Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat doen jullie mannen met/voor de kinderen qua verplichtingen en afspraken?


Diyer schreef op 18-10-2024 om 14:18:

[..]

Ik denk het wel. De vrouwen die hier reageren vinden het blijkbaar heerlijk, lekker geen burn outs, overzichtelijk, kinderen krijgen alle aandacht, bovendien is dit toch ook wat de samenleving van ze verwacht, dus sluit wat dat betreft prima aan. Ik zeg, niks meer aan doen. Een geëmancipeerde vrouw sluit aan bij deze rol en zou wel gek zijn om door maatschappelijke hoepels te springen die vrouwen toch eigenlijk niet willen. Daar past dan mooi een 3e shift bij.

Emancipatie is ook jezelf en je gezin gezond houden en keuzes maken die daarbij passen. En zolang de betrokken mensen zelf tevreden zijn met hun situatie is er toch geen probleem? 

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 14:26

Volgens mij is emancipatie vooral de vrijheid hebben om te kiezen wat JIJ wil. En dat mannen en vrouwen dezelfde keuzes en keuzemogelijkheden hebben.

Maar nu klinkt het meer alsof dat alleen geldt als je kiest voor een bestaan met een fulltime baan.

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 14:15:

[..]

Ik kan me daar iets bij voorstellen dat je daar in dat geval voor kiest, maar soms vind ik het wel dubbel. Wel meegemaakt dat een gezin ervoor koos dat de een werkte en de ander thuisbleef, maar het inkomen van de werkende niet hoog was om goed rond te komen dus huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget, gratis zwemles en laptop via gemeente, sport via het sportfonds, etc. Allemaal betaald uit het belastinggeld terwijl er een gezond iemand thuis zit . En begrijp me niet verkeerd als beiden zouden werken en er dan een aanvulling nodig is: prima, soms is dat nodig omdat niet iedereen een flink inkomen kan verdienen.

Maar er bewust voor kiezen, ook prima maar draag dan de financiele gevolgen ook zelf is dan misschien ook wel zo eerlijk.

Nou, dit dus. Maak je deze keuze, betaal die dan ook zelf.

LydiaDietz schreef op 18-10-2024 om 14:22:

[..]

Ik ben dit enerzijds helemaal met je eens. Maar bedenk me dan ook dat het dus allemaal geen vetpot is als je afhankelijk bent van een laptop van de gemeente en je bezig moet houden Meg subsidies. Het klinkt wel lekker "thuisblijven bij de kinderen op kosten van de staat". Maar volgens mij zit je dan helemaal niet zo lekker.

En wat iemand al eerder noemde. Om hoeveel mensen gaat het nu echt? De enkele thuisblijfmoeders die ik ken lijken op het eerste oog gewoon gefinancieerd door hun man.

Nee het is ook geen vetpot. Maar je " afhankelijk maken" van de gemeente creeeren die mensen dus wel deels zelf door niet te werken terwijl ze dat wel kunnen. Hoeveel dat er zijn, geen idee. Maar daardoor weet ik ook niet of het om een heel klein groepje gaat.

Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 14:26:

Volgens mij is emancipatie vooral de vrijheid hebben om te kiezen wat JIJ wil. En dat mannen en vrouwen dezelfde keuzes en keuzemogelijkheden hebben.

Maar nu klinkt het meer alsof dat alleen geldt als je kiest voor een bestaan met een fulltime baan.

Nee hoor, al ben je van plan nooit te werken en de hele dag druiven te eten. Kan er nog steeds wat van vinden, maar wat je vindt mag je houden, leerde mijn oma mij.
Betaal het dan ook zelf. Dan ga je je goddelijke gang maar. Ik geloof dat er niemand is die wat anders beweerd.
Mijn mening is nl. een mening. En wat ik een waardevol voorbeeld vind voor opgroeiende kinderen en met name kansengelijkheid voor meisjes, ach, spoel het door de plee als je wilt. Ik zou alleen graag ooit in de loop der jaren een bepaalde verharding zien optreden tegen dergelijk gedrag in de vorm van stopzetten van sponsoring. En als je dan nog steeds besluit dat je het liefst zo je dagen doorbrengt, doe wat je niet laten kunt.

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 14:39:

[..]

Nee het is ook geen vetpot. Maar je " afhankelijk maken" van de gemeente creeeren die mensen dus wel deels zelf door niet te werken terwijl ze dat wel kunnen. Hoeveel dat er zijn, geen idee. Maar daardoor weet ik ook niet of het om een heel klein groepje gaat.

Dat zeg ik ook. Dat is een eigen keuze. Maar geen keuze waar ik jaloers op ben. En dat klinkt hier soms wel door. 

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 14:46

Diyer schreef op 18-10-2024 om 14:41:

[..]

Betaal het dan ook zelf. Dan ga je je goddelijke gang maar. Ik geloof dat er niemand is die wat anders beweerd.

We hebben als maatschappij een systeem opgetuigd dat geld beschikbaar stelt aan mensen die niet werken. Waarom zou je daar geen gebruik van maken? 

Als we vinden dat een bepaalde groep mensen geen geld zou moeten krijgen, dan moeten we het systeem aanpassen. Niet op het Via forum gaan lopen foeteren dat er iets mis is met die mensen.

LydiaDietz schreef op 18-10-2024 om 14:43:

[..]

Dat zeg ik ook. Dat is een eigen keuze. Maar geen keuze waar ik jaloers op ben. En dat klinkt hier soms wel door.

O nee zeker niet jaloers maar wel krom en vreemd dat het systeem dit toelaat want echt eerlijk is het niet.

Diyer schreef op 18-10-2024 om 14:18:

[..]

Ik denk het wel. De vrouwen die hier reageren vinden het blijkbaar heerlijk, lekker geen burn outs, overzichtelijk, kinderen krijgen alle aandacht, 

0 uur of 32 uur is allebei minder dan 40, dat klopt, maar verder ben jij denk ik de enige die alles onder 40 uur hetzelfde vindt.

Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 14:46:

[..]

We hebben als maatschappij een systeem opgetuigd dat geld beschikbaar stelt aan mensen die niet werken. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Als we vinden dat een bepaalde groep mensen geen geld zou moeten krijgen, dan moeten we het systeem aanpassen. Niet op het Via forum gaan lopen foeteren dat er iets mis is met die mensen.

Gelukkig mag ik én commentaar hebben op het systeem én op mensen die er zo instaan. En hoop ik dat het systeem ooit aangepast gaat worden, ómdat er meer mensen zo instaan zoals ik. Maar hoe lang het duurt, voordat dat een keer doordringt? Geen idee. Ik zit het wel uit.

Valeria schreef op 18-10-2024 om 14:49:

[..]

0 uur of 32 uur is allebei minder dan 40, dat klopt, maar verder ben jij denk ik de enige die alles onder 40 uur hetzelfde vindt.

Nee, dat lees je dan toch verkeerd. Als je vraagt om mijn mening, dan zal deze best afhankelijk van situatie kunnen zijn. Waarbij ik de ene thuisblijfouder alle tijd ter wereld gun, want omstandigheid x. En de andere thuisblijfouder gun ik persoonlijk geen cent extra. Ik kan dus niet op de situatie per persoon een mening geven.
Wat ik wel kan is een globaal gemiddelde mening over het systeem geven en over opvattingen die hier worden neergezet door een aantal forummers.

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 14:59

Diyer schreef op 18-10-2024 om 14:53:

[..]

Gelukkig mag ik én commentaar hebben op het systeem én op mensen die er zo instaan. En hoop ik dat het systeem ooit aangepast gaat worden, ómdat er meer mensen zo instaan zoals ik. Maar hoe lang het duurt, voordat dat een keer doordringt? Geen idee. Ik zit het wel uit.

Dat mag. Mag ik vragen wat het jou brengt, al dat commentaar op een ander? Word je daar blij van? Lucht het op? Voel je je beter over jezelf?

Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 14:46:

[..]

We hebben als maatschappij een systeem opgetuigd dat geld beschikbaar stelt aan mensen die niet werken. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Als we vinden dat een bepaalde groep mensen geen geld zou moeten krijgen, dan moeten we het systeem aanpassen. Niet op het Via forum gaan lopen foeteren dat er iets mis is met die mensen.

 

Ik heb mij niet laten afkeuren, mede vanwege de publieke opinie dat mensen die een uitkering ontvangen profiteurs zijn en zo wil ik niet bekend staan in de buurt. Ik wil niet die "klaploper" van nummer 18 genoemd worden. 

Door het met mijn man samen zelf te betalen zijn wij niemand verantwoording schuldig,  behalve dan het viafora.😜

Diyer schreef op 18-10-2024 om 14:56:

[..]

Nee, dat lees je dan toch verkeerd. Als je vraagt om mijn mening, dan zal deze best afhankelijk van situatie kunnen zijn. Waarbij ik de ene thuisblijfouder alle tijd ter wereld gun, want omstandigheid x. En de andere thuisblijfouder gun ik persoonlijk geen cent extra. Ik kan dus niet op de situatie per persoon een mening geven.
Wat ik wel kan is een globaal gemiddelde mening over het systeem geven en over opvattingen die hier worden neergezet door een aantal forummers.


Oja? je gooit namelijk wel alles op één hoop. Dat ik het heerlijk vind om parttime te werken gooi jij op dezelfde hoop als iemand die toeslagen ontvangt en de hele dag niets doet.

Gaat het je eigenlijk wel om hoe iemand anders het doet? Of gaat het meer om je eigen situatie te valideren?

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 14:15:

[..]

Ik kan me daar iets bij voorstellen dat je daar in dat geval voor kiest, maar soms vind ik het wel dubbel. Wel meegemaakt dat een gezin ervoor koos dat de een werkte en de ander thuisbleef, maar het inkomen van de werkende niet hoog was om goed rond te komen dus huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget, gratis zwemles en laptop via gemeente, sport via het sportfonds, etc. Allemaal betaald uit het belastinggeld terwijl er een gezond iemand thuis zit . En begrijp me niet verkeerd als beiden zouden werken en er dan een aanvulling nodig is: prima, soms is dat nodig omdat niet iedereen een flink inkomen kan verdienen.

Maar er bewust voor kiezen, ook prima maar draag dan de financiele gevolgen ook zelf is dan misschien ook wel zo eerlijk.

Weetje, volgens mij zijn dit helemaal geen keuzes die worden gemaakt omdat mensen denken dat ze dan lekker profiteren van de gemeente. Daar zit bijna altijd onvermogen achter, een trauma, of wat dan ook. Het is niet leuk om je hand te moeten ophouden bij de gemeente en je krijgt het geld echt niet makkelijk, en ga je ook eens verdiepen in de toeslagenaffaire bijvoorbeeld. En zeg eens eerlijk, hoe goed kende jij dat gezin? 

In mijn omgeving ken ik geen mensen die thuisblijven en allerlei toeslagen hebben, maar wel meerdere thuisblijfmoeders. Er zat van alles bij: zelf opgegroeid in een gezin waar ze niet gezien werd (en dat niet wilde voor de kinderen), zwaar gepest vroeger, besloten te stoppen met werken na 2 burnouts, ziekte of stoornis van één van de kinderen, gezinsleden allemaal heel introvert of verkeerde studiekeuze, keer op keer afgewezen voor sollicitaties en daardoor diep negatief zelfbeeld. 

In plaats van roepen dat mensen zelf kiezen voor financiële afhankelijkheid en alle ellende van dien na een scheiding, kun je je ook verdiepen achter het verhaal erachter, als je het zo belangrijk vindt dat iedereen aan het werk gaat. Waarom maakt iemand de keuze om niet of weinig te werken? Wat kunnen we doen om het probleem (gesteld dat je het dus een probleem is) wat erachter zit kunnen verhelpen, en hoe vinden we een passende werkomgeving? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.