Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat doen jullie mannen met/voor de kinderen qua verplichtingen en afspraken?


Maar kinderen gaan na school toch ook 'naar huis' of 'naar de bso'. En die bso, dat is meestal geen keuze, maar iets wat ouders voor ze beslissen.
Ik hoor collega's daar wel eens over. Dat hun kinderen zelfs ruzie maken met elkaar als de ander langer thuis is geweest. Dan heeft de ene met school een uitje gehad waardoor hij later thuis is en is dan boos omdat zijn zusje al langer thuis was, want dat is 'niet eerlijk'. Terwijl hij wel een leuk uitje heeft gehad die dag. 

Overigens gaat die van ons in de vakanties vaak ook een dag naar de BSO omdat ze dat leuk vindt, terwijl mijn man dan ook altijd vakantie heeft.

Veel BSO medewerkers werken in de ochtend bijvoorbeeld op een peuterspeelzaal/vve-groep voor peuters. En dan in de middag bij de BSO. Of ook nog deels in de kinderopvang. Als dat allemaal onder dezelfde organisatie valt, is dat makkelijker te regelen qua contract en rooster.

Hier is er op woensdag zelfs helemaal geen BSO. Dus dan moeten ouders sowieso al wat anders regelen. En op vrijdag is er pas sinds vorig schooljaar BSO en gaat bijna niemand. De school heeft hier sinds vorig schooljaar een continurooster met vijf gelijke dagen. Dus wat dat betreft maakt het qua uren niet uit welke dagen dat je naar de BSO gaat. 

Ik zou overigens zelf kunnen rondkomen van alleen mijn inkomen. Dan kan niet meer alles wat we nu doen, maar hoewel ik door sommige mensen wel eens wordt geframed als 'holbewoner' en iemand die 'niks nodig' heeft, kan er best worden bezuinigd op vakanties, uitjes en clubjes en andere dingen die leuk maar niet strikt noodzakelijk zijn.

Kinderen kijken sowieso denk ik ook vaak naar wat ze niet hebben ipv wat ze wel hebben. Het is denk ik ook wel goed om je kinderen dat mee te geven. 
Ik heb een collega wiens ouders een eigen bedrijf hadden. Die werkten allebei altijd, echt 80 uur per week. Die waren letterlijk altijd met hun bedrijf bezig. Zij had materieel gezien alles, dure spullen, eigen paard, luxe vakanties. Maar ze zag haar ouders bijna nooit. Zat altijd op de opvang, bij de oppas, of met haar zus alleen thuis. 
Ze wil dat nu met haar eigen kinderen anders doen. En dat snap ik.

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 13:14

hoe hoog is de druk van vrijwillig thuiszittende moeders op de staat? En zou de druk van de ‘ik heb een burn-out en zit al maanden thuis want ik probeer het allemaal te doen maar dat red ik niet” groep niet groter zijn?

Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 13:14:

hoe hoog is de druk van vrijwillig thuiszittende moeders op de staat? En zou de druk van de ‘ik heb een burn-out en zit al maanden thuis want ik probeer het allemaal te doen maar dat red ik niet” groep niet groter zijn?

Als je vrijwillig thuisblijft omdat je partner werkt, dan krijg je geen uitkering. Misschien, afhankelijk van hoeveel je partner verdient, wel iets van toeslagen. 

Krijg je wel een uitkering, dan moet je verplicht solliciteren (indien jongste kind 5 of ouder en anders moet je een opleiding volgen). Nu is daar misschien wel vrij makkelijk onderuit te komen door op onhaalbare functies te schrijven om aan de plicht te voldoen of om vrijstelling te krijgen. Dat ligt ook aan de gemeente denk ik. 

Er is geen verplichting tot werken, zo lang je dat zelf financiert. Bijvoorbeeld sparen om vroeg met pensioen te gaan. Of de loterij winnen. Of een partner die het geld verdient.

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 13:29

Heb je fout gequote? Ik snap niet goed wat dut met mijn vraag te maken heeft. De dingen die je noemt zijn algemeen bekend…

Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 13:29:

Heb je fout gequote? Ik snap niet goed wat dut met mijn vraag te maken heeft. De dingen die je noemt zijn algemeen bekend…

Het punt is dat de druk van thuisblijfouders op de verzorgingsstaat niet zo heel groot is, vermoed ik. Dat was je vraag toch?

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 13:34

oh op die manier!

Ik ben vooral benieuwd naar ‘hoe groot’, dus wat concreter dan ideeën en verwachtingen. Ik verwacht ( ) namelijk ook dat die druk niet zó groot is. En dat de kosten die bijvoorbeeld de bizarre hoeveelheden burn outs (ook onder jongeren die dus nog niet zoveel belasting hebben betaald) veel hoger zijn. Dan doen we braaf wat Diyer zegt (werken, voor geld!!), kost het ons nog bakken met geld. Tja.

Ik ben de draad even kwijt, wat heeft de huidige discussie over thuisblijfmoeders, deeltijd werken en kinderopvang nog met de OP te maken? Is hier de consensus dat het heerlijk en prima is om als moeder veel thuis te zijn en daarbij de volledige derde shift aan kinder-regelwerk op je schouders te hebben en dat we dat helemaal niet eerlijker willen verdelen, of mis ik een ander punt?

Volgens mij is dit draadje gewoon een andere richting ingeslagen. Niet ongebruikelijk op dit forum trouwens

LydiaDietz schreef op 18-10-2024 om 13:08:

[..]

Omdat ouders zich betrokken voelen bij school? Omdat de kinderen het leuk vinden als hun papa of mama komt voorlezen in de kinderboekenweek of komt helpen met herfstsoep maken?

Ja dat kan en is ook niks mis mee. Maar toch ook logisch dat dat dan er vaak niet in zit?

bieb1963 schreef op 18-10-2024 om 13:52:

[..]

Ja dat kan en is ook niks mis mee. Maar toch ook logisch dat dat dan er vaak niet in zit?

Ik begrijp je punt niet. Er wordt hier geconcludeerd dat werkende ouders (ft of niet) ook vaak helpen op school. Jij vraagt waarom ze dat zouden doen. Daar geef ik antwoord op. Ik zeg toch nergens dat ik verwacht of vind dat fulltime werkende ouders moeten helpen? 

En ik zie dus dat dit wel gebeurd. Maar het hoeft niet. Als thuisblijfouder ook niet. Als parttimer ook niet. Als je het leuk vindt en je kan het regelen graag. 

Temet schreef op 18-10-2024 om 13:01:

Het idee dat niet werken uit keuze kan met staatssteun is zwaar overtrokken. Je kan dus ANW krijgen na het overlijden van je partner als je de zorg hebt voor kinderen tot 18 jaar, en vziw kan je in de bijstand vrijstelling krijgen van de arbeidsverplichting bij de zorg voor kinderen tot 5 jaar. Dat is het dan. En dan heb je dus een inkomen op bijstandsniveau, met allerlei bijkomende eisen. Alle anderen kunnen alleen op de bank zitten op kosten van de overheid als ze ziek of oud zijn.
Mensen met geld kunnen op de bank blijven zitten wanneer ze maar willen.

Nog iets anders. Als je om wat voor reden dan ook bent aangewezen op ongeschoold en slechtbetaald werk - die mensen zijn er ook- dan zou het mij niet verbazen als thuisblijven voor de kinderen zowel op de korte als op de langere termijn objectief de slimmere keuze is.
Wie echter werk doet waar kennis en ervaring zich in klinkende munt vertalen doet er iha verstandig aan om te blijven werken op een serieus niveau en in een flink aantal uren. Wie dat niet doet, levert flink in op verdiencapaciteit.

Ik kan me daar iets bij voorstellen dat je daar in dat geval voor kiest, maar soms vind ik het wel dubbel. Wel meegemaakt dat een gezin ervoor koos dat de een werkte en de ander thuisbleef, maar het inkomen van de werkende niet hoog was om goed rond te komen dus huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget, gratis zwemles en laptop via gemeente, sport via het sportfonds, etc. Allemaal betaald uit het belastinggeld terwijl er een gezond iemand thuis zit .  En begrijp me niet verkeerd als beiden zouden werken en er dan een aanvulling nodig is: prima, soms is dat nodig omdat niet iedereen een flink inkomen kan verdienen.

 Maar er bewust voor kiezen, ook prima maar draag dan de financiele gevolgen ook zelf is dan misschien ook wel zo eerlijk. 

Nicole123 schreef op 18-10-2024 om 13:47:

Ik ben de draad even kwijt, wat heeft de huidige discussie over thuisblijfmoeders, deeltijd werken en kinderopvang nog met de OP te maken? Is hier de consensus dat het heerlijk en prima is om als moeder veel thuis te zijn en daarbij de volledige derde shift aan kinder-regelwerk op je schouders te hebben en dat we dat helemaal niet eerlijker willen verdelen, of mis ik een ander punt?

Ik denk het wel. De vrouwen die hier reageren vinden het blijkbaar heerlijk, lekker geen burn outs, overzichtelijk, kinderen krijgen alle aandacht, bovendien is dit toch ook wat de samenleving van ze verwacht, dus sluit wat dat betreft prima aan. Ik zeg, niks meer aan doen. Een geëmancipeerde vrouw sluit aan bij deze rol en zou wel gek zijn om door maatschappelijke hoepels te springen die vrouwen toch eigenlijk niet willen. Daar past dan mooi een 3e shift bij.

FancyDuck29

FancyDuck29

18-10-2024 om 14:20

Diyer, je weet helemaal niet wat de situaties van "de vrouwen hier" zijn. 

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 14:15:

[..]

Ik kan me daar iets bij voorstellen dat je daar in dat geval voor kiest, maar soms vind ik het wel dubbel. Wel meegemaakt dat een gezin ervoor koos dat de een werkte en de ander thuisbleef, maar het inkomen van de werkende niet hoog was om goed rond te komen dus huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget, gratis zwemles en laptop via gemeente, sport via het sportfonds, etc. Allemaal betaald uit het belastinggeld terwijl er een gezond iemand thuis zit . En begrijp me niet verkeerd als beiden zouden werken en er dan een aanvulling nodig is: prima, soms is dat nodig omdat niet iedereen een flink inkomen kan verdienen.

Maar er bewust voor kiezen, ook prima maar draag dan de financiele gevolgen ook zelf is dan misschien ook wel zo eerlijk.

Ik ben dit enerzijds helemaal met je eens. Maar bedenk me dan ook dat het dus allemaal geen vetpot is als je afhankelijk bent van een laptop van de gemeente en je bezig moet houden Meg subsidies. Het klinkt wel lekker "thuisblijven bij de kinderen op kosten van de staat". Maar volgens mij zit je dan helemaal niet zo lekker. 

En wat iemand al eerder noemde. Om hoeveel mensen gaat het nu echt? De enkele thuisblijfmoeders die ik ken lijken op het eerste oog gewoon gefinancieerd door hun man.

Lieveheersbeest schreef op 18-10-2024 om 14:20:

Diyer, je weet helemaal niet wat de situaties van "de vrouwen hier" zijn.

En als je zo eerlijk bent om openheid te geven over het waarom van je keuzes dan wordt dat genegeerd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.