk.
OmaVan2
23-12-2021 om 09:13
Drietje schreef op 23-12-2021 om 08:52:
[..]
En luxe maaltijdpaketten in de winter, want restaurants dicht. Qr code verdwijnt als je niet telkens de booster haalt. Holymoly, de wappies krijgen gelijk.
Ik vind het stuk in de Telegraaf een heel vaag verhaal. Zoals ik het lees is de essentie: we stoppen met Coronasteun, de samenleving moet de creativiteit hebben om om te gaan met de terugkerende Coronagolven. Lekker makkelijk weer. Ik lees overigens niets over QR-codes.
Pooh-Bear
23-12-2021 om 09:25
OmaVan2 schreef op 23-12-2021 om 09:13:
[..]
Ik vind het stuk in de Telegraaf een heel vaag verhaal. Zoals ik het lees is de essentie: we stoppen met Coronasteun, de samenleving moet de creativiteit hebben om om te gaan met de terugkerende Coronagolven. Lekker makkelijk weer. Ik lees overigens niets over QR-codes.
Ik kan het stuk zelf niet lezen helaas. Heb alleen de samenvatting hierboven gelezen.
Mija
23-12-2021 om 09:36
Drietje schreef op 23-12-2021 om 08:40:
Bijzonder hè! Ik las ook delen van dat verhaal, met stijgende verbazing, op https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/3139835/corona-we-moeten-heel-anders-gaan-leven-vindt-het-kabinet.html
Dat ze denken dat ze dit zomaar naar buiten kunnen kwakken en dat mensen dan denken: “Wat zijn ze toch goed bezig daar in Den Haag!”?!?!? Ook zo’n plompverloren boodschap dat ondernemers zich maar creatief moeten aanpassen en “Als ondernemers zich instellen op beperkende maatregelen en zelfs op lockdowns, dan is er geen financiële steun meer nodig, aldus betrokkenen,” vind ik middenin deze ellende niet te begrijpen. Iedereen kan toch bedenken dat bepaalde sectoren daar heel veel moeite mee zullen hebben, omdat ze nou eenmaal om fysiek contact draaien, al dan niet in grote groepen. Er zullen veel ondernemers verdwijnen als die geacht worden zichzelf aan hun haren uit het moeras te trekken in een markt waarvan het karakter binnen korte tijd sterk verandert. Ik snap op zich nog wel dat het nodig zou kunnen zijn om aanpassingen te doen maar zo gemakkelijk als het nu lijkt te worden gebracht (disclaimer: ik heb het originele artikel in de Telegraaf niet gelezen), daar sta ik wel van te kijken.
En dat het onderwijs er ook maar rekening mee zou moeten houden geregeld dicht te moeten, vind ik absurd. Dat je dat in noodplannen opneemt, bij de komst van een nieuw virus voordat je weet of het een gevalletje verkoudheid of Ebola is, soit. Maar als langetermijnvisie? Wie vindt dat nou eigenlijk serieus acceptabel? En als die mensen er echt zijn, verbaas ik me daar zeer over, gezien de onderzoeken naar het welzijn van jonge mensen, de onderwijsachterstanden en mijn eigen ervaringen. Ik denk dan echt: in welke wereld leven die politici en hun adviseurs nou eigenlijk? Niet in de mijne kennelijk!
Daglichtlamp
23-12-2021 om 10:21
Je kunt het in Nederland niet snel goed doen. Adhoc beleid is niet goed, maar nu er ambtelijke werkgroepen bezig zijn met een mogelijke toekomst waarin we voorlopig leven met corona is de verontwaardiging natuurlijk ook groot. Laten we gewoon maar even afwachten wat eruit komt, en wat de politiek er vervolgens over gaat besluiten.
QuizzicalOpossum53
23-12-2021 om 10:36
Daglichtlamp schreef op 23-12-2021 om 10:21:
Je kunt het in Nederland niet snel goed doen. Adhoc beleid is niet goed, maar nu er ambtelijke werkgroepen bezig zijn met een mogelijke toekomst waarin we voorlopig leven met corona is de verontwaardiging natuurlijk ook groot. Laten we gewoon maar even afwachten wat eruit komt, en wat de politiek er vervolgens over gaat besluiten.
Dat is natuurlijk zo, maar onder leven met corona denk ik eerder aan anders inrichten zorg en meer zorg, beschermen van kwetsbaren, andere crisisstructuur ggd, permanente test- en boostercapaciteit, hoge eisen aan ventilatie op scholen, gratis zelftesten, gratis ffp2 maskers voor kwetsbaren.
Het is zo duidelijk dat sluiting van onderwijs nu al enorme schade heeft toegebracht. Ongelofelijk dat nu uberhaupt genoemd wordt bij de structurele opties.
Daglichtlamp
23-12-2021 om 10:45
Drietje schreef op 23-12-2021 om 10:36:
[..]
Dat is natuurlijk zo, maar onder leven met corona denk ik eerder aan anders inrichten zorg en meer zorg, beschermen van kwetsbaren, andere crisisstructuur ggd, permanente test- en boostercapaciteit, hoge eisen aan ventilatie op scholen, gratis zelftesten, gratis ffp2 maskers voor kwetsbaren.
Het is zo duidelijk dat sluiting van onderwijs nu al enorme schade heeft toegebracht. Ongelofelijk dat nu uberhaupt genoemd wordt bij de structurele opties.
Daar ben ik het wel mee eens, maar in de politiek is er ook weinig draagvlak voor onderwijssluitingen en juist wel voor ventilatie en zo.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021Z24092&did=2021D51153
Motie met 126 stemmen voor aangenomen om onderzoek te doen naar luchtreinigers in scholen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021Z24094&did=2021D51155
Motie over ventilatie in scholen (124 stemmen voor)
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021Z23751&did=2021D50359
Motie over sluiting basisscholen alleen als laatste redmiddel, 148 stemmen voor.
Meer mensen in de zorg is vast ook een goed idee, maar momenteel werken al 1,4 miljoen mensen in de zorg. https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/arbeidsmarkt-zorg-en-welzijn