Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat doen jullie mannen met/voor de kinderen qua verplichtingen en afspraken?


Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 19:03:

ik ben heel blij dat er gestreden is voor de rechten van de vrouw. Maar dat verplicht werkelijk niémand in de toekomst om het beeld dat die mensen voor ogen hadden te realiseren. Wat een kul. Als een trad wife zelf voor dat leven kiest, is dat ook haar goed recht.

Zeker, maar dan zijn de financiele gevolgen ook voor de persoon zelf. 

Nicole123 schreef op 18-10-2024 om 18:50:

En ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vraag aan degenen die hier de afgelopen pagina's hun niet of weinig werken hebben verdedigd: bestaat voor jullie het probleem uit de OP niet?

Het is wel te hopen dat zowel mannen als vrouwen op het gebied van eerlijkere verdeling van werk en zorg nog een flinke slag gaan slaan en de mentaliteitsverandering doorzet in positieve zin.

Diyer schreef op 18-10-2024 om 18:02:

[..]

Ik weet niet of je hetzelfde gesprek volgt als ik, er wordt teveel geschreven, dus volg niet alles, maar heb nu al regelmatig opmerkingen voorbij zien komen dat het leven niet bedoelt is voor (en dan komen opmerkingen voorbij als 'van wie moet dat', geen behoefte aan, niet belangrijk vinden, zelfs geen zin in is ergens genoemd). Het voert te ver om alles terug te lezen. Maar de tendens van de afgelopen paar bladzijden kan ik niet overwegend als noodzaak bestempelen. Ik lees vooral weinig zin in, geen belang aan hechten en van wie moet dit, dat bepaal ik zelf wel. En daar sla ik op aan.

Ik volg hetzelfde gesprek als jij met het kleine verschil dat ik wel alles lees en niet selecteer op dingen waarop ik frontaal in de aanval kan gaan. 

Die tendens van de afgelopen bladzijdes waarin hij leest dat er geen zin in werken is, van wie moet dat en dat bepaal ik zelf wel die les ik niet.  Het zijn mensen die uitleggen waarom ze minder werken zoals ikzelf en er reageren mensen die het door jou beschreven gedrag ook veroordelen. 

In een discussie als deze niet je alles lezen als je inhoudelijk goed wil reageren als je maar hier en daar wat leest dan is reageren met felle uithalen en veroordelingen niet zo netjes. 

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 19:11:

[..]

Zeker, maar dan zijn de financiele gevolgen ook voor de persoon zelf.

Ik geloof dat daar ook voornl. het échte discussiepunt over ging, ongeacht meningen. Want uiteindelijk is niemand te dwingen om te werken als deze op alle fronten daarin de hakken in het zand zet. We kunnen wel kiezen wat we daarin als maatschappij willen faciliteren.

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 19:11:

[..]

Zeker, maar dan zijn de financiele gevolgen ook voor de persoon zelf.

Maar dan vind ik dat de man van de tradwife igv scheiding ook volgens de oude norm behandeld moet worden: moeder eenhoofdig gezag en vader alimentatie betalen en een omgangsregeling van een weekend in de 14 dagen en de helft vd vakanties, want ze hebben destijds immers samen voor die oude rolverdeling gekozen

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 19:39

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 19:11:

[..]

Zeker, maar dan zijn de financiele gevolgen ook voor de persoon zelf.

Nou vooruit dan. Maar op 1 voorwaarde: dat werken meer gaat lonen. Want als ik vrijwel al mijn loon afdraag aan de kinderopvang, kan ik net zo goed (zo niet beter) thuisblijven toch?

In de verkiezingen waren er nog mooie beloftes voor de lage inkomens. Maar zij zijn helaas niet diegene die erop vooruitgaan. En zo houdt dus eigenlijk de politiek dit zélf in stand Hooivorken en fakkels dan maar?

Hé en wat doen we met mensen die heel oud worden, maar niet zoveel verdienden tijdens hun werkende leven? Want die profiteren dan eigenlijk wel teveel van het pensioenstelsel…  

Nicole123 schreef op 18-10-2024 om 18:50:

En ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vraag aan degenen die hier de afgelopen pagina's hun niet of weinig werken hebben verdedigd: bestaat voor jullie het probleem uit de OP niet?

Nee, het probleem bestond niet zo. Toen ik niet werkte, deed ik alle dingen die onder werktijd moesten gebeuren, zoals het CB. Bij dingen die in de avond of het weekend waren, keken we voor wie dat het beste uitkwam. Maar we hebben hier nooit dingen aan de hand waarvan ik denk dat de ene de andere niet na afloop kan bijpraten. De informatieavonden op school hebben we pas geleden ook verdeeld. Op de basisschool deed ik de rapportgesprekken meestal, omdat dat gelijk na school kon en ik 's avonds trainde. De kinderen even op het schoolplein of in de gang gaat makkelijker om 15.30 dan om 20.30. En aanbieden om vrij te nemen om te horen dat alles goed gaat zouden we allebei erg overdreven hebben gevonden. (Toen 1 van de kinderen een nacht in het ziekenhuis moest blijven is mijn man ook daar gebleven. Dat is dan ook het meest dramatische wat hier is gebeurd.)

Ik heb nooit last gehad van mensen die meenden dat bepaalde taken bij mij lagen terwijl ze eigenlijk mijn man moesten hebben. Ja, mijn schoonmoeder als er een knoopje van zijn trui was. Maar dan verwees ik haar ook naar hem.

Temet schreef op 18-10-2024 om 19:38:

[..]

Maar dan vind ik dat de man van de tradwife igv scheiding ook volgens de oude norm behandeld moet worden: moeder eenhoofdig gezag en vader alimentatie betalen en een omgangsregeling van een weekend in de 14 dagen en de helft vd vakanties, want ze hebben destijds immers samen voor die oude rolverdeling gekozen

In het voorbeeld van Lieveheersbeest stond;

Als een trad wife zelf voor dat leven kiest, is dat ook haar goed recht.

Dat is een eigen keuze van de vrouw en geen gezamenlijke keuze zoals jij stelt. Dus nee die vlieger zou dan niet op gaan. 

Nicole123 schreef op 18-10-2024 om 18:50:

En ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vraag aan degenen die hier de afgelopen pagina's hun niet of weinig werken hebben verdedigd: bestaat voor jullie het probleem uit de OP niet?

Man brengt/haalt vrijwel altijd naar voetbal. Ook omdat hij helpt met de training. Zodra er een kind ziek is vangt man altijd op. Ik kan niet zomaar thuis werken. 10-minutengesprekken doen we samen als het kan. Anders ik. Laatst info-avond over de middelbare school, daar gaat hij heen en niet ik. Hij leest voor tijdens de kbw-week. Ik help weleens met luizenpluizen of schmink bij het zomerfeest. Feestjes bedenk ik. Maar op het feest pakt hij zijn rol wel. Cadeautjes regel ik ook. Ik heb daar meer kijk op . Maar denk dat wij het prima verdeeld hebben. 


Het huishouden is een ander topic waard

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 20:08:

[..]

In het voorbeeld van Lieveheersbeest stond;

Als een trad wife zelf voor dat leven kiest, is dat ook haar goed recht.

Dat is een eigen keuze van de vrouw en geen gezamenlijke keuze zoals jij stelt. Dus nee die vlieger zou dan niet op gaan.

Hoe kan je binnen een relatie in je eentje kiezen om trad wife te worden?  Dat zijn toch keuzes die je samen maakt? 

Toen mijn man internationale projecten zou kunnen doen werd hij door de chef naar huis gestuurd om het er met mij over te hebben hoe we dat samen voor elkaar konden krijgen. Dat zijn geen beslissingen die je alleen neemt, zeker niet als er kinderen bij betrokken zijn. 

Temet schreef op 18-10-2024 om 19:38:

[..]

Maar dan vind ik dat de man van de tradwife igv scheiding ook volgens de oude norm behandeld moet worden: moeder eenhoofdig gezag en vader alimentatie betalen en een omgangsregeling van een weekend in de 14 dagen en de helft vd vakanties, want ze hebben destijds immers samen voor die oude rolverdeling gekozen

Dat vind ik ook. Heb dit al eens eerder hier bediscussieerd. Als men als gezin een dergelijke verstandhouding kiest, dan ook lappen als je als stel uit elkaar gaat. Dan blijf je onderhoudsplichtig tot iig x tijd.

Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 19:39:

[..]

Nou vooruit dan. Maar op 1 voorwaarde: dat werken meer gaat lonen. Want als ik vrijwel al mijn loon afdraag aan de kinderopvang, kan ik net zo goed (zo niet beter) thuisblijven toch?

In de verkiezingen waren er nog mooie beloftes voor de lage inkomens. Maar zij zijn helaas niet diegene die erop vooruitgaan. En zo houdt dus eigenlijk de politiek dit zélf in stand Hooivorken en fakkels dan maar?

Hé en wat doen we met mensen die heel oud worden, maar niet zoveel verdienden tijdens hun werkende leven? Want die profiteren dan eigenlijk wel teveel van het pensioenstelsel…

Maar dat is ook iets wat veel mensen denken maar ook vaak niet na laten rekenen. De kinderopvangtoeslag is juist voor de lage inkomens erg hoog. En als je werkt bouw je bv ook pensioen op, kun je vaak nog opklimmen in salaris of doorgroeien in functie. Niet alleen kijken naar de factuur van de opvang nu maar ook wat die opvang je in de toekomst kan opleveren.

Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 19:39:

[..]

Nou vooruit dan. Maar op 1 voorwaarde: dat werken meer gaat lonen. Want als ik vrijwel al mijn loon afdraag aan de kinderopvang, kan ik net zo goed (zo niet beter) thuisblijven toch?

In de verkiezingen waren er nog mooie beloftes voor de lage inkomens. Maar zij zijn helaas niet diegene die erop vooruitgaan. En zo houdt dus eigenlijk de politiek dit zélf in stand Hooivorken en fakkels dan maar?

Je draagt niet al je loon af aan kinderopvang. Gesteld dat je een partner hebt, betaal je de opvang van jullie gezamenlijke inkomen. Daarnaast betaal je maar voor een paar jaar aan opvang, terwijl je in principe werkt tot aan je pensioen. Dat betekent dat je procentueel maar een klein moment in je werkende leven eventjes wat inlevert. Meestal groeit dat salaris ook, naarmate je meer werkervaring krijgt. Een startsalaris van een 20er is niet dezelfde als een salaris van een 40er. Zeker niet als je je blijft ontwikkelen (cursussen of trainingen volgt). Bovendien is salaris meer dan wat je maandelijks op je bank krijgt, het is ook pensioen, sociale lasten en belasting dat je afdraagt. Alles bij elkaar wordt er zoveel meer gedaan met salaris en is er zoveel meer mogelijk met werk.

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 20:08:

[..]

In het voorbeeld van Lieveheersbeest stond;

Als een trad wife zelf voor dat leven kiest, is dat ook haar goed recht.

Dat is een eigen keuze van de vrouw en geen gezamenlijke keuze zoals jij stelt. Dus nee die vlieger zou dan niet op gaan.

Maar dan is dat toch ook de keuze van haar man? Een trad wife ben je toch in combinatie met een man die voor het gezinsinkomen zorgt? Zo'n man gaat blijkbaar akkoord met die rolverdeling. Dan kiest hij daar ook voor (instemmen is hetzelfde als kiezen voor).

OnherkenbaarAnoniem schreef op 18-10-2024 om 20:16:

[..]

Hoger kan je vinden en relatie in je eentje kiezen om trad wife te worden? Dat zijn toch keuzes die je samen maakt?

Toen mijn man internationale projecten zou kunnen doen werd hij door de chef naar huis gestuurd om het er met mij over te hebben hoe we dat samen voor elkaar konden krijgen. Dat zijn geen beslissingen die je alleen neemt, zeker niet als er kinderen bij betrokken zijn.

Ik zag laatst nog een interview van een tradwife die doodleuk zei dat het haar niet interesseerde wat haar man ervan vond, zij bepaalde dat ze voortaan zo wilde leven. Dus ja..dat gebeurd dus ook. Maar goed, dit is geen tradwifetopic. 

Als we het hebben over een eerlijke taakverdeling tussen mannen en vrouwen is het inderdaad belangrijk dat je daar samen afspraken over maakt en dat beiden zich dan ook aan die afspraken houden.  Ik heb een aantal keer meegemaakt bij vriendinnen dat ze vooral zelf minder wilde werken terwijl hun partners ook best bereid waren om minder te werken en de taken te verdelen. Maar zij wilde dat dan perse en dwongen het af. Maar dat de eigen keuze van het minder werken na een aantal jaar (als het goed uitkwam) ineens vertaald werd naar een gezamenlijke afspraak. Niet echt eerlijk. Als je dingen naar je toe trekt, dan later ook niet gaan piepen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.